MKJ Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Mamma sa att det inte var bra att äta D-vitamin utan att samtidigt ta kalcium eftersom vitamin D inte bara stoppar in kalcium i skelettet utan också plockar ur. Är det någon som vet om det stämmer och hur man i så fall får balans på det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Mja, är det inte tvärtom? Om man äter kalciumtillskott är det bra att också ta D-vitamin för att öka inlagringen. Mammas kalciumtsbletter innehåller också D-vitamin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Utan tillräckligt med D-vitamin fungerar inte upptaget av kalcium ur tarmen samt inlagringen i skelettet. Så med en sund kost och tillräckligt med D-vitamin ska man inte behöva lägga till extra kalcium. (D-vitamin behöver man dock i alla fall säsongvis supplementera.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Mnjae.. utan D-vitamin tar du inte upp något kalcium! Sen så.. med ökade halter D-vitamin i kroppen så ökar omsättningen av kalcium i kroppen, dvs kalciumhalten i blodet ökar, dels genom ökat upptag från tarmen, dels nedbrytning ben.. varvid kalcium hela tiden flyttas till där det behövs bäst! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Mnjae.. utan D-vitamin tar du inte upp något kalcium! Sen så.. med ökade halter D-vitamin i kroppen så ökar omsättningen av kalcium i kroppen, dvs kalciumhalten i blodet ökar, dels genom ökat upptag från tarmen, dels nedbrytning ben.. varvid kalcium hela tiden flyttas till där det behövs bäst! Men om man då som jag inte äter så mycket mjölkprodukter, periodvis inga alls så kanske extra d-vitamin kan göra att det tar mer från skelettet än det lagrar in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag tycker mig märka att det ofta är just som Zepp påpekar när det gäller kalcium att det är omsättningen av ämnen som är viktigt att den fungerar. Med fett är det också så att det ska gärna kunna "sättas in" och "tas ut" efter behov, vilket hämmas av förhöjda insulinnivåer. Likaså innebär en kost rik på raffinerade kh att mineralsalter inte utsöndras som de ska, men i stället deponeras med t.ex. förhöjt blodtryck som följd. Det finns nog många fler exempel på att just omsättningen gärna ska fungera, så regleras mängderna av de olika ämnena i organen efter kroppens behov. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Men om man då som jag inte äter så mycket mjölkprodukter, periodvis inga alls så kanske extra d-vitamin kan göra att det tar mer från skelettet än det lagrar in? Jag har kollat tre olika källor, vilka är överens om att kraftig överdosering av D-vitamin kan leda till sjukligt förhöjda nivåer av kalcium i blodet. Det beror då på ökat upptag och att kalciumet inte "får plats" (=behövs) i skelettet utan cirkulerar tills det kan utsöndras. Vi talar då om mycket hög överdosering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Jag tycker mig märka att det ofta är just som Zepp påpekar när det gäller kalcium att det är omsättningen av ämnen som är viktigt att den fungerar. Med fett är det också så att det ska gärna kunna "sättas in" och "tas ut" efter behov, vilket hämmas av förhöjda insulinnivåer. Likaså innebär en kost rik på raffinerade kh att mineralsalter inte utsöndras som de ska, men i stället deponeras med t.ex. förhöjt blodtryck som följd. Det finns nog många fler exempel på att just omsättningen gärna ska fungera, så regleras mängderna av de olika ämnena i organen efter kroppens behov. Jo fast det förutsätter ju att man äter tillräckligt med kalcium och jag har dessutom läst att kalcium skall balanseras mot fosfor vilket gör att jag undrar om ost ger något nettotillskott av kalcium. Jag dippar ofta om jag äter ost så det måste jag vara väldigt försiktig med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jo fast det förutsätter ju att man äter tillräckligt med kalcium och jag har dessutom läst att kalcium skall balanseras mot fosfor vilket gör att jag undrar om ost ger något nettotillskott av kalcium. Jag dippar ofta om jag äter ost så det måste jag vara väldigt försiktig med. Jo det förutsätter att man får i sig alla näringsämnena. Läste nu att den form som kalcium lagras i skelettet heter kalciumfosfat. Vad menar du med att du dippar när du äter ost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det konstiga är.. att i vårt land äter vi mest kalcium i hela världen och har mest brutna lårbenshalsar! Det hör sannolikt ihop med att vi har brist på D-vitamin! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det konstiga är.. att i vårt land äter vi mest kalcium i hela världen och har mest brutna lårbenshalsar! Det hör sannolikt ihop med att vi har brist på D-vitamin! Fast vi har nog mest mattor på golven också i hela världen, som folk snubblar på 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Jo det förutsätter att man får i sig alla näringsämnena. Läste nu att den form som kalcium lagras i skelettet heter kalciumfosfat. Vad menar du med att du dippar när du äter ost? Det har varit allt från att jag blivit så trött så jag inte orkar gå en meter till att jag inte kan se ordentligt. Ofta har det ju varit ostsmörgås men det händer aldrig med andra pålägg utan bara när jag ätit ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Fast vi har nog mest mattor på golven också i hela världen, som folk snubblar på Jaa.. fast det förklarar inte varför vi har högst andel osteoporeos i hela världen!? Som är en försämrad kalcifiering i benmassan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det har varit allt från att jag blivit så trött så jag inte orkar gå en meter till att jag inte kan se ordentligt. Ofta har det ju varit ostsmörgås men det händer aldrig med andra pålägg utan bara när jag ätit ost. Tål du andra mejeriprodukter? Tänker annars att det kan vara mjölkproteinallergi, och då borde det ha börjat när du gick över från modersmjölk till komjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Tål du andra mejeriprodukter? Tänker annars att det kan vara mjölkproteinallergi, och då borde det ha börjat när du gick över från modersmjölk till komjölk. Periodvis tål jag inte andra mjölkprodukter heller och ibland kan jag äta även ost utan problem men ost är det som jag i särklass haft mest trassel med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det konstiga är.. att i vårt land äter vi mest kalcium i hela världen och har mest brutna lårbenshalsar! Det hör sannolikt ihop med att vi har brist på D-vitamin! D-vitamin är inte bara kopplat till bentätheten utan även muskelstyrkan och balanssinnet, så brist på D-vitamin hos äldre gör att de är mer benägna att råka ut för fallolyckor, och har de då dessutom sköra ben uppstår det lättare en fraktur. Att D-vitamin "plockar ur" något från skelettet som TS's mamma påstår har jag inte sett några belägg för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 D-vitamin är inte bara kopplat till bentätheten utan även muskelstyrkan och balanssinnet, så brist på D-vitamin hos äldre gör att de är mer benägna att råka ut för fallolyckor, och har de då dessutom sköra ben uppstår det lättare en fraktur. Att D-vitamin "plockar ur" något från skelettet som TS's mamma påstår har jag inte sett några belägg för. Jo det gör det.. och så skall det vara.. det omsätter kalcium i hela kroppen så att det används där det bäst behövs! "I ben är D-vitaminets verkan komplex. Direkteffekten är att kalcium mobiliseras från ben genom en stimulering av de bennedbrytande osteoclastcellerna, så att koncentrationen i blodet ökar. Den indirekta effekten, med hänsyn till att tillgången på kalcium ökar genom detta och påverkan på njurar och tarm, blir att omineraliserat ben mineraliseras. Man kan alltså säga att kalciumet i kroppens ben förflyttas från mineraliserat till omineraliserat ben." http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det konstiga är.. att i vårt land äter vi mest kalcium i hela världen och har mest brutna lårbenshalsar! Det hör sannolikt ihop med att vi har brist på D-vitamin! Jaa.. fast det förklarar inte varför vi har högst andel osteoporeos i hela världen!? Som är en försämrad kalcifiering i benmassan! Har du någon källa/statistik på det? Jag vill lära mig mer om brist på D-vitamin och olika samband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag vill lära mig mer om brist på D-vitamin och olika samband. Kan rekommendera denna boken: http://www.bokus.com/bok/9789172412415/supervitamin-d-aktivt-skydd-mot-kroniska-sjukdomar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Har du någon källa/statistik på det? Jag vill lära mig mer om brist på D-vitamin och olika samband. Då kan jag berätta en sak. Min sambos pappa jobbade med tandproteser och han sa alltid att folk hade betydligt sämre tänder i Norrland än i södra Sverige. När det gäller det så undrar jag dock om möjligheten att få vitamin D från solen är mindre i Norrland än i södra Sverige. Om man ändå bara bildar D-vitamin på sommaren och dagarna är längre i Norrland så borde det vara tvärtom. Eller är det så att dom solbadar mindre för att det är kallare så dom inte exponerar sig lika mycket? Eller har dom kläder på sig för myggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jo det gör det.. och så skall det vara.. det omsätter kalcium i hela kroppen så att det används där det bäst behövs! "I ben är D-vitaminets verkan komplex. Direkteffekten är att kalcium mobiliseras från ben genom en stimulering av de bennedbrytande osteoclastcellerna, så att koncentrationen i blodet ökar. Den indirekta effekten, med hänsyn till att tillgången på kalcium ökar genom detta och påverkan på njurar och tarm, blir att omineraliserat ben mineraliseras. Man kan alltså säga att kalciumet i kroppens ben förflyttas från mineraliserat till omineraliserat ben." http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D Ok jag tolkade mer frågan som om det var så att D-vitamin bidrog till mer negativt än positivt, vilket TS's mamma trodde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 D-vitaminbrist hos barn trots riktig kost Förskolebarn i norra Sverige har för låga nivåer av D-vitamin redan i slutet av sommaren och värdena sjunker under vintern. Även om kosten följer rekommendationerna räcker inte solljuset till, visar forskare vid Umeå universitet i en nyligen publicerad rapport. Studien omfattar 90 förskolebarn, som undersöktes i slutet av sommaren och det visade sig att nästan en fjärdedel (totalt 24 %; 8 % hos barn med ljus hy och mer än 40 % hos barn med mörkare hudtyp) hade D-vitaminnivåer under definitionen för brist. Situationen förvärrades under hösten och vid uppföljningen i januari-mars hade mer än 25 % av de ljusa och 50 % av de mörka barnen bristnivåer. Mindre än var tionde barn i studien nådde upp till optimala nivåer av D-vitamin. http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/dvitaminbristhosbarntrotsriktigkost.5.18c36d7913c5b45047817b.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Då kan jag berätta en sak. Min sambos pappa jobbade med tandproteser och han sa alltid att folk hade betydligt sämre tänder i Norrland än i södra Sverige. När det gäller det så undrar jag dock om möjligheten att få vitamin D från solen är mindre i Norrland än i södra Sverige. Om man ändå bara bildar D-vitamin på sommaren och dagarna är längre i Norrland så borde det vara tvärtom. Eller är det så att dom solbadar mindre för att det är kallare så dom inte exponerar sig lika mycket? Eller har dom kläder på sig för myggen? Ju längre norrut man kommer desto kortare tid är UVB-strålningen från solen tillräckligt stark för att kroppen ska bilda D-vitamin, så norrlänningarna har mindre chans att få D-vitamin i sig via den vägen än tex skåningar. Om de inte kompenserar för detta genom kost (tex mycket fisk) så får de supplementera med D-vitamin på vintern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Ju längre norrut man kommer desto kortare tid är UVB-strålningen från solen tillräckligt stark för att kroppen ska bilda D-vitamin, så norrlänningarna har mindre chans att få D-vitamin i sig via den vägen än tex skåningar. Om de inte kompenserar för detta genom kost (tex mycket fisk) så får de supplementera med D-vitamin på vintern. Har du någon länk med info om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Ok jag tolkade mer frågan som om det var så att D-vitamin bidrog till mer negativt än positivt, vilket TS's mamma trodde. Det hon menade var att man skulle kombinera vitamin D med kalciumtillskott eller på annat sätt se till att man får tillräckligt med kalcium om man tar D-vitamin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Har du någon länk med info om det? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2839537 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2839537 Det var en bra länk. Det känns ju annars intuitivt som att midnattssolen skulle göra att man kan få mer D-vitamin av solen, men det har väl med vinkeln mot jordytan att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panter Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Dr. Mercola har intervjuat Dr. Kate Rheaume-Bleue om vitamin D3 och vitamin K2. Hon säger: ”Det är otroligt många människor som tar megadoser av D-vitamin. Dessa megadoser kan orsaka skada om man saknar vitamin K2 vilket behövs för att kalcium ska slussas dit det ska. Vi ser inte ofta D-vitaminförgiftning men när vi gör det är symptomen kalciuminlagring i mjuka vävnader. I verkligheten är det en brist på vitamin K2 som orsakar detta.” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Dr. Mercola har intervjuat Dr. Kate Rheaume-Bleue om vitamin D3 och vitamin K2. Hon säger: ”Det är otroligt många människor som tar megadoser av D-vitamin. Dessa megadoser kan orsaka skada om man saknar vitamin K2 vilket behövs för att kalcium ska slussas dit det ska. Vi ser inte ofta D-vitaminförgiftning men när vi gör det är symptomen kalciuminlagring i mjuka vävnader. I verkligheten är det en brist på vitamin K2 som orsakar detta.” Då är det en god nyhet att det kryllar av mat som är rik på K2 och som passar utmärkt med LCHF: http://matkalkyl.se/naringsamnen43.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Ja inte kan det vara många LCHFare med brist på K vitamin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Som sagt vad.. det e väldigt svårt att få brist på K2.. det finns i nästan varenda livsmedel samt tillverkas i tarmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts