Tazzi 127 Postad 6 November, 2013 Författare Share Postad 6 November, 2013 Jag åt precis middag. Enkelt gott och LCHF. Och jag blev rejält mätt. ICA Säljer färdiga kötträtter man kallar "Rätt Enkelt", Biff ala Lindström har jag köpt tidigare och den var klart godkänd. I kväll stekte jag en stor färsk hamburgare med het chili i rapsolja. Till hamburgaren blev det 1/2 burk uppvärmda svarta bönor och som tillbehör (halva tallriken) med Philadelphiaost och gul paprika, tomater, spenatblad och ruccollasallad nedhackat i massor av grekisk fetyoghurt. Hur som helst, enkelt gott och det smakade riktigt bra med det starka kryddade köttet och den milda mjukosten, grönsaker i yoghurt. Synpunkter emotages gärna. Färdigrätt som denna känner jag inte till .. men kan väl vara okej imellanåt om det inte innehåller för mycke av sånt man inte vill stoppa i sej / och det kan ju bara var och en avgöra Bönor skulle jag nog undvika - stek ett ägg el 2 istället till nästa gång om du önskar mera protein .. Kanske också göra en majjoröra och skippa yoghurten - så blir det mera fett i hela rätten - sen beror de ju också på om du bara vill behålla vikten eller gå ned - i detta syfte är väl huvudsaken du tyckte det var gott och hade en njutbarstund i livet !! ******** mat är gott 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 20 November, 2013 Författare Share Postad 20 November, 2013 Gjorde en ugnspannkaka idag -Hittade ett recept på nätet för länge sen ..Kanske inte så extremt strikt - men gott å mättande å väldigt snabbt gjort 4-6 portioner / beroende på hur mycke man mäktar med 10 ägg 200 gram riven ost½ tsk finmalen svartpeppar1 liten burk keso1 dl grädde2 pk bacon - stekt i bitar av önskad storlekBara vispa ihop allt - blanda ned bacon med stekfettetin i ugn 175 grader i 25-30 minBrukar äta ljummade lingon å vitkålssallad till Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotte 470 Postad 22 November, 2013 Share Postad 22 November, 2013 Hjälp! Julaftonens bästa rätt är lutfisken med sammetslen vitsås............ Älskar lutfisk! Vill dock slippa vitsåsen och har försökt massor av varianter och kommit fram till att de alla smakar urk! Tänkte därför göra en pudding - med mkt färdig lutfisk, grädde och äggulor kanske skivad potatis eller potatis vid sidan om(för då kan jag ta en liten bara) och kryddpepparsmak! Har någon något bra recept? Vad tror ni om en pudding med bara lutfisk, grädde, ägg och kryddor? Serverat med ärtor(eller brysselkål?) potatis och skirat smör vid sidan om? 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zepp 18 684 Postad 22 November, 2013 Share Postad 22 November, 2013 Vadå.. lutfisk skall inte serveras med vitsås.. den skall serveras med lutfisksås.. en jäkla massa smör och grädde, äggulor och en klick senap, salt o peppar.. behövs inget mjöl alls! 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stoscha 7 142 Postad 22 November, 2013 Share Postad 22 November, 2013 Sås på smör och grädde håller jag med om. Och kryddpeppar. Sen knaperstekt bacon och ett glas rödvin till lutfisken :-). Innan vi började med den vanan kunde jag inte äta den Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 22 November, 2013 Författare Share Postad 22 November, 2013 Fiskpudding kan man göra på all fisk - men lutfisk nog inte den optimala kanske Aldrig själv uppskattat detta med lutfisken alls ---Sås är gott - koka egen grönsaksbuljong å smaksätt berschamelen med el fuska å ta färdig fond/pulverDe förhöjer smaken ..Kryddpeppar dock en smaksak - passar för min egen del bäst i kalopsen eller spicey jerk blandning till fläskkött å kyckling Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 22 November, 2013 Författare Share Postad 22 November, 2013 Eftersom jag är på spåret nörd -å det är säsongs start ikväll -Blir de gomat till dettaSalami , svart oliv , basilika fylld kycklingfile´hemslagen Bea å rostad söt potatis ...Snart klart för monteras upp på min tallrik å dra mej in till min soffhörnaavnjutas å bli lite mera allmänbildad - 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stoscha 7 142 Postad 24 November, 2013 Share Postad 24 November, 2013 Jag måste berätta... Jag har ett underbart recept på lasagne som jag ju inte kunnat göra på evigheter... Det är gorgonzola i vitsåsen Men jag skar upp rättika i tunna skivor och förvällde i saltat vatten. Det funkade alldeles utmärkt i stället för lasagneplattor. Så igår festade vi loss på en lasagne som smakade precis som jag mindes den... Lite extra ost i såsen i stället för mjöl och grädde i stället för mjölk, så var den ju helt LCHF:ig. Resten av rättikan strödde jag gott salt på och har haft i min ålla över natten. Ska kolla om det kan bli gott snacks 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 17 Januari, 2014 Författare Share Postad 17 Januari, 2014 2 hela färska kycklingar styckade bröstfileer utbankade å fyllda med pepparsalami å gorgonzola -ihoprullade å lite smör såklart ozzå färdiga för ugnen invirade /rullade i folie !!Lårfileer urbenade å i chicken korma marinad !! för en annan dag -Sötpotatis å en morot - blir ugnsrostat som kvällens tillbehör - färdig bea serveras också !Klockan 20:00 är de klart å teven påslagen -På spåret ...... Ohh yes!!självklart ett glas rött till detta cigarra - ett rött från Portugal - gott som satan !! Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margaretha 1 373 Postad 17 Januari, 2014 Share Postad 17 Januari, 2014 2 hela färska kycklingar styckade bröstfileer utbankade å fyllda med pepparsalami å gorgonzola - ihoprullade å lite smör såklart ozzå färdiga för ugnen invirade /rullade i folie !! Lårfileer urbenade å i chicken korma marinad !! för en annan dag - Sötpotatis å en morot - blir ugnsrostat som kvällens tillbehör - färdig bea serveras också ! Klockan 20:00 är de klart å teven påslagen - På spåret ...... Ohh yes!! självklart ett glas rött till detta cigarra - ett rött från Portugal - gott som satan !! Är det socker i kycklingkryddan ? Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 17 Januari, 2014 Författare Share Postad 17 Januari, 2014 Nej inte använt något socker -endast salt å grovmalen svartpeppar till kycklingen -Vet inte ens vad * kycklingkrydda är ?? 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 17 Januari, 2014 Författare Share Postad 17 Januari, 2014 om du syftar på Korma -fixar ja den själv -marinaden gjord på½ dl raps olja - 1 tsk malen kardemumma , 1½ tsk madrascurry , 2 cm riven färsk ingefära ,½ spansk röd chilifrukt skivad - 1 vitlök solo skivad - en skivad scharlottenlökvid stekning imorron - kommer 1 tsk - garam Masala tillsättas - santa marias * den innehåller inget socker * Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
margaretha 1 373 Postad 18 Januari, 2014 Share Postad 18 Januari, 2014 Ja det var korma jag syftade på låter jätte gott ska pröva nästa vecka när jag skrivit matsedel.Tack för svar. Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 18 Januari, 2014 Författare Share Postad 18 Januari, 2014 Efter kycklingen är brynt ska de på kokosgrädde ,paprikapulver , salt efter egen smak och kokosflingor / de så klart en smaksak Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smarkebo 47 Postad 19 Januari, 2014 Share Postad 19 Januari, 2014 Måste dela med mig av ett bra recept. Madelene Carlsson hittade på dessa härom morgonen och la ut receptet på LCHF-kampen 2013 på Facebook. Det är det LCHF-bröd som är mest likt vanligt bröd av de jag testat. Går väldigt fort. Ingredienser, Madelenes småfrallor:1/2 dl pofiber 1/2 msk fiberhusk2 dl riven ostlite salt 2 äggVispa ihop och klicka ut på plåt och in i ugnen 220° 10 min Variation: Fibrex I stället för pofiber. Grövre. Testa med olika ostsorter, men undvik "Pizzamix" och andra rivna sorter som inte heter "ost", för de har mycket mer kh. Pofiber har 12 vikt-% kolhydrater men väger inte mycket. Om man gör fyra bullar av den här degen så innehåller varje bulle 0,84 g kolhydrater, förutsatt att man har kh-fri riven ost. Fibrex har lite mindre kh. 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 30 Januari, 2014 Författare Share Postad 30 Januari, 2014 Chokladtårta -Går utmärkt att frysa ..Ska eventuellt ha gäst på Lördag -om inte hon får vara barnvakt - dottern i väntans tider !Men ska bjuda min arbetskamrater på detta imorron -Lite Fredasmys!! Recept -150 g smör 150 g minst 80 % choklad 3 ägg 1 dl sukrin 2 tsk vaniljpulver 1 dl kokosmjöl 0,75 dl grädde 1 rågad tsk bakpulver**Smält smör på svag värme - när de smält - i med den sönderbrutna chokladen - låt smälta - dra av från plattan vispa äggen pösigt med sukrin å vaniljblanda ned kokosmjöl , sen rör i shocklad/smöret ..Grädda 25 min - 200 grader / passa kan behöva täckasLåt svalna - helst i kylen -Glazyr -1 dl grädde100 g minst 80 % choklad värmes ihop på svag värme -dra av låt stå 3-5 min -sen häll över den kalla kakan - smeta ut -Ät å njut 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 31 Januari, 2014 Författare Share Postad 31 Januari, 2014 Kvällens mat -Fläskfiléfylld med mozzarella , färsk basilika och timjanrullad å baconlindad - Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tazzi 127 Postad 8 Februari, 2014 Författare Share Postad 8 Februari, 2014 Snart matdax här -till detta ska en ljummen spenatsallad serveras med rostade hazzelnötterchili,citron & dill majjo - serranolindad sparrisJo ska nog bli mätt ikväller också ! Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recommended Posts