Gå till innehåll

Recommended Posts

Vissa av oss med allergi sk atopiker har äftligt förhöjda nivåer av IgE vilket (ska leta korrekt källa/källor om någon önskar) vilket lär har utvecklats för att det är en fördel i kampen mot parasiter. Egenskapen finns fortfarande kvar med yttrar sig numera som allergier. Många har inte uppmätta nivåer men har själv ca 400-500 gg hägre halt än vad som anses normalt.

Typiskt att jag skulle få just det i arv.. hade suttit bättre med pengar på banken.. i värsta fall fastigheter!  :angry:

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt att jag skulle få just det i arv.. hade suttit bättre med pengar på banken.. i värsta fall fastigheter!  :angry:

Ja, eller en hel massa hektar skog skulle passa bättre än en hel massa IgE, jag skulle även önska mig normala nivåer IgG, vilket är för låga hos mig (dåligt immunförsvar) Det verkar helt klart nåt fel på Ig-grejerna numera :o

Länk till inlägg

Jag rekommenderar dig att titta på dessa två videos. Där förklarar han mekanismen och mycket annat som rör parasiter, kolesterolnivåer hos jägar/samlarfolk osv. Han förklarar det bättre än jag kan, samt förser med visuella referenser.

Ancestral Cholesterol 1 - http://www.youtube.com/watch?v=jbB65uN9goU

Ancestral Cholesterol 2 - http://www.youtube.com/watch?v=LZzBlNR5YZo

Överlag rekommenderar jag att du kollar på båda hans serier "Primitive Nutrition" och "Nutrition Past and Future". Jag hoppas verkligen att du tar dig tid och ser videorna. Tyvärr verkar många lowcarbers vilja se hans videos eftersom de hellre stannar i "evolutionens trygga famn" än att faktiskt se hur realiteten ser ut.

Han verkar mena att det under paleolitikum förekom parasiter som sänkte kolesterolnivån i de då levande människorna, vilket gjorde att den höjande effekt som intag av animaliskt fett ger mildras. Dessa parasiter finns inte längre och vi har därför på en paleokost idag högre kolesterol än då. Vad jag inte förstår är hur detta påverkar förekomsten av hjärtsjukdom eller cancer? Högt kolesterol är ju närmast en fördel eftersom det finns gott om byggmaterial för immunförsvaret att skapa sina soldater.

Det skulle vara fint om du sammanfattar resonemanget så som du uppfattar det. Det är svårt att spola igenom långa monologer efter den intressanta informationen. Alternativt länka till artiklar han skrivit som man enkelt kan skumma igenom och slå ned där det hettar till  :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag kanske var lite luddig. Om man är infekterad av parasiter jobbar immunförsvaret för hög tryck och använder upp koledterolet. Jag tvivlar på att det var parasiterna i sig som åt upp kolesterolet.

Jag tänker på att man säger att de som får hjärt problem har för lågt kolesterol, så kan ju det bero på att hjärtproblemet är orsakan av en inflammation där immunförsvaret på samma sätt använt upp kolesterolet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vissa av oss med allergi sk atopiker har äftligt förhöjda nivåer av IgE vilket (ska leta korrekt källa/källor om någon önskar) vilket lär har utvecklats för att det är en fördel i kampen mot parasiter. Egenskapen finns fortfarande kvar med yttrar sig numera som allergier. Många har inte uppmätta nivåer men har själv ca 400-500 gg hägre halt än vad som anses normalt.

Fråga: Fungerar inte glutenfrihet för atopiker? 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10782525

Conclusion: We found that wheat-allergic AD patients have IgE antibodies against gliadin that can be detected by both SPT and the sensitive immunoblotting method. This suggests that gliadin peptides are important allergens, and ingestion of wheat causes symptoms of AD. A broad and intensive IgE staining was seen of gliadin peptides against both the previously characterized peptides in the main gliadin area and small, previously uncharacterized peptides of less than 14 kDa. The gliadin SPT and gluten RAST are good screening methods. Further characterization of the IgE-stained gliadin proteins is needed.

Länk till inlägg

Jag kanske var lite luddig. Om man är infekterad av parasiter jobbar immunförsvaret för hög tryck och använder upp koledterolet. Jag tvivlar på att det var parasiterna i sig som åt upp kolesterolet.

Jag tänker på att man säger att de som får hjärt problem har för lågt kolesterol, så kan ju det bero på att hjärtproblemet är orsakan av en inflammation där immunförsvaret på samma sätt använt upp kolesterolet.

Nja, forskningen som finns tillgänglig i dagsläget verkar indikera just detta, att parasiterna på något sätt bryter ner och metaboliserar kolesterolet. 

Role of cholesterol in parasitic infections

Present review of literature shows that parasites induce significant changes in lipid parameters, as has been shown in the in vitro study where substitution of serum by lipid/cholesterol in medium and in experimental models (in vivo). Thus changes in lipid profile occur in patients having active infections with most of the parasites. Membrane proteins are probably involved in such reactions. All parasites may be metabolising cholesterol, but the exact relationship with pathogenic mechanism is not clear. So far, studies suggest that there may be some factors or enzymes, which allow the parasite to breakup and consume lipid/cholesterol.

Sen som parentes verkar hypotesen att högt kolesterol på något vis skulle vara positivt eftersom det reparerar interna skador vara kvasivetenskapligt nonsens som Ravnskov och de andra kolesterolskeptikerna försöker lansera. Du får gärna tipsa mig om några seriösa studier som styrker deras påståenden.
Länk till inlägg

Att immunförsvaret "reglerar" upp i vårt moderna "rena" samhälle då vissa maskar och parasiter inte längre finns i våra kroppar är en känd och kanske ganska sannolik förklaring till en mängd autoimmuna sjukdomar men att koppla det till en förenklad kolesterol diskussion...då känns det som att man chansar ganska friskt på sambanden ;-)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nja, forskningen som finns tillgänglig i dagsläget verkar indikera just detta, att parasiterna på något sätt bryter ner och metaboliserar kolesterolet. 

Sen som parentes verkar hypotesen att högt kolesterol på något vis skulle vara positivt eftersom det reparerar interna skador vara kvasivetenskapligt nonsens som Ravnskov och de andra kolesterolskeptikerna försöker lansera. Du får gärna tipsa mig om några seriösa studier som styrker deras påståenden.

Perlmutter är av uppfattningen att kolesterolnivåerna är ointressanta. Det bästa måttet på hälsa är att mäta hemoblobin A1C, inte kolesterol. Kolesterolet är vad det är och vi ska låta våra kroppar bestämma vilken nivå som är bra för oss individuellt, eftersom korppen kan producera eget ställer den in produktionen efter behovet och tillgången. Han understryker att de viktigast påverkbara riskfaktorerna för hjärtattack inkluderar rökning, överdriven alkoholkonsumption, för lite aerobisk träning, övervikt och en kolhydratrik diet.

Han skriver att för 30 år sedan ansågs den som hade över 240 och hade andra riskfaktorer som havandes för högt kolesterol. Efter Cholestrol Consensus Conference 1984 ändrades måttet till 200 oavsett riskfaktorer och idag är det 180. Och har du haft hjärtattack spelar det ingen roll inget mått är för lågt. Återigen Pelmutter tycker detta är helt irrelevant.

Han understryker också hur viktigt det är att få i sig kolesterolrik föda. Ägg, fiskägg, fet fisk, feta gräsbetade biffar, osv.

Lita på kroppen! Ta inga mediciner som stör ut kroppens funktioner!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Perlmutter är av uppfattningen att...

Det var väldans vad denne Perlmutter blir höjd till skyarna nu i det senaste. Är det för att han lyckades hjälpa Dr. Oz att göra ett "intressant" tv-program? Dr. Oz är en tv-läkare och har givetvis intresse av att göra sitt tv-program intressant och omtalat. Tänk vilken PR han fått bara av en sån här grej. Om en månad kommer han säkert förkasta något annat och hålla med ngn annan läkare som påstår ngt. Alla dessa amerikanska doktor-program är ett stort skämt.

Jag försökte hitta lite info om denne Perlmutter och ville veta om han har publicerat något med vetenskaplig tyngd. Sökresultatet på vetenskapliga studier från Dr. Perlmutter var väldigt tunt om vi säger så. I mina ögon är han som vilken annan läkare som helst som har insett att det finns en stor marknad om man riktar om sitt budskap till att passa lowcarb-modet som råder nu.

Det spelar ingen roll vad han anser och skriver i sin bok. Jag orkar inte ge mig in i en debatt där vi ska försöka övertala varandra huruvida högt kolesterol är skadligt eller inte. Tyvärr ligger inte forskningen på din sida, och detta tror jag du innerst inne vet. En förkrossande majoritet av alla studier anger högt kolesterol som en av de viktigaste riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Sen kan du hävda hur mycket som helst att det är på grund av att dom även åt spannmål, eller att studierna är epidemiologiska, eller att författarna är köpta av AXA osv osv.

Herregud vad denna tråd spårat ur! :D

Länk till inlägg

Det var väldans vad denne Perlmutter blir höjd till skyarna nu i det senaste. Är det för att han lyckades hjälpa Dr. Oz att göra ett "intressant" tv-program? Dr. Oz är en tv-läkare och har givetvis intresse av att göra sitt tv-program intressant och omtalat. Tänk vilken PR han fått bara av en sån här grej. Om en månad kommer han säkert förkasta något annat och hålla med ngn annan läkare som påstår ngt. Alla dessa amerikanska doktor-program är ett stort skämt.

Jag försökte hitta lite info om denne Perlmutter och ville veta om han har publicerat något med vetenskaplig tyngd. Sökresultatet på vetenskapliga studier från Dr. Perlmutter var väldigt tunt om vi säger så. I mina ögon är han som vilken annan läkare som helst som har insett att det finns en stor marknad om man riktar om sitt budskap till att passa lowcarb-modet som råder nu.

Det spelar ingen roll vad han anser och skriver i sin bok. Jag orkar inte ge mig in i en debatt där vi ska försöka övertala varandra huruvida högt kolesterol är skadligt eller inte. Tyvärr ligger inte forskningen på din sida, och detta tror jag du innerst inne vet. En förkrossande majoritet av alla studier anger högt kolesterol som en av de viktigaste riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Sen kan du hävda hur mycket som helst att det är på grund av att dom även åt spannmål, eller att studierna är epidemiologiska, eller att författarna är köpta av AXA osv osv.

Va rolig du är...det är väl fullständigt klarlagt att total kolesterolvärdet är fullkomligt ointressant!

( Om man pratar om lågt HDL eller högt LDL så är det ju fortfarande en förenkling .... ;) )

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tja, vad sägs om Framinghamstudien? 15.000 människor följda under 3 generationer: “There is a direct association between falling cholesterol levels over the first 14 years and mortality over the following 18 years.”

Kolesterol har fått skulden för något det försöker reparera. Som att skylla såret på plåstret eller branden på brandmännen. Hallå, det finns ju alltid ett sår under plåstret, alltså orsakar plåstret såret. 

Däremot finns det en finfin korrelation mellan förhöjt blodsocker och hjärtsjukdom: "Although healthy individuals without diabetes have a normal, fasting blood glucose value of less than 6 mmol/l (or 108 mg/dl) glucose, the researchers found that over several years, just a slight increase (1 mmol/l or 18mg/dl) in blood glucose increases the risk of heart attack by 69%."

http://www.medicalnewstoday.com/articles/246612.php

Nota bene: Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. De går inte att jämföra äpplen och coca cola s.a.s. En kost med mycket kolhydrater av BRA kvalitet så som rötter, frukt, bär, bönor o.s.v fungerar ju uppenbarligen ypperligt om man ser till vår mänskliga historia. Det är den sönderprocessade skräpmaten i form av socker, fruktos, vetemjöl och pommes frites och annat skit (t.ex. hiskeliga växtoljor) som är problemet. 

Länk till inlägg

Fråga: Fungerar inte glutenfrihet för atopiker? 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10782525

Conclusion: We found that wheat-allergic AD patients have IgE antibodies against gliadin that can be detected by both SPT and the sensitive immunoblotting method. This suggests that gliadin peptides are important allergens, and ingestion of wheat causes symptoms of AD. A broad and intensive IgE staining was seen of gliadin peptides against both the previously characterized peptides in the main gliadin area and small, previously uncharacterized peptides of less than 14 kDa. The gliadin SPT and gluten RAST are good screening methods. Further characterization of the IgE-stained gliadin proteins is needed.

Det är säkert bra, men mina antikroppar reagerar på diverse djur allergen och c-vitamin och kanske en del annat. Men rent allmänt känner mindre av min allergi efter att jag började med LCHF.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Blir nyfiken på din syn på kolesterolets funktion i kroppen. Förklara gärna.

Tycker inte det gör så mkt att tråden gått helt ot, ämnet finns mkt bra ventilerat på kolhydrater i fokus http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5257e2738e0e74760c000c46-godis-mot-cancer?discussions-5

Länk till inlägg

Blir nyfiken på din syn på kolesterolets funktion i kroppen. Förklara gärna

Kolesterol behövs för att tillverka vissa hormoner (t ex testosteron, östrogen etc) och är en beståndsdel i cellmembranen. Levern producerar allt kolesterol vi behöver för att tillverka allt detta. Om kolesterol via kosten hade varit nödvändigt skulle veganer dö ganska snabbt. Vad är det du vill veta?

Vissa hävdar att höga kolesterolvärden beror på att folk har mycket inflammation i kroppen, och att kroppen behöver så mycket kolesterol för att reparera och dämpa inflammationen. Förklarar man då folk som får förhöjda kolesterolvärden vid LCHF-kost med att LCHF-kosten i sig är inflammerande? Eller förnekar du att förhöjda kolesterolvärden är vanliga på LCHF?

Varför skulle en person som äter en påstått antiinflammatorisk kost som LCHF behöva ha högt kolesterol?

Länk till inlägg

Förklarar man då folk som får förhöjda kolesterolvärden vid LCHF-kost med att LCHF-kosten i sig är inflammerande? Eller förnekar du att förhöjda kolesterolvärden är vanliga på LCHF?

Jag skulle vill se något bevis på detta, eller är det bara tyckande?

Är ett högt kolesterol en markör för inflammation?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag håller med, du får göra som du vill, jag gör som jag vill, oavsett vad en eventuell debatt skulle utmynna i. Dock rekommenderar jag dig att ta reda på vilka funktioner kolesterol har i kroppen och utifrån det dra dina slutsatser med ditt egna sunda förnuft. Forskning hit eller dit.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det skulle man lätt kunna kontrollera genom att jämföra CRP med kolesterol. De ska då samvariera. Sedan är frågan vad man menar med "kolesterol"; totalkolesterol, HDL, LDL, apoB, apoA1, triglycerider...

Jag skulle tro att dålig apo-kvot, dvs mycket små täta LDL som lätt oxiderar och fastnar i kärlväggen, samvarierar med inflammation. Dvs högt kolesterol (=total) skulle vara en markör för brist på inflammation i så fall.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Beklagar men jag förstår inte vad du vill ha bevis på? Att kolesterol ökar på LCHF? Jag orkar inte ge mig ut i PubMed-djungeln nu, men det finns åtskilliga forumposter som reflekterar skenande kolesterolvärden och LCHF. Har du missat dessa?

Jag menar inte att högt kolesterol är en markör för inflammation, utan snarare helt enkelt en effekt av att man äter för mycket kolesterol. Men däremot har jag läst detta argument här och där på forumet, att nivåerna är höga för att man har så mycket inflammation i kroppen. Man försöker framstå kolesterolet som små krigare som simmar runt i blodet och reparerar skador.

Är det bara jag som missuppfattat detta eller finns det något som backar upp att kolesterol skulle höjas vid inflammation? I sådana fall måste jag ha extremt lite inflammation i kroppen eftersom jag har mycket lågt kolesterol.

Länk till inlägg

Jag menar inte att högt kolesterol är en markör för inflammation, utan snarare helt enkelt en effekt av att man äter för mycket kolesterol. Men däremot har jag läst detta argument här och där på forumet, att nivåerna är höga för att man har så mycket inflammation i kroppen. Man försöker framstå kolesterolet som små krigare som simmar runt i blodet och reparerar skador.

Är det bara jag som missuppfattat detta eller finns det något som backar upp att kolesterol skulle höjas vid inflammation? I sådana fall måste jag ha extremt lite inflammation i kroppen eftersom jag har mycket lågt kolesterol.

Kolesterolhalten i blodet beror inte på den kost man äter. Precis som du sade skulle då veganerna dö. Äter man inget kolesterol producerar kroppen mer. Äter man mycket kolesterol producerar kroppen mindre.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Beklagar men jag förstår inte vad du vill ha bevis på? Att kolesterol ökar på LCHF? Jag orkar inte ge mig ut i PubMed-djungeln nu, men det finns åtskilliga forumposter som reflekterar skenande kolesterolvärden och LCHF. Har du missat dessa?

Ja. SBU rapporten visade ju nyligen att detta inte var sant? Jag frågar efter bevis.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kolesterol behövs för att tillverka vissa hormoner (t ex testosteron, östrogen etc) och är en beståndsdel i cellmembranen. Levern producerar allt kolesterol vi behöver för att tillverka allt detta. Om kolesterol via kosten hade varit nödvändigt skulle veganer dö ganska snabbt. Vad är det du vill veta?

Vissa hävdar att höga kolesterolvärden beror på att folk har mycket inflammation i kroppen, och att kroppen behöver så mycket kolesterol för att reparera och dämpa inflammationen. Förklarar man då folk som får förhöjda kolesterolvärden vid LCHF-kost med att LCHF-kosten i sig är inflammerande? Eller förnekar du att förhöjda kolesterolvärden är vanliga på LCHF?

Varför skulle en person som äter en påstått antiinflammatorisk kost som LCHF behöva ha högt kolesterol?

Låga kolesterolvärden skulle kunna tyda på inflammation enligt logiken att kroppen använder kolesterol i stor mängd för att skapa motmedel mot inflammation. Här kommer länkar till några studier. Den första visar minskad dödlighet med 15% för varje ökad mmol/L av kolesterol. Ingen skillnad vad gäller hjärtsjukdom mellan grupperna men stor skillnad vad gäller cancer och infektion. 

CONCLUSION: During 10 years of follow-up from Dec 1, 1986, to Oct 1, 1996, a total of 642 participants died. Each 1 mmol/L increase in total cholesterol corresponded to a 15% decrease in mortality (risk ratio 0.85 [95% CI 0.79-0.91]). This risk estimate was similar in the subgroup of participants who had stable cholesterol concentrations over a 5-year period. The main cause of death was cardiovascular disease with a similar mortality risk in the three total cholesterol categories. Mortality from cancer and infection was significantly lower among the participants in the highest total cholesterol category than in the other categories, which largely explained the lower all-cause mortality in this category.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9343498

Här en annan studie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303886/

Och ytterligare en.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

• Gilla 1
Länk till inlägg

Huruvida kroppen använder kolesterol vid inflammation eller skapar mer kolesterol är en väldigt intressant diskussion tycker jag.

För tio år sedan blev jag väldigt sjuk efter en influensa, och läkarna gjorde nog allt för att ta reda på vad som var orsaken. Jag hade jättekonstiga symtom och mådde riktigt "ruttet". ett av de konstigare symtomen, vilket jag inte mådde dåligt av men såg extremt rolig ut av, var att jag tappade ögonbrynen :o

Man tog nog allt i provväg man kunde hitta på, bland annat kolesterolet, där det totala var på 2,4, mycket lågt tyckte till och med läkarna. Jag åt nog i princip nästan lika mycket mättat fett på den tiden, som idag, då jag faktiskt aldrig varit fettskrämd.

Men kontentan av min berättelse är att jag tror aldrig jag mått så dåligt under så lång tid, och kolesterolet var mycket lågt. När jag började må bättre så var totalkolesterolet på över 7 :) och läkarna förfasades.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Klart det krävs byggstenar för att man ska bygga kolesterol. Har man en väldigt inflammerad kropp och börjar äta nyttigt kommer kolesterolet initialt skena för kroppen lägger kolestererolet på en hög nivå medan läkeprocessen pågår. Ungefär som att botar du HIV på en HIV-positiv kommer de vita blodkropparna skena initialt. Därmed inte sagt att man ska ge HIV till sjuka för att få ner mängden vita blodkroppar hos sjuka vilket många tyvärr felaktigt drar slutsatsen vore klokt i fallet med kolesterol. 

Länk till inlägg

Klart det krävs byggstenar för att man ska bygga kolesterol. Har man en väldigt inflammerad kropp och börjar äta nyttigt kommer kolesterolet initialt skena för kroppen lägger kolestererolet på en hög nivå medan läkeprocessen pågår. Ungefär som att botar du HIV på en HIV-positiv kommer de vita blodkropparna skena initialt. Därmed inte sagt att man ska ge HIV till sjuka för att få ner mängden vita blodkroppar hos sjuka vilket många tyvärr felaktigt drar slutsatsen vore klokt i fallet med kolesterol. 

Det där låter i mina öron som en pseudovetenskaplig förklaring, en slags efterkonstruktion för att försöka förklara varför folk får högre kolesterol på LCHF. Det kan hända att det finns ngn sanning i det, men du får gärna länka till några vetenskapliga studier som visar på dessa samband.

Menar du att man måste äta kolesterol för att kroppen ska kunna bygga det? Detta var nytt för mig. Det betyder för min del att jag är ett medicinskt fenomen eftersom jag lever fast jag inte får i mig något kolesterol via kosten. Jag kanske ska skriva till Science och be dom göra ett helsideuppslag om mig?!

Hur lång tid tar det egentligen att läka invärtes inflammation? Jag menar, ett sår eller en influensa läker ju på några dagar. Varför skulle det ta så mycket längre att läka inflammation på insidan av kroppen?

Om det du säger stämmer borde kolesterol isf stiga första månaden man lägger an till LCHF, sen successivt minska i takt med att inflammationen läker. Detta är inte vad empirin visar!

Länk till inlägg

Om det du säger stämmer borde kolesterol isf stiga första månaden man lägger an till LCHF, sen successivt minska i takt med att inflammationen läker. Detta är inte vad empirin visar!

Jo det är det den gör. Problemet är formeln man räknar ut LDL med, den blir mindre noggrann med sjunkande triglycerider. Kan verifieras genom att mäta apokvoten istället.

Länk till inlägg
  • 2 years later...

Warburg hette han.. men han fick Nobelpris för något annat!

Och sant är att många cancerformer är beroende av insulin för att få glukos.. prexis som de flesta andra celler via GLUT4.. men det finns oxå cancerformer med överrepresentation av GLUT1.. som inte är insulinberoende!

Sen så.. leder högt blodsocker och högt insulin till lite annat av betydelse för cancerns utveckling tex ökat IGF1.. som är tillväxtstimulerande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1

Kroniskt förhöjt blodsocker leder till kroniskt förhöjt insulin som leder till kroniskt förhöjt IGF1!

Vilka cancersorter använder GLUT1?

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Vilka cancersorter använder GLUT1?

Är inte så insatt/påläst, men vad jag fattar/tror så handlar det om skadan i mitokondrierna och inte så mycket  var cancern är?

Och grejen verkar vara att överlevnaden/prognosen är sämre för de med "over expression of GLUT1"?

"The Expression of GLUT1 in Human Cancer 

Association refers to an association between Glut1 with metastasis and or poor prognosis of the cancer."

http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-97602002000100004

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

"Scientists are tracking the effects of a high-fat, low-carbohydrate diet for its potential to starve brain tumours and treat cancer patients.

The ketogenic diet was developed in the 1920s to help people with epilepsy. It works by forcing the body to burn fats rather than carbohydrates. Normally, the body converts carbohydrates into glucose. But a low-carbohydrate diet causes the body to convert fat into fatty acids and ketone bodies; the latter acts as a replacement for glucose. High levels of ketone bodies are associated with reduced seizure frequency.

It is theorized that the ketogenic diet could be used to "starve" some forms of cancer. Cancer cells use to glucose to grow, and they’re inefficient at using ketone bodies for energy."

http://www.ctvnews.ca/health/scientists-studying-effect-of-ketogenic-diet-on-brain-cancer-1.2853439

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Trillade in på denna sidan igår och blev faktiskt förvånad men positivt överraskad av vad jag läste. 

(Detta handlar alltså om cancer hos djur, skrivet av en veterinär)

Tumörceller föredrar enkla kolhydrater och protein som energikälla. Tumörceller ha svårt att tillgodogöra sig energi från fett. I en vetenskaplig studie utfodrades en grupp av hundar med lymfkörtelcancer med hög andel enkla kolhydrater medan en annan grupp hundar med samma sjukdom utfodrades med mycket fett. Gruppen som åt mycket fett svarade bättre på behandling. 

Om man själv vill prova så rekommenderar jag fiskolja eller vegetabiliskt fett som är rik på fettsyrorna omega 3 och omega 6. Jag rekommenderar att man undviker foder med högt nivå enkla kolhydrater, ge foder med högvärdigt protein och hög fetthalt.

• Gilla 3
Länk till inlägg