phunqe Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Hej, jag söker med ljus och lykta efter ett bra LCHF brödrecept utan fiberhusk. Jag klarar inte av smaken av fiberhusk, det räcker med en tesked i en hel limpa och jag känner den speciella smaken direkt (vet inte riktigt hur jag skall beskriva den). Valnötsbröd med även hela bitar av valnöt gillar jag starkt, så ett nötbröd går utmärkt. Även ljust går bra, men det verkar vara lättare att få till ett mörkare med nötter/frön etc. Även t.ex. tranbär eller annan torkad frukt är gott, så länge det bara blir något bär eller två per skiva så är det lugnt (har inget direkt problem med sötsug) Länkar/recept mottages mycket tacksamt. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Yoghurtbröd cirka 110-14 st beroende på strlk5 äggulor 200 g philadelphiaost1 dl turkisk yoghurt 10% 3 dl mandelmjöl0,5 dl krossade linfrön 1tsk bakpulver 1 tsk salt 1 krm brödkryddor / kan uteslutas el annan smak om man vill 5 äggvitor *Ugn 200 grader *vispa gulor fluffigt *rör ned philiosten + yohgurten *blanda alla torrvaror , rör sedan ned detta i ägg,ost smeten *vispa vitorna till fast skum *VÄND med slickepott ned detta försiktigt *klicka ut på bakpappersklädd plåt cirka en dl per bröd *grädda cirka 15 min mitt i ugn i omgångar / blev 10 bröd för min delLycka till// Tazzi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Tack för receptet! Har du testat att göra det brödet i form? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Det bästa brödet är sk brödlöst bröd.. PUMA.. dvs Pålägg Utan MackA! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Nej bara testat bakat som småbröd på plåt -lite pyssel men uppskattar att vara i köket - Har du muffinsform så finns ett busenkelt recept för ostmuffins -Gott äta till soppa el frukost - har även testat med servera det till röror som förrättcirka 6 st150 g riven smakrik ost1,75 dl 40% grädde1 ägg + en gulanypa svartpeppar*ugn 150 grader*vispa äggen fluffiga*blanda ned ost å peppar*fördela smeten grädda sedan cirka 40 min , nedre delen av ugnen/ Tazzi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Yoghurtbröd cirka 110-14 st beroende på strlk 5 äggulor 200 g philadelphiaost 1 dl turkisk yoghurt 10% 3 dl mandelmjöl 0,5 dl krossade linfrön 1tsk bakpulver 1 tsk salt 1 krm brödkryddor / kan uteslutas el annan smak om man vill 5 äggvitor *Ugn 200 grader *vispa gulor fluffigt *rör ned philiosten + yohgurten *blanda alla torrvaror , rör sedan ned detta i ägg,ost smeten *vispa vitorna till fast skum *VÄND med slickepott ned detta försiktigt *klicka ut på bakpappersklädd plåt cirka en dl per bröd *grädda cirka 15 min mitt i ugn i omgångar / blev 10 bröd för min del Lycka till // Tazzi Måste vara vädigt små om det blir 110 st. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Jopp extremt små - yttepytte Men då kanske de blir anpassade till den allra striktaste varianten * Ler * Kör själv numera rätt lugnt - tränar 5-6 gånger i veckan - så lite extra här å där märks inte av för de ska ge viktuppgång -Rätt nöjd me de jag väger .. vägt mindre men fick för tusan ont i ryggraden av ligga plaska i karet -* asg * de slog lixom emot badkarsbotten !! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hugh1898 Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Almond Butter Bread http://www.lowcarbsosimple.com/simple-and-fluffy-glutenfree-lowcarb-bread/ Needs to be translated from English. Easy, few ingredients, bread-like, and good. I tried the version with vinegar (near end), which was even better. This might also work with hazelnut butter, sunflower butter, or even peanut butter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Det bästa brödet är sk brödlöst bröd.. PUMA.. dvs Pålägg Utan MackA! Morgonens första storskratt: puma! Det trodde jag var en sån som jag! Eller ska bli, snart... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Nice Hugh, thanks There is a "bake proof" protein powder you can buy (at least in Sweden), which can manage up to 200C, so that will probably work in that recipe. With such few ingredients it should be easy to experiment on the taste. Thanks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mithera Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Jag gillar inte heller fiberhusken, men har märkt att den går rätt bra att kamouflera med brödkryddor . Det här är ett bröd som jag tycker är gott: http://www.frokennilssonskok.com/2013/04/en-kaka-brod.html, det kommer ursprungligen från bloggen Under vårt tak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Ja lite går, men jag känner även och fortfarande det där krasandet från psylliumfröna. Väldigt svagt, men Jag kan oftast urskilja de flesta ingredienser i rätter och mina smaklökar och gom verkar således vara finjusterade, vilket inte alltid är till en fördel uppenbarligen Har dock bunkrat upp med Pofiber nu, skall testa en del recept jag hittat. Köpte även Fibrex, har aldrig testat det. Om det inte har någon bismak eller krasande egenskaper bör det fungera också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts