Jump to content

Ägg, stekt eller kokt men inte rörd?

Artessa
 Share

Recommended Posts

Antar att det är fler än jag som har ägg som en viktig del i födan, därför finns det anledning att ventilera det jag just läst om.  Mónica Gómez, holístik (osäker på översättningen) terapuet 

skriver i tidskriften VerdeMente i Juli 2007 en mycket intressant och ingående artikel om kolesterol och fetter. kombinationerna av dem samt resultatet av eventuell upphettning. Vidare i artikeln beskriver hon vad som sker med ägg. Ägg är ett mycket näringsrikt födoämne som är rikt på vitaminer ifrån B- gruppen. Men...om vi äter äggen tillagade på sådant vis att vi blandat vitan och gulan blir dessa hälsovådliga. Gulan är rik på kolesterol och vitan på järn. När dessa blandas och upphettas oxiderar järnet kolesterolet. Detta sker inte med förlorade, kokta eller stekta - förutsatt att det sker i kokos olja, som inte förstörs vid upphettningen.

Vidare har denna artikeln fått mig att inse att jag friterat min sista fisk i olivolja :( som jag tycker är så gott... samt att i fortsättningen blir det till att steka morgon äggen före baconet och detta i kokos olja.

Är det bara jag som blir tagen på sängen av denna information?

Aldrig hört talas om något sådant!

Vad som behövs är länkar till var denna "kunskap" kommer ifrån. Annars är det nog en typisk egen tankelogik, men kanske helt felaktigt! Fortsätter allt med mina omeletter tills ny kunskap finns :P

Och varför i jisse namn kan du inte steka äggen i baconfettet? 

Se'n håller jag med om att fritera i olivolja inte låter så bra med tanke på att det inte tål för hög värme, fritera i kokosolja eller ghee i stället.

• Like 1

Aldrig hört talas om något sådant!

Vad som behövs är länkar till var denna "kunskap" kommer ifrån. Annars är det nog en typisk egen tankelogik, men kanske helt felaktigt! Fortsätter allt med mina omeletter tills ny kunskap finns :P

Och varför i jisse namn kan du inte steka äggen i baconfettet? 

Se'n håller jag med om att fritera i olivolja inte låter så bra med tanke på att det inte tål för hög värme, fritera i kokosolja eller ghee i stället.

referenser:

- Limpieza Hepática y de la Vesícula. Andreas Moritz. Editorial Obelisco.

- La Cura de Todas las Enfermedades. Dra. Hulda Clark.

- Saturated Fat may save your life. Bruce Fife.

- The Coconut Oil Miracle. Bruce Fife.

- The Coconut Diet: The Secret Ingredient That Helps You Lose Weight While Eating Your Favorite Foods. Cherie Calbom with John Calbom.

- Virgin Coconut Oil: How It Has Changed People's Lives, and How It Can Change Yours! Brian Shilhavy, Marianita Jader Shilhavy.

- The Omega-3 Connection. Andrew L. Stoll.

- Know your fats. Mary G. Enig, Ph.D.

- Fats That Heal, Fats That Kill. Udo Erasmus.

- Nutrition and physical degeneration. Weston A. Price, D.D..S.

- Heart Failure. Thomas J. Moore.

- The Facts About Fats: A Consumer's Guide to Good Oils. John Finnegan. 

Allt är definitivt inte en sanning bara för att någon skriver det på nätet! Läste just idag en underbar förklaring till varför "den andra sidan" brukar påstå att man blir dum av att gå på ketoner!

Det handlar bara om undersökningsmetoden - man gör en scan av hjärnan och avläser processerna, det bildas en svag  radioaktivitet och den är beroende av vilket ämne som används för att skapa den. Här  används tydligen fluorodeoxyglucose (FDG) oftast, eftersom det tas upp av flertalet av kroppens celler och då ser det ut som om fettdrivna hjärnor arbetar mkt slött eftersom ketoninducerat arbete inte syns på scanern!!!

Visst är det underbart! Läs på Matfrisks blog! (där fanns någon källa som dock verkar vara en annan blog, så det kanske inte stämmer heller....men idén är underbar!

• Like 3

Allt är definitivt inte en sanning bara för att någon skriver det på nätet! Läste just idag en underbar förklaring till varför "den andra sidan" brukar påstå att man blir dum av att gå på ketoner!

Det handlar bara om undersökningsmetoden - man gör en scan av hjärnan och avläser processerna, det bildas en svag  radioaktivitet och den är beroende av vilket ämne som används för att skapa den. Här  används tydligen fluorodeoxyglucose (FDG) oftast, eftersom det tas upp av flertalet av kroppens celler och då ser det ut som om fettdrivna hjärnor arbetar mkt slött eftersom ketoninducerat arbete inte syns på scanern!!!

Visst är det underbart! Läs på Matfrisks blog! (där fanns någon källa som dock verkar vara en annan blog, så det kanske inte stämmer heller....men idén är underbar!

Hehe... det där var faktiskt lite roligt. Känns så klassiskt tokigt på något vis.  :P

• Like 1

Enligt Matkalkyl.se så är järninnehållet i äggvita noll och intet.

http://matkalkyl.se/se-aggvita.php

Kanske kan Dr. Mercola vara en källa? Vem det nu är.

Additionally, the cholesterol in the yolk can be oxidized with high temperatures, especially when it is in contact with the iron present in the whites and cooked, as in scrambled eggs, and such oxidation contributes to chronic inflammation in your body, which is definitely associated with increased risk of plaque formation and heart disease.

Men detta specifikt att "järn oxiderar kolesterol" - har du någon källa eller förklaring till det?

Nej, det är liksom därför jag vill ventilera detta påstående. Kanske finns det någon som kan förtydliga eller kanske bekräfta/dementera detta med goda argument. I min värld så är det till att börja med svårt att förstå att JÄRN skulle oxidera ett annat material men jag är inte insatt i hur kolesterol molekylen ser ut och vad den kan reagera med. Jag skulle med glädje fortsätta att äta äggröra och sånt men om detta nu skulle visa sig vara - så som artikelförfattaren framställer det.- så kan man ju tänka efter lite.

Jag har ingen aning om hur mycket järn ett ägg egentligen innehåller, och det verkar finnas väldigt varierande uppgifter angående detta.

Men jag har alltid tänkt att ägg hämmar upptaget av järn, då det är ett kalciumrikt födoämne, liksom mejerier.

På något sätt så känns det då vanskligare att steka lever eller broccoli i mycket fett som innehåller kolesterol, om nu den teorin stämmer.

Ja, jag vet inte inte alls, bara en tanke :)

Kolesterol kräver vad jag förstår, som det mesta annat som oxiderar, syre för att oxidera, så risken, om det nu finns någon risk, med äggröra borde vara att man rör ner syre i äggulan och kolesterolet, och som därmed kan oxidera. Något järn behövs det inte. Vad jag förstår.

• Like 1

Quote: Additionally, the cholesterol in the yolk can be oxidized with high temperatures, especially when it is in contact with the iron present in the whites and cooked, as in scrambled eggs, and such oxidation contributes to chronic inflammation in your body, which is definitely associated with increased risk of plaque formation and heart disease.

Var kommer detta citat från?

Kom att tänka på att liksom äggula innehåller allt kött både järn och kolesterol. Kött är vi biologiskt anpassade till, vilket betyder att det är ofarligt inom ramen för en artegen kost. Eventuell oxidation av kolesterol tar våra antioxidanter uppenbarligen hand om. Fortsätt med ägg i alla former  :D !

• Like 6

Kom att tänka på att liksom äggula innehåller allt kött både järn och kolesterol. Kött är vi biologiskt anpassade till, vilket betyder att det är ofarligt inom ramen för en artegen kost. Eventuell oxidation av kolesterol tar våra antioxidanter uppenbarligen hand om. Fortsätt med ägg i alla former  :D !

Jag är benägen att tro att en enstaka "antagande" inte är 100% förankrat i verkligheten alternativt  aningen överdrivet. Skulle det vara så att detta nu verkligen var ett problem... alltså att röra ihop äggen så - tycker jag - att det borde ha funnits paralella studier som också bekräftade detta.

• Like 1

Vojne, vojne.. någon allarmist behagar skämta!

Altså.. järn oxiderar inga äggulor.. möjligen kan de fungera som katalysator.. det är temperaturhöjning i kombination med syre som gör oxideringen.. dvs vanlig hederlig matlagning.. den oxiderar en väldans massa ämnen.. och det är del av själva meningen med matlagning!

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxycholesterol

Men värst är nog ändå själva matsmältningen.. födoämnen utsätts för starka syror och ensymer.. varvid giftiga metaboliter bildas!

Grejen är att det är en del av våra naturliga funktioner.. och kroppen har system för att hantera detta.. kallas för lever och njure.. för att nämna de stora organen!

Men det funkar bara om man ger systemet mat som den är anpassad för.. genom evolutionen!

Med andra ord så borde Spanjorerna med sin tradionella Tortilla Espanol vara utrotade vid det här laget?

http://www.alltommat.se/recept/Spansk-omelett--tortilla-6776

• Like 5

Jag vill förtydliga oxidering ytterligare: oxidering är att ett ämne reagerar med syre - oxygen (engelska). Man kan alltså inte säga att t.ex. järn oxiderar ett annat ämne.

Järn som oxiderar bildar rost, koppar som oxiderar bildar ärg, trä som oxiderar blir till kol (alltså när det brinner) osv.

• Like 3

Mycket tortilla har det blivit genom åren men eftersom den innehåller till 2/3 potatis har den - numera - fått strykas.

Argumenten som - i denna tråd - har presenterats och analyserats var precis det jag ville höra och anser mig ha tjänat sitt syfte, dvs att ignorera denna notis som för den språkbegåvade jag här klistrar in orginal texten och länken.

El Huevo es un alimento muy saludable rico en vitaminas del grupo B, luteína y zeazantina, ambos poderosos antioxidantes que nos protegen de patologías oculares como la degeneración macular. Sin embargo, si lo comemos en tortilla se convertirá en un alimento nocivo para la salud. La yema del huevo es rica en colesterol, y la clara es rica en hierro. Cuando se mezclan y se calientan al hacer una tortilla el hierro de la clara oxida el colesterol de la yema. Esto no ocurre con los huevos duros, pasados por agua o fritos (siempre que se frían en aceite de coco, que como hemos dicho no se estropea al calentarlo). 

och tillhörande länk.

http://www.dietametabolica.es/colesterol.htm

Jag vill förtydliga oxidering ytterligare: oxidering är att ett ämne reagerar med syre - oxygen (engelska).

Jag trodde också det, men så hittade jag det här:

Enligt kemiskt språkbruk, är oxidation en reaktion där oxidationstalet går upp. Det behöver inte handla om en reaktion med syre. Oxidation sker när en atom lämnar ifrån sig elektroner och övergår till en positiv jon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidering

Vojne, vojne.. någon allarmist behagar skämta!

Det är jobbigt med "alarmister" när man själv inte är helt säker på hur det fungerar, och när man har en tendens att vara lite nojjig. Jag hamnade hos den där Dr. Mercola via någon länk för ett tag sedan, men avfärdade det då som troligt trams efter lite googling. Nu kan jag avfärda det en gång till :)

• Like 1