Kajsa48 Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Hej. Är ny på Lchf mat. Känns så konstigt att öka på det som jag alltid undvikit. Nu undrar jag? Ska jag äta ca 2000 kcal som kvinna om jag vill minska i vikt. Jag tränar inget just nu för min kropp är så slutkörd så träning gör mig sjuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2013 Share Posted October 19, 2013 Hur mycket energi du behöver är individuellt.. ät när du är hungrig, kroppen brukar signalera om/när den behöver mer eller mindre. Det är exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat.. så rädslan för fett är något överdriven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Hej. Är ny på Lchf mat. Känns så konstigt att öka på det som jag alltid undvikit. Nu undrar jag? Ska jag äta ca 2000 kcal som kvinna om jag vill minska i vikt. Jag tränar inget just nu för min kropp är så slutkörd så träning gör mig sjuk. Välkommen! Med LCHF är vitsen att du ska slippa räkna kalorier och låta kroppen känna efter vad som är bra. Du äter god och nyttig mat tills du blir mätt och sen slutar du äta. Men sen beror det på... Vissa av oss har misshandlat kroppen så mycket tidigare med olika kostäventyr så man har förlorat känslan för mättnad. Då kan det vara vits att använda synen i stället. En knytnäve och en handflata som mått. Visst är det jättekonstigt i början att äta allt man undvikit tidigare, jag som i 30 år lagat lättmjölkssåser :-P. Men nu lagar jag mat ungefär som mamma gjorde när vi var små, innan all konstiga larm kom, bara att jag byter bort bröd och potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag äter tills jag inte är hungrig längre. Det bruakr innebära mellan 1500 och 2000 kcal. Med en stor andel fett i kosten blir mättnadskänslan angenämare och varar längre. Jag upplever att det dessutom är svårt att överäta riktigt fet mat (förutom ost som jag verkar kunna äta hur mycket som helst av...). Jag brukar säga att det är bättre att äta för mycket av bra saker än bara lite av dåliga (kolhydrater...) :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Sedan är det värt att säga att man ska äta till man är mätt men inte övermätt. Att man försöker att inte äta för fort och inte ta om direkt utan vänta en stund så mättnadskänslan hinner komma. Mellan måltiderna behöver man lära sig skillnaden mellan hunger och sug. Men som stoscha säger, använd händerna som mått tills du lärt dig vad som är lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Man lär sig att reglera portionerna med hjälp av ögonmåtten.. egentligen lär man sig bäst av att göra misstag! Och då gäller regeln att man inte äter fören man blir hungrig.. och där gör man oxå misstag i början! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Tack för alla tips. Ni som hållet på ett tag verkar eniga så jag ska köra ögonmått, knytnävsslag och känslan att bli mätt efter måltid. Jag har tyvärr misshandlat min kropp länge så jag känner ingen hunger, men den kommer säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Det jag har haft mest problem med är att få tillräckligt med fett i maten. När jag den sista tiden ändå lyckats med att få upp den att innehålla 75E% fett så har jag hållit mig mätt betydligt längre och även förlorat mer i vikt. Så mitt tips är att du i första hand tittar på hur mycket fett din mat innehåller och sen äter dig lagom mätt. Väljer du kött som är fetare behöver du inte lägga till lika mycket fett som när du väljer ett magrare kött. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Tack för alla tips. Ni som hållet på ett tag verkar eniga så jag ska köra ögonmått, knytnävsslag och känslan att bli mätt efter måltid. Jag har tyvärr misshandlat min kropp länge så jag känner ingen hunger, men den kommer säkert. Som sagt vad.. man lär sig av misstagen.. ät vad du tror/ser lagom ut.. blir du vrålhungrig efter en timme kan vi konstatera att det var för lite.. blir du proppmätt så att du inte kan äta vid nästa tillfälle du tänkt dig så var det för mycket! Och så är det bra att lära sig skillnad mellan hunger och sug.. går du fram till kylskåpet för att se om det finns något gott där att äta så är du sugen.. om du kan tänka dig att äta något som du i själva verket inte gillar så värst.. då är du hungrig! Sen så.. blir allt så mycket enklare med lite planering.. bestäm dig för 2-3 måltider om dagen.. handla hem för några dagar.. laga till och ät det du har handlat hem. Fördelen är att du vet vad som vankas och på vilka tider.. så då är det så mycket enklare att reglera matmängder och annat.. och vet man att man får mat så fort man kommer hem så är inte hungern lika påtaglig längre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Det jag har haft mest problem med är att få tillräckligt med fett i maten. När jag den sista tiden ändå lyckats med att få upp den att innehålla 75E% fett så har jag hållit mig mätt betydligt längre och även förlorat mer i vikt. Så mitt tips är att du i första hand tittar på hur mycket fett din mat innehåller och sen äter dig lagom mätt. Väljer du kött som är fetare behöver du inte lägga till lika mycket fett som när du väljer ett magrare kött. Lycka till! Tack det var ett bra tips, Jag har nu hållet på i en vecka och idag var första gången jag kände mig väldigt sugen på kolhydrater. Ska försöka mig på att väga allt fett. Troligen är det för lite i min dagsranson. Det sitter djupt, fettsräcken. Hur gör du? Väger du all mat eller beräknar du på ett ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Som sagt vad.. man lär sig av misstagen.. ät vad du tror/ser lagom ut.. blir du vrålhungrig efter en timme kan vi konstatera att det var för lite.. blir du proppmätt så att du inte kan äta vid nästa tillfälle du tänkt dig så var det för mycket! Och så är det bra att lära sig skillnad mellan hunger och sug.. går du fram till kylskåpet för att se om det finns något gott där att äta så är du sugen.. om du kan tänka dig att äta något som du i själva verket inte gillar så värst.. då är du hungrig! Sen så.. blir allt så mycket enklare med lite planering.. bestäm dig för 2-3 måltider om dagen.. handla hem för några dagar.. laga till och ät det du har handlat hem. Fördelen är att du vet vad som vankas och på vilka tider.. så då är det så mycket enklare att reglera matmängder och annat.. och vet man att man får mat så fort man kommer hem så är inte hungern lika påtaglig längre. Tack! Det var bra och tänkvärda tips. Kan man efter en vecka ha abstinens efter kolhydrater? Mår lite konstigt, är darrig och har huvudvärk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Tack! Det var bra och tänkvärda tips. Kan man efter en vecka ha abstinens efter kolhydrater? Mår lite konstigt, är darrig och har huvudvärk. Botemedlet mot darrighet och huvudvärk är extra vatten och salt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Tack det var ett bra tips, Jag har nu hållet på i en vecka och idag var första gången jag kände mig väldigt sugen på kolhydrater. Ska försöka mig på att väga allt fett. Troligen är det för lite i min dagsranson. Det sitter djupt, fettsräcken. Hur gör du? Väger du all mat eller beräknar du på ett ungefär. Ja, jag försöker väga och mäta allt, just för att få fram rätt E%. Det blir inte varje dag då jag efterhand lär mig vad återkommande rätter bör innehålla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts