Jump to content

Nyckelhålet avslöjat i norsk tv - mer hull på kroppen med nøkkelhull!

Per Wikholm

Recommended Posts

Två överviktiga fick testa att välja nyckelhålsmärkt under 8 veckor för att gå ned i vikt i ett tv-program av norska TV2. Resultatet blev fiasko. Har bloggat om det här:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10309/Norska-TV2-Gick-upp-i-vikt-av-nyckelhalsmat.aspx

Direktlänk till reporteget (på norska):

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/gikk-opp-i-vekt-av-noekkelhullsmat-4141073.html

Tack Camilla Bruvik för tipset!

• Like 1

Äter och rör sig människor verkligen så exakt lika över tid så att man på 8 veckor kan dra slutsatsen att uppgången berodde på den nyckelhålsmärkta maten? Vikten varierar ju ändå något kg upp och ner över tid.

Var dom viktstabila före försöket?

Hur länge före försöket hade dom ätit den kost dom åt?

Jag tycker inte nyckelhålsmärkningen är bra men vi vet ju inte ens vilka nyckelhålsmärkta produkter dom åt. Det har ju också väldigt stor betydelse vilka livsmedel det handlar om. Byter du dessutom ut en skiva vitt bröd mot en lika tjock skiva grovt bröd så innehåller den ju mer energi.

Även om kalorier påverkar kroppen olika så har ju det totala intaget stor betydelse också.

Nej, precis som jag skriver i mitt bloginlägg är de små förändringar som noterades i denna studie inom felmarginalen. Ett kilo hit eller dit eller en cm midjemått kan variera från dag till dag. Hade de däremot testat LCHF i 8 veckor skulle du garanterat sett signifikanta resultat.

Äter och rör sig människor verkligen så exakt lika över tid så att man på 8 veckor kan dra slutsatsen att uppgången berodde på den nyckelhålsmärkta maten? Vikten varierar ju ändå något kg upp och ner över tid.

Var dom viktstabila före försöket?

Hur länge före försöket hade dom ätit den kost dom åt?

Jag tycker inte nyckelhålsmärkningen är bra men vi vet ju inte ens vilka nyckelhålsmärkta produkter dom åt. Det har ju också väldigt stor betydelse vilka livsmedel det handlar om. Byter du dessutom ut en skiva vitt bröd mot en lika tjock skiva grovt bröd så innehåller den ju mer energi.

Även om kalorier påverkar kroppen olika så har ju det totala intaget stor betydelse också.

Det hade varit kul med 8 veckors lowcarb efter det haha! DÅ hade vi nog fått se skillnad på kroppsfetts%, midjemått och vikt.  ;)

Fast det förstås, äter man lowcarb så kommer man säkert dö smördöden senare.

Och vikten och det kan ju alltid förklaras med att man blev så pigg att man gympade mer eller blinkade oftare och därmed brände ovanligt många kalorier. Eller åt så himla enformigt och ensidigt att man nästan svalt ihjäl vilket ju ses på att man äter färre kalorier. Har jag glömt någon förklaring?  :P

Nej, precis som jag skriver i mitt bloginlägg är de små förändringar som noterades i denna studie inom felmarginalen. Ett kilo hit eller dit eller en cm midjemått kan variera från dag till dag. Hade de däremot testat LCHF i 8 veckor skulle du garanterat sett signifikanta resultat.

Det känns ju som om man drar lite väl hårda växlar på testet. I princip att om man byter ut produkter mot nyckelhålsmärkta vilka det än gäller så går man upp i vikt.

Om du någon gång lyssnat till Sten Sture Skaldeman så brukar han berätta om hur han och en kompis hade en tävling i viktnedgång. Kompisen som enbart åt Ahlgrens bilar vann. Så ja, vistt det går att kostsiktigt gå ned i vikt på vad som helst. Det roliga med detta, förvisso vinklade reportage är att det tar bort auran om Nyckelhålet som extra hälsosamt.

En bekant till mig gick ner 18 kg genom att bara äta nyckelhålsmärkt mat samt kött, grönsaker och frukt. Hon gick upp det igen och gjorde senare en magoperation, men hon gick ändå ner 18 kg, så visst kan man lyckas genom att följa nyckelhålet.

• Like 2