Jump to content

Ostrikt LCHF


manlan
 Share

Recommended Posts

Hej, funkar det, om än lite långsammare, att köra med ostrikt LCHF? Jag kan inte ta bort kolhydrater vid middagen av olika skäl, men kör rätt strikt frukost och lunch med så lite som möjligt. Sen på helgen brukar jag tillåta mig lite mer slarv än i veckorna, typ nån öl och glass till efterrätt. 

Funkar det att göra så, eller är det principen "allt eller inget" som gäller?

 

/Måns

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag säger (ungefär) som Zepp. För varje mål du byter ut mot hälsosammare mat blir din hälsa bättre. Du kommer antagligen uppleva bättre sömn, smidig hud, bättre mage, avstannad vikt uppgång (om du går upp), längre mättnad, antagligen bättre blodfetter osv. Ju mindre spannmål och socker desto större effekt. Men allt är hemåt som sagt. Huruvida du går ner i vikt eller inte är mycket individuellt. Men kanske förbättrad hälsa inte är så dumt det heller ;)

Link to comment
Share on other sites

LCHF är ju egentligen "bara" en strikt variant av lågkolhydratkost. Du kan därmed i princip äta som det passar dina syften och ditt mål. M.a.o behöver man inte äta just LCHF för att må bättre. Det räcker att minska det skadliga, men så klart ger LCHF bästa effekten. Att äta kolhydrater koncentrerat, skulle jag dock undvika p.g.a att de driver iväg blodsocker. Lagom är alltid bäst.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja anledningen till att jag börjat är att jag vill få bort de 5-7 extra kilon jag lagt på mig under det de senaste åren (kulmage). Så som jag äter nu, strikt två av tre huvudmåltider och inget snaskande däremellan och sen "normalt" på helgen har jag kört med i en knapp månad och jag märker ingen skillnad överhuvudtaget. Inte piggare, friskare, bättre sömn, gå ner i vikt, smalare. Men det kanske tar längre tid? Eller borde jag försöka gå "all in"?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du säger att du har kulmage är det ju uppenbart att din övervikt har hälsoeffekter. Då skulle nog jag rekommendera att du väljer bort de onyttiga kolhydraterna hela tiden... Är det pasta och pizza du inte kan ta bort vid middagen? Ett bra alternativ till pasta är svårt att finna men gör t ex moussaka med aubergine i stället för lasagne. Och meatzza är kanonalternativ till pizza. Att byta ut potatis mot nyttigare grönsaker och en och annan rotfrukt är inga problem.

 

Sen beror det ju på hur dina helger ser ut också... Om "att leva som vanligt" innebär ölhävning är det nog rätt tokigt. Min man bytte ut öl mot spritz (torrt vitt vin med kolsyrat vatten) och det funkar ju i rimliga mängder. Det finns massor med goda efterrätter som inte innehåller så mycket socker också.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja anledningen till att jag börjat är att jag vill få bort de 5-7 extra kilon jag lagt på mig under det de senaste åren (kulmage). Så som jag äter nu, strikt två av tre huvudmåltider och inget snaskande däremellan och sen "normalt" på helgen har jag kört med i en knapp månad och jag märker ingen skillnad överhuvudtaget. Inte piggare, friskare, bättre sömn, gå ner i vikt, smalare. Men det kanske tar längre tid? Eller borde jag försöka gå "all in"?

Enligt min egen erfarenhet fungerar inte ett sådant upplägg alls då kroppen inte får en chans att börja bränna fett på allvar. Mitt förslag är att köra "all in" i åtminstone någon månad för att se om något händer. Eventuellt är måttbandet bättre än vågen i ditt fall.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...