MKJ Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Att sälja opastöriserad mjölk kan bli olagligt. Eftersom mjölken kan innehålla farliga bakterier vill Livsmedelsverket nu förbjuda försäljning helt. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5678042 Dom sa att det skall diskuteras med Livsmedelsverket 8.20 i P1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Då kan SLV lika gärna förbjuda alla råa livsmedel med samma argument. De kan börja med köttfärs. (ironi) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Då kan SLV lika gärna förbjuda alla råa livsmedel med samma argument. De kan börja med köttfärs. (ironi) Precis och jag tänkte på kyckling. Det är nog betydligt fler som blir sjuka av kyckling. Information i samband med försäljning kan dock vara bra. Kanske är det också så att om man kontrollerar besättningen för ehec så kanske man kan märka mjölken med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 LV visar återigen framfötterna. De är dåligt pålästa och lider av tydlig bakterieskräck. Opastöriserad mjölk är i sig säker. Det är hantering och kontaminering som är problemet. Pastöriseringen förstör mjölken, inte bara ett antal god bakterier som vi skulle ha nytta av utan också mängder av enzymer - vissa som hjälper oss bryta ner mjölken, dödas av uppvärmningen och kvar blir en steril produkt som många har svårt att bryta ner med egna enzymer. Opastöriserad mjölk borde istället göras tillgängligt för fler. Jag kan rekommendera franskt opastöriserat smör, finns i vissa affärer, fantastiskt gott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 LV visar återigen framfötterna. De är dåligt pålästa och lider av tydlig bakterieskräck. Opastöriserad mjölk är i sig säker. Det är hantering och kontaminering som är problemet. Pastöriseringen förstör mjölken, inte bara ett antal god bakterier som vi skulle ha nytta av utan också mängder av enzymer - vissa som hjälper oss bryta ner mjölken, dödas av uppvärmningen och kvar blir en steril produkt som många har svårt att bryta ner med egna enzymer. Opastöriserad mjölk borde istället göras tillgängligt för fler. Jag kan rekommendera franskt opastöriserat smör, finns i vissa affärer, fantastiskt gott. Har du någon källa med lite utförligare beskrivning av kontamineringsproblemet? Jag antar att du menar att mjölken i juvret inte kan innehålla skadliga bakterier (eller bakterier över huvud taget?) och att bakterierna hamnar i mjölken under mjölkning och annan hantering? Frågan är dock i så fall om detta går att undvika helt. När jag köpte mjölk direkt från en bonde så berättade han hur många bakterier det var i en ml mjölk och det var väääldigt många. Han menade alltså inte skadliga bakterier utan bakterier över huvud taget. (Jag köpte dock mjölk av honom under april-okt 1983-1989 och sjuk blev jag inte.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Industrikossor som käkar spannmål har som regel ofta juverinflammationer medan problemet nästan inte existerar i gräsbetesuppfödning Man är alltså inte intresserad av att lösa grundproblemet utan klappar till rakt av utan att reflektera över var själva problemet sitter Troligen är man heller inte intresserad av att små jordbrukare själva kan ta fram högklassiga produkter utan väljer att dräpa ut dom så inte helhetsbilden rubbas eller frågor om varför viss produktion som regel kräver pastörisering blir alltför frekventa 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Och de som lagar mat eller bakar med den opastöriserade mjölken då? De upphettar den ju själva så att de inte utsätts för risker, varför ska inte de få fortsätta att köpa opastöriserad mjölk direkt av bonden? Bönderna har det väldigt tufft i Sverige idag. Gårdsförsäljning har blivit en lösning för en del och det innebär ett förbättrat utbud av kvalitetsprodukter från konsumenterna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag av livsmedelsverkets inställning. Visst, jag förstår att det är deras uppgift att se till att konsumenter inte blir sjuka av livsmedel. Men om man ser det som statens uppgift att skydda oss från oss själva i alla lägen blir det orimligt. Se till så att de som säljer opastöriserad mjölk måste informera om riskerna vid varje försäljning istället och låt folk själva bestämma vilka risker de är beredda att ta. Vissa blir sjuka efter att ha plockat fel svampar i skogen, ska vi förbjuda svampplockning? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det är just den industriella behandlingen som vi utsätter mejeriprodukter för som är så dålig. Pastörisering urvattnar enzymer, vitaminer och mineraler, oxiderar ämnen och förändrar proteiner. Homogenisering spär på effekten. Pastörisering urholkar näringsvärdet rejält. Homogenisering tror man leder till att exempelvis enzymet xanthinoxidas förstörs vilket i sin tur antas öka risken för autoimmuna sjukdomar (psoriasis t.ex.) och åderförkalkning. Om det skulle finnas ett sortiment med opastöriserade mejeriprodukter så hade jag köpt en hel del på en gång! konstigt däremot att man får sälja Coca cola, energy drycker, godis, kakor, chips och annan skräpmat. Men det är förstås en stor planering bakom det mesta börjar man förstå ju mer man läser. Opastöriserade mejeriprodukter tror jag är mycket mer hälsofrämjande än dagens mejerivaror. Tråkigt förstås att opastöriserade mejeriprodukter är så demoniserande i dagens samhälle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Det är just den industriella behandlingen som vi utsätter mejeriprodukter för som är så dålig. Pastörisering urvattnar enzymer, vitaminer och mineraler, oxiderar ämnen och förändrar proteiner. Homogenisering spär på effekten. Pastörisering urholkar näringsvärdet rejält. Homogenisering tror man leder till att exempelvis enzymet xanthinoxidas förstörs vilket i sin tur antas öka risken för autoimmuna sjukdomar (psoriasis t.ex.) och åderförkalkning. Om det skulle finnas ett sortiment med opastöriserade mejeriprodukter så hade jag köpt en hel del på en gång! konstigt däremot att man får sälja Coca cola, energy drycker, godis, kakor, chips och annan skräpmat. Men det är förstås en stor planering bakom det mesta börjar man förstå ju mer man läser. Opastöriserade mejeriprodukter tror jag är mycket mer hälsofrämjande än dagens mejerivaror. Tråkigt förstås att opastöriserade mejeriprodukter är så demoniserande i dagens samhälle Pastörisering innebär ju bara en upphettning långt under kokpunkten under mycket kort tid. Hur skulle det kunna förändra näringsinnehållet så mycket som du skriver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Pastörisering innebär ju bara en upphettning långt under kokpunkten under mycket kort tid. Hur skulle det kunna förändra näringsinnehållet så mycket som du skriver? Informationen är hämtad ifrån Jonas Bergqvist hemsida och han är väldigt insatt inom kost & träning. Så jag väljer att tro på honom och jag tycker det hela verkar logiskt när man läser om det hela. Men var och en får bilda sin egen uppfattning förstås . Men att viss upphettning av mat bildar viss xenobiotika och så är inget nytt. Tesen är i varje fall att jag tror att pastörisering är dåligt för mejerivarorna och även i viss mån för hälsan. Jag själv mår inge vidare utav dagens mejeriprodukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Har du någon källa med lite utförligare beskrivning av kontamineringsproblemet? Jag antar att du menar att mjölken i juvret inte kan innehålla skadliga bakterier (eller bakterier över huvud taget?) och att bakterierna hamnar i mjölken under mjölkning och annan hantering? Frågan är dock i så fall om detta går att undvika helt. När jag köpte mjölk direkt från en bonde så berättade han hur många bakterier det var i en ml mjölk och det var väääldigt många. Han menade alltså inte skadliga bakterier utan bakterier över huvud taget. (Jag köpte dock mjölk av honom under april-okt 1983-1989 och sjuk blev jag inte.) Vi kan läsa direkt på SLVs egen hemsida - som ju är mer än lovligt otydlig vad gäller att beskriva problemet. Dufvas inlägg ovan är dock glasklart. Ansvarsfull ekologisk djuhållning är inte problemet, utan den industriella. Ställ om och låt oss få tillgång till opastöriserade produkter! "Varför kan det finnas bakterier i mjölk?Många djur bär på olika slags bakterier. Därför finns det alltid risk för att bakterier från exempelvis avföring och juverinflammationer hamnar i mjölken. Bakterier som listeria och yersinia kan föröka sig även vid låg temperatur och av bakterierna campylobacter och ehec räcker det med en mycket liten dos för att orsaka infektion. Ehec är en ganska ”ny” bakterie som började spridas i Sverige på 90-talet, och som kan orsaka allvarliga njurskador hos små barn." http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Informationen är hämtad ifrån Jonas Bergqvist hemsida och han är väldigt insatt inom kost & träning. Så jag väljer att tro på honom och jag tycker det hela verkar logiskt när man läser om det hela. Men var och en får bilda sin egen uppfattning förstås . Men att viss upphettning av mat bildar viss xenobiotika och så är inget nytt. Tesen är i varje fall att jag tror att pastörisering är dåligt för mejerivarorna och även i viss mån för hälsan. Jag själv mår inge vidare utav dagens mejeriprodukter. Det låter orimligt. Det är faran med att tro på det man läser rakt av. Jonas kanske har har fått det från någon annan hemsida som han tror på som i sin tur har fått det från någon annan. När det gäller mineraler så kan jag i alla fall säga redan nu att han har fel. Mineraler är grundämnen och dom försvinner inte av en pastörisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Vi kan läsa direkt på SLVs egen hemsida - som ju är mer än lovligt otydlig vad gäller att beskriva problemet. Dufvas inlägg ovan är dock glasklart. Ansvarsfull ekologisk djuhållning är inte problemet, utan den industriella. Ställ om och låt oss få tillgång till opastöriserade produkter!"Varför kan det finnas bakterier i mjölk?Många djur bär på olika slags bakterier. Därför finns det alltid risk för att bakterier från exempelvis avföring och juverinflammationer hamnar i mjölken. Bakterier som listeria och yersinia kan föröka sig även vid låg temperatur och av bakterierna campylobacter och ehec räcker det med en mycket liten dos för att orsaka infektion. Ehec är en ganska ”ny” bakterie som började spridas i Sverige på 90-talet, och som kan orsaka allvarliga njurskador hos små barn." http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/ Bonden jag köpte mjölk av hade 20 kor så speciellt industriell var han inte. Hans mjölk innehöll dock som sagt mängder med bakterier. Dock inga som jag blev sjuk av. Ehec finns dock inte i alla besättningar. Hur pass vanligt det är vet jag inte men dom pratade i veckan om att vaccinera kor mot ehec i en del länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Här hittade jag en rapport hos SLV där de går i polimik med en rapport från USA. Med sedvanlig argumentation att: oavsett hur illa det är (förstörelse av viktiga ämnen genom upphettning) så är betydelsen ändå minimal eftersom ämnena i fråga inte främst kommer från mjölk i den allmänna kosthållningen och det är viktigare att döda bakterier än att se till att folket få i sig nödvändiga ämnen - de kan man ju alltid tillsätta i efterhand, gärna då syntetiska. Det är slående att det man läser talar om att döda farliga bakterier genom metoden, rimligen är det så att en bakterie oavsett farlighet dör av metoden alltså alla - farliga har rimiligen ingen egen kokpunkt. Intressant också att påminna sig vad Louis Pasteur jobbade med, se längre ner - hans uppdrag var att ta hand om kontaminering. http://www.slv.se/upload/dokument/fragor_svar/Vitaminer_opastoriserad_mjolk_2012.pdf De svarar på den här rapporten som jag inte läst. Macdonald LE, Brett J, Kelton D, Majowicz SE, Snedeker K, Sargeant JM. A systematic review and meta-analysis of the effects of pasteurization on milk vitamins, and evidence for raw milk consumption and other health-related outcomes. J Food Prot. 2011 74(11):1814-32. Pasteur readily applied his knowledge of microbes and fermentation to the wine and beer industries in France, effectively saving the industries from collapse due to problems associated with production and with contamination that occurred during export. In 1863, at the request of the emperor of France, Napoleon III, Pasteur studied wine contamination and showed it to be caused by microbes. To prevent contamination, Pasteur used a simple procedure: he heated the wine to 50–60 °C (120–140 °F), a process now known universally as pasteurization. Today pasteurization is seldom used for wines that benefit from aging, since it kills the organisms that contribute to the aging process, but it is applied to many foods and beverages, particularly milk. Following Pasteur’s success with wine, he focused his studies on beer. By developing practical techniques for the control of beer fermentation, he was able to provide a rational methodology for the brewing industry. He also devised a method for the manufacturing of beer that prevented deterioration of the product during long periods of transport on ships. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/445964/Louis-Pasteur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Här hittade jag en rapport hos SLV där de går i polimik med en rapport från USA. Med sedvanlig argumentation att: oavsett hur illa det är (förstörelse av viktiga ämnen genom upphettning) så är betydelsen ändå minimal eftersom ämnena i fråga inte främst kommer från mjölk i den allmänna kosthållningen och det är viktigare att döda bakterier än att se till att folket få i sig nödvändiga ämnen - de kan man ju alltid tillsätta i efterhand, gärna då syntetiska. Det är slående att det man läser talar om att döda farliga bakterier genom metoden, rimligen är det så att en bakterie oavsett farlighet dör av metoden alltså alla - farliga har rimiligen ingen egen kokpunkt. Intressant också att påminna sig vad Louis Pasteur jobbade med, se längre ner - hans uppdrag var att ta hand om kontaminering. http://www.slv.se/upload/dokument/fragor_svar/Vitaminer_opastoriserad_mjolk_2012.pdf De svarar på den här rapporten som jag inte läst. Macdonald LE, Brett J, Kelton D, Majowicz SE, Snedeker K, Sargeant JM. A systematic review and meta-analysis of the effects of pasteurization on milk vitamins, and evidence for raw milk consumption and other health-related outcomes. J Food Prot. 2011 74(11):1814-32. Pasteur readily applied his knowledge of microbes and fermentation to the wine and beer industries in France, effectively saving the industries from collapse due to problems associated with production and with contamination that occurred during export. In 1863, at the request of the emperor of France, Napoleon III, Pasteur studied wine contamination and showed it to be caused by microbes. To prevent contamination, Pasteur used a simple procedure: he heated the wine to 50–60 °C (120–140 °F), a process now known universally as pasteurization. Today pasteurization is seldom used for wines that benefit from aging, since it kills the organisms that contribute to the aging process, but it is applied to many foods and beverages, particularly milk. Following Pasteur’s success with wine, he focused his studies on beer. By developing practical techniques for the control of beer fermentation, he was able to provide a rational methodology for the brewing industry. He also devised a method for the manufacturing of beer that prevented deterioration of the product during long periods of transport on ships. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/445964/Louis-Pasteur Min argumentation gällde påståendet att problemet med bakterier skulle försvinna med ekologisk djurhållning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Min argumentation gällde påståendet att problemet med bakterier skulle försvinna med ekologisk djurhållning. Det jag försöker säga är att problemet inte är mjölken i sig, utan hur den hanteras efter det den mjölkats ur - alltså kontamineringsrisk. Den risken finns rimligen vid all djurhållning. Eftersom det finns bakterier, enzymer, vitaminer och mineraler i mjölk som kan vara bra för oss bör man överväga vad som är viktigast; att vi får i oss dessa eller att skydda oss från kontaminering. Detta måste jag få välja själv, förmyndarna och storebror ska bara ägna sig åt att upplysa om risker och fördelar inte stänga ner näringar. Mineraler bör inte påverkas av upphettning, vitaminer påverkas i viss omfattning (se studien ovan), dock påverkas enzymer och bakterier - och antioxidanter. Enzymer: "Because most animal enzymes rapidly become denatured at temperatures above 40°C, most enzyme determinations are carried out somewhat below that temperature." http://www.worthington-biochem.com/introbiochem/tempeffects.html Om konsekvenserna av upphettning av födoämnen kan man läsa här; http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8397 Upphettning av mat ger dysfunktionella proteiner som ansamlas i kroppen Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling Stig Bengmark,honorary visiting professor, University College, London University, " Det är nästan 100 år sedan den franske biokemisten Louis-Camille Maillard upptäckte att om mat hettas upp så bildas icke-enzymatiska kemiska föreningar mellan reducerande socker (socker med en aldehydgrupp: fruktos, glukos, glycerolaldehyd, laktos, arabinos och maltos) och reaktiva aminosyror i proteiner, peptider och nukleinsyror, både DNA och RNA [1]. Aminosyror som lysin (essentiell) och histidin (essentiell för barn) är ofta involverade. … De kemiska föreningar som bildas mellan proteiner och karbonylgrupper i socker kallas advanced glycation end products (AGE). Liknande föreningar bildas också mellan volatila fettsyror och proteiner, numera kallade advanced lipoxidation end products (ALE). Industriell hantering av växter –rostning, torkning, åtgärder för att förbättra smak och hållbarhet (curing) – ger upphov till stora mängder AGE/ALE i födan. ... Den helt dominerande andelen av vårt immunförsvar finns i mag–tarmkanalen (till 20–30 procent i benmärg, lymfkörtlar och mjälte och till 70–80 procent i tunntarm och tjocktarm) [2], och det vi äter har ett avgörande inflytande på vår hälsa. RAGE-receptorn, som spelar en central roll i immunförsvaret, anses fungera som »huvudströmbrytare«. Den initierar och koordinerar den inflammatoriska reaktionen i kroppen, främst genom en ofta långvarig aktivering av den proinflammatoriska transkriptionsfaktorn NF-(kappa)B men också genom att undertrycka ett flertal autoregulatoriska skyddsfaktorer." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Det jag försöker säga är att problemet inte är mjölken i sig, utan hur den hanteras efter det den mjölkats ur - alltså kontamineringsrisk. Den risken finns rimligen vid all djurhållning. Eftersom det finns bakterier, enzymer, vitaminer och mineraler i mjölk som kan vara bra för oss bör man överväga vad som är viktigast; att vi får i oss dessa eller att skydda oss från kontaminering. Detta måste jag få välja själv, förmyndarna och storebror ska bara ägna sig åt att upplysa om risker och fördelar inte stänga ner näringar. Mineraler bör inte påverkas av upphettning, vitaminer påverkas i viss omfattning (se studien ovan), dock påverkas enzymer och bakterier - och antioxidanter. Enzymer: "Because most animal enzymes rapidly become denatured at temperatures above 40°C, most enzyme determinations are carried out somewhat below that temperature." http://www.worthington-biochem.com/introbiochem/tempeffects.html Om konsekvenserna av upphettning av födoämnen kan man läsa här; http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8397 Upphettning av mat ger dysfunktionella proteiner som ansamlas i kroppenVår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling Stig Bengmark,honorary visiting professor, University College, London University, " Det är nästan 100 år sedan den franske biokemisten Louis-Camille Maillard upptäckte att om mat hettas upp så bildas icke-enzymatiska kemiska föreningar mellan reducerande socker (socker med en aldehydgrupp: fruktos, glukos, glycerolaldehyd, laktos, arabinos och maltos) och reaktiva aminosyror i proteiner, peptider och nukleinsyror, både DNA och RNA [1]. Aminosyror som lysin (essentiell) och histidin (essentiell för barn) är ofta involverade. … De kemiska föreningar som bildas mellan proteiner och karbonylgrupper i socker kallas advanced glycation end products (AGE). Liknande föreningar bildas också mellan volatila fettsyror och proteiner, numera kallade advanced lipoxidation end products (ALE). Industriell hantering av växter –rostning, torkning, åtgärder för att förbättra smak och hållbarhet (curing) – ger upphov till stora mängder AGE/ALE i födan. ... Den helt dominerande andelen av vårt immunförsvar finns i mag–tarmkanalen (till 20–30 procent i benmärg, lymfkörtlar och mjälte och till 70–80 procent i tunntarm och tjocktarm) [2], och det vi äter har ett avgörande inflytande på vår hälsa. RAGE-receptorn, som spelar en central roll i immunförsvaret, anses fungera som »huvudströmbrytare«. Den initierar och koordinerar den inflammatoriska reaktionen i kroppen, främst genom en ofta långvarig aktivering av den proinflammatoriska transkriptionsfaktorn NF-(kappa)B men också genom att undertrycka ett flertal autoregulatoriska skyddsfaktorer." Det finns många som anser att man enbart skall äta mat som inte upphettats över 40 grader (Raw food). Det gäller alltså inte bara mjölk utan all mat som inte är rå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Jag kan rekommendera franskt opastöriserat smör, finns i vissa affärer, fantastiskt gott. Var hittar du det? Jag har länge längtat efter något annat smör än det tråkiga på ICA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Men socker, sprit, läsk och cigaretter går bra att sälja! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det finns många som anser att man enbart skall äta mat som inte upphettats över 40 grader (Raw food). Det gäller alltså inte bara mjölk utan all mat som inte är rå. Farligt att äta för mycket rått, man vill ju inte se ut såhär: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Mina barn är uppväxta på opastöriserad mjölk, men då har dom aldrig haft mag eller vinterkräksjuka, peppar,peppar ta i trä Om det beror mjölken det vet jag inte, men det kan nog vara bra med inte alltför steril mat, för att bygga upp lite motståndskraft mot små gynnare som bakterier, tror jag 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Var hittar du det? Jag har länge längtat efter något annat smör än det tråkiga på ICA. http://www.cajsawarg.se/ De har bra koksfett och gee också. Och mycket annat gott och bra. Prisläget något högt dock. Man får prioritera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Farligt att äta för mycket rått, man vill ju inte se ut såhär: Fast det finns ju många som äter tillagad mat och ändå vill ha opastöriserad mjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland__ Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Tycker att alla som värnar om bra mat i Sverige borde gå in och skriva på den här namninsamlingen: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8059 Namninsamlingen syftar till att skydda ett av det bästa livsmedlen vi har, nämligen den opastöriserad mjölken, från att förbjudas helt. Gå in och skriv på och få dina nära och kära att göra det med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ja fy - de galna .... hörde detta på nyheterna p.3 en morron när jag åkte till jobbet -inte för jag själv dricker el använder i min vardag nån form av mjölk -Men för tusan de som vill ha de - ska väl få de!!De för mycke förbud hit å dit ---Vissa saker ä rent trams -Sunt förnuft är Livsmedelsverkets akileshäl !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Du använder ju det i dina recept grädde kommer från mjölk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 De sant Margaretha -men för mej är mjölk å grädde 2 skilda produkter sån är jag !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 du kan inte få grädde om du inte har mjölk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Helt korrekt -Då får jag äta upp mitt ordval då inte mej emot - de jag van vid ............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Nu är det så att jag kan få tag på opastöriserad och oseparerad mjölk. Jag vill köpa lite och försöka göra äkta filbunke, något som jag aldrig har ätit. Vet någon hur jag ska göra? På nätet hittar jag bara fuskvarianter på pastöriserad mjölk som behöver tillsatt filmjölk för att komma igång. Men det bör väl bara vara att låta den oseparerade mjölken i rumstemperatur? Ha lock på eller en ren handduk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Nu är det så att jag kan få tag på opastöriserad och oseparerad mjölk. Jag vill köpa lite och försöka göra äkta filbunke, något som jag aldrig har ätit. Vet någon hur jag ska göra? På nätet hittar jag bara fuskvarianter på pastöriserad mjölk som behöver tillsatt filmjölk för att komma igång. Men det bör väl bara vara att låta den oseparerade mjölken i rumstemperatur? Ha lock på eller en ren handduk? Precis så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag tror man kan ställa den i ugnen med bara lampan på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbebobbe Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Hur lång tid tar det ungefär för den att bli klar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Läste det här idag "Har någon blivit sjuk i Sverige av att dricka opastöriserad mjölk?Trots att opastöriserad mjölk inte får säljas i affär har den orsakat sjukdomsutbrott under de senaste åren. Eftersom opastöriserad mjölk sällan serveras till större sällskap rör det sig oftast om mindre utbrott eller enstaka fall.Campylobacter i mjölk har orsakat flera utbrott i Sverige, till exempel när skolklasser eller andra grupper har bjudits på opastöriserad mjölk. När det gäller ehec är det ofta barn som drabbats. Varje år startas ehec-utredningar på bondgårdar efter att framför allt barn i familjen har druckit opastöriserad mjölk." Det står också att ehec började hittas i Sverige först på 90-talet. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Då kan SLV lika gärna förbjuda alla råa livsmedel med samma argument. De kan börja med köttfärs. (ironi) Usch, vilken mardröm. Mina favoriträtter är råbiff, sushi och sashimi. (+ grönsaker) Ja, ni ser ju min profilbild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanE Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Livsmedelsverkets förslag om att förbjuda opastöriserat verkar inte bli verklighet. Om man tror på det som står på http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/ så kommer det fortsatt att vara tillåtet för bönder att sälja små mängder direkt till konsumenter men tyvärr inte hela vägen till ICA & Co. Någon som känner till en mjölkbonde i göteborgstrakten som säljer opastöriserat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Glad att bönder får sälja sin mjölk till privatpersoner, men tråkigt att de inte kan få återförsäljare på grund av lagstiftning. Våra barn är uppfödda på opastöriserad mjölk...och de har hållit sig förvånansvärt friska, jämförelsevis...och aldrig haft "vinterkräksjukan"...peppar, peppar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts