Jump to content

Behöver hjälp att reda ut begreppen


Inez
 Share

Recommended Posts

Jag är säker på att några här på forumet kan hjälpa mig att reda ut ett par begrepp som jag uppfattar som mycket förvirrande.

 

1)

Sukrin anses i vissa LCHF-kretsar vara tillåtet som sötningsmedel. Hur kan det vara det?

Nyss var jag nära att köpa en påse Sukrin till ett LCHF-recept som jag tyckte såg trevligt ut. Men jag hejdade mig när jag läste på påsen: 100 g kolhydrater per 100 g vara!  Alltså 100% kh !!!

Finns det en typ av kolhydrater som inte triggar insulinsystemet, eller vad ska man tro?

 

2)

Jag har skaffat en påse konjakrotpulver som går bra att reda såser med (både varma och kalla).

I innehållsförteckningen står följande:

Per 100 g:

Protein 0 g

Fett 0 g

Kolhydrat 0 g

Kcal 5

 

Vad är det man äter?!?

 

Link to comment
Share on other sites

Att det är resistent mot att spjälkas av våra matsmältningsenzymer!

Fast vissa vill försöka att lura i oss att resistent stärkelse är oerhört nyttigt, och ger tarmen motion :o Kan även vara potatisstärkelse och Majsena till exempel. Det enda positiva är att resistent stärkelse ska vara glutenfritt.

Link to comment
Share on other sites

Fast vissa vill försöka att lura i oss att resistent stärkelse är oerhört nyttigt, och ger tarmen motion :o Kan även vara potatisstärkelse och Majsena till exempel. Det enda positiva är att resistent stärkelse ska vara glutenfritt.

För att krångla till det så finns olika sorters resistent stärkelse/fibrer!

 

Några kan vara hälsosamma, främst är de bra för tarmfloran i lagoma mängder.. typ sk digesterbara fibrer.. främst i grönsaker, rotfrukter, bär och frukt!

 

Bara för att viss resistent stärkelse inte spjälkas av våra matsmältningsenzymer så kan vår tarmflora ha enzymer för det ändamålet.. det märker man ofta genom gasbildning i tarmen!

 

Och märk väl så har alldrig tröskavfall som i bland marknadsförs som nyttiga fibrer alldrig visats ha några som helst hälsofördelar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För att krångla till det så finns olika sorters resistent stärkelse/fibrer!

 

Några kan vara hälsosamma, främst är de bra för tarmfloran i lagoma mängder.. typ sk digesterbara fibrer.. främst i grönsaker, rotfrukter, bär och frukt!

 

Bara för att viss resistent stärkelse inte spjälkas av våra matsmältningsenzymer så kan vår tarmflora ha enzymer för det ändamålet.. det märker man ofta genom gasbildning i tarmen!

 

Och märk väl så har alldrig tröskavfall som i bland marknadsförs som nyttiga fibrer alldrig visats ha några som helst hälsofördelar!

 

Är det inte lösliga och olösliga fibrer? Lösliga är sådana som finns i grönsaker, rotfruket, bär osv?

 

Om det blir gasbildning i tarmen vid intag av vissa fibrer... är det verkligen nyttigt då?

 

Måste vi verkligen ha fibrer? Vad hände med dom som inte äter kolhydrater alls?

 

Skyddar verkligen fibrer cancer i tarmen? Vet du hur jag hittar studier på dessa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...