Jump to content

Fotografera din LCHF-shoppingvagn :)

Jeanette H-H

Recommended Posts

post-813-0-24538800-1382193404_thumb.jpg

Hej på er. Inspirerad av fotona av en matvecka hos familjer runt om i världen fotograferade jag idag vår veckas mat. Vi brukar veckohandla, så jag handlar inte förrän om en vecka igen.

Jag kom precis hem från affären och radade upp veckans mat på köksbordet. Dessutom satte jag till lite grönsaker som jag planerat använda i veckan och lammkött direkt från en gård då jag ska laga det idag.

Köttet är ekologisk grissida, ekologisk fläskkarré (vilket faktiskt heter kassler här i Finland även om det inte alls är samma som er kassler), lamm från en gård här nära, en ekologisk värphöna (inte kyckling, utan en höna som fått värpa ekologiska ägg), makrillfile på burk.

Äggen är ekologiska.

Mjölkprodukterna är 2 liter grädde, 3 askar mascarpone (använder knappast alla tre), creme fraiche och portionsförpackad grekisk yoghurt (åt barnen). En speciell färskost från ett litet ysteri, fransk ost, riven emmental utan tillsatsämnen osv. Dessutom en liter hemlagad filbunke på mjölk från en gård i byn. Ja och förstås ekologiskt osaltat smör. Jag använder osaltat till kaffe. Det jag glömde sätta fram var en burk kokosolja. Det köpte jag inte idag, men det använder jag varje dag. Och kaffe (ekologiskt, fairtrade-kaffe) köpte jag också idag men glömde sätta fram. Vi dricker annars vatten.

Grönsakerna är bland annat egenodlade morötter, timjan i en kruka från en lokal odlare.

Sen har vi Åländska äpplen (Lobo), mandariner (som var på erbjudande, köpte två nätkassar), ekologiska bananer, ekologisk kiwi och en hel del avokado. Vi har en baby, en treåring och en sexåring i huset så det går en hel del frukt. Babyn äter mest avokado, banan, fisk, kött och ägg. Och dom stora barnen äter oftast en banan var per dag. Jag

Kokosmjölk, pesto (öppnad, men ska användas den här veckan till en röra med fetaosten och creme fraiche), vårt alternativ till Ketshup = coctail-såsen från Kavli.

Jag är ganska stolt över dagens inköp :) Lite väl mycket frukt jämfört med vad jag själv skulle ätit. Men så är vi en barnfamilj med aktiva små barn.

Sexåringen påpekar här bredvid att jag också måste nämna smörgåskrassefröna vi köpte. Vi tänkte så dom ikväll.

Ser det här inte fruktansvärt ohälsosamt ut? ;) Lite väl mycket mat kanske, jag tror nog en del blir över (fryser in som färdig mat)

• Like 6

Jag har också handlat idag, men det är inte en typisk matkasse, så det är ingen ide att fota den. Jag överger maken en vecka för att pussa på barnbarnet nere i Europa. (förmodligen kommer jag att vara sjuk minst en månad hädanefter... De är ju så giftiga de små när man inte umgås med dem jämt).

Maken är av den gamla stammen och kan till nöds koka tevatten utan att bränna vid det :-). I helgen ska han få en kurs i vår äggkokningsapparat så han fixar egen frukost, annars kommer han att leva på korv (med så högt köttinnehåll som möjligt), makrill i tomatsås och ost, samt oliver.

Dessutom köpte vi en hel karre så jag ska fixa pulled porc. Jag ska frysa in det mesta eftersom han inte har ingenjörsutbildning på vår micro ;-P (den är sen början på 80-talet), men lämnar lite i kylen så han kan knapra på det kallt.

Första gången jag åkte ner hade jag hela kylen full med färdiga matlådor, bara att värma, men jag fick slänga allt för han hade inte värmt dem, så nu är det sånt som bara går att slafsa i sej som gäller, fast så bra mat som möjligt då, förstås :-D

• Like 3

Kan berätta lite hur det gått. Idag lagade jag en slags wok på fänkål, lök och röd paprika. Det åt vi tillsammans med lammköttet och en feta-cremefraiche-pesto-röra. Mycket, mycket gott! Barnen åt rå paprika med lammkött. Sen drack vi vatten till. En hel del kött blev kvar och det får vi äta imorgon. Men jag har också kokat hönan, så det är redan massor att frysa in.

Som efterrätt åt jag och den man jag hade till bords (inte min man) en liten efterrättsskål med mascarpone i vilken jag blandat vanlijpulver (äkta).

Av mandarinerna och äpplena är det bara hälften kvar. Barnen har frossat och frossat. Och då vi ändå köper frukt rätt sällan (förutom deras halva frukostbanan per dag) får dom frossa ibland :D

• Like 1