Cleppa Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag var precis och skulle handla pålägg. Tänkte göra ost och skinkrullar men det fanns inte en enda skinksort eller annan köttpålägg utan socker i... Kan vi tipsa varandra om bra märken/produkter? Jag hittade ingen i min stora ICA... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag var precis och skulle handla pålägg. Tänkte göra ost och skinkrullar men det fanns inte en enda skinksort eller annan köttpålägg utan socker i... Kan vi tipsa varandra om bra märken/produkter? Jag hittade ingen i min stora ICA... Parmaskinka har endast salt tillsatt. Tror det är samma med Serranoskinka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Parmaskinka har endast salt tillsatt. Tror det är samma med Serranoskinka. Förslag på bra fabrikat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Förslag på bra fabrikat?Äkta Parmaskinka får inte innehålla något annat än havssalt. Oavsett märke.Jag har sån tur att jag har en italiensk butik inom gångavstånd, så jag har inte letat efter den på ica/coop/willy's eller någon annan kedja. Har inte heller tänkt på vad det är för märke. Men jag är säker på att de större butikerna har äkta parmaskinka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Pastrami brukar man hitta relativt "rent". Funkar bra att göra egen med. Har för mig jag gjort efter detta recept någon gång: http://www.svensktkott.se/recept/pastrami/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Parmaskinka har endast salt tillsatt. Tror det är samma med Serranoskinka. Serranoskinkan här i Spanien innehåller oftast socker tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Var inne på Willy:s Hemma nyss. De hade både Parmaskinka och Serranoskinka. Parman verkade ok, men Serranon hade en massa E-nummer tillsatt. Det står Prosciutto di Parma på förpackningen. Sen så innehåller salamin från Grilstad inget socker. Ica har t.o.m. en ekologisk variant av salami. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Spanska skinkor (se Serrano) innehåller alla i regel socker. Köp manuellt via delidisken, om du har tillgång till en sådan, och välj då italienska skinkor som endast har salt tillsatt. Det blir inte så stor prisskillnad jämfört med de färdigpackade varianterna, när man tagit bort alla tillsatser och vatten som pressats in i de... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag köper Garants (heter det så?) lufttorkade skinka på Willys. Den har bara salt tillsatt och har ett hyfsat pris. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag har en riktigt bra skärmaskin som jag köpte i Italien. Så jag brukar köpa parmaskinka på bit på Lidl. De har även förpackad färdigskivad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Jag var precis och skulle handla pålägg. Tänkte göra ost och skinkrullar men det fanns inte en enda skinksort eller annan köttpålägg utan socker i... Kan vi tipsa varandra om bra märken/produkter? Jag hittade ingen i min stora ICA... Jag hittade serranoskina på Lidl utan socker i! Så har du en Lidl i närheten kolla där! "Per i Vikens" hetrökta skinka (fråga efter den i delikatessen) ska också vara sockerfri, men jag vet inte om den finns i så många affärer? (fanns i Höganäs (City Gross) där jag bodde förrut, Viken tillhör ju Höganäs kommun. Några andra alternativ har jag tyvärr inte hittat =(. Stek lite bacon annars istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Ridderheims sotarskinka är sockerfri. Köpte den på coop. Rökt, helt ok smak. Sotarskinka Saftig helmuskelskinka av hög kvalitet av innan- och ytterlår. Kraftig röksmak. Osötad. Informationen på förpackningen är alltid den senast uppdaterade. Ingredienser: Skinka, vatten, antioxidationsmedel (natriumlaktat, natriumaskorbat), salt, potatisstärkelse, stabiliseringsmedel (karragenan), jästextrakt, peppar, rökarom, konserveringsmedel (natriumnitrit). Näringsvärde per 100g: Energi 460 kJ/ 110 kcal Protein 19 g Kolhydrater 1 g Fett 3 g Förvaring: 3500 g +8oC http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=117&pid=25135 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Ridderheims sotarskinka är sockerfri. Köpte den på coop. Rökt, helt ok smak. Sotarskinka Saftig helmuskelskinka av hög kvalitet av innan- och ytterlår. Kraftig röksmak. Osötad. Informationen på förpackningen är alltid den senast uppdaterade. Ingredienser:Skinka, vatten, antioxidationsmedel (natriumlaktat, natriumaskorbat), salt, potatisstärkelse, stabiliseringsmedel (karragenan), jästextrakt, peppar, rökarom, konserveringsmedel (natriumnitrit). Näringsvärde per 100g: Energi 460 kJ/ 110 kcal Protein 19 g Kolhydrater 1 g Fett 3 g Förvaring: 3500 g +8oC http://www.ridderheims.se/product.aspx?id=6&sid=117&pid=25135 Vad gör potatisstärkelse karragenan i en skinka hade varit bättremed lite socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Vad gör potatisstärkelse karragenan i en skinka hade varit bättremed lite socker. Ja, och ännu bättre med bara skinka, salt och rök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts