mad Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Undrar hur man bäst förvarar en burk mandelsmör som är öppnad? står inte på förpackningen.. i kylen eller i rumstemperatur? någon som vet hur länge det håller efter den är öppnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Jag har mitt i kylskåpet. Jag gör mitt själv, så förpackningen kan väl aldrig ses som oöppnad egentligen. Men jag har aldrig lyckats spara på det så länge att det blivit dåligt, då då smör på 200g mandel oftast tar slut inom en vecka från det att jag gjort det. http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/mandelsmor-180g-625/ Här står det 120 dagars hållbarhet och att både öppnad och oöppnad förpackning ska förvaras i rumstemperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Mandelsmör, mandelmjöl, nötmjöl et c bör förvaras i så kallt som möjligt, så mörkt som möjligt och så lufttätt som möjligt. De innehåller mycket fleromättade fetter (främst omega 6) som är lättoxiderat och härsknar i rumstemperatur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mad Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 tack för svaren, ställer in de i kylskåpet nu ) tvivlar på att de kommer bli dåligt, har nog dragit i mig halva burken idag. suuuupergott ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts