Kostokraft.se

Gluten och artros?

Recommended Posts

Jag fick idag ett mail via min blogg (www.kostokraft.se) där jag fick information om att gluten och socker påverkar artros negativt och påskyndar nedbrytandet av brosket. Nu äter jag förvisso inget att de nämnda sedan några månader tillbaka, men jag blev ändå lite nyfiken över om det finns nåt vetenskapligt stöd för detta eller om någon här har några erfarenheter att dela med sig av? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilt gissande, så skulle jag tro att gluten och socker påverkar det mesta negativt, inte bara artros :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min artros var nog för långt gången när jag började med LCHF för att det skulle göra någon skillnad.  :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sockerkosten påverkar säkert negativt av flera skäl

• Gluten promotar autoimmunitet så kroppen kan triggas att bryta ner sitt eget brosk
  • Socker glykerar alla stödjevävnader och gör dom skörare (karamellisering)
  • Allmänt näringsfattigt pga att fytinsyror i spannmål förhindrar upptag av viktiga mineraler
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns gott om referenser till kapitel 8 i William Davis Brödberoende kring detta.

Bland annat denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592604

"Current information suggests that osteoarthritis shares a similar biochemical and inflammatory profile to the metabolic syndrome."

Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11600749

"A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis: the effects on arthritis correlate with a reduction in antibodies to food antigens."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns gott om referenser till kapitel 8 i William Davis Brödberoende kring detta.

Bland annat denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592604

"Current information suggests that osteoarthritis shares a similar biochemical and inflammatory profile to the metabolic syndrome."

Och denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11600749

"A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis: the effects on arthritis correlate with a reduction in antibodies to food antigens."

Jag har precis beställt hem boken, ser fram emot att få läsa den! :-) Och tack för länkarna Erik!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sockerkosten påverkar säkert negativt av flera skäl

• Gluten promotar autoimmunitet så kroppen kan triggas att bryta ner sitt eget brosk
  • Socker glykerar alla stödjevävnader och gör dom skörare (karamellisering)
  • Allmänt näringsfattigt pga att fytinsyror i spannmål förhindrar upptag av viktiga mineraler

Jättebra info, tack! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge har du ätit LCHF och hur strikt är du

Sedan april ungefär, ligger någonstans mellan normal och liberal skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min artros var nog för långt gången när jag började med LCHF för att det skulle göra någon skillnad.  :unsure:

Tråkigt att höra  :( min är fortfarande hanterbar och värken kommer och går i perioder.. hoppas att koständringen kan hjälpa något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan april ungefär, ligger någonstans mellan normal och liberal skulle jag tro.

Jag blev inte bättre förrän efter ca 1 år och väldigt strikt nästan fakir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg