Kokosnöten

Reumatiker som testar lchf?

Recommended Posts

För mig samt för en jag känner har det blivit bättre, men det tog ca 6månader innan jag kunde sluta/dra ner på medicinerna.För mig har en hyffsat strikt lchf varit modellen ca -20gr kolisar per dag.:-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är här någon som testat lchf som har reumatism??? Funkar det??? Blir lederna bättre?

Jag tillhör dem som har blivit påtagligt bättre i mina leder av LCHF. Men precis som för Fredrik Kornberg (föregående talare) så tog det ett halvt år innan jag kunde lägga mina mediciner på hyllan. Visst kan jag känna av lederna idag, speciellt vid väderomslag till lågtryck och blåst. Fuskar jag någon gång med maten (vilket inte händer ofta) så får jag ont i mina tumleder, jag kan även känna av lederna vid infektion.

Det är klart värt att testa LCHF, sen vilken effekt man får beror nog på hur "aggressiv" reumatism man har och hur "förstörda" lederna har hunnit bli.

Men jag kan nog säga som så att det blir absolut inte sämre med en LCHF-kost :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för svaren! Då undrar jag om ni undviker spannmål helt och hållet? Det är ju många som undviker vitt mjöl och vitt socker. Min sambo är reumatiker sedan han var 12 år. Vill gärna att han testar, men han är orolig att gå ner i vikt. Han är en smal kille!!! Kornberg, du har samma diagnos, kikade på din blogg. Tar du aldrig mediciner längre? Vad fick du? Biologiska läkemedel?

/k

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fullt möjligt och tom troligt att din kille istället kommer att börja lägga på sig muskler

Inte sällan är det så att smala personer är smala just för att spannmålen stör deras näringsupptag..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte reumatism vad jag vet, men jag har haft ont i mina leder. Särskilt handleder, armbågar och fotleder. Inte mycket men tillräckligt för att ändå många gånger hindra mig. När jag började med lågkolhydratkost dröjde det inte länge innan värken försvann, men den kommer tillbaka som ett brev på posten när jag börjar gå utanför ramen för vad jag bör äta. En dag eller två går bra, men längre än så och jag får ont igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag skriver detta på en telefon om det ser konstigt ut. I början tog jag Orudis sedan blev det Arcoxia och senaste förskrivningen är Humira.Skoven är kortvarigare nu och färre och långa perioder har jag faktiskt varigt helt symptomfri och vig som en katt i jämförelse med hur jag var när jag var som sämst .Jag har även kunnat springa .Fast nu sprang jag fel och blev skadad så vi får väl se när jag blir hel igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min resa visade mig tydligt att gluten måste undvikas. Jag var glutenfri i 2 år och hade inga problem med lederna. Började fuska med glutenprodukter och fick omedelbart stora problem i fingerleder, armbågar, knän och höft. Slutade med gluten och lederna fungerar sen dess bra, men jag känner av lederna i fingrar och höft ibland och jag sätter det i samband med att jag då har problem med ph-balansen på grund av stress och/eller för mycket protein i maten. När det händer så ser jag till att "överdosera" med grönsaker och mineraltabletter särskilt magnesium och då brukar lederna kännas bra inom max ett dygn.

Blodsockret måste man hålla kol på också för ledernas skull. Blodsocker ger glykering i lederna.

Alltså: Glutenfrihet, ph i balans, lågt blodsocker.

Återigen ... boken Brödberoende av William davis ger en bra bild av hur ben och leder påverkas av kosten i kapitel 8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för svaren! Då undrar jag om ni undviker spannmål helt och hållet? Det är ju många som undviker vitt mjöl och vitt socker. Min sambo är reumatiker sedan han var 12 år. Vill gärna att han testar, men han är orolig att gå ner i vikt. Han är en smal kille!!! Kornberg, du har samma diagnos, kikade på din blogg. Tar du aldrig mediciner längre? Vad fick du? Biologiska läkemedel?

/k

Jag tror som dufva, förmodligen kommer din kille att gå upp i vikt. Han behöver inte vara orolig för att han skulle missa några näringsämnen genom att bli glutenfri. Han behöver 4 magar ... med fermenteringsfunktion för att få loss näringsämnena eftersom fytinsyran i spannmålen hämmar upptaget av mineraler och protein. Man förlorar inget på glutenfrihet, man bara vinner.

Dock måste man vara medveten om att det inte är helt lätt att bli glutenfri, många får rejäla abstinensbesvär och längtan efter brödet kan vara otroligt stark (egen erfarenhet). Gluten är narkotiskt, ger upphov till opioider.

Här en uppställning över problem och lösningar när man tar bort glutenprodukter. http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var gammal och fet. Det var därför jag hade ont i knäna och fingerlederna.

Sen blev jag äldre och mycket mindre fet (inte fet alls..) och knävärken försvann. Det måste ha varit för att jag var så tung.

Så åt jag en macka. När magvärken och allt det eländet började lägga sig upptäckte jag att jag hade ont i knäna som förr i tiden. Och fingerlederna. Jag har provat vid några fler tillfällen och jag får ofelbart ont i knä- och fingerleder om jag äter vete. 

Det finns en stark koppling mellan gluten och många autoimmuna sjukdomar. Det finns en massa annat gott han klan mumsa i sig även om han inte lägger det på en smörgås eller en hög pasta så han behöver inte vara orolig för att gå ner i vikt.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ag har haft inflamation i en fotled i många år och artros i händerna. Sen jag började med LCHF 2006 har jag varit nästan symtomfri. Fuskade med bröd för 14 dagarsen fick efter ca en timma jätte ont i foten och den blev alldeles svullen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/k

Hej

Förutom tidigare inlägg om medicinerna så skulle jag vilja säga att

1. Håll till varje pris blodsockret lågt, högt blodsocker eldar på inflammationer.

2. Undvik så mycket Omega-6 du kan.

3. Jag är inte säker på vilket spannmål som fungerar för mig så jag utesluter alla. Dels för att dom är stärkelserika och dels för att de innehåller gluten. Som redning använder jag oftast äggula och till pannkaka mm använder jag kokosmjöl pga att kokosmjöl inte har Omega-6 fett.

Sist men inte minst "LÄS PÅ" .  Här på forumet kan man lära sig mycket och var inte rädd för mättat fett men lär dig vilka fetter som har låga halter av Omega -6. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle även vilja tillägga att D-vitamin-tillskott är viktigt, och även kokosolja är antiinflammatoriskt och kan hjälpa till att minska inflammationerna i lederna.

Buljong som man kokar själv på ben och kött innehåller mineraler och glucosamin (det naturliga smörjmedlet i lederna), som också kan vara lite undergörande för leder, och även lederna i ryggen :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sambo är redo att testa lchf! Jag är själv påläst och har testat om än liberal variant. Själv tror jag att idag har vi förstört vissa råvaror med all förädling. Såg ett inslag förra våren tror jag det var i Kinas mat som sändes på svt om ris. Där fanns nya förädlade rissorter som var betydligt dyrare för bönderna och som hade andra egenskaper än det traditionella. Har fått för mig att dagens vete innehåller betydligt mer gluten än tidigare. Sedan fikade man nog inte varje dag...

Övertalade min bonusmamma att dra ner på kolhydrater och hon har loosat 25 kilo och är betydligt bättre med sin astma. Själv har jag gått ner 14 kilo och tycker man känner sig renare på något konstigt vis.

Tack för alla inputs!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sambo är redo att testa lchf! Jag är själv påläst och har testat om än liberal variant. Själv tror jag att idag har vi förstört vissa råvaror med all förädling. Såg ett inslag förra våren tror jag det var i Kinas mat som sändes på svt om ris. Där fanns nya förädlade rissorter som var betydligt dyrare för bönderna och som hade andra egenskaper än det traditionella. Har fått för mig att dagens vete innehåller betydligt mer gluten än tidigare. Sedan fikade man nog inte varje dag...

Övertalade min bonusmamma att dra ner på kolhydrater och hon har loosat 25 kilo och är betydligt bättre med sin astma. Själv har jag gått ner 14 kilo och tycker man känner sig renare på något konstigt vis.

Tack för alla inputs!

Jo jag har läst på lite om vete eftersom jag försöker få min dotter att strunta i sånt skit... Där hon bor äter man mackor både till frukost och lunch

"urvetet" hade 15 olika sorters proteiner. "kortvetet" som odlas idag har ett60-tal. När vi var små lade sej sädesfälten efter en rejäl regnskur. Det gör de inte längre. Det är för att alla odlar den här korta säden i stället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte reumatism och artros; min svaga antydning till värk i fingerleder försvann när jag började med LCHF (och dyker upp igen om jag slarvar).

Men jag tänkte hänvisa till kolhydrater.ifokus för ett par berättelser om smala personer som började med LCHF: Gå dit och sök på "odezzas historia" och "Glennarts historia".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma symptom som Fredrik Kornberg, dvs bechterews och tar Humira. Jag började med LCHF för ca 5 år sedan och märkte direkt att min oroliga mage blev bättre trots att jag då åt Orudis som är tråkig mot magen.

Efter några månader märkte jag att jag fick mindre ont i ryggen där min bechterews huvudsakligen sitter och gnager, om jag slarvar med kosten, dvs äter mera kolhydrater blir jag ganska snabbt sämre, har även märkt att mina skov är mildare när jag äter LCHF. Äter inte superstrikt LCHF, dock har jag sedan början på sommaren även använt mig av metoden 5-2 (mer 6-1 :-)) och tycker även det ger bra respons i kroppen!

Kan hur som helst rekommendera LCHF och jag tror inte din man behöver oroa sig för att gå ner för mycket!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frugan har SLE (lupus, dr House favoritsjukdom när han inte fått gå sin Balthazarrunda). Numera kan vi i princip säga hon hade SLE. Ibland vid ogynnsam väderlek (tror vi) kan hon få ledvärk men i övrigt i princip inga symtom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg