Lundegard Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Hej, Jag har en kollega som kör 5:2 och han har gått ner ganska ordentligt i vikt, 10kg på två månader. Själv så kör jag ganska strikt lågkolhydrat kost, men några undantag för när jag vill ta en kaka till Kaffet. (många tycker att jag är strikt, men jag äter det jag vill äta). För min del så har det gick det ganska sakta i början, men senaste månaden så har jag gått ner ca: 8kg efter att jag började med ägg och bacon till frukost istället för Grekisk Youghurt med nötter. Vad jag förstår så är 5:2 en diet där man äter vad man vill i 5 dagar, och sedan fastar i två. Vilket för mig betyder att man svälter sig i två dagar, jag kan själv inte tänka mig att leva på flytande i två dar, varvid min tolkning. Alla bantningsmetoder är för mig svält dieter, och här faller även 5:2 in. Jag vet att det fungerar för många, och jag säger inte emot resultaten. Däremot så ifrågasätter jag den långsiktigta förändringen i en liknande diet. Kommer folk att kunna hålla sin kost enligt 5:2 för resten utav livet, eller riskerar de att falla tillbaka till gamla vanor, och därav gå in i en jojo bantning? Vad är riskerna med 5:2? om det överhuvudtaget finns några. En risk som jag ser med detta är såklart framtida diabetiker. Om man äter vad man än känner för (vilket för många är vad man lärt sig äta = följa livsmedelsverkets rekomedationer) så får man i sig en hel del insulinspikande kost. Hur kommer detta att få kroppen att reager i längden? De som klarar att hålla 5:2, kommer dessa personer göra att vi i framtiden få smala diabetiker? Eller finns det någonting i an liknande diet som gör att kroppen inte utveklar diabetes trotts intaget av kolhydrater ? Frågorna är många. Själv så hoppas jag att jag har hittat en kosthållning jag kan följa livet ut, och undå att bli diabetiker som min far och farfar. Jag är dock nyfiken över 5:2, då den har blivit poppulär och visar resultat. Men jag ser själv risker i detta. Svara gärna med hur ni ser på detta, det är alltid kul att se hur man står sig till andra, jag vill lära mig mer om kropp och hälsa och ni andra hjälper mig dit. // Lundegård 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Dom som lyckas bäst med 5:2 är nog dom som äter vad dom förbrukar i 5 dagar och äter mindre än dom förbrukar under 2 dagar. Att överäta regelbundet kan nog ha sina risker. Sedan beror det nog också på vad man äter. Någon berättade i forumet att hon fått mer bukfetma med 5:2 och det tyder ju på ökad insulinresistens vilket absolut inte är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Jag är ingen expert på 5-2 , har testat det ett par gånger men det slutade för mig till 6-1 istället. Men vad jag förstått så ska man ju inte "fasta"med tom mage utan äta mindre. 500kcal för kvinnor och 600kcal för män.. jag gjorde äggsallad på de dagarna och det räckte för mig att klara hela dagen utan hunger. Dricker massor med kaffe så det bidrog nog också till..men det gör jag alltid iofs. Jag har ätit lchf nu snart 5 år, årsrapport kommer, så är inte så stor i maten numera annars heller men tyckte ändå att jag inte har behov av att köra fasta mer så det har inte blivit mer än bara test ett par gånger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Dom som lyckas bäst med 5:2 är nog dom som äter vad dom förbrukar i 5 dagar och äter mindre än dom förbrukar under 2 dagar. Det är just här som jag ser en risk med 5:2. Om man nu kör 5:2 för att banta och sedan äter samma mat som man gör i vardagen, så har jag svårt att tänka mig att det är en bra diet. De som kör detta just i bantnings syfte måste ändå vara de som är lite större utav sig, d.v.s folk som troligtvis ligger i risksonen för framtida diabetes. Bör man verkligen då fortsätta med samma kost som tidigare, men fasta (eller äta mindre) i två dagar? Kommer en sådan förändring verkligen att sänka risken för diabetes i framtiden? Vad jag förstår lider bukfeta större risk för diabetes, och enligd denna sttistik då borde denna risk minskas. Men om man nu blir bikfet av normal mat, och sedan blir smal av 5:2 där man äter samma mat men med en periodisk fasta, kommer man verkligen att sänka sina risker för att drabbas av diabetes? och i sådanafall, hur mycket? Är 5:2 verkligen en hälsosam kosthållning, eller är det en bantningskur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Jag är ingen expert på 5-2 , har testat det ett par gånger men det slutade för mig till 6-1 istället. Men vad jag förstått så ska man ju inte "fasta"med tom mage utan äta mindre. 500kcal för kvinnor och 600kcal för män.. jag gjorde äggsallad på de dagarna och det räckte för mig att klara hela dagen utan hunger. Dricker massor med kaffe så det bidrog nog också till..men det gör jag alltid iofs. Jag har ätit lchf nu snart 5 år, årsrapport kommer, så är inte så stor i maten numera annars heller men tyckte ändå att jag inte har behov av att köra fasta mer så det har inte blivit mer än bara test ett par gånger... Att du landade i 6:1 istället när du förökt köra 5:2 är för mig ett tecken på att 5:2 inte är en kosthållning som går att hålla i längden, utan det är en bantningsmetod som fungerar periodiskt. d.v.s man riskerar att lägga på sig igen efter att man slutar med 5:2, just för att ma klarar inte av att hålla bantningen i längden. Tack för att du delar med dig Copecca, det är alltid intressant att läsa andras erfarenheter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Det är just här som jag ser en risk med 5:2. Om man nu kör 5:2 för att banta och sedan äter samma mat som man gör i vardagen, så har jag svårt att tänka mig att det är en bra diet. De som kör detta just i bantnings syfte måste ändå vara de som är lite större utav sig, d.v.s folk som troligtvis ligger i risksonen för framtida diabetes. Bör man verkligen då fortsätta med samma kost som tidigare, men fasta (eller äta mindre) i två dagar? Kommer en sådan förändring verkligen att sänka risken för diabetes i framtiden? Vad jag förstår lider bukfeta större risk för diabetes, och enligd denna sttistik då borde denna risk minskas. Men om man nu blir bikfet av normal mat, och sedan blir smal av 5:2 där man äter samma mat men med en periodisk fasta, kommer man verkligen att sänka sina risker för att drabbas av diabetes? och i sådanafall, hur mycket? Är 5:2 verkligen en hälsosam kosthållning, eller är det en bantningskur ? Vad menar du med "samma mat"? Jag hade LCHF i tankarna när jag skrev mitt inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Vad menar du med "samma mat"? Jag hade LCHF i tankarna när jag skrev mitt inlägg. Då var det jag som misstolkade helt enkelt. Jag trodde att du syftade på att man enbart ändrade kosten till 5:2 inte i kombination med LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Jag tror det där med 5:2 är individuellt - vad man äter, hur man mår. Jag har testat (LCHF) och blev konstant hungrig, och matfixerad på ett sätt som jag inte varit sedan jag började med LCHF (och då testade jag flera varianter: äta lite, äta inte alls, och möjligen också fasta 24 timmar, dvs från kväll till kväll). Jag har en kompis (inte LCHF) som fastar lunch-lunch 5:2, och som tycker att det är jättebra för hennes mage, för den får vila. Så det är inte nödvändigtvis bara en bantningsmetod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Själv äter jag LCHF sedan ett och ett halvt år tillbaka och har varken ökat eller minskat i vikt. Min önskan är att minska i vikt men är ändå glad att jag inte ökar som jag brukar. Innan jag började med LCHF hade jag kört ITRIM och upplevt det här med svält och pulver. När jag testade 5:2 några veckor nu efter sommaren märkte jag att jag blev alldeles för matfixerad och antagligen åt jag mer de andra dagarna fast jag inte tyckte det. Min gamla svältpanik efter ITRIM-tiden kom tillbaka kändes det som. Det som gjorde att jag slutade med 5:2 var i första hand att jag inte minskade i vikt. Det kändes onödigt att utsätta sig för matfixeringen och svältpaniken metoden genererade med tanke på att alla de fördelar som 5:2 sägs ha, har även enbart LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Beroende på vem du är kan 5:2 vara en urusel idé eller en superbra idé. Tolkar man det som svält dig i 2 dagar och ät precis vad du vill i 5 och dessa 5 dagar består av massor med skräpmat, då förlorar man mycket troligt mer än man vinner i hälsa. Om man normalt äter LCHF-kost och väljer att 2 dagar i veckan begränsa sitt kaloriintag med LCHF-kost till max 500/600 kcal för kvinnor/män så har man goda förutsättningar att lyckas. Om man utgår från dokumentären som "lanserade" 5:2 för den breda massan i Sverige så var syftet med fastan inte primärt att gå ner i vikt. Det viktigaste för Mr Mosley var att få bättre blodvärden bl a fritt IGF-1 hormon och blodfetter för att förhindra att han blev diabetiker. Fastan triggar div reparationsarbeten på cellerna och sänker blodsockret och därav frisätts inte lika höga halter av insulin. Insulin i höga halter tar bort bromsarna på IGF-1 hormonet och sätter cellerna i tillväxt. Det gäller tyvärr även cancerceller och tumörceller som då får snabbare tillväxt. Tyvärr vill många inte sätta sig in ordentligt i vad de ger sig in i utan föredrar sin egen tolkning. Väldigt ofta blir då resultatet därefter och så kommer påståendena om att den dieten/metoden inte fungerar för dem. Om man redan har dåliga kostvanor och/eller ätstörningar i bakgrunden så är det vettigare att börja i den ändan med en förändring. Din kollegas användning av 5:2 som ren bantningsmetod påverkar inte huruvida denna metod kan vara en vettig kosthållning för någon annan. Förhoppningsvis mår han bra och får bättre hälsa med detta, men om inte kan du ju tipsa om LCHF . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 När värsta hypen med 5:2 var i somras var det väldigt många som tolkade det att du kan äta vad skit som helst i 5 dagar och småäta lite grann i 2 dagar. Fortfarande är det många som inte bryr sej ett dugg om hälsoaspekten utan ser det bara som en quick fix för att banta. Då kommer det, precis som alla quick fix, vara helt värdelöst. Jag har ätit LCHF i 3,5 år och inte gått ner ett gram, men jag trivs med maten och vad den gör med mej i övrigt så det har inte varit nån jättekatastrof för mej. (Är inte riktigt tjock, bara rultig). Enbart kosten har givit mej kolesterol- och blodsockervärden som är jämförbara med när jag körde tung medicinering. I somras började jag med 5:2 för att vässa mina blodvärden ytterligare. Jag har (till min förvåning) tappat 6% av min vikt, minskat 10% av mitt midjemått och för första gången var även min läkare rätt nöjd med mina värden. Jag ser det inte som svält. Jag tycker det är riktigt skönt att slippa matfixeringen eftersom jag har svårt att hitta vettig mat runt jobbet. Där är bara mackor, strips, pizza och pasta, typ. Jag äter en god LCHF-middag med min man och dagen därpå hinkar jag i mej roliga och goda röda/gröna teer och varvar med nån matsked gott salt av och till, och sedan på kvällen äter vi en smarrig LCHF-middag tillsammans igen. Jag missar ingenting! Tvärtom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Tyvärr vill många inte sätta sig in ordentligt i vad de ger sig in i utan föredrar sin egen tolkning. Hej HelenaB, Jag gillar ditt utförliga svar, men väljer att behålla en specifik mening i min respons. Tillbaka till den snart. 5:2 tror jag själv att jag har svårt för just med tanke på att jag hela mitt liv vägrat bantning, jag har länge varit en av dem som tycker att "feta människor" inte tar hand om sig, och jag är väl medveten om att underskriven är en av dessa. Men fasta har jag fortfarande svårt för iom att man begränsar sina intag och därmet så är jag själv fast i tanken att det är en svält. Oavsett om man äter lågkolhydrats mat eller inte. Dock så är jag inte insatt nog själv för att göra en bedömning om denna typ av "svält" är bra eller inte. Än så länge så är det enbart Eenfeld's bok Matrevolutionen som jag läst. Vad gäller det du skriver om Mr Mosley kände jag inte till alls, och förstår ärligt talat inte heller var IGF-1 är fr någonting. Men för mig som har diabetes i släkten så tycker jag självklart att en kost som har positiv påverkan, på risken för framtida diabetes, är nånågonting bra. Vad det ser ur som så har jag självfallet mycket mer att lära. Jag ska nog kolla upp Mr Mosley lite gran och IGF-1. Det citat jag valt att behålla är utav stor vikt. Det är ju faktiskt så att om man nu sätter sig in kosthållning så inser man ganska snart att vårat kära Livsmedelsverk kanske inte har helt och hållet rätt alla gånger. Detta är trots allt en myndighet som vi ska (kanske snarare bör kunna) lyssna på. Men det har visat sig att så är inte fallet. Om vi som är lekmän nu inte kan lita på de som är professionella, hur ska jag då kunna avgöra vem som har rätt. Eenfelds förklarar mycket på ett sätt som fungerar för mit, men jag måste ändå göra ett eget val i att tro på honom och det han skriver, medans jag då åxå måste göra ett aktivt val om vilka jag inte ska tro på. D.v.s jag måste sluta tro på att fettsnål mat är hällsosamt, trots att vi i många år fått veta att det är så vi ska äta. Generellt i livet så har vi alla ett eller några områden som vi är bättre på, resten låter vi upp till proffesionella att sköta. Ex: Så när min bil havererar så åker jag in till en bilmekaniker så fixar han till det åt mig. Likväl som när datorn på jobbet krånglar för mycket så finns det en intern IT avdelning som rättar till den. I den värld vi lever i, så måste vi kunna lita på de proffessionella, det skulle inte fungera om vi alla måste vara experter på alla de områden vi behöver tjänster, och det inkluderar även informationen om vilken mat som vi bör äta. Därutav så kan jag inte hålla med dig när du skriver "tyvärr" utan snarara tvärt om, vi ska inte behöva sätta oss in i allting. Föreställ dig själv att du är tvungen att kunna fixa allting själv, renovera ditt hem, meka med din bil, fixa arbets datorn och sedan på det åxå läsa till läkare så att du själv förstår hur din kropp fungerar. Världen kan inte fungera på det sättet, och jag tycker att det är helt fel att den gör det i just fallet kost och hälsa. Likväl som jag kan fråga en mekaniker, vad händer med min bil, så måste dietister och läkare kunna svara på frågan, vad händer med min kropp när jag äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 "5:2 tror jag själv att jag har svårt för just med tanke på att jag hela mitt liv vägrat bantning, jag har länge varit en av dem som tycker att "feta människor" inte tar hand om sig, och jag är väl medveten om att underskriven är en av dessa. Men fasta har jag fortfarande svårt för iom att man begränsar sina intag och därmet så är jag själv fast i tanken att det är en svält. Oavsett om man äter lågkolhydrats mat eller inte. Dock så är jag inte insatt nog själv för att göra en bedömning om denna typ av "svält" är bra eller inte. Än så länge så är det enbart Eenfeld's bok Matrevolutionen som jag läst." Om det inte känns rätt för dig så gör det inte. Det är verkligen inget måste. Du gör själv inget "fel" som väljer bort det. Jag är en av de feta som faktiskt försökte ta hand om mig enligt konventionella metoder och inte kunde förstå varför jag inte lyckades. Nu mår jag bra och väger som det var tänkt med hjälp av LCHF och periodisk fasta ibland 16:8 ibland 20:4 och ibland 5:2 lite beroende på hur det faller sig. Det är vad just jag mår bäst på. "Vad gäller det du skriver om Mr Mosley kände jag inte till alls, och förstår ärligt talat inte heller var IGF-1 är fr någonting. Men för mig som har diabetes i släkten så tycker jag självklart att en kost som har positiv påverkan, på risken för framtida diabetes, är nånågonting bra. Vad det ser ur som så har jag självfallet mycket mer att lära. Jag ska nog kolla upp Mr Mosley lite gran och IGF-1." Jag kan varmt rekommendera Ann Fernholms blogg "Ett sötare blod" där hon har förklarat detta på ett mycket bra sätt. Det är därifrån bl a jag har hämtat kunskapen. Min mening "Tyvärr vill många inte sätta sig in ordentligt i vad de ger sig in i utan föredrar sin egen tolkning. Väldigt ofta blir då resultatet därefter och så kommer påståendena om att den dieten/metoden inte fungerar för dem." Syftade på att en del är snabba på att hoppa på en ny metod/diet utan att sätta sig in i vad det handlar om. T ex en person vill testa LCHF och har endast uppfattat detta som en "fettdiet" och byter ut alla sina lightprodukter mot fullfettsvarianter, men har inte uppfattat att man samtidigt måste ta bort en hel del kolhydrater samtidigt, utan fortsätter lasta på pasta, ris, potatis och bröd. När den önskade effekten sedan uteblir påstår personen att den minsann har provat LCHF men att det inte fungerar för honom/henne. OBS! Detta var endast ett exempel. Jag har faktiskt stött på en person som gjort precis som beskrivet dock. Vi är helt överens om att vi borde kunna lita på de professionella yrkesmänniskor som vi anlitar oavsett vare sig det gäller mekaniker till bilen eller snickaren till renoveringen eller läkare för sjukvård. Vi ska inte behöva kunna allt själva. I nuläget så kan läkare och dietister svara på vad som händer i din kropp när du äter. Det är bara det att de är felinformerade eller dåligt uppdaterade. De upprepar bara det de har blivit lärda. Observera att jag tycker att alla yrkesmänniskor har en skyldighet att uppdatera sig så jag ser inte detta som en ursäkt för dem på något vis. Jag blir lika irriterad varje gång jag blir lurad vad det än gäller! Jag är glad att jag har haft orken att ordentligt sätta mig in i vad som krävs för att just jag ska må bäst, men har full respekt för andra som inte har det. Det samma gäller för övrigt byta däck på bilen och veta ungefär hur en förbränningsmotor/ångturbin/jetmotor fungerar, välja elbolag, telefonabonnemang, anlägga trädgård, bygga murar, lägga marksten, sätta kakel o klingers mm. Bara för att jag har det intresset är det inget jag avkräver andra, och jag påstår inte heller att resultaten jag når i mina intressen alltid blir bäst. Jag kan dock tycka att om man nu ska prova något nytt så borde man inte bara läsa dagstidningsrubrikerna som information. Det är allt jag säger. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Jag vill påstå att genom att äta LCHF och utnyttja dess möjlighet att minska måltiderna, kan man få exakt samma effekter som med 5:2. Dessutom kan man leva med den kosthållningen livslångt. Alltså, man skippar en eller flera måltder om dagen genom LCHF-kost och får sin dagliga periodiska fasta på köpet utan och behöva minska kalorier eller manipulera med matmängder. 5:2 är enligt min mening för blandkostare och folk som inte vill eller kan släppa taget från kolhydratlivet och även litet av kaka på kaka om man redan äter LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Jag vill påstå att genom att äta LCHF och utnyttja dess möjlighet att minska måltiderna, kan man få exakt samma effekter som med 5:2. Dessutom kan man leva med den kosthållningen livslångt. Alltså, man skippar en eller flera måltder om dagen genom LCHF-kost och får sin dagliga periodiska fasta på köpet utan och behöva minska kalorier eller manipulera med matmängder. 5:2 är enligt min mening för blandkostare och folk som inte vill eller kan släppa taget från kolhydratlivet och även litet av kaka på kaka om man redan äter LCHF. Eller för rultiga kärringar i klimakteriet, som inte gärna släpper ifrån sej sina kilon frivilligt ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Vi är olika Limp! Det är mkt svårare för en del att få kilona att släppa! En fastedag på ungefär 36 tim är troligen hälsosamt! Med reparation på cellnivå m.m. Och samtidigt lyckas vi klimakteriehäxor äntligen gå ner lite i taget! Jag äter fem - sex dagar 16:8 och 1- 2 dagar fastar jag nästan helt. Och det funkar utmärkt! Tidigare åt jag 16:8 och stod still i ett år ! (I vikt! Rörde mig ganska mycket) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Vi är olika Limp! Det är mkt svårare för en del att få kilona att släppa! En fastedag på ungefär 36 tim är troligen hälsosamt! Med reparation på cellnivå m.m. Och samtidigt lyckas vi klimakteriehäxor äntligen gå ner lite i taget! Jag äter fem - sex dagar 16:8 och 1- 2 dagar fastar jag nästan helt. Och det funkar utmärkt! Tidigare åt jag 16:8 och stod still i ett år ! (I vikt! Rörde mig ganska mycket) Släpper vikten nu, när du har en regelbunden periodisk fasta? Känns som ett tufft program men du kanske inte upplever det så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Mjöl- och sockermat ger ju fortfarande blodsocker som rör sig och kan ställa till det i kroppen Ann Fernholm har skrivit om det här http://ettsotareblod.se/?s=5%3A2+. Poängen med 5:2 är ju att få ner blodsocker- och insulinnivåer, så kombinerat med lågkolhydrat blir det naturligtvis bäst effekt. Det känns verkligen roligt att det kan släppa för den där vikten har satt sig fast och då känns det som ett bra syfte. Men ibland kan jag känna som det är för mycket fokus på periodisk fasta, lite som ett "måste" och behöver man tre mål är det "fel". Det blir som en prestation. Men innan jag får alla på mig, det sägs det inte men det känns det så, men det kanske ligger i betraktarens öga . Vi kanske skulle slappna av lite kring PF. Har lyssnat på föreläsningar på nätet, Mark Sisson använder det bara när det behövs, t ex på resa när det bara finns mindre bra mat att tillgå. Jimmy Moore har en bra idé tycker jag; han tycker man skall låta det komma mjuk och av sig själv. Det handlar återigen av om att låta kroppen tala och äta när man hungrig och sluta när man är mätt. För er som är här inne och redan äter LCHF och upplever att ni mår ännu bättre av PF, har nu lust att dela hur det känns eller känslan blir? Själv kan jag hoppa över måltid utan problem men kroppen tar igen det senare. Så om jag PF vill jag åtminstone ha 2, 5 måltider, det är helt enkelt hungern som styr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Om man utgår ifrån att summan av mat är lika med 7 under en sjudagars period och sedan inför man 5:2 fasta, blir ju liksom ekvationen 7-2 = 5 matmängsmässigt ock så klart bör vikten börja minska. Mängden mat minska ju på veckobasis. Jag vågar påstå att samma effekt kan nås genom att äta 7-2/7 dagligen. Alltså, veckomängden mat motsvarar 5:2 metoden, men man äter det fördelat på veckans alla dagar. Vad beträffar cellreparation mm. fördelar, har jag för att jag läst någonstans ett utlåtande att alla hälsoeffekterna nås redan vid daglig LCHF och 16:8 eller 15:9 eller vad man nu tillämpar för periodisk fasta. Men så klart är vi olika och olika metoder passar också olika för olika personer och var och en väljer det som fungerar. Jag har dock väldigt svårt med alla dessa upphausade "kurer" i bästa batningshysterisk anda. De går liksom sällan leva med dem livslångt och återfall är brukligt förekommande och speciellt om man inte släpper taget från det gamla. Därför förespråkar jag själv inga kurer, utan livstilsförändring och långsiktig anpassning till normalt leverne. Dock behöver man själv ta reda på vad "normalt" är för en den aktuella individen. Jag äter två gånger om dagen och låter hungret styra. Jag äter morgonmat och kvällsmat på sen eftermiddag. Mina måltidstider är relativt fixa... de varierar normalt max 1 timme åt något håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Jo man måste nog låta det mesta vara individuellt för att få det att funka på långtidsbasis. För mej har middagen varit ett heligt mål oavsett vilket j*a diet jag följt just för tillfället, eftersom den också har en social funktion. För mej och maken funkar helfasta med 5:2 kanon eftersom han är rätt handikappad i köket utan mej. Jag har erbjudit mej att fixa åt honom, men han hakar gärna på frivilligt. Däremot är det inte så ofta vi klarar 24 timmar utan mat. Det blir oftare ca 22, men det är OK eftersom jag är uppkollad och det märks på mina blodprover 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willythekidkatt Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Själv äter jag LCHF sedan ett och ett halvt år tillbaka och har varken ökat eller minskat i vikt. Min önskan är att minska i vikt men är ändå glad att jag inte ökar som jag brukar. Innan jag började med LCHF hade jag kört ITRIM och upplevt det här med svält och pulver. När jag testade 5:2 några veckor nu efter sommaren märkte jag att jag blev alldeles för matfixerad och antagligen åt jag mer de andra dagarna fast jag inte tyckte det. Min gamla svältpanik efter ITRIM-tiden kom tillbaka kändes det som. Det som gjorde att jag slutade med 5:2 var i första hand att jag inte minskade i vikt. Det kändes onödigt att utsätta sig för matfixeringen och svältpaniken metoden genererade med tanke på att alla de fördelar som 5:2 sägs ha, har även enbart LCHF. Detta stämmer inte. Vissa av hälsoaspekterna av 5:2 återfinns inte i LCHF. En av huvudgrejerna med 5:2 är att man genom denna diet drar ner på vissa tillväxthormoner, vilket leder till att kroppen får mer tid att restaurera skadade celler istället för att ständigt producera nya. Detta anses vara livsförlängande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Det är väl egentligen inte bara 5:2 som är skaderepararende, utan snarare all periodisk fasta ? Nyttjar man LCHF till att skapa möjligheten till daglig periodisk fasta, lär man kunna få ut samma effekter... om jag förstått det rätt ? Men det är helt rätt, att LCHF som sådan går inte ut på att fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 21, 2013 Author Share Posted October 21, 2013 Vi är olika Limp! Det är mkt svårare för en del att få kilona att släppa! En fastedag på ungefär 36 tim är troligen hälsosamt! Med reparation på cellnivå m.m. Och samtidigt lyckas vi klimakteriehäxor äntligen gå ner lite i taget! Jag äter fem - sex dagar 16:8 och 1- 2 dagar fastar jag nästan helt. Och det funkar utmärkt! Tidigare åt jag 16:8 och stod still i ett år ! (I vikt! Rörde mig ganska mycket) För mig som är lätt oinvigd, på vilket sätt är en perodisk fasta hälsosam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 21, 2013 Author Share Posted October 21, 2013 Vad beträffar cellreparation mm. fördelar, har jag för att jag läst någonstans ett utlåtande att alla hälsoeffekterna nås redan vid daglig LCHF och 16:8 eller 15:9 eller vad man nu tillämpar för periodisk fasta. Hej Limp. Jag har läst flertalet gånger just om det här med cellreparation. Jag förstår mig inte riktigt på det hela, vad är det exakt man syftar på? Och hur boostas den av olika kost ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Handlar om cellreparation....en del säger att det behövs 36 timmar till detta andra säger att det räcker med periodisk fasta. Menar mest att det inte är farligt! Kroppen får helt enkelt tid till reparation utan att behöva hålla på med allt komplicerat arbete runt näringsintag och distribution av denna. Precis som man alltid sagt om sömnen att den behövs ffa för reparation och bearbetning av dagens intryck.......Det räcker för mig Det fungerar väldigt bra! Jag fastar alltid första dagen på ett arbetspass (jobbar natt) + ibland en extra dag/vecka. Tappar i vikt, ca 1/2 kilo i veckan! och mår bra på fastedagarna! Gjorde jag inte det skulle jag absolut inte fortsätta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Här är en del länkar som jag sparade när jag var inne på Fb-gruppen om periodisk fasta. Tyvärr ramlade jag in där just när det var värsta tidningshypen, så det fanns ingen som helst seriositet alls i alla inlägg. Därför var jsg medlem mindre än en vecka. Jag har inte läst igenom dem igen, utan dessa länkar är vad jag sorterat ner under pf.. http://feedfastfeast.com/2012/08/25/grabbing-the-bullshit-by-the-horns/ http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta http://bradpilon.com/weight-loss/fasting-for-weight-loss/what-to-eat-after-you-fast/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Handlar om cellreparation....en del säger att det behövs 36 timmar till detta andra säger att det räcker med periodisk fasta. Det fungerar väldigt bra! Jag fastar alltid första dagen på ett arbetspass (jobbar natt) + ibland en extra dag/vecka. Tappar i vikt, ca 1/2 kilo i veckan! och mår bra på fastedagarna! Gjorde jag inte det skulle jag absolut inte fortsätta! Hej Lotte, Själv så är jag intresserad över hur cellreparation egentligen fungerar, jag skulle inte vilja börja fasta 'bara för att'. Jag vill äta min mat, samt att jag vet att om jag bara får i mig flytande så blir jag hungrig efter några timmar. För min del så är det inte strikt viktminskningen jag är ute efter , men jag kan inte påstå annat än att det är en trevlig effekt utav den kost jag nu äter. Det är kul att höra att det fungerar bra för dig, jag tänkte passa på att fråga om inte du (ni andra) blir hungringa under dessa fasta perioder? Vad är det ni äter under denna tid för att klara av att hålla hungern borta ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 också för mig är det viktigaste att sträva efter hälsan! I detta ingår definitivt viktminskning. Jag mår verkligen oförskämt bra under fastedagarna, jag får mkt gjort och känner mig pigg och alert. Har inget sug eller svår hunger. Fastar 1-2 dagar / vecka beroende på mitt schema. Jag jobbar natt och fastar oftast första nattpasset. Jag har prövat även sista passet när jag vaknar ca 13 och går till sängs ganska tidigt, men det fungerade inte. Kände starkt sug och illamående och åt i stället! Bryr mig inte om detta med 500 kcal, förutom vad det står för, dvs en mkt mindre intag än normala dagar. För det mesta dricker jag en - två koppar kaffe med 30 g fett dvs 60 g tillsammans och äter inget annat. Ibland byter jag ut kvällskoppen mot en mugg hemlagad köttbuljong. Även om jag inte är primärt intresserad av biokemin vid PF så ska det naturligtvis bli spännande att få mera kunskap i framtiden. Det viktigaste är att jag tror att fasta var ett naturligt inslag i människans kost innan vi blev farmare. Och att jag känner att jag mår bra av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Jag mår verkligen oförskämt bra under fastedagarna, jag får mkt gjort och känner mig pigg och alert. Har inget sug eller svår hunger. Fastar 1-2 dagar / vecka beroende på mitt schema. Jag får uppfattningen att du mår sämre de övriga dagarna. Vad äter du då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Här är en del länkar som jag sparade när jag var inne på Fb-gruppen om periodisk fasta. Hej Stoscha, Jag skall läsa igenom alla länkarna, jag läste den första och större delen utav vad Jonas Bergquist hade att skriva. Men från första länken så måste jag säga att Mark Mattsons svar var ganska intressant, att en periodisk fasta på minst 24 timmar har en positiv effekt på hjärnan, till och med till den lindriga grad att nya hjärnceller bildas. Detta är någonting som jag känner att jag verkligen måste läse mer om. Tack så hemskt mycket för att du delade med dig av detta, // Lundegard 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Nej, nu läser du in något jag absolut inte sagt(eller menat), Limp, naturligtvis menar jag i jämförelse med hur en del mår och vad jag förväntade mig! Älskar mat och njuter av det mesta! Jag tror att det är nyttigt att låta magen vara utan mat ibland och det handlar mkt om att en del av oss inte rasar i vikt som du gjorde! Du har ingen aning om hur det kan vara att vara kvinna i övergångsåldern och över! Och det är absolut nyttigare att vara smal än fet! Jag trivs med skillnaden mellan dagarna! Som jag trivs med ett klimat som ofta skiftar några ggr per dag jämfört vårt, där det ofta är samma väder i veckor, ja t o m i månader.......... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Till och med jag funderar på 5:2 efter att ha läst grain brain. Tydligen så stimulerar fasta nybildandet av hjärnceller. Det gör även en ketogen diet men tänk om man kombinerar de två? Heh, vi får se om jag klarar en dag ens . Har hitills druckit en kopp benbuljong (näring!) och en kopp té med kokosolja. Har ingen lust att räkna kalorier så jag får höfta lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Till och med jag funderar på 5:2 efter att ha läst grain brain. Tydligen så stimulerar fasta nybildandet av hjärnceller. Det gör även en ketogen diet men tänk om man kombinerar de två? Heh, vi får se om jag klarar en dag ens . Har hitills druckit en kopp benbuljong (näring!) och en kopp té med kokosolja. Har ingen lust att räkna kalorier så jag får höfta lite. Ja, det skulle vara intressant att testa, men jag är lite rädd att jag rakt blir för "benigen" (bernigen, eller som ett sillskrä, på norrländska), men det kan det kanske vara värt Jag blev lite nervös en morgon, då jag tappat vigselringen, jag hittade den i sängen, efter ett hysteriskt letande i soppåsen, den hade ramlat av mig i sömnen, och då började jag fundera på om jag, som sagt, börjar bli ett "sillskrä" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Ja, det skulle vara intressant att testa, men jag är lite rädd att jag rakt blir för "benigen" (bernigen, eller som ett sillskrä, på norrländska), men det kan det kanske vara värt Jag blev lite nervös en morgon, då jag tappat vigselringen, jag hittade den i sängen, efter ett hysteriskt letande i soppåsen, den hade ramlat av mig i sömnen, och då började jag fundera på om jag, som sagt, börjar bli ett "sillskrä" Ja, jag har fortfarande lite att ta av så vi får se. So far so good. Två koppar buljong, två koppar té med kokosolja, en pannbiff med lever i. Inte hungrig, men problemet är väl att somna. Jag kanske ska ta en pannbiff till precis innan jag går och lägger mig? Har ingen koll all vad allt detta motsvarar i kalorier... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 Om periodisk fasta hjälper cellbildning i hjärnan så är det ju en suverän grej, och min initala åsikt om 5:2 är då galet fel. Att kunna reparera hjärnan är ju någonting nästintil magiskt. Stoscha hade några länkar, men jag skulle hemskt gärna läse mer. Är det någon som har rekomendationer till läsning, kaske i form utav bok eller så. Matrevolutionen gillade jag iom att den backar upp påståenden med forskning och studier, finns det någonting liknande gällande 5:2, eller periodisk fasta då. Just där jag kan läsa om hur och varför hjärnceller repareras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Om periodisk fasta hjälper cellbildning i hjärnan så är det ju en suverän grej, och min initala åsikt om 5:2 är då galet fel. Att kunna reparera hjärnan är ju någonting nästintil magiskt. Stoscha hade några länkar, men jag skulle hemskt gärna läse mer. Är det någon som har rekomendationer till läsning, kaske i form utav bok eller så. Matrevolutionen gillade jag iom att den backar upp påståenden med forskning och studier, finns det någonting liknande gällande 5:2, eller periodisk fasta då. Just där jag kan läsa om hur och varför hjärnceller repareras Jag har läst Grain Brain och där pratar han en del om fasta och de positiva effekter en kalorireduktion kan ge. Saker som stimulerar nybildandet av hjärnceller, samt även utbyggnaden av befintliga neuronnätverk, är: ketogen kost, fasta, motion, meditation, bra sömn, samt viss mat som tex kaffe, gurkmeja, resveratrol. Motion stimulerar nybildandet av hjärnceller mer än att lösa korsord, sudoko etc. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundegard Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 (edited) Hej Johanna, Jag såg att det är samma läkare som skrivit Grain Brain, som var med på det Amerikanska TV programmet som Kostdoktorn postade ett klipp av häromdagen. Grain Brain får helt enkelt bli min nästa bok, just nu väntar jag leverans på "Et sötare blod" Tack för tippset... Edited October 30, 2013 by Lundegard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts