Inez Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Jag är säker på att några här på forumet kan hjälpa mig att reda ut ett par begrepp som jag uppfattar som mycket förvirrande. 1) Sukrin anses i vissa LCHF-kretsar vara tillåtet som sötningsmedel. Hur kan det vara det? Nyss var jag nära att köpa en påse Sukrin till ett LCHF-recept som jag tyckte såg trevligt ut. Men jag hejdade mig när jag läste på påsen: 100 g kolhydrater per 100 g vara! Alltså 100% kh !!! Finns det en typ av kolhydrater som inte triggar insulinsystemet, eller vad ska man tro? 2) Jag har skaffat en påse konjakrotpulver som går bra att reda såser med (både varma och kalla). I innehållsförteckningen står följande: Per 100 g: Protein 0 g Fett 0 g Kolhydrat 0 g Kcal 5 Vad är det man äter?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 1. det tas upp av kroppen men pinkas ut! 2, det är fibrer.. resitenta sådana. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Har sett detta med resistent flera gånger. Vad betyder resistent i detta sammanhang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Att det är resistent mot att spjälkas av våra matsmältningsenzymer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Att det är resistent mot att spjälkas av våra matsmältningsenzymer! Fast vissa vill försöka att lura i oss att resistent stärkelse är oerhört nyttigt, och ger tarmen motion Kan även vara potatisstärkelse och Majsena till exempel. Det enda positiva är att resistent stärkelse ska vara glutenfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 Tackar så hjärtligt för "utredningen". Det har klarnat i hjärnvindlingarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Fast vissa vill försöka att lura i oss att resistent stärkelse är oerhört nyttigt, och ger tarmen motion Kan även vara potatisstärkelse och Majsena till exempel. Det enda positiva är att resistent stärkelse ska vara glutenfritt. För att krångla till det så finns olika sorters resistent stärkelse/fibrer! Några kan vara hälsosamma, främst är de bra för tarmfloran i lagoma mängder.. typ sk digesterbara fibrer.. främst i grönsaker, rotfrukter, bär och frukt! Bara för att viss resistent stärkelse inte spjälkas av våra matsmältningsenzymer så kan vår tarmflora ha enzymer för det ändamålet.. det märker man ofta genom gasbildning i tarmen! Och märk väl så har alldrig tröskavfall som i bland marknadsförs som nyttiga fibrer alldrig visats ha några som helst hälsofördelar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 .......Och märk väl så har alldrig tröskavfall som i bland marknadsförs som nyttiga fibrer alldrig visats ha några som helst hälsofördelar! Tröskavfall?Har man sopat loggolvet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Tröskavfall?Har man sopat loggolvet? Jaa.. i princip.. fibrer och annat som förr var ett avfallsproblem, tillsätts och/eller säljs med hälsopåståenden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 För att krångla till det så finns olika sorters resistent stärkelse/fibrer! Några kan vara hälsosamma, främst är de bra för tarmfloran i lagoma mängder.. typ sk digesterbara fibrer.. främst i grönsaker, rotfrukter, bär och frukt! Bara för att viss resistent stärkelse inte spjälkas av våra matsmältningsenzymer så kan vår tarmflora ha enzymer för det ändamålet.. det märker man ofta genom gasbildning i tarmen! Och märk väl så har alldrig tröskavfall som i bland marknadsförs som nyttiga fibrer alldrig visats ha några som helst hälsofördelar! Är det inte lösliga och olösliga fibrer? Lösliga är sådana som finns i grönsaker, rotfruket, bär osv? Om det blir gasbildning i tarmen vid intag av vissa fibrer... är det verkligen nyttigt då? Måste vi verkligen ha fibrer? Vad hände med dom som inte äter kolhydrater alls? Skyddar verkligen fibrer cancer i tarmen? Vet du hur jag hittar studier på dessa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts