Popular Post Tuva Posted October 19, 2013 Popular Post Share Posted October 19, 2013 Ju mer jag läser på desto mer perplex blir jag. Hela vår utveckling har vi ätit animalier. Alltså anses en vegetarisk eller t.o.m. vegansk kost att vara att föredra för optimal hälsa. Vi har inte haft tillgång till växtoljor förrän de senaste ca 100 åren, fram tills dess har den allra största delen (100% för nordbor) varit animaliskt fett från nöt, gris, fisk o.s.v.. Alltså anses de optimala fetterna vara de processade växtoljorna. Dan övervägande delen av vår utveckling och historia, förutom en försumbar tid på 10.000 år, har vi inte haft tillgång till spannmål. En föda vi inte är biologiskt anpassade för vilket mycket belysande syns på de arkeologiska lämningarna från tiden innan och efter. Alltså är det spannmål vi rekommenderas låta utgöra basen för vårt födointag. Så den senaste dumheten från EU med fruktosen. Överdriven sockerkonsumtion är dålig på många olika sätt men fruktos är mycket värre för kroppen. Alltså kommer vi få en hälsomärkning på livsmedel (jag VÄGRAR skriva mat!) där man har bytt ut det skadliga sockret mot den ännu giftigare fruktosen. Med tanke på SLV:s tidigare track record kommer de hoppa på det idiot-tåget OCKSÅ. Hur f*n kunde det bli så bortåt skogen fel? Eller ja, jag vet. Pengar. För lite vinstmarginal på riktig mat. Folk köper mindre, slänger mindre, blir inte feta och sjuka och konsumerar därför färre kalorier, mindre medicin o.s.v.. Så länge vi är lagom feta och lagom sjuka är vi lönsamma. Frågan är bara när råden når en "tipping point" och gör oss FÖR feta och FÖR sjuka för att vara lönsamma längre. Och min känsla är att vi är snart där. Inom tio år är vi där när de offentliga ekonomierna inte längre klarar bördan. Vad kommer ske då? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Visst behöver vi fundera på detta med tipping point som Tuva skriver om. Detta med fruktosen i livsmedel gör mig upprörd på ett sätt som jag inte upplevt på länge. Är det dags att vi börjar skriva till våra EU-politiker och fråga varför de gör dessa ställningstagande. Är de verkligen så okunniga i kostfrågor? Har hela sockerdebatten gått dem förbi? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Tuva, vilken undetbar sammanfattning! Den är genialisk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 livsmedel (jag VÄGRAR skriva mat!) Jag kallar det inte ens för livsmedel, utan produkter. Det är inte många produkter som är livsmedel, än mindre mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Såg att jag lade in fel snutt! http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Hur gick det till egentligen? Ja, jag tror en av ABBA:s låtar på ett tydligt sätt sätter ord på hela industrin ...Money, money, money, must be funny, in the rich mans world 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Visst behöver vi fundera på detta med tipping point som Tuva skriver om. Detta med fruktosen i livsmedel gör mig upprörd på ett sätt som jag inte upplevt på länge. Är det dags att vi börjar skriva till våra EU-politiker och fråga varför de gör dessa ställningstagande. Är de verkligen så okunniga i kostfrågor? Har hela sockerdebatten gått dem förbi? Just det oroar mig och gör mig så ARG. Efter vad jag bäst vet så är jag en av de ytterst få i vår bekantskapskrets som inte medicinerar regelbundet (jag medicinerar inte oregelbundet heller). Jag är också en av de få som är någorlunda normalviktig. Vi ligger alla kring 50-strecket. Vi BORDE nästan alla vara friska och starka, eller hur? I ett skyddat samhälle med tillräcklig tillgång till mat och tillgång till sjukvård så BORDE vi vara utopiskt friska och starka. Istället är vi lite till mans sjuka och feta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Just det oroar mig och gör mig så ARG. Efter vad jag bäst vet så är jag en av de ytterst få i vår bekantskapskrets som inte medicinerar regelbundet (jag medicinerar inte oregelbundet heller). Jag är också en av de få som är någorlunda normalviktig. Vi ligger alla kring 50-strecket. Vi BORDE nästan alla vara friska och starka, eller hur? I ett skyddat samhälle med tillräcklig tillgång till mat och tillgång till sjukvård så BORDE vi vara utopiskt friska och starka. Istället är vi lite till mans sjuka och feta. Ja, det är inte norm (här/ännu) men helt normalt att vara lite småsjuk och lite småtjock. Nästan alla jag känner över 45 medicinerar mot för högt blodtryck eller kolesterol. Många har alldeles för stor mage (säg 15, kanske 20 kg för mycket, alltså bortom några få "estetiska kilon"). Det vete katten om det inte börjar bli norm också, när jag efter lång tids övervikt kommit inom ett normalt BMI så får jag höra att jag är mager, och inte får bli smalare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Hur f*n kunde det bli så bortåt skogen fel? Eller ja, jag vet. Pengar. För lite vinstmarginal på riktig mat. Folk köper mindre, slänger mindre, blir inte feta och sjuka och konsumerar därför färre kalorier, mindre medicin o.s.v.. Hur gick det till egentligen? Ja, jag tror en av ABBA:s låtar på ett tydligt sätt sätter ord på hela industrin ...Money, money, money, must be funny, in the rich mans world Pengar, japp. Jag är för en fri marknad (undantaget cigaretter och narkotika). Men, det finns en annan orsak som är ännu värre, Bristande kunskap/bildning hos vanligt folk, som ifrågasätter vissa saker (LCHF, bl a) men litar blint på annat/andra (SLV, reklam etc.). Vad gör vi åt det? Vad gör vi åt politikerna som exempelvis chefar för SLV med aktieintressen i margarinfabriken? http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/han-ar-regeringens-allra-varsta-borshaj_8394256.svd Hur höjer vi den allmänna bildningsnivån "underifrån"? Jag vet inget parti som verkar för detta. Vet ni? Jag får intrycket av att de flesta som hänger här redan har en högre bildningsnivå/kunskapstörst än de flesta. Jag vill nå fram! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Ideologin och pengarna bakom kostråden Per Wikholm, Lars-Erik Litsfeldt Boken Ideologin och pengarna bakom kostråden behandlar tillkomsten av dagens kostråd och hur de används för friska och sjuka. Det finns idag en rik flora av kokböcker om GI, Atkins, LowCarb och tallriksmodellen. Denna bok är unik i det att den behandlar alla dessa kostmodeller utan att innehålla ett enda recept. Istället ligger fokus på de politiska, ideologiska och ekonomiska intressen som påverkat dagens kostråd. Boken visar hur aktörer med goda intentioner banade vägen för kostråd som ökat ohälsan dramatiskt. Under 50- och 60-talet tilltog debatten om världens livsmedelsförsörjning. Alarmister menade att vi innan millennieskiftet skulle drabbas av en global svält- och försörjningskris. Den rika världens köttproduktion utmålades som slösaktig och energiineffektiv. För den unga, rebelliska 68-generationen blev synen på maten en ideologisk vattendelare. Veganismen fick sitt genombrott. Dagens kostråd tog form på 70-talet. Den politiska tidsandan var färgad av energikrisen och svältkatastrofer i Afrika och Asien. Den svenska livsmedelsindustrin var snabb att anpassa sig till den nya tidsandan och förorda en fettsnål kost där bröd och potatis utgjorde basmaten. Livsmedelsindustrins representanter har hela tiden suttit med runt borden när kostråden utarbetats, när officiella kampanjer sjösatts och när forskningsanslag delats ut. Det är denna tidsanda och ideologi som är bakgrunden till rådet att äta 6-8 brödskivor per dag. Ett råd som fortfarande används av Livsmedelsverket då man anser att vi bör få i oss den största delen av energin i form av bröd. Det är inte för intet som detta statliga verk valt att ta en stiliserad brödkaka som sin logotyp. I denna bok visas hur undermålig den vetenskapliga underbyggnaden för kostråden är. Kostråden har aldrig varit i närheten av att uppfylla de kriterier som gäller inom den så kallade evidensbaserade medicinen. Ändå ordineras såväl friska som sjuka att äta mer kolhydrater och mindre fett. Samtidigt som svenska folket anpassat sin matkonsumtion till kostråden har sjukdomar som fetma och diabetes ökat dramatiskt. Stora delar av befolkningen ordineras dyr medicinering för folksjukdomar som i grunden beror på en onaturlig kosthållning. Tidigare hade diabetes ett mer välbeskrivande namn: sockersjuka. Så sent som i början av 70-talet var kostrekommendationerna till de sockersjuka att äta fettrikt och undvika just socker och stärkelserik mat som snabbt omvandlas till socker. Idag får de istället rådet att äta fettsnål och kolhydratsrik mat. Dietisterna hänvisar till Livsmedelsverkets tallriksmodell. Denna mathållning förstör diabetikerns hälsa varför läkaren efter en tid måste skriva ut insulinbehandling (sprutor). Det har utan undantag visat sig att diabetiker som ändrar sin kost från tallriksmodellen till en kost som innehåller mer fett och mindre kolhydrater får en bättre hälsa. Många kan då sluta medicinera både insulin och andra läkemedel mot sin diabetes. Livsmedelsverket skyller ifrån sig och säger att deras råd inte vänder sig till överviktiga, diabetiker och andra sjuka utan bara till friska. Trots detta använder dietister Livsmedelsverkets tallriksmodell vid behandling av diabetiker. Anledningen till detta är den på sätt och vis goda tanken att diabetiker inte ska behöva avstå från något som friska kan äta. Det finns ju alltid insulin om det skulle behövas. I boken Ideologin och pengarna bakom kostråden berättar författarna Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt historien om hur vi hamnade där vi är idag. Bakgrunden till kostcirklar, matpyramider, tallriksmodellen och nyckelhålsmärket reds ut. De starka ekonomiska banden mellan livsmedelsindustrin och Livsmedelsveket avslöjas. Per Wikholm, har de senaste 8 åren varit verksam som omvärldsanalytiker vid socialdemokraternas partihögkvarter och har en tidigare bakgrund som molekylärbiolog och forskarstuderande. Lars-Erik Litsfeldt, jur. kand, har skrivit böckerna Fettskrämd och Ät fet mat bli frisk och smal. Lars-Erik har efter att ha gått tvärsemot de officiella kostråden inte längre några problem med sin diabetes. http://www.adlibris.com/se/bok/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden-9789172411425 Köp den, låna den, stjäl den.. men läs den!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts