Jump to content

Kokosmjöl - vad har ni det till?

Sigurdur

Recommended Posts

Jag undrar vad det finns för användningsområden för kokosmjöl. Berätta gärna hur ni använder det.

T ex om ni bakar med det, fungerar det att ersätta vetemjöl med det rakt av eller inte, kan man göra gröt, pannkakor, våfflor av det, kan man göra lussekatter av det...?

Skriv gärna ner era recept som ni gillar! :)

Jag föredrar kokosmjöl framför mandelmjöl eftersom jag tycker det senare smakar kaka hela tiden.

Jag bakar väldigt sällan numera, bara som efterrätt när vi har gäster, men gör ofta matpaj.

Mitt favvopajskal är med kokosmjöl. Det behöver inte förgräddas och beter sej ungefär som vanligt veebaserat.

125 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokosmjöl

2 tsk bakpulver

(om det ska vara en efterrättspaj kan man tillsätta lite sukrin)

I stort sett alla recept kan du ersätta mandel med kokos, men ta då ganska mycket mindre eftersom kokos binder mer vätska.

På bloggen 56kilo såg jag kokosgröt http://56kilo.se/kokosgrot-paleo-lc-lchf/

Hon har också gjort pannkakor http://56kilo.se/kokospannkakor-plattar-lchf/

Jag har inte testat nån av dem... Jag gör hennes kesoplättar med bacon och lingon när jag har de behoven. De smakar nästan precis som pptatisplättar. Funkar också som blinier till nån god förrättsgegga

• Like 3

På Mariannes hemsida hittade jag en omvandlingstabell för olika "mjöl"-sorter! Här är den; 

Omvandla mandelmjöl och kokosnötsmjöl i recept

Får ofta frågor om man kan byta ut mandelmjölet mot kokosmjöl och ibland kommer det också frågor om tvärtom.
Detta är inga problem att göra i allra flesta fall, här ska ni få lite ”hur ska man tänka” omkring båda dessa mjöler.
Man kan inte byta rakt av då kokosnötsmjölet suger upp vätska långt mer än mandelmjölet gör. Vi börjar med att kika på mandelmjöl till kokosmjöl då de flesta undrar mest över det.

1 dl mandelmjöl kan bytas ut till:
*2 msk kokosnötsmjöl
*0,5 dl pofiber
*1 msk fiberhusk
Du kan också välja att ta i lite av varje av dessa

Man får också prova sig fram och se hur konsistensen blir, är det något som ska hanteras och formas så bör ju degen också bli sådan att det går ta annars i lite mer. Är det muffins och mjuka kakor så kan den vara rätt lös.

Om du vill byta ut kokosnötsmjölet mot mandelmjöl eller annat tänker du så här.
1 dl kokosnötsmjöl kan bytas ut till:
*2 dl mandelmjöl + 1,5 msk fiberhusk
*0,5 dl pofiber + 1 dl mandelmjöl + 1 msk fiberhusk
* 3 dl mandelmjöl
Detta är lite generellt alltså ingen regel, så prova dig fram och våga strö lite extra om det känns för löst.
  • Like 2