lowcarbjunkie Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Har läst en hel del, det senaste, om Weston Price och hans forskning. Vad jag förstår är opastöriserade mjölkprodukter extremt hälsosamt och läkande, medan pastöriserade inte är något vidare... Tyvärr är det emot lagen att sälja sådana produkter i våra livsmedelsaffärer (hittills), men helt lagligt om man köper direkt ifrån bonden (på egen risk då). Hade varit kul att dokumentera vilka bondgårdar (helt gräsbetesdjur och eko) som är ok med att sälja till privatpersoner. Dela gärna med er!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Fanns nån affär i Malmö(?) som sålde som kattmat för några år sen;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Brukar finnas ost från ostpastöriserad mjölk i ostbutiker (dvs importerade). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Ja ost går ju att få tag på och smör (franskt), men grädde och mjölk är det svårare med. Jag köpte mjölk från en bonde i Halland för något år redan, men det var inte eko och dessutom bor jag i Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Var hittar du franskt smör i Göteborg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Finns en liten fransk affär i närheten av saluhallen. Kommer inte ihåg vad gatan heter, kanske vallgatan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Fel. Södra larmgatan 18 var det visst. Affären heter La Maison. Hittade en hemsida: http://www.lamaisonfrancaise.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Cajsa Varg på söder i Stockholm säljer opastiröserat smör från Frankrike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Fel. Södra larmgatan 18 var det visst. Affären heter La Maison. Hittade en hemsida: http://www.lamaisonfrancaise.se/ Vad kul - måste dit o botanisera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinker Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Här har vi det så bra att jag bara åker 500m med min mjölkkruka och tappar direkt ur bondens tank och kommer jag när dom mjölkar får man så färsk mjölk som det bara går. 7kr/l och man lägger pengarna i en burk bara. Detsamma med äggen dom säljer. Det är alltid öppet och man betalar i en burk bara. Jag bor inte i stockholms innerstad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Vad kul - måste dit o botanisera! De har slut på smör nu (jag köpte det sista) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Bra, då vet jag. Väntar ngn vecka med att gå dit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Här har vi det så bra att jag bara åker 500m med min mjölkkruka och tappar direkt ur bondens tank och kommer jag när dom mjölkar får man så färsk mjölk som det bara går.7kr/l och man lägger pengarna i en burk bara. Detsamma med äggen dom säljer. Det är alltid öppet och man betalar i en burk bara. Jag bor inte i stockholms innerstad. Låter ju riktigt bra, finns det möjlighet för fler o köpa där? var ligger det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Ett tips för svenska mjölkbönder: I Australien är det också olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Men här säljs det medvetet som 'raw bathmilk' not for human consumption och så gör man vad man vill med det när man kommer hem! Myndigheterna vet mycket väl att det köps för att drickas men kan inte göra så mycket åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts