Kostokraft.se Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Jag fick idag ett mail via min blogg (www.kostokraft.se) där jag fick information om att gluten och socker påverkar artros negativt och påskyndar nedbrytandet av brosket. Nu äter jag förvisso inget att de nämnda sedan några månader tillbaka, men jag blev ändå lite nyfiken över om det finns nåt vetenskapligt stöd för detta eller om någon här har några erfarenheter att dela med sig av? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Jag har blivit bättre från min artros sedan jag började med LCHF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Vilt gissande, så skulle jag tro att gluten och socker påverkar det mesta negativt, inte bara artros 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Min artros var nog för långt gången när jag började med LCHF för att det skulle göra någon skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Hur länge har du ätit LCHF och hur strikt är du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Sockerkosten påverkar säkert negativt av flera skäl Gluten promotar autoimmunitet så kroppen kan triggas att bryta ner sitt eget brosk Socker glykerar alla stödjevävnader och gör dom skörare (karamellisering) Allmänt näringsfattigt pga att fytinsyror i spannmål förhindrar upptag av viktiga mineraler 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Det finns gott om referenser till kapitel 8 i William Davis Brödberoende kring detta. Bland annat denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592604 "Current information suggests that osteoarthritis shares a similar biochemical and inflammatory profile to the metabolic syndrome." Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11600749 "A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis: the effects on arthritis correlate with a reduction in antibodies to food antigens." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostokraft.se Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Jag har blivit bättre från min artros sedan jag började med LCHF Härligt att höra! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostokraft.se Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Det finns gott om referenser till kapitel 8 i William Davis Brödberoende kring detta. Bland annat denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592604 "Current information suggests that osteoarthritis shares a similar biochemical and inflammatory profile to the metabolic syndrome." Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11600749 "A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis: the effects on arthritis correlate with a reduction in antibodies to food antigens." Jag har precis beställt hem boken, ser fram emot att få läsa den! :-) Och tack för länkarna Erik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostokraft.se Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Sockerkosten påverkar säkert negativt av flera skäl Gluten promotar autoimmunitet så kroppen kan triggas att bryta ner sitt eget brosk Socker glykerar alla stödjevävnader och gör dom skörare (karamellisering) Allmänt näringsfattigt pga att fytinsyror i spannmål förhindrar upptag av viktiga mineraler Jättebra info, tack! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostokraft.se Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Hur länge har du ätit LCHF och hur strikt är du Sedan april ungefär, ligger någonstans mellan normal och liberal skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostokraft.se Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Min artros var nog för långt gången när jag började med LCHF för att det skulle göra någon skillnad. Tråkigt att höra min är fortfarande hanterbar och värken kommer och går i perioder.. hoppas att koständringen kan hjälpa något! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Sedan april ungefär, ligger någonstans mellan normal och liberal skulle jag tro. Jag blev inte bättre förrän efter ca 1 år och väldigt strikt nästan fakir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts