Snubbelfot

Hur får jag igång hjärnan?

Recommended Posts

Råd sökes...

Jag har kört strikt LCHF i drygt tre veckor nu, som ett försök att dels må bättre generellt - även om jag inte direkt vantrivts innan - och gå ner runt 10 kg.

Att omställningsperioden skulle komma var jag beredd på, men inte i den omfattningen. Redan efter ett par dagar märkte jag tydligt att den fysiska orken tröt, och jag har dessutom varit konstant mer eller mindre sömnig sedan dess trots att jag sover 7-8 timmar/natt jämfört med 6-7 timmar förut. Dessutom är jag genomgående mer lättirriterad och argare än innan, och jag upplever tydligt att min mentala kapacitet gått ner till kanske 70-80% av mitt tidigare normalläge. En positiv effekt är att jag är något mindre morgontrött än tidigare, men i gengäld är jag generellt mycket tröttare all vaken tid. Jag är man, 44 år, fullt frisk, 181 cm / 92 kg.

Nu behöver jag tips och råd för att lyfta framför allt tröttheten och den mentala kapaciteten. Av flera orsaker, inte minst yrkesmässiga, behöver jag kunna vara 100% helskärpt och snabbtänkt när det behövs. Sömnigheten är direkt farlig bl.a. eftersom jag kör en hel del bil och redan vid flera tillfällen varit nära att somna vid ratten. Jag har alltså inte möjlighet att "stå ut med" omställningseffekter längre om de måste ligga på den här nivån. Allmän irritation, och frustration över oväntat små positiva effekter (har gått ner ca 1,8 kg på tre veckor), har jag lättare att förtränga eller stå ut med.

Att träna för att förhoppningsvis bli piggare finns inte på kartan i nuläget, det har jag inte haft några större problem med innan men nu finns absolut ingen energi till det. Möjligen skulle jag kunna äta ännu mera fett, men det fixar inte min mage.

Jag äter vitamin D3 sedan starten och Omega3 sedan ett par dagar, dessvärre tar det ju uppåt 90 dagar att nå steady state av D-vitamin. Jag skulle kunna beskriva min kost i detalj men det borde räcka med att jag och min fru äter precis samma saker - vi har gott om LCHF-kokböcker och nappar på olika LCHF-receptförslag på nätet för att försöka variera oss - och hon mår alldeles toppen i både kropp och själ och har gått ner tre gånger så mycket som jag på samma tid.

Jag har bestämt mig för att ge den strikta dieten en vecka till, för att åtminstone ha provat en månad, men sedan måste jag göra något radikalt. Vad är minst dåligt, som hyfsat snabbt ger mig orken tillbaks i kropp och tanke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga rådet är i så fall att inte äta fullt så strikt utan istället "trappa ner", eller i ditt fall om du redan kör strikt "trappa upp" med lite mera kolhydrater. Det är individuellt hur man reagerar. Jag för min del blev bara lite yr och lite lätt illamående när jag började med LCHF, men så körde jag inte strikt i början heller. Jag får intrycket att många som nybörjare börjar med en rätt så liberal LCHF och sedan kanske minskar på kolhydraterna allt eftersom, t ex för att de vill gå ner (mer) i vikt eller sänka blodsockret etc.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man övergår till LCHF = ketogen kost så kissar man ur sig mycket vätska och därmed också mycket salt. Så mitt råd i nuläget är att testa att äta extra salt, vanligt bordssalt (med natrium) och dricka några extra glas vatten per dag. Det kan minska "luddigheten" i hjärnan :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lider förmodligen av glukosbrist.. möjligen oxå av saltbrist.. det senare är lätt avhjälpt.. det första oxå!

För det första så får du testa vad som är vad.. testa saltet först.. ta en tesked salt i ett glas vatten, svep det.. går det över inom en timme så var det saltbrist.. blir du törstig som sjutton och kissar frekvent utan inverkan på hur du mår.. då var det inte saltbrist!

Glukosbristen är om möjligt lättare att testa, ta någon sockrigt, sött eller vad som helst med kolhydrater.. drick eller ät.. går det över inom en timme var det glukosbrist.. och då handlar det om omställningsbesvär!

Om det var ruggiga omställningsbesvär så kan du börja fundera över hur beroende din kropp har varit av glukos/socker.. och om det är något du vill att den skall förbli.

Du kan tex som redan nämnts trappa ner under tre månader.. så kroppen har en chans att uppreglera ketolys, betaoxidation, glukoneogenes samt lipolys!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du äter inte för lite?? Vad äter du på en dag?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är minst dåligt, som hyfsat snabbt ger mig orken tillbaks i kropp och tanke?

Minst dåligt som ger dig ork tillbaks i kropp och tanke är motion. Efter att ha arbetat med friskvård ett antal år, och fått igång många att motionera i någon form, så är det min erfarenhet att alla kan hitta tid för träning.

Den som tränar erhåller massor av hälsovinster, och några av de är att man blir piggare, mer levnadsglad och känner sig mer positivt inställd till det som man vill göra i livet. Regelbunden motion ger många bättre sömn.

Tänk på att LCHF inte är någon quick-fix, utan en livsstil...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du säger att du och din fru äter samma, men generellt sätt behöver män mer mat än kvinnor, så det kan mycket väl vara att du är i svält-läge...

Äter du tills du blir mätt? Tillräckligt med fett?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid 3-4 veckor började jag må riktigt bra. Det var däromkring den första omställningen var avklarad för undertecknad och med buller och bång fick, odelat, positiva effekter som en känsla av oändligt med energi etc.

Som du beskriver det så är du uppenbarligen inte där än... Mitt första tips skulle vara att helt enkelt härda ut ett tag till. Det finns en ljusning bortom den där sockerkullen som, för det mesta, är värd att uppleva fullt ut.

Har du inte redan ökat saltintaget så testa det. Jag mådde skit de första dagarna just för att jag fuskade med detta men efter jag började dricka buljong så var jag på banan om än låg pga att ketoadaptionen inte slagit igenom än.

Lycka till!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger som de andra sagt. Se till att du äter dig mätt. Kanske det var för häftigt att hoppa på strikt LCHF direkt? Ät mer grönsaker så känns det kanske bättre igen. Jag hoppas det löser sig för dig.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minst dåligt som ger dig ork tillbaks i kropp och tanke är motion. Efter att ha arbetat med friskvård ett antal år, och fått igång många att motionera i någon form, så är det min erfarenhet att alla kan hitta tid för träning.

Absolut, tiden är inte problemet här och jag är medveten om de positiva effekterna av motion. Dessvärre finns som jag skrev tidigare helt enkelt inte energin. Med min "normala" (läs: förtappade) kost har jag inga problem att träna både kondition och styrka, men i nuläget känns seriös fysträning i stort sett uteslutet. Jag är inte ute efter någon quick fix, men jag har nog inte möjlighet att gå vidare om det innebär den här nivån av omställningsbesvär. Då får jag ta tjänstledigt, och sätta tillvaron i stort på hold tills jag fungerar bättre...

Du säger att du och din fru äter samma, men generellt sätt behöver män mer mat än kvinnor, så det kan mycket väl vara att du är i svält-läge...

Äter du tills du blir mätt? Tillräckligt med fett?

Det där har jag också funderat på, kanske är det problemet, eller åtminstone förvärrar det. Jag äter förvisso litet större mängd än hon men skulle nog kunna äta ännu mer, men samtidigt har jag pga magen svårt att äta riktigt fettrik mat.

En vecka till har jag föresatt mig och det får funka, ska försöka äta mer och boosta vätske- och saltintaget, och försöka hålla mig ifrån situationer där jag behöver vara helt alert.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inne på femte veckan nu, har ökat vätskeintaget och äter mer, men likväl status quo på alla plan. Lika mentalt inkapaciterad, lika fysiskt kraftlös (vilket i praktiken gör det uteslutet att träna), lika lättirriterad/arg, och inte tappat ett hekto de senaste veckorna. Objektivt sett, och om man ser till Boken, är jag säkert betydligt friskare och sundare. Tyvärr avspeglas det inte i vardagen, hade jag börjat må såhär utan att kunna härleda det till kostomläggningen så hade jag sökt läkare. Insatsen står hittills inte i närheten av att vara i proportion till någon som helst vinst.

Jag undviker situationer i arbetet och på fritiden där jag kan behöva prestera högt fysiskt eller mentalt, och visst kan jag ge det ytterligare nån eller några veckor - men det är inte helt lätt att uppbringa motivationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inne på femte veckan nu, har ökat vätskeintaget och äter mer, men likväl status quo på alla plan. Lika mentalt inkapaciterad, lika fysiskt kraftlös (vilket i praktiken gör det uteslutet att träna), lika lättirriterad/arg, och inte tappat ett hekto de senaste veckorna. Objektivt sett, och om man ser till Boken, är jag säkert betydligt friskare och sundare. Tyvärr avspeglas det inte i vardagen, hade jag börjat må såhär utan att kunna härleda det till kostomläggningen så hade jag sökt läkare. Insatsen står hittills inte i närheten av att vara i proportion till någon som helst vinst.

Jag undviker situationer i arbetet och på fritiden där jag kan behöva prestera högt fysiskt eller mentalt, och visst kan jag ge det ytterligare nån eller några veckor - men det är inte helt lätt att uppbringa motivationen.

Kan du öka lite på kolhydraterna från tex grönsaker och rotfrukter och se om det blir bättre?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om du ligger i gränslandet mellan kolhydrat- och fettdrift, just det området där vi andra upplevt omställningsbesvären. Nu skriver du inget om vad du äter, bara att det är strikt men jag tror det är lite för mycket kolhydrater och för lite fett. Nu säger du att din mage inte fixar fett vilket är olyckligt men det kan vara så att det är formen av fett som påverkar. Själv har jag problem med större mängd majonnäs medan en sås med mer än 50% fett inte är något problem.

Tumregeln är en energifördelning på 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater för att kroppen ska ställa om. Just kolhydrater är svårt då det ofta ligger dolt i livsmedel så man får vara lite detektiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoppa in lite rotfrukter och någon enstaka frukt (att ätas, inte drickas!). Kolla in paleo också, det har mycket gemensamt med LCHF.

Så länge du tar ut allt spannmål och allt socker hamnar du nästan per automatik i någon form av lowcarb-kosthållning och det tror jag skulle räcka för de allra flesta. En del, däribland jag, måst sen vara mer restriktiva för att uppnå viktnedgång men det tror jag som sagt inte gäller alla, långt ifrån. Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du öka lite på kolhydraterna från tex grönsaker och rotfrukter och se om det blir bättre?

Det kan jag absolut prova; äter inga rotfrukter alls hittills. Samtidigt känns det tveksamt att öka kolhydratintaget för att få kroppen att börja konsumera fett...?

Låter som om du ligger i gränslandet mellan kolhydrat- och fettdrift, just det området där vi andra upplevt omställningsbesvären. Nu skriver du inget om vad du äter, bara att det är strikt men jag tror det är lite för mycket kolhydrater och för lite fett. Nu säger du att din mage inte fixar fett vilket är olyckligt men det kan vara så att det är formen av fett som påverkar. Själv har jag problem med större mängd majonnäs medan en sås med mer än 50% fett inte är något problem.

Tumregeln är en energifördelning på 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater för att kroppen ska ställa om. Just kolhydrater är svårt då det ofta ligger dolt i livsmedel så man får vara lite detektiv.

Såvitt jag/vi uppskattat ligger jag nog runt 30-40 g/dag utslaget över veckan, det går förstås att minska ytterligare men det känns svårt. Och återigen... öka kolhydratintaget eller minska det?

Stoppa in lite rotfrukter och någon enstaka frukt (att ätas, inte drickas!). Kolla in paleo också, det har mycket gemensamt med LCHF.

Så länge du tar ut allt spannmål och allt socker hamnar du nästan per automatik i någon form av lowcarb-kosthållning och det tror jag skulle räcka för de allra flesta. En del, däribland jag, måst sen vara mer restriktiva för att uppnå viktnedgång men det tror jag som sagt inte gäller alla, långt ifrån. Lycka till!

Spannmål är helt borta och även i stort sett alla livsmedel med tillsatt socker. Paleo har jag pratat om med en bekant som ätit det i något år, hon tycker det är underbart på alla vis men tyvärr - riktigt så långt sträcker sig inte min motivation. Jag vill leva också, inte bara överleva... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag/vi uppskattat ligger jag nog runt 30-40 g/dag utslaget över veckan, det går förstås att minska ytterligare men det känns svårt. Och återigen... öka kolhydratintaget eller minska det?

Jag vill inte låta näsvis, men jag får uppfattningen att du inte vet hur mycket du stoppar i dig ? Min egen erfarenhet är i alla fall från mina egna uppskattningar i början, att de varit helt uppåt väggarna när jag trodde mig äta en viss mängd. Jag beslöt mig att veta och gjorde kalkyler som visa att var ute och cyklade. Med den nya kunskapen sedan, har mina uppskattningar stämt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minska ner till 20g i 2-3 veckor. Kompensera med 5-10g fett.

Själv ligger jag helst under 20g och har gjort det i 20 månader nu förutom några veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minska ner till 20g i 2-3 veckor. Kompensera med 5-10g fett.

Själv ligger jag helst under 20g och har gjort det i 20 månader nu förutom några veckor.

Jag tror att jag kan få litet svårt i den praktiska kosthållningen att nå den nivån av detaljkoll; 5-10 g fett är ju bara några ostskivor. Men det är förstås en fråga om prioritering och engagemang, absolut. Och visst kan jag minska kolhydraterna ytterligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke, om du ligger på 30-40 gr kh/dag och inte äter rotfrukter eller frukt... hur mycket mejeriprodukter äter du?  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke, om du ligger på 30-40 gr kh/dag och inte äter rotfrukter eller frukt... hur mycket mejeriprodukter äter du?  ;)

Visst, det är där det mesta ligger. Turkisk youghurt (10%) blandat med grädde (40%) och litet(!) frysta hallon till frukost t.ex.  Smör, grädde och/eller creme fraiche i grytor och såser.

Men det känns svårt att hyvla mycket mer där. Jag fixar inte riktigt att äta typisk stekt-ägg-och-bacon frukost. Åt oopsies med cambozola i morse som omväxling, men det går åt åtminstone 4-5 oopsies och kanske 1-1,5 hg ost för att bli mätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg