Gotland Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Hejsan! Hur gör ni om ni vill förvara er kokosolja i flytande form. Min kokosolja är i flaska, lite svårt att komma åt med sked, hehe. Just nu har jag den bakor arbetsdatorn, där det blåser varmluft, men det beror på hur hårt datorn arbetar om oljan skall bli flytande eller inte. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Ställ den på/vid elementet. Eller vid spisen, öppen eller ej. En del kylskåp bli varma på utsidan/ovansidan, kanske kan det vara en idé. Det är lättare att hålla oljan flytande om du har en mindre mängd i en mindre burk som du fyller på efterhand ur en större burk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Ja den smälter väl vid 24 grader eller så... Flytta till Thailand? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotland Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Ställ den på/vid elementet. Eller vid spisen, öppen eller ej. En del kylskåp bli varma på utsidan/ovansidan, kanske kan det vara en idé. Det är lättare att hålla oljan flytande om du har en mindre mängd i en mindre burk som du fyller på efterhand ur en större burk. Vid spisen hemma är ju utmärkt, tror jag skall hälla över lite i en burk, så kommer man åt den även om det skullle vara kallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Om du vill ha flytande olja snabbt, så ställ flaskan i en kastrull med varmt vatten. Det varmaste från kranen räcker. På några minuter har det yttre av kokosfettet smält. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotland Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Om du vill ha flytande olja snabbt, så ställ flaskan i en kastrull med varmt vatten. Det varmaste från kranen räcker. På några minuter har det yttre av kokosfettet smält. Det var smart. Snabbt och lätt. Tackar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 häll över de till en burk? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Smält.. häll över på burk.. förvara i kylskåp.. använd hammare och huggmejsel varje gång du vill ha en flisa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotland Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Smält.. häll över på burk.. förvara i kylskåp.. använd hammare och huggmejsel varje gång du vill ha en flisa! Det var lite det jag ville slippa, det blir liksom inte av att man tar det då. Bättre om det är flytande och bara hälla ner i kaffet. Perfa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Jag har mitt på köksbänken.. där är det iallfall 20 grader så man skopar bara upp en bit som är lagom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Kokosoljan verkar vara immun mot härskning. Jag har min burk på kryddhyllan ovanför spisen. Den håller sig tillräckligt mjuk för att vara lätt att ta av, och hittills har jag aldrig råkat ut för att den blivit dålig innan burken är tom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Det var lite det jag ville slippa, det blir liksom inte av att man tar det då. Bättre om det är flytande och bara hälla ner i kaffet. Perfa. Antingen får du flytta utomlands om du vill ha din kokosolja i flytande form, eller så förvarar du oljan i burk, och gröper ur önskad mängd som blir flytande vid kontakt med varm dryck. Mer perfa än så kan det tyvärr inte bli i kalla Svedala... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Kokosoljan verkar vara immun mot härskning. Jag har min burk på kryddhyllan ovanför spisen. Den håller sig tillräckligt mjuk för att vara lätt att ta av, och hittills har jag aldrig råkat ut för att den blivit dålig innan burken är tom. Ja det är riktigt. I och med att den består av nästan bara mättade fettsyror så är den mycket stabil, även vid upphettning. Den kan liksom inte oxidera = härskna. Fleromättade fettsyror är däremot mycket benägna att härskna, och speciellt vid upphettning. Så SLV:s råd att använda sådana oljor i matlagning är livsfarligt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 21, 2013 Share Posted October 21, 2013 Hehe... Jag har den i skåpet över min diskbänk, strax ovanför lampan där. Tiden den är tänd räcker för att hålla kokosoljan flytande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotland Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Hehe... Jag har den i skåpet över min diskbänk, strax ovanför lampan där. Tiden den är tänd räcker för att hålla kokosoljan flytande. Det var smart, skall testa om värmen från min räcker. Thx. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts