Ingeli Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 För en kvinna i sina bästa år (41 för de som undrar) med psoriasisartrit och inflammationer i varenda led i hela kroppen är kolhydrater det sista som behövs. Jag vet ju att det fungerar att äta lågkolhydratskost för jag har gjort det förr. Vikten minskade också och allt var så mycket bättre. Så varför gick det fel då? Ja, en matallergi som kom fram i och med medicinbyte för psoa:n var väl det som startade alltsammans. Eftersom det inte gick att testa vad jag var allergisk mot tog det 1,5 år med experimenterande med maten innan vi (läkaren och jag) kunde konstatera att jag är allergisk mot nickel även i mat. Inte så där som andra nickelallergiker dock, att man får mer eksem och sådant. Nehej då, här har vi kvinnan som alltid ska vara värst och som självklart fick allergichocker och höll på att stryka med pga det. Varför vara bara vanlig? :/ Nå, efter 1,5 år hade jag gått upp 15 kg och där har jag varit nu i minst 1,5 år till. Det finns många ursäkter men ingen som faktiskt är värd något. Det enda raka är att erkänna att jag inte orkat göra något åt det. Detta trots att jag ju VET att lågkolhydratskost är nästan precis samma som nickelfri kost PLUS att jag får mindre inflammationer i kroppen vilket gör att jag behöver mindre värkmediciner vilket gör magen bättre vilket gör livet enklare och kvinnan till en mer tolerant mamma... Så. Nu är det dags. Eller ja, det var dags för länge sedan men igår tog jag mig ånyo i kragen (jodå, gjorde ett försök innan sommaren men la inte manken till). Igår satte jag stopp för det snablarns kolhydratsintaget! Som sig bör mår jag därför riktigt kalasdåligt idag! Klassiska avtändningsbekymmer, det kryper i kroppen, huvudet värker, illamående och sug om vartannat. Men int' ä ja' bitter, int'! För när jag mår så här vet jag att det är någon dag kvar och sen går kroppen över på fettförbränning. I helgen kommer jag känna av att det lättar med ledvärken och det är något som denna gången håller mig kvar på vagnen. För hör och häpna, så fort går det! Fem dagar har det tagit båda de gånger jag verkligen kapat kolhydraterna och hållit kvar det. Fem dagar och sedan börjar hälsovinsterna komma! Sen skadar det ju inte om vikten kommer gå neråt heller, så klart. Pass 20 kgs övervikt med ledproblem är ingen bra kombination. Men det ger sig allt eftersom! Så, här tänker jag skriva lite dagbok för att få ventilera det bra och det dåliga. Orkar du läsa är du välkommen att göra så och ett par peppande ord någon gång i bland vore trevligt det med! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag håller tummarna. Go for it! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Tack! Kör järnet här och hittills går det bra! Kompenserar sug med att äta bra saker, hellre överäta än falla för frestelser just nu tänker jag... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernilla Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Lycka till, kör hårt!! Vi finns här för pepp o lyckorop! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Lycka till och stå ut dessa första dagar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Lycka till! :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Tack! Kör järnet här och hittills går det bra! Kompenserar sug med att äta bra saker, hellre överäta än falla för frestelser just nu tänker jag... Bra tänkt! Bättre att överäta bra saker än att äta lite dåliga saker... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 God lycka! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Det går så rackarns bra just nu! Fjärde dagen avklarad och trots lite illamående på morgonen (som jag nog mest tror berodde på hunger fast kroppen inte riktigt signalerar på rätt sätt) så finns det inga problem längre. Alla omställningsbesvär är borta sedan igår och motivationen är på topp! Mycket hjälper det ju att se vågen gå neråt varje morgon. Ja, jag väger mig varje dag just nu, men det ska jag sluta med på måndag. Då övergår jag till vägning en (kanske två för jag är så nyfiken) varje vecka. Men det allra bästa med alltihop är att jag redan har så mycket mindre ont i kroppen! Om alla som hade inflammationer i leder etc visste det jag vet, att det går så FORT att minska värken, skulle ingen äta kolhydratsbaserad kost. Jämfört med förra veckan har jag nu under fyra dagar ätit en tiondel så mycket smärtstillande, mer i början och faktiskt bara en gång idag! Tjohoo! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Härligt att du börjar känna dig bättre redan efter så kort tid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Idag har jag fått ytterligare ett ovedersägligt bevis på att det fungerar att låta bli kolhydrater, För gårdagen innebar fysiska påfrestningar utöver det vanliga som annars brukar få mig ledbruten och värktablettsberoende. Men idag är jag trött (det förtjänar jag med alldeles för lite sömn) och det är det enda som är skillnaden mot igår. Inget extra ont någonstans ALLS! Om jag vore envåldshärskare skulle jag förbjuda kolhydrater i kost i större mängd. Ska man vara realist kanske det räcker med att kuppa sig in på Livsmedelsverket, vad vet jag? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Lycka till och kämpa på //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernilla Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Kanon, bra jobbat!! Själv börjar min omställning nu på måndag när jag börjar jobba igen. Har iof ätit rätt liberalt LCHF nu under jul o nyår men jag tror att jag kommer att känna av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Heja Ingeli! Det här kommer att gå toppen. Och visst är det bra att ha ett forum att skriva i? Det ger verkligen pepp precis när man behöver det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Imorse testade jag mina ketostix igen och nu visade det maxutslag! Känns bra att nått dit på sex dagar! Jag har hittills tappat 2,3 kg och i stort sett ALL värk av mer akut karaktär i kroppen. Värktabletter har jag inte tagit på flera dagar nu. Jag resonerar som så att som drabbad av en ledsjukdom måste det ju vara väldigt smart att gå ner i vikt, förutom den uppenbara vinsten av att bli av med en massa värk. Mindre vikt = mindre belastning på leder = mindre värk = mer rörlighet. Känns som att jag bara vinner här. Inte en oangenäm känsla, kan jag säga! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Imorse testade jag mina ketostix igen och nu visade det maxutslag! Känns bra att nått dit på sex dagar! Jag har hittills tappat 2,3 kg och i stort sett ALL värk av mer akut karaktär i kroppen. Värktabletter har jag inte tagit på flera dagar nu. Jag resonerar som så att som drabbad av en ledsjukdom måste det ju vara väldigt smart att gå ner i vikt, förutom den uppenbara vinsten av att bli av med en massa värk. Mindre vikt = mindre belastning på leder = mindre värk = mer rörlighet. Känns som att jag bara vinner här. Inte en oangenäm känsla, kan jag säga! Imorse testade jag mina ketostix igen och nu visade det maxutslag! Känns bra att nått dit på sex dagar! Jag har hittills tappat 2,3 kg och i stort sett ALL värk av mer akut karaktär i kroppen. Värktabletter har jag inte tagit på flera dagar nu. Jag resonerar som så att som drabbad av en ledsjukdom måste det ju vara väldigt smart att gå ner i vikt, förutom den uppenbara vinsten av att bli av med en massa värk. Mindre vikt = mindre belastning på leder = mindre värk = mer rörlighet. Känns som att jag bara vinner här. Inte en oangenäm känsla, kan jag säga! Superbra Ingeli, du är värd alla fördelar av dina ansträngningar! Pst! Ingen aning om varför det blev dubbelt i citatet... sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Imorse testade jag mina ketostix igen och nu visade det maxutslag! Känns bra att nått dit på sex dagar! Jag har hittills tappat 2,3 kg och i stort sett ALL värk av mer akut karaktär i kroppen. Värktabletter har jag inte tagit på flera dagar nu. Jag resonerar som så att som drabbad av en ledsjukdom måste det ju vara väldigt smart att gå ner i vikt, förutom den uppenbara vinsten av att bli av med en massa värk. Mindre vikt = mindre belastning på leder = mindre värk = mer rörlighet. Känns som att jag bara vinner här. Inte en oangenäm känsla, kan jag säga! Riktigt kul att höra att värken drar sig tillbaka så "snabbt"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Det fortsätter gå bra. Upp en dag (antagligen pga sömnbrist, kosten var excellent även då) men nu har jag gått ner 2,7 kg på 10 dagar! Känns otroligt bra, började jobba igen "på riktigt" igår och maten går bra även då. Hoppas komma igång med motioneringen också, inte pga vikten utan för att jag och mitt flås behöver det. Motionscykeln ska bli avdammad ikväll tänkte jag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Du verkar grymt taggad så jag håller tummarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Härligt att du redan fått så många vinster! Det här fixar du, heja Ingeli! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Tack alla som hejar på! Det går vidare här i vinsternas tecken. Även om jag erkänner att jag var så trött efter att ha jobbat och jobbat att det inte blev något motionscyklande. Matmässigt är det ju lättare än lättast att äta lågkolhydrat när man väl ger sig sjutton på det. Brödet som ligger bredvid spisen fortsätter ligga där, det får resten av familjen äta, till exempel. Det enda jag funderar lite på är väl att jag inte är så speciellt sugen på att äta alls. Hungrig blir jag men det krävs mycket lite för att jag ska bli ohungrig. Kanske är det bara normalt egentligen och jag oroar mig i onödan men jag har läst lite här och var att man inte ska äta för lite. Så hur är det egentligen? Någon som kan guida mig lite i djungeln? Finns det risk att jag äter för lite eller ska jag lita på kroppens signaler och bara äta så mycket den tycker behövs? Imorse vägde jag mig förresten, -3 kg på 12 dagar är resultatet. Behöver jag säga att jag är nöjd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Det har varit några riktigt bra dagar nu kostmässigt. Men jag har fått sådan fruktansvärd torr mun. Det är Sahara i gom och hals. Någon som har tips på vad man gör åt det? Dricker i mängd redan men det hjälper liksom inte. Vikten hittills efter 15 dagar strikt kost är -3,4 kg. Kroppen är i fantastiskt bra skick, mycket lite kvar av "allmänvärken", enstaka leder har jag ont i än men inte känslan av att hela kroppen värker! Underbart! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wila Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Imorse testade jag mina ketostix igen och nu visade det maxutslag! Känns bra att nått dit på sex dagar! Jag har hittills tappat 2,3 kg och i stort sett ALL värk av mer akut karaktär i kroppen. Värktabletter har jag inte tagit på flera dagar nu. Jag resonerar som så att som drabbad av en ledsjukdom måste det ju vara väldigt smart att gå ner i vikt, förutom den uppenbara vinsten av att bli av med en massa värk. Mindre vikt = mindre belastning på leder = mindre värk = mer rörlighet. Känns som att jag bara vinner här. Inte en oangenäm känsla, kan jag säga! Bra kämpat! Det kommer säkert gå jättebra! Att må bra är den stora vinsten, att gå ner i vikt en bonus. Lycka till! Jag tog mig i kragen och gick ner 25 kg och här kan ni läsa mina tips. http://wila.nu/2013/january/hur-gor-man-for-att-ga-ner-i-vikt-2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernilla Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Bra kämpat!!! Tyvärr har jag inget tips om muntorrheten.´Jag var väldigt torr i munnen i början men det gick över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ahh, kul, grattis!! =)) Kanske kan du prova salta lite mer på maten, i en övergångsperiod verkar det som kroppen har svårt att binda vätska... Hejjar hårt på dej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Nu har jag kört strikt i en månad. Hälsovinsterna är stora, det bästa är ju att värken är på kanske 10% av tidigare nivå. Sömnen har inte rättat till sig än men det var nog en vecka sen jag vaknade vid 3-4 på morgonen och inte kunde somna om. Så det är definitivt på rätt väg. Vikten har också ändrats, -5,1 kg på en månad. Centimetermässigt har det nog försvunnit mer ändå, jag har till exempel 7 cm mindre omkrets kring midjan! Jag är glad att jag klev tillbaka upp i vagnen på så många sätt! Nu är det bara resten kvar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernilla Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 HÄRLIGT, bra kämpat!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts