Jump to content

ÖL

Pilsnergubben

Recommended Posts

Jag har nu LCHF i ca 2 månader, och strikt sådan. Men jag har ett problem, jag ÄLSKAR öl. Annan alkohol använder jag inte, vare sig vin(rött,vitt, grönt eller rosé), starksprit förutom ngn snaps till jul och midsommar. Men ölen den ölen! Är medlem i ölklubbar, brygger eget öl - ja ölet är en del av min personlighet som jag inte vill avstå ifrån. Gett mig den på att inte fuska och dricka gudomlig nektar förrän jag gått ner minst 10 kilo. Min kroppsform är ju också klart pilsnerformad men att i framtiden helt avstå från ngr immiga, det kan jag inte tänka mig. Hur bör jag hantera detta i framtiden.

Ta ngr öl ngn gång i månaden och sedan strama upp födointaget - svälta?

Hur hanterar ni andra detta med liknande problematik?

Pilsnergubben

• Like 1

En flaska öl innehåller cirka 10 g kh i form av socker, så om du räknar in det i ditt totala intag av kh, så ska det väl fungera med en och annan emellanåt. Bara det inte triggar sötsug och liknande, men det kommer du ju märka.

Själv har jag helt slutat med öl från att i mitt "tidigare liv" druckit riktigt många... men jag är ju å andra sidan glad i vin.

• Like 1

Jag har slutat dricka öl som byggde upp min stora mage och har numera gått över till ädlare sorter... destillerat från olika håll från ett örike. Det fungerar bättre ihop med det nuvarande plattare magmåttet. Det enda spannmålsbaserade som jag intar numera...

• Like 3

Low Carb varianten av ÖL är nu inte detsamma som öl. Lite grand som elcigaretter kontra cigaretter. 

Det där med magen känner jag igen, jag har de sista åren utvecklats stadigt framåt. Länge försökte jag skylla detta på ölkorvar, kallrökt skinka med mycket senap jag snaskade i mig till gudarnas nektar. Men fått falla till föga och inse att det är en pilsnermage.

Men som sagt, jag kommer nog aldrig - säger aldrig - kunna avhålla mig ifrån pilsnerdricka.

Jag har nu LCHF i ca 2 månader, och strikt sådan. Men jag har ett problem, jag ÄLSKAR öl. Annan alkohol använder jag inte, vare sig vin(rött,vitt, grönt eller rosé), starksprit förutom ngn snaps till jul och midsommar. Men ölen den ölen! Är medlem i ölklubbar, brygger eget öl - ja ölet är en del av min personlighet som jag inte vill avstå ifrån. Gett mig den på att inte fuska och dricka gudomlig nektar förrän jag gått ner minst 10 kilo. Min kroppsform är ju också klart pilsnerformad men att i framtiden helt avstå från ngr immiga, det kan jag inte tänka mig. Hur bör jag hantera detta i framtiden.

Pilsnergubben

Beror väl på vad du vill åstadkomma är det viktnedgång no no annars kan du nog fuska ibland.

Low Carb varianten av ÖL är nu inte detsamma som öl. Lite grand som elcigaretter kontra cigaretter. 

Det där med magen känner jag igen, jag har de sista åren utvecklats stadigt framåt. Länge försökte jag skylla detta på ölkorvar, kallrökt skinka med mycket senap jag snaskade i mig till gudarnas nektar. Men fått falla till föga och inse att det är en pilsnermage.

Men som sagt, jag kommer nog aldrig - säger aldrig - kunna avhålla mig ifrån pilsnerdricka.

Broder! Jag gillar också öl och är medlem i SHBF och har bryggt i +20 år.

Jag har kört LCHF med strålande resultat i tre år. Det är ju därför jag äter LCHF, jag tar bort nästan alla kolhydrater och koncentrerar mig på att få i mig dem genom öl!

Allvarligt talat så dricker jag mindre öl än förut. Jag dricker i snitt kanske bara en a' två öl i veckan. Vissa veckor ingen alls men så kan jag släppa lös ordentligt och häva i mig tre stycken vid enstaka tillfällen!

Då du är en ölconnoisseur så vet du ju att det inte är mängden utan kvaliteten som räknas. Det är bättre att ibland ta en fin APA eller Belgare i stället för att häva i sig litervis med systemets billiga 7,2% fylleöl.

Man kanske skulle ta och nolla matkolhydraterna så kunde man dricka en till två öl om dagen!

• Like 3

Man kanske skulle ta och nolla matkolhydraterna så kunde man dricka en till två öl om dagen!

Pilsnergubben och Stroker49- ni får slå era kloka huvuden ihop och experimentera fram ett öl som innehåller allt det som ni annars skulle fått från grönsaker. Sen är det bara att häva :)

Nässelöl kanske?

• Like 2

Pilsnergubben

Om ditt mål är att gå ner x antal kilon, så vinner du mest på att sätta av en tid för avhållsamhet. Varje gång man dricker alkohol, så bromsas fettförbränningen av, och det tar en tid innan den kickar igång igen.

Låt dina öl lagras, och låt dessa finnas längre fram som belöningar till dig själv när du nått målvikten. Kanske räcker det sen med en 33cl av fin klass, som läppjas med andakt.

Allt handlar om karaktär och tålamod när man vill komma någonstans...

• Like 3

Jag har kört LCHF med strålande resultat i tre år. Det är ju därför jag äter LCHF, jag tar bort nästan alla kolhydrater och koncentrerar mig på att få i mig dem genom öl!

Allvarligt talat så dricker jag mindre öl än förut. Jag dricker i snitt kanske bara en a' två öl i veckan. Vissa veckor ingen alls men så kan jag släppa lös ordentligt och häva i mig tre stycken vid enstaka tillfällen!

Då du är en ölconnoisseur så vet du ju att det inte är mängden utan kvaliteten som räknas. Det är bättre att ibland ta en fin APA eller Belgare i stället för att häva i sig litervis med systemets billiga 7,2% fylleöl.

Jag jag är inte ut efter ölrus på "ful-öl", utan dricker jag öl så skall det vara kavlitetsöl, gärna från Tjeckien och Tyskland, en belgisk klosteröl en mörk o kylig afton vid brasan, estniska och lettiska specialare då och då. Men som sagt jag har haft totalstopp på pilsnerdricka i två månader och som som sagt fortsätta med det tills buken har minskat i omfång. Gått ner 13 kilo redan, men målet är inte nått. Det saknas centimetrar in masse. Men suget finns men absolut under kontroll. Men kikar med glupska ögon på källarförrådet men behärskar mig. Ser istället fram mot den dag en gyllengul humlenektar åter kan rinna genom min torrlagda strupe.

• Like 1

Jag jag är inte ut efter ölrus på "ful-öl", utan dricker jag öl så skall det vara kavlitetsöl, gärna från Tjeckien och Tyskland, en belgisk klosteröl en mörk o kylig afton vid brasan, estniska och lettiska specialare då och då. Men som sagt jag har haft totalstopp på pilsnerdricka i två månader och som som sagt fortsätta med det tills buken har minskat i omfång. Gått ner 13 kilo redan, men målet är inte nått. Det saknas centimetrar in masse. Men suget finns men absolut under kontroll. Men kikar med glupska ögon på källarförrådet men behärskar mig. Ser istället fram mot den dag en gyllengul humlenektar åter kan rinna genom min torrlagda strupe.

Ett par belgare ska väl vara helt ok. Som nybörjarbryggare (cider) kan man ju tro att i stort sett alla kolisar ska jäsa bort som i vin men det är tydligen dextrin, en svårjäst sockerart, som ställer till det. Startade en tråd om det här på bryggforum och fick en del vettiga svar ( och nåt ovettigt oxå). http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=19497

• Like 1

Jag gillar också öl i alla dess former och jag kan konstatera att öl går att dricka i "måttfulla" mängder. 

Har kört LCHF fullt ut sedan April 2012

För min del så äter jag en liberal LCHF (unnar mig ibland annat än LCHF) men lägger mer och mer tid åt träning. Dricker öl då och då. De två senaste veckorna så har jag druckit öl vid 3 till fällen (3-->5 öl per gång a 33-> 50cl). Det jag märker numera är att magen blir svullen en kort tid efter, men det går snabbt ner när jag fortsätter med LCHF. Min vikt är förhållandevis stabil, men 1-> 1,5kg kan jag lätt gå upp efter någon ölkväll, något som går snabbt att jobba bort.

Tycker att dina resultat verkar enormt bra och jag önskar dig lycka till. Min viktresa har varit lite långsammare :) 

http://enmantill.wordpress.com/vikt-och-matt/

• Like 1

Har också svårt att helt avstå ölen, speciellt under sommarens grillning. Men som andra här så har jag unnat mig en iskall kvalitetsöl då och då, lite mer under grillperioden och lite mindre annars, kanske någon eller några i månaden. Testade low-carb öl, funkade kanske som kall grill-öl, men annars föredrar jag nog "riktig" öl. Har gått ner över 20 kg, så viktmässigt har det funkat för mig ändå.

Gångna helgen var dock lite intressant. Hade en god vän på besök några dagar och då blev det för första gången sen jag började med LCHF lite mer öl. 3-4 öl varje kväll tre kvällar i rad. Och idag kan jag konstatera + 3 kilo på vågen och + 3 cm på måttbandet efter dessa dagar. Oops...

Nu får man nog strikta till det lite en tid :-)

Gångna helgen var dock lite intressant. Hade en god vän på besök några dagar och då blev det för första gången sen jag började med LCHF lite mer öl. 3-4 öl varje kväll tre kvällar i rad. Och idag kan jag konstatera + 3 kilo på vågen och + 3 cm på måttbandet efter dessa dagar. Oops...

Nu får man nog strikta till det lite en tid :-)

Det där känner jag igen..

Älskar pilsner, men har i stort sett stängt kranen sedan jag började med LCHF för två år sedan. I somras på semestern blev det rätt många ändå (maken trillade dit på fäskpotatis, jag på kall pilsner ;) ).

Vågen var inte min vän sen!

Trösten var att så fort jag gick tillbaka till min vanliga kost försvann de extra kilona ganska raskt, och sen är jag tillbaka på en stabil om än långsan viktnedgång.

LCHF tänker jag äta resten av livet - med en pilsner till nån gång emellanåt :)

• Like 3

Det där känner jag igen..

Älskar pilsner, men har i stort sett stängt kranen sedan jag började med LCHF för två år sedan. I somras på semestern blev det rätt många ändå (maken trillade dit på fäskpotatis, jag på kall pilsner ;) ).

Vågen var inte min vän sen!

Trösten var att så fort jag gick tillbaka till min vanliga kost försvann de extra kilona ganska raskt, och sen är jag tillbaka på en stabil om än långsan viktnedgång.

LCHF tänker jag äta resten av livet - med en pilsner till nån gång emellanåt :)

Jo ibland bara måste man ha... Jag åt både nypotatis och drack Sort guld (som är min näst bästa favorit) till surströmmingen för några veckor sedan. De säger att man kan dricka mjölk till surströmming, men det tror jag inte på!

• Like 2

Vad gött för er som kan ta en pilsner emellanåt. Själv insåg jag för ett år sedan ungefär att det är lönlöst. Jag älskar öl men tyvärr drar det igång ett helvete som aldrig tar slut. Pizza, godis allt möjligt och så mer öl. Men å andra sidan så är jag snart 50 år och har med råge förbrukat min livsranson av öl. Dricker enbart vatten nu för tiden och när jag ska festa till det kanske jag köper kolsyrat vatten. Heheheheh. Ja men det har funkat för mig, nu blir jag aldrig sugen på öl.

Men man har ju sina minnen kvar...Tänk den där sandstranden på Jylland, sol, hav och en salamismörgås samt en iskall Hof  :P

• Like 1

Min man älskar öl och väljer ett par specialare som han dricker på fredagen. Sen fortsätter han äta ganska strikt LCHF resten av veckan. Jag skulle vilja påstå att det fungerar för honom. Han går ner i vikt, men det hade kanske gått fortare om han skippat ölen. Men försök hålla det till en dag, om du ändå vill dricka öl. 

Lycka till! 

• Like 2

Jo ibland bara måste man ha... Jag åt både nypotatis och drack Sort guld (som är min näst bästa favorit) till surströmmingen för några veckor sedan. De säger att man kan dricka mjölk till surströmming, men det tror jag inte på!

Nej. Tyvärr. Mjölk till surströmming går inte alls..

Tur att man (oftast) bara äter det en gång om året, så då kan man kanske unna sig en immig och en nubbe. ahh.. ;)

• Like 2

Pilsnergubben

Samma här Älskar Öl men har lagt ner det nu. Däremot dricker jag gärna rött ibland och gillar Hidden Rock,,och lågt sockerinnerhåll mkt bra alternativ :)

• 4 weeks later...

Russian Imperial Stout, finns det bättre!

I går kväll hade vi möte i projektgruppen för anordnandet av Hembryggar-SM i hembryggd öl 5/4 2014 i Linköping. Där kommer vi att tävla i god hembryggd öl, i många fall bryggda på ekologiska råvaror och inga konsiga tillsatser. Kvalitet i stället för kvantitet. Jag har inte druckit öl på flera veckor men i går blev det några. Två Trappistöl, en Rochfort 6 (dubbel) och en Archel Blond. Gott.

@Pilsnergubben, säkert bara lite extra vätska. Det går över om några dagar. Äter man hyfsat strikt kan man ta någon enstaka öl ibland utan att man tar någon större skada av det.

• Like 2

• 4 weeks later...

Åh va härligt med fler som inte kan vara utan kvalitetsöl och som inte ser olika varianter av lowcarböl som ersättning!! 

Low Carb High Fat Some Beer måste ju vara det enda som håller i längden för en ölnörd! Som tur är triggar inte öl felaktigt ätbeteende (tyvärr mycket annat) så någon enstaka per vecka i kombination med riktig low carb mat har funkat tidigare för mig och kommer funka igen! En fördel med LCHF är ju att mängder och öl inte blir ett problem för mig, jag tål inte det längre!