Jump to content

Opastöriserade mjölkprodukter

lowcarbjunkie

Recommended Posts

Har läst en hel del, det senaste, om Weston Price och hans forskning. Vad jag förstår är opastöriserade mjölkprodukter extremt hälsosamt och läkande, medan pastöriserade inte är något vidare... Tyvärr är det emot lagen att sälja sådana produkter i våra livsmedelsaffärer (hittills), men helt lagligt om man köper direkt ifrån bonden (på egen risk då). Hade varit kul att dokumentera vilka bondgårdar (helt gräsbetesdjur och eko) som är ok med att sälja till privatpersoner. Dela gärna med er!!

• Like 1

• 2 weeks later...

Här har vi det så bra att jag bara åker 500m med min mjölkkruka och tappar direkt ur bondens tank och kommer jag när dom mjölkar får man så färsk mjölk som det bara går.

7kr/l och man lägger pengarna i en burk bara. Detsamma med äggen dom säljer. Det är alltid öppet och man betalar i en burk bara.

Jag bor inte i stockholms innerstad.

• Like 3

Här har vi det så bra att jag bara åker 500m med min mjölkkruka och tappar direkt ur bondens tank och kommer jag när dom mjölkar får man så färsk mjölk som det bara går.

7kr/l och man lägger pengarna i en burk bara. Detsamma med äggen dom säljer. Det är alltid öppet och man betalar i en burk bara.

Jag bor inte i stockholms innerstad.

Låter ju riktigt bra, finns det möjlighet för fler o köpa där? var ligger det?

• 2 weeks later...

Ett tips för svenska mjölkbönder: I Australien är det också olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Men här säljs det medvetet som 'raw bathmilk' not for human consumption och så gör man vad man vill med det när man kommer hem! Myndigheterna vet mycket väl att det köps för att drickas men kan inte göra så mycket åt det. :D