Jump to content

Sambo med blodtryck(160/110)+reumatiker+pinnsmal!

Kokosnöten

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver argument och vetenskaplig tyngd till min kära sambo. Han har bechterevs sedan 12 år och är riktigt smal. Nu har han fått riktigt högt blodtryck och efter två veckor med enalapril, ace-hämmare har trycket ej sjunkit nämnvärt.

Jag kör själv liberal lågkolhydratkost, jättenöjd. Han tror inte på den. Han är rädd att han ska försvinna! Hur kan jag övertala honom att testa? Någon reumatiker som blivit bättre? Någon med högt blodtryck? Han älskar pasta och vägrar överge den, vad kan jag laga istället?

// K

Vem handlar och lagar maten i ert hushåll?

Vadå.. älskar pasta.. ge honom en tallrik ren pasta så får du väl se hur mycket han älskar det!

Man älskar inte pastan.. man älskar möjligtvis rätten där pastan ingår.. pasta smakar ingetting, mest mjöl!

Testa shiratakinudlar.. noll kolhydrater!

Det bjuder jag min mor på emellanåt.. och hon tror det e pasta!

• Like 1

Alla går inte ner i vikt med LCHF. Det är synd att det alltid framställs som bantningsdiet. Vad det främst handlar om är näringstät mat som är bra för kroppen. Med reumatism borde han väl vara angelägen om att äta antiinflammatorisk kost. Då går ju pasta fetbort!

• Like 3

Enalapril hade ingen större effekt på mig heller. Därför lades metoprolol till vilket hade effekt men inte tillräckligt. Det var först när amlodipin las till som mitt tryck verkligen sjönk. Min läkare vill dock inte ta bort enalapril.

Det bör gå minst 3 veckor med varje läkemedel innan man konstaterar resultatet.

Enalaprilens biverkningar kände jag av men de försvann efter 6 månader. Det tog totalt nära 2 år innan mitt tryck stabiliserades på normalt och LCHFhar inte haft någon nämnvärd effekt men så är jag född med högt tryck.

Åh, Stoscha! Det är min favoriträtt! Jag blir aldrig trött på aubergine!

Stek skivor av aubergine i Ghee, gör en god köttfärssås och blanda i en skål grädde, äggula och smakrik ost(Parmigiano, Manchego eller Västerbotten t ex) Lägg allt i lager med extra ost på toppen in i ugnen på ca 200 tills det blir fin färg och

njuut.....!

Trots många år i Italien och stora farhågor för att jag inte skulle kunna leva utan pasta så får jag säga, efter ca tre år på lchf, att jag inte saknar pasta särs mkt, faktiskt.

Ibland gör jag en riktig smakrik köttfärssås. Eftersom jag inte gillar vitkål som substitut (tycker det smakar för mkt vitkål!) brukar jag ta isbergssallad i strimlor och mjuka det med lite vatten, kanske en cm, hälla av tillsätta smör och den smakrika osten och se'n blanda med såsen. Mums!

Lycka till,

om han bara kunde gå med på att pröva i en månad? Så kanske....?

• Like 4

LCHF är ju inte en bantningsdiet även om den alltför ofta framställs så. Viktnormaliserande däremot och eftersom de allra flesta är för tjocka och inte för smala går folk allmänt sett  ner i vikt. Väger man som man ska händer inget.  :)

Han BORDE ge spannmålsfri kost en chans. Ge det 30 dagar. Återintroducera sen och se vad som händer. Själv trodde jag det var fetma och ålder som gjorde att jag hade ont i knäna och fingerlederna. Häpp. Det var vetet. En macka och jag har inte bara magplågor i ett antal olika obehagliga former, jag får också ont i knä- och fingerleder. Alltmer forskning pekar nu åt att spannmål (med vete i spetsen) är mycket starkt kopplat till ett antal autoimmuna sjukdomar. Det finns t.ex. en mycket stark koppling till reumatism.

Det värsta som kan hända är att inget händer och att han missar en månads mackor och pasta. De finns ju kvar i så fall.  ;)

I bästa fall kan han komma att ha mindre ont och det är ju inte kattskit.  :wub:

• Like 4

Min sambo är redo att ge det ett försök. Efter nyår! Bättre än jag trodde! Så jag tror att han kommer känna skillnad och vi får försöka lösa pastaproblematiken. Han i drar hur länge sockersuget sitter i. Han ska alltid ha något efter maten. Tips?

Tack snälla för alls inputs!

• Like 3

Hej Kokosnöten! Sockersuget gick över på mindre än en vecka för mig. 

Nu äter jag bara någon bit mörk choklad (85-90%) till mitt grädd-te på kvällen om jag blir sugen på något.

I början åt jag mandlar, nötter, jordnötssmör, bär med grädde, ostar och hemmagjorda ostchips med smör på när jag blev sugen på något. Nu orkar jag sällan äta sånt. Jag är så himla mätt och nöjd hela tiden.

Har din sambo tur så går han upp i vikt av lchf. Vissa spinkiga personer gör det.

Åh, Stoscha! Det är min favoriträtt! Jag blir aldrig trött på aubergine!

Stek skivor av aubergine i Ghee, gör en god köttfärssås och blanda i en skål grädde, äggula och smakrik ost(Parmigiano, Manchego eller Västerbotten t ex) Lägg allt i lager med extra ost på toppen in i ugnen på ca 200 tills det blir fin färg och

njuut.....!

Trots många år i Italien och stora farhågor för att jag inte skulle kunna leva utan pasta så får jag säga, efter ca tre år på lchf, att jag inte saknar pasta särs mkt, faktiskt.

Ibland gör jag en riktig smakrik köttfärssås. Eftersom jag inte gillar vitkål som substitut (tycker det smakar för mkt vitkål!) brukar jag ta isbergssallad i strimlor och mjuka det med lite vatten, kanske en cm, hälla av tillsätta smör och den smakrika osten och se'n blanda med såsen. Mums!

Lycka till,

om han bara kunde gå med på att pröva i en månad? Så kanske....?

Ett bra alternativ om man tycker vitkål är för kåligt är att skala bort det gröna från en squash med en potatisskalare och sedan skala med potatisskalaren så att man får en massa trassel av det vita (ta inte "kärnan" för den är lite "porös"). Lägg det i ett durkslag och sänk det i kokande saltat vatten ca 10 sekunder. Klart!

Hemligheten med en god Ragu (som köttfärssås heter i Bologna) är att använda rödvin  och koka MINST 3 timmar. Det blir mycket smakrikt och gott. Man skall också använda passerade tomater och inte krossade dito.

• Like 1

Angående Aubergin, som är en mycket god grönsak, skulle jag ändå sätta upp en varningens finger för just den grönsaken till reumatiker.

Det är en väldigt solaninrik grönsak, precis som potatis, och solaninet kan förvärra inflammationerna i lederna (har jag läst någonstans).

Jag tål inte potatis och aubergin, får ont i lederna när jag ätit det, så jag är mycket försiktig med de, ja potatis äter jag inte alls :)

• Like 3

Angående Aubergin, som är en mycket god grönsak, skulle jag ändå sätta upp en varningens finger för just den grönsaken till reumatiker.

Det är en väldigt solaninrik grönsak, precis som potatis, och solaninet kan förvärra inflammationerna i lederna (har jag läst någonstans).

Jag tål inte potatis och aubergin, får ont i lederna när jag ätit det, så jag är mycket försiktig med de, ja potatis äter jag inte alls :)

Javisst, rätt så! Då får man göra moussaka med squash i stället :-)

• Like 1

Ett bra alternativ om man tycker vitkål är för kåligt är att skala bort det gröna från en squash med en potatisskalare och sedan skala med potatisskalaren så att man får en massa trassel av det vita (ta inte "kärnan" för den är lite "porös"). Lägg det i ett durkslag och sänk det i kokande saltat vatten ca 10 sekunder. Klart!

Hemligheten med en god Ragu (som köttfärssås heter i Bologna) är att använda rödvin  och koka MINST 3 timmar. Det blir mycket smakrikt och gott. Man skall också använda passerade tomater och inte krossade dito.

Nu finns det ju lika många köttfärssåser i Italien som det finns städer och familjerecept! Det speciella med ragu Bolognese är att den inte görs på malen färs utan finhackat kött - därav namnet ragù.

Själv har jag ett helt annat recept utan vin ( föredrar att dricka det till maten....)

Det viktigaste är att börja med att steka en mixad massa av rökt skinka ( typ Parma) morot, lök och blekselleri i fett ( förr olivolja nu använder jag alltid Ghee) Om man använder passerade eller krossade tomater gör detsamma för smaken. Det viktigaste är att tomatsåsen får koka tills den tjocknar och "släpper ut" fettet, såsen delar sig liksom. Fast helst färska tomater som man skalat och kramat ur fröna ur, då förändras smaken!

När den börjar bli färdig lägger jag i en stor bit smör som får smälta och röras in i såsen + salt&peppar och färsk basilico. Ljuvligt gott.

Se'n kan man lägga i stekt köttfärs, grädde eller CF och kryddor efter smak.....

Ursäkta, men jag blev lite sugen där, hehe. Måste vara att jag inte äter pasta längre och har ett mentalt tomatsåssug........

• Like 1

Nu finns det ju lika många köttfärssåser i Italien som det finns städer och familjerecept! Det speciella med ragu Bolognese är att den inte görs på malen färs utan finhackat kött - därav namnet ragù.

Själv har jag ett helt annat recept utan vin ( föredrar att dricka det till maten....)

Det viktigaste är att börja med att steka en mixad massa av rökt skinka ( typ Parma) morot, lök och blekselleri i fett ( förr olivolja nu använder jag alltid Ghee) Om man använder passerade eller krossade tomater gör detsamma för smaken. Det viktigaste är att tomatsåsen får koka tills den tjocknar och "släpper ut" fettet, såsen delar sig liksom. Fast helst färska tomater som man skalat och kramat ur fröna ur, då förändras smaken!

När den börjar bli färdig lägger jag i en stor bit smör som får smälta och röras in i såsen + salt&peppar och färsk basilico. Ljuvligt gott.

Se'n kan man lägga i stekt köttfärs, grädde eller CF och kryddor efter smak.....

Ursäkta, men jag blev lite sugen där, hehe. Måste vara att jag inte äter pasta längre och har ett mentalt tomatsåssug........

När jag bodde och jobbade i Italien för drygt tio år sedan så var det i Bologna. Så jag hävdar ju här bestämt att jag har tolkningsföreträde hur en ragú skall kokas ;-)

Inte ens inom Bolognas kommun är det dock ett odiskutabelt faktum, varje familj har sina hemligheter och redan i Casalecchio börjar recepten urarta!

Men ditt recept låter helt ok, men lite vin måste man ju ha i. En bit hackad Salsiccia eller sidfläsk är inte helt fel heller. Jag har aldrig mjölk eller grädde i, men även dessa avarter lär förekomma i vissa familjer!

Jag håller helt med om att glutenfrihet är nödvändigt och vill tillägga att det kan leda till stt han går upp i vikt. Att vara för smal är en indikation påglutenintolerans och därmed dåligt näringsupptag - skadad tarm. Ge mycket kolesterolrik mat för att hjälpa kroppen läka. Ägg, fiskägg, smör, feta fiskar och feta biffar av gräsbetad boskap. Han kommer att få abstinens och skrika efter pasta och bröd .. man måste bita ihop. Begäret är enormt. Bevisar bara hur giftigt, en opioid, det är.

• Like 5

Vi hade en äldre dam på kontoret som var pinnsmal och åt som en häst.. men till slut fick hon några problem och sökte läkare.. tror det var magtarmbesvär!

Hon hade celiaki.. och mycket riktigt, sen hon slutat med allt med gluten svällde hon till början upp som en ballong.. sen så fick hon prexis som alla andra passa på hur mycket hon  stoppade i sig.

• Like 1