Jump to content

Dr Perlmutter: FAT IS BACK!


Honung
 Share

Recommended Posts

Jag börjar närma mig slutet av boken Grain Brain, mycket matnyttigt i den. Mycket av det han talar om finns också i Brödberoende av William Davis (om man inte vill läsa engelska) och Perlmutter refererar också till den på flera ställen.

Gluten-farligt, kolhydrater-dåligt, kolesterol-bra, statiner-dåligt.

Perlmutter kallar Alzheimer för diabetes typ 3.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var några välinvesterade minuter av mitt liv.  :)

Spännande att ris fanns på bordet av vad som är okej att äta. Någon som vet hur ris påverkar mig när jag äter LCHF?

 

Ris är ju en potent kolhydrat det också. Ris höjer blodsockret rejält. Det är viss skillnad på ris och ris. Du kan leta om en lämplig kolhydrattabell så ser du vad olika sorter innehåller. Tror mig minnas att den "bästa" sorten fortfarande håller drygt 60% kolhydrat. Jag undviker det helt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nice!!!

Herregud! Han är ju smal, snygg och vansinnigt duktig! Han vinner dr Oz över!!?

Lchf rules!!!

 

Så kul!

Nu ska jag försöka sprida detta på FB............

 

Den boken måste inhandlas! (Fast jag förbjudit mig fler bokinköp!)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nice!!!

Herregud! Han är ju smal, snygg och vansinnigt duktig! Han vinner dr Oz över!!?

Lchf rules!!!

 

Så kul!

Nu ska jag försöka sprida detta på FB............

 

Den boken måste inhandlas! (Fast jag förbjudit mig fler bokinköp!)

 

Köpt den som ebook. Ska bara börja läsa...

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar närma mig slutet av boken Grain Brain, mycket matnyttigt i den. Mycket av det han talar om finns också i Brödberoende av William Davis (om man inte vill läsa engelska) och Perlmutter refererar också till den på flera ställen.

Gluten-farligt, kolhydrater-dåligt, kolesterol-bra, statiner-dåligt.

Perlmutter kallar Alzheimer för diabetes typ 3.

Mmm väntar leverans av boken i nästa vecka, under tiden snart avslutat Cancer as a Metabolic Disease.

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag är bara helt kär i neurologen David Perlmutter!

Kolla här, han får till och med dr Oz att rekommendera lchf:

http://www.doctoroz.com/episode/do-carbs-cause-alzheimers

 

Missa inte att det är två delar (väldigt korta).

 

Det finns ett antal intervjuer på nätet med dr Perlmutter. Han rekommenderar lchf med olivolja, smör och kokosolja - japp, mättade fetter också! Det är en ren njutning att lyssna på dessa intervjuer. Han är ruskigt påläst när det gäller forskning och hjärnan. Vilket ju alla neurologer BORDE vara, men...

Lyssna och njut:

http://www.drperlmutter.com/tag/podcast/

 

Den som vill läsa dr Perlmutters bok Grain Brain (verkar inte finnas på svenska än) har några härliga timmar framför sig.

 

Kanske man ska skicka den boken till Claude "hjärnan behöver socker" Marcus? 

Mycket bra tack för länken :)

Link to comment
Share on other sites

Ris är ju en potent kolhydrat det också. Ris höjer blodsockret rejält. Det är viss skillnad på ris och ris. Du kan leta om en lämplig kolhydrattabell så ser du vad olika sorter innehåller. Tror mig minnas att den "bästa" sorten fortfarande håller drygt 60% kolhydrat. Jag undviker det helt.

 

Jag kollade det här, därför att jag tyckte 60% lät mycket för något som innehåller så mycket vatten. Fann att kokt rundkornigt ris (grötris) innehåller 29% kolhydrater (http://matkalkyl.se/se-risrundkornigtkokt.php) och kokt långkorningt ris (matris) innehåller mindre än 25% kolhydrater (http://matkalkyl.se/se-rislangkornigtkokt.php). Det är ju fortfarande betydligt mer än i tex. potatis så jag är fortfarande konfunderad över varför just ris var med över sakerna som var okej att äta. Är det för att halva världens befolkning äter det för att ens överleva eller skulle det vara bättre än de andra kolhydratrika livsmedlen på något vis? Vad är det som är så magiskt med ris? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade det här, därför att jag tyckte 60% lät mycket för något som innehåller så mycket vatten. Fann att kokt rundkornigt ris (grötris) innehåller 29% kolhydrater (http://matkalkyl.se/se-risrundkornigtkokt.php) och kokt långkorningt ris (matris) innehåller mindre än 25% kolhydrater (http://matkalkyl.se/se-rislangkornigtkokt.php). Det är ju fortfarande betydligt mer än i tex. potatis så jag är fortfarande konfunderad över varför just ris var med över sakerna som var okej att äta. Är det för att halva världens befolkning äter det för att ens överleva eller skulle det vara bättre än de andra kolhydratrika livsmedlen på något vis? Vad är det som är så magiskt med ris? ;)

Misstänker att det har att göra med några olika saker.

Av spannmålen är ris det snällaste.

Potatis tillhör en grupp växter som ganska många har problem med och upplever t.ex. en hyggligt stor andel reumatiker lättnad när de utesluter den växtfamiljen ur sin kost (potatis, paprika, tomater o.s.v).

Majs, ja det är inte så dumt men det går knappt att få tag på riktig majs i affärerna. De där genetiskt "förädlade" roundupbesprutade varianterna vi har tillgängliga är inte något jag skulle vilja äta i onödan, bortsett från kolhydratsinnehåll.  (http://foodmatters.tv/articles-1/gm-corn-linked-to-cancer-tumors)

 

Annars är jag en stor vän av rotfrukter; rovor, rotselleri, rödbetor, svartrötter, morötter, sötpotatisar. Potatis är väl egentligen den minst upphetsande i hela gänget. Utom när de är alldeles pinfärska och små och serveras med smör, då.  :rolleyes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, varför tycker han att det är okej att äta ris, men avråder från att äta rödbetor? Vad är det jag inte förstår? Att ris är det "snällaste" spannmålet kan väl inte vara förklaringen?

Jag tror du har en poäng med brödfödan för en väldig massa människor. Rödbetor och andra rovor är inte stapelföda. Det är vete, ris, potatis och majs. Av de fyra stora stapelfödorna håller jag med honom om att ris är det enda hyggliga alternativet. 

 

Annars vet jag inte. Har inte läst boken (men planerar att köpa den!). Undrar hur risets GI och GL ser ut?

 

Vi vill ju så gärna få lite regler och förenklingar, särskilt när vi ska tänka om. Att skilja på grönsaker ovan och under jord blir då en smidig förenkling.

Jag tycker själv att demoniseringen av rotfrukter och frukt kan gå för långt många gånger i LCHF-kretsar. De flesta människor klarar alldeles utmärkt att äta lite frukt och rotfrukter, beroende förstås på hur kapsejsad metabolismen är. Har man sockersjuka ja, då får man passa sig mer, t.ex.

Å andra sidan så är många så fruktansvärt fettskrämda när de börjar att de antagligen skulle proppa i sig en massa potatis för att bli "mätta" och spara på fettet. Jag minns ju själv hur det var innan jag lade om kosten. På den tiden var mätt lika med full mage. Att man kunde bli mätt på en sked kokosfett i kaffet lät ju helt bisarrt. Illamående ja, men mätt? Magen var ju tom? Jag hade garanterat ätit potatis på längden och tvären istället för att tänka om helt och därmed upptäcka blomkålsmos, stekt vitkål och en massa andra stärkelsefria läckerheter.  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ris är ren stärkelse.. är man inte speciellt kolhydratkänslig är det ett livsmedel som kroppen inte har större problem att hantera i lagoma doser!

 

För svenskar är det potatis.. helst då ekologiskt odlat.. iallafall ger man inte sina barn vanlig potatis för det är den mest besprutade grödan vi har här i landet!

 

Altså.. jag håller med Taubes.. om vi bara hade gett fan i alla raffinerade kolhydrater.. typ socker och mjöl så hade vi antagligen kunnat äta alla de andra utan att få några hälsoproblem.

 

Men då skall de komma från hemmalagad mat.. ej från fabriksframställda färdig mat!

 

Studerar man sen Asiater som i regel äter en hel del ris.. så menar iallafall Kinesiska forskare att de som till stora delar lever av ris får mer diabetes än de som äter en mer balanserad och sammansatt kost!

 

Men.. det handlar mer om fattigdom och undernäring, samt brist på andra essentiella näringsämnen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förklarar han vad han har emot rödbetor?

 

Jag tror han tog det som exempel för att få folk att tänka efter och att även grönsaker och frukt kan höja blodsockret. Så här står det i boken;

 

Saker han rekommenderar:

Low-sugar fruit: avocado, bell peppers, cucumber, tomato, zucchini, squash, pumpkin, eggplant, lemons, limes

Vegetables: leafy greens and lettuces, collards, spinach, broccoli, kale, chard, cabbage, onions, mushrooms, cauliflower, brussels sprouts, sauerkraut, artichoke, alfalfa sprouts, green beans, celery, bok choy, radishes, watercress, turnip, asparagus, garlic, leek, fennel, shallots, scallions, ginger, jicama, parsley, water chestnuts.

 

I moderation

Carrots and parsnips (jag tror han menar rotfrukter)

Cottage cheese, yogurt, and kefir: Use sparingly in recipes or as a topping

Cows milk and cream: Use sparingly in recipes, coffee, and tea

Legumes (beans, lentils, peas). Exception: you can have hummus (made from chickpeas) 

Non-gluten grains: amaranth, buckwheat, rice (brown, white, wild), millet, quinoa, sorghum, teff.

Whole sweet fruit: Berries are best; be extra cautious of sugary fruits such as apricots, mangos, melons, papaya, prunes, and pineapple

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...