Jump to content

Ny medlem presenterar sej

Jensen

Recommended Posts

Hej! Det tar tid att ändra kost och matbeteenden!

Jag har ätit lchf i ca 3 år nu. Första året var det mkt mellanmål och jag försökte hitta alternativ till gamla favoriter som vitsås, bröd m.m.

När väl vanorna började sätta sig blev det alltmer sällan "bröd/kex/nötmusli-bak" och inte saknar jag de gamla maträtterna heller men har massor av nya favoriter. Jag upptäckte att det var inte hunger eller sug utan mer en (o)vana att äta så mkt och så ofta...

Om du fortsätter att följa lchf i blogosfären så kommer det nya idéer att följa, som periodisk fasta, 5:2, fakir osv. Man blir aldrig fullärd.

Och nya studier och intressanta böcker med nya infallsvinklar kommer ständigt!

Glöm inte att livet (och ätandet) går lite upp och ner. Ibland ramlar man ner i diket och äter alldeles fel och för mkt. Det är bara att försöka lära sig av misstagen och äta bättre nästa dag!

Lycka till på din personliga resa!

• Like 4

Tjena.

Har följt detta forum i ca fyra månader som gäst sedan jag började med lchf. Nu har jag blivit medlem o det här känns som ett schysst ställe att hänga på :)

Jensen är namnet.

Jag är tjugofem år o har alltid haft problem med sk känslomässigt ätande. på dan den trevliga, roliga killen, fet men en kul typ. På kvällar o nätter skräpmat o chips framför teve för att slippa tänka.

För ett halvår sen vägde jag in mig på 140 pannor på 175 cm. Det ger ett bmi på 47.

Jag träffade min tjej då. Ska inte snacka mer om det här men hon har räddat mitt liv tror jag. :wub:

Tillsammans började vi med lchf i juni 2013. Jag har gått ner 16 kilo sedan dess, just ny står det still sedan ett par veckor.

Har fortfarande problem med känslomässigt ätande men eftersom jag numera frossar i lchf tycker jag att det börjar plana ut, om ni förstår vad jag menar.

Har förstått att jag inte är ensam fetknopp med dessa problem :(

I alla fall, här tänkte jag skriva emellanåt om min resa :)

Välkommen Jensen, vad roligt att du har hittat hit, och att din kostomläggning har funkat så bra, minus 16 kilo! :) Platåerna i viktnedgången verkar tillhöra det normala, håll bara ut, så kommer viktnedgången igång snart igen.

Det tar ett tag innan man helt har vant sig av med gamla vanor och mönster (som andra redan har sagt), men när man väl är där, så känner man sig fri, man behöver inte tänka, det går av bara farten, så att säga :)

• Like 3

Välkommen hit, Jensen! Grattis till minus 16kg. Härligt!

Jag hade ett bmi på 58 som mest och nu ligger det på 26,5. Det där med att försöka äta bort jobbiga känslor känner jag väldigt väl igen. Du är absolut inne på rätt väg med lågkolhydratkost. Beteendet tar tid att förändra, så känn ingen stress.

Keep up the good work! :)

• Like 4

Hej!

Så bra att du har hittat rätt spår, sen får du justera på vägen. Här på forum är det guld att vara och läsa och fundera. Många bra länkar, massor av bra tips och så förstås en otrolig massa kunskap hos många superduktiga och trevliga människor som banat väg för såna som dig och mig :)

Stort lycka till och det ska bli spännande att följa din resa :)

En vacker dag är det du som är den kunniga här och banar väg för andra :)

Ha en superbra dag!!

• Like 2

Väl mött Jensen,

Det finns många hjälpsamma medlemmar här, du har defenetivt hittat rätt, och kommer säkerligen få det s töd du behöver för att nå dina mål.

Själv är jag här för att ta tag i mitt livslånga sötsug, samt att försöka förbättra mina chanser att frånstå diabetese som finns i släkten.

Lycka till...
  • Like 1

Vilken häftig support :)  Tack!

Vikten har stått still i tre veckor nu, sista vecken har jag tom gått upp lite trots att jag skött kosten :mellow:

Fattar ju att det är en platå men börjar bli angelägen om att bryta den!! Har funderat på 5:2, men har blivit avrådd pga en lite risk för att utveckla ätstörningar. Eftersom känslomässigt ätande är en form av ätstörning har mn ju en förhöjd risk att utveckla en annann variant, och nej tack till det!!

Medans jag funderat har jag upptäckt att jag inte har en normal aptitreglering. Har nämlingen ingen aptitreglering överhuvudtaget!! Antingen är jag vrålhungrig eller proppmätt, har ingen känsla däremellan. Inget "hm, jag börjar bli hungrig, kanske ska fixa käk" eller "hm jag börjar bli mätt, kanske ska sluta äta" Inget av det finns på världskartan.

Har läst att det är valnigt hos kvinnor som jojobantat hela livet, de har sabbat sin naturliga aptit. Jag har aldrig bantat, men däremot tröstätit otroliga mängder skitmat.

Kan det bero på det?

Börjar så smått kunna skilja på det känslomässiga SUGET att äta och riktig hunger det ser jag som en delseger! :)

Hr inte haft nåt återfall än, men sockerjävulen viskar att om jag ändå inte går ner kan jag lika gärna äta bara EN pizza.. Jojo, vet ju hur det kommer sluta :angry:

• Like 1

Låt det ta tid, för mig har det tagit ett år av LCHF-ätande att helt bli av med sockersug tex. Nu kan jag gå och längta efter kokt ägg istället, helt galet om du hade sagt det till mig för ett år sedan. Testade på skoj att äta en godisnapp som jag knyckte från ungarna i fredags och det smakade bara äckligt. 

• Like 3

Jag har inga som helst teoretiska belägg för detta, men när jag hade stått still i vikt i tre veckor drog jag upp fettprocenten ordentligt samtidigt som jag tog extra långa och raska promenader.

Min personliga LCHF guru menar att det inte funkar så, utan platån hade brutits av sig själv i alla fall. Antagligen har han rätt.. Men det är inte farligt att testa!

Lycka till :)

• Like 1

Tack Zepp. Jo, egentligen vet jag ju det. Mina husgudar är kostdoktorn o Skaldeman o båda skriver ju om det. Särskilt Skaldeman tror jag, när jag tänker efter :huh:
 Är jäkla glad att platån gav med sej till slut ändå :)

Men börjar ändå så smått acceptera att lchf är en livstil, inte en bantningsmetod, En enstaka pizza måst jag nog få o kan inte tänka mig att glo på hockey utan en öl. Eller man kanske kommer dit till slut åxå..

nu funderar jag mer o mer på träning. Min tjej tränar på gym o vill att jag ska hänga med. Jag vill ju träna o jag vill va med min tjej, men fan gym alltså.. :(

Är inte riktigt killen som passar in på gym, om ni fattar ;)

Ha ha, tänk min hydda i ett par spandexbrallor :D

Hur gör ni "vanliga" lchf are?

• Like 1

Tack Zepp. Jo, egentligen vet jag ju det. Mina husgudar är kostdoktorn o Skaldeman o båda skriver ju om det. Särskilt Skaldeman tror jag, när jag tänker efter :huh:

Är jäkla glad att platån gav med sej till slut ändå :)

Men börjar ändå så smått acceptera att lchf är en livstil, inte en bantningsmetod, En enstaka pizza måst jag nog få o kan inte tänka mig att glo på hockey utan en öl. Eller man kanske kommer dit till slut åxå..

nu funderar jag mer o mer på träning. Min tjej tränar på gym o vill att jag ska hänga med. Jag vill ju träna o jag vill va med min tjej, men fan gym alltså.. :(

Är inte riktigt killen som passar in på gym, om ni fattar ;)

Ha ha, tänk min hydda i ett par spandexbrallor :D

Hur gör ni "vanliga" lchf are?

Testa att mjukstarta lite genom att gå dit på folktomma tider (om du har möjlighet dvs), kanske tidigt på morgonen eller förmiddagen. Och folk är så upptagna med sig själva i nio fall av tio att de inte kommer titta på dig ändå  :) Skönt att du har sällskap av din tjej också! Efter ett tag kommer du känna dig mer bekväm i miljön och då kommer det inte kännas jobbigt längre. 

• Like 1

Välkommen Jensen!

Angående att börja träna på gym så får du tänka på att det i många fall är en själv som tänker mest i termer om andras blickar/godkännande etc. Personligen är jag mer eller mindre som i en bubbla när jag tränar och har inget intresse alls av vad andra gör...eller inte gör även om jag då och då inte kan låta bli att ge en hint om andra sätt att hamna i rullstol (underförstått när personer utför övningar så galet så att deras egen akuta hälsa står på spel).

En annan aspekt är att det på gym sannolikt är betydligt vanligare med vad man kallar adoniskomplex eller också gradskillnader av det, dvs allt från steroidbiffen som alltid är för liten (i sitt eget huvud) till nybörjaren som sneglar på steroidbiffen...istället för den trikåbeklädda baben som tränar gluteusmuskulaturen på ett avancerat sätt. Är nybörjaren tonåring så är det sannolikt vanligare att båda dessa objekt är något vederbörande i smyg vilar ögonen på. (Fördomar, jag?)

Hur som haver, tycker det är starkt att du kommit igång som du har och att du även leker med tanken på att börja gymma! Låt det inte stanna vid tanken utan ta små steg framåt framöver så kommer du kunna nå förändringar du kanske aldrig någonsin trott vara möjliga.

Lycka till!

• Like 1

Tack för synpunkterna!

Särskilt bra är det att bli påmind om att man faktiskt inte är centrum av universum ;)  dvs att de andra på gymmet antaglien skiter fullständigt i mej o mina spandexbrallor :D . Ska komma ihåg det när jag känner mig uttittad!!

Nu är det sjukt mycke jobb o det kommer att vara det ett tag.

När det lugnar sig igen ska jag boka tid o börja med en instruktör. Tack Tiny Tom - de finns ju faktiskt bättre sätt att hamna i rullstol på än genom att absolut göra fel på gymmet :lol:

Innan dess ska jag ta ett djuuupt andetag o gå på badhuset med syrrans ungar :)  Det får bli elddopet! Klarar jag att visa upp min praktfulla hydda i badbraxor ska det väl för fan gå att va fullt påklädd på ett gym ;)

Fridens!

• Like 2

En luftig T-shirt och löst sittande träningsbyxor är nog det vanligaste på gymmet, oavsett hur vältränad du är :) träna på gym är rätt kul faktiskt så det är klart du ska följa med dit.

Tror helt klart det är de som stönar, grymtar och vrålar som drar till sig mest uppmärksamhet ;)

• 2 weeks later...

En luftig T-shirt och löst sittande träningsbyxor är nog det vanligaste på gymmet, oavsett hur vältränad du är :) träna på gym är rätt kul faktiskt så det är klart du ska följa med dit.

Tror helt klart det är de som stönar, grymtar och vrålar som drar till sig mest uppmärksamhet ;)

Sant.. Men det är mer humor i spandex :)

• Like 1

Tjena!

Nu var det ett tag sen, har jobbat som en idiot.

Har trots det lyckats hålla en bra mathållning, tack vare min tjej som gjort i ordning matlådor till mej :wub:

Nu är det min tur att laga mat denna veckan, å tack å lov att det finns så många bra kokböcker om lchf! För att inte tala om alla bra tips på detta forum.  ;)  Är rätt handikappad i köket, om man säger.. i mitt tidigare liv (som skräpmatsätande singel) var en kompleett måltid en pizza med svamp..

I helgen var jag o tjejen på badhuset med syrrans ungar o fy fan vad roligt det var! Jag kunde helt ignorera andras blickar o efter ett tag insåg jag åxå att ingen tittade på mej mer än på nån annan! Det var så otroligt jävla skönt o jag tror att det finns många självmedvetna fetknoppar här som vet vad jag talar om..

Nu är det gymmet nästa! :)

Ha en fin vecka, kompisar ;)

• Like 4

• 2 weeks later...

Gudagens polare!

har bestämt mig för att bara väga mej en gång i månaden. Detta för att inte dra igång karusellen av "fan fan varför går jag inte ner bla bla" som jag hamnar i så jävla lätt. Har alltså en tendens att bli viktfixerad, vilket helt enkelt suger för mycket energi.

Idag var det så dax igen att hala frm vågen ur garderoben.. FEM PANNOR sen sist, är helt överlycklig :lol:

(23,1 kilo sen start, tackar ;) )

Nu väger underteckad 116,9kg vilket jag är skitnöjd med! Särskilt som det blev en del öl till matchen i tisdags.. O det måste sägas, vilken jäkla skitmatch :angry:

Det är fortfarande apmycket på jobbet, men jag har i a f varit två gånger på gymmet för att gå igenom alla grejer med en instruktör. Som roligt nog är helt inne på lchf :)

O fy fan vad det är svårt att laga mat! Är helt slut o skickar en beundrans tanke till alla husmödrar o husfäder där ute som lagar riktig mat till sina nära o kära VARJE DAG!!

Fridens :)

• Like 3

Stort grattis! Vad himla kul att bli av med en massa extra last. 

Bada är ju så kul, likaså att gå på gym. Man känner sig så go i kroppen efteråt. Efter nån timme i simhallen brukar det inte vara några problem att somna på kvällen.

Håller helt med att det är svårt att laga mat. Jag har köpt några lchf kokböcker, får se om det kan bli roligare.

Ha det :)

• Like 2

Tjena moss!

Testade att göra storkok på köttfärssås. Men antagligen blandade min stora manliga hjärna (inte avsedd för simultankapacitet ;) ) ihop nåt med nåt annat för resultatet blev.. ehh.. hur ska jag säga.. ätbart. Knappt.

Idag ska jag göra ett nytt försök med köttgryta. Det kan inte bli värre, okej :D

• Like 2

Heja heja :lol:

Nåt annat som är enkelt att göra flera portioner av, utan att den manliga hjärnan går i spinn, är meatza.

Ta 800 gram köttfärs och mula ihop med två ägg och 1,5 tsk salt. Tryck ut på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i ca 15 minuter på 200 grader.

På detta lägger man sen sina favoritpizzatoppings, sen en massa ost om man tål det. grädda 10-15 minuter till - KLART!

Enkelt att skära upp i lagom stora bitar och langa in i frysen.

Lycka till, kompis ;)

• Like 5

Heja heja :lol:

Nåt annat som är enkelt att göra flera portioner av, utan att den manliga hjärnan går i spinn, är meatza.

Ta 800 gram köttfärs och mula ihop med två ägg och 1,5 tsk salt. Tryck ut på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i ca 15 minuter på 200 grader.

På detta lägger man sen sina favoritpizzatoppings, sen en massa ost om man tål det. grädda 10-15 minuter till - KLART!

Enkelt att skära upp i lagom stora bitar och langa in i frysen.

Lycka till, kompis ;)

Meatza är mat för en karl. Det är jättemättande. Jag brukar blanda pizzakryddorna och tomatpure i "bottnen" så blir det inte så kladdigt

• Like 3

Meatza är mat för en karl. Det är jättemättande. Jag brukar blanda pizzakryddorna och tomatpure i "bottnen" så blir det inte så kladdigt

Ja verkligen!

Av en plåt, alltså 800 g köttfärs, blir det fyra portioner till mig - kanske två eller tre till dig, Jensen?

Då känner jag mig som en boaorm som har svalt en get :D (nästan, i alla fall..)

Ska prova köra ner kryddor och tomat i botten, det lät ju smidigt :)

• Like 1

Tjena.

Har följt detta forum i ca fyra månader som gäst sedan jag började med lchf. Nu har jag blivit medlem o det här känns som ett schysst ställe att hänga på :)

Jensen är namnet.

Jag är tjugofem år o har alltid haft problem med sk känslomässigt ätande. på dan den trevliga, roliga killen, fet men en kul typ. På kvällar o nätter skräpmat o chips framför teve för att slippa tänka.

För ett halvår sen vägde jag in mig på 140 pannor på 175 cm. Det ger ett bmi på 47.

Jag träffade min tjej då. Ska inte snacka mer om det här men hon har räddat mitt liv tror jag. :wub:

Tillsammans började vi med lchf i juni 2013. Jag har gått ner 16 kilo sedan dess, just ny står det still sedan ett par veckor.

Har fortfarande problem med känslomässigt ätande men eftersom jag numera frossar i lchf tycker jag att det börjar plana ut, om ni förstår vad jag menar.

Har förstått att jag inte är ensam fetknopp med dessa problem :(

I alla fall, här tänkte jag skriva emellanåt om min resa :)

Stort grattis Jensen. Sa himla roligt. Hall hart men mjukt i den tjejen ocksa och lycka till med allt bada tva!. :o  :D

• Like 1