Per Wikholm Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Hej alla äggälskare. Här kommer en ny, revolutionerande metod för hur man kan blåsa ut ägget ur skalet och slippa att halva ägget går sönder. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10306/Blasmetoden-for-att-slippa-skala-agg.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag läste om det för ett tag sedan, och testade. Jag lyckades inte. Men det är en kul idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Har försökt med detta men inte lyckats, inte heller polisen är nöjd med mitt blåsande. Ja får ta kompressorn i garaget och prova med. Vad är den verkliga orsaken till att det inte funkar, varma o torra sommaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Man skall kyla ner äggen ordentligt och plocka bort hinnan. För man blåser in luft under hinnan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 För mig funkade det perfekt med medelkokta ägg efter att de fått svalna av någon minut. Vår 7 åring undrade om det var trolleri :-) När jag tagit upp dem från vattnet och ett par timmar senare skulle förevisa det för 13-åringen funkade det inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Har oxå testat med det gick inget bra för mig heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 För den som inte har ont av att skalet går sönder kan det funka att efter ett första knäck rulla ägget så skalet krasas mot tex skärbrädan. Ger oftast mer lättskalade ägg om man vill göra fina ägghalvor eller så. Men det är klart, det blir inte så mycket show av det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Den som har tröttnat på att äta vanliga kokta ägg kan få tips på hur man gör äggröra av äggen medan de är kvar inuti skalen, och sen kokar dem som vanligt. Snacka om SHOW! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag tycker att det brukar gå bra att blåsa ut äggen, men det är mer roligt än praktiskt. Och det gäller att ha koll på koktiden för har man ett lite för löskokt ägg så har man äggula och kladd över allt sedan. Efter tips från en av mina vänner (som jobbar som kock) har vi börjat med att lägga i äggen först efter att vattnet kokar (man får lägga i dem försiktigt med en sked eller något så att de inte dimper i botten och knäcks) och sedan vi började med det har inte skalet fastnat en enda gång! Så det kan ju vara värt ett försök om ni brukar ha problem med fastnande skal. Koktiden blir typ 6 min för löskokt, 8 min för medelhårt och 9 min för hårt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag ser det som positivt att skalen fastnar det tyder ju på väldigt färska ägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag brukar öppna skalet i botten och sen lossa skalet med en liten sked runtom bara..... Skalet fastnar mer i nyare ägg än i äldre, men i övrigt kvittar det hur man gör enligt min erfarenhet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Men lägga ägg i kokande vatten är väl en temperaturfråga? Har för mig att jag fått lära mig att kylskåpskalla ägg ska läggas i kallt vatten för att inte spricka och rumsvarma ägg kan läggas i kokande vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Men lägga ägg i kokande vatten är väl en temperaturfråga? Har för mig att jag fått lära mig att kylskåpskalla ägg ska läggas i kallt vatten för att inte spricka och rumsvarma ägg kan läggas i kokande vatten. Rätt mycket matlagningskonst har försvunnit tyvärr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts