Jerker

Mätt men sugen - känner du igen dig?

Recommended Posts

Jag brottas ständigt med ett sug efter sött. Jag får ideliga återfall och äter godis. Bröd, pasta, ris, potatis osv. har jag inga som helst problem med att avstå ifrån. Jag längtar inte efter det. Inte heller efter snacks, som potatischips och ostbågar.

 

Det stora problemet är ju att suget är mentalt. Kroppen är nöjd, men inte hjärnan. Jag har tvingats inse att jag sitter ordentligt fast i mitt sockerberoende, jag lider av en svårartad sockerism.

 

Jag klarar bara av att stå emot när alla små detaljer i mitt liv är i balans, men så fort jag måste fokusera på ett problem så tappar jag kontrollen. Då hjälper inga rationella argument, jag kastar all visshet om sockrets skadlighet över bord och står där i smågodishyllan och väljer.

 

Jag har försökt att hitta nåt annat som ersätter godisets funktion, för jag har märkt att det är ett behov av att ha nåt och tugga på som hjälper till att driva mig till godisätande. När jag blir stressad av yttre faktorer så blir jag lugn av att ha nåt att stoppa i munnen. Småätandet ger mig ett lugn och en trygghet. Men det funkar ju inte med vad som helst. Nötter innehåller också en massa kolhydrater och dessutom ökar de sockersuget, som att en balans måste uppnås efter att jag har ätit nåt nyttigare alternativ.

 

Jag inser ju att jag sitter fast i ett beteende som har byggts upp under minst 40 år och att det är svårt att bryta, men det är svårt när man finns i ett sammanhang där godis finns lättillgängligt.

 

Är det fler som är i samma situation, och hur lyckas - eller försöker - ni hantera detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på denna video men Bitten Jonsson http://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw&list=UUyxv-Kecjm1eH83nmDmVlvA&index=5&feature=plcp? Om någon är kunnig kring och själv, i allra högsta grad, upplevt sockerberoende så är det Bitten.

 

Tack, ska titta på den så fort jag kan! Jag har köpt och läst boken Vitt begär, dock. Men tyvärr hjälper det inte när jag suget slår till.

 

Mitt "problem" är nog att jag inte går upp 20 kg så fort jag tittar på en chokladkaka. Konsekvenserna av mitt beroende är inte så kraftiga. Det är mest det att jag inte går ner i vikt. Ligger på c:a 20 kg övervikt, så jag behöver gå ner. Dessutom vet man ju inte vilken dag diabetesen slår till. Så jag vet att jag ligger i farozonen och måste få bort socker konsumtionen, men så länge jag inte mår sämre än jag gör lyckas jag inte motivera mig. Därför är det så lätt för den beroendetriggade delen av min hjärna att ta herraväldet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad äter du för jag känner igenmig i ditt beteende men om jag är strikt med minimalt med grönsaker och extra fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det känns igen. Jag är ibland mätt men inte nöjd. Förr i tiden blev jag av med suget med en (stor) bit choklad men numera har jag lärt mig att det bara var ett sätt stt stilla suget och utvecklade en koppling mellan detta sug och sötsaker. Nu på senare tid har jag lärt mig att det kan stillas med annat som några skivor ost eller några centimeter gurka. Jag tror man behöver bryta denna mentala koppling mellan sug och sött som jag tror många har byggt upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inget jätte-sug, men ibland slår det till och då kör jag ost. Ibland blir det kanske lite mycket  :P En avokado kan också vara bra att klämma. 

Känner jag mig extra hungrig, lite fet turkisk yoghurt med lite hemmagjord müsli (nötblandning) i, egentligen min nuvarande frukost, men funkar på kvällarna också - mättande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, du är jag och jag är du... 

 

När jag mätte hur mycket fett jag åt för ca två veckor sedan, insåg jag att jag låg under 60E% från fett. Jag höjde det till 75E% och köpte lite goda ostar att knapra på. Har inte haft något sötsug de här två veckorna, och denna veckan har jag inte haft någon ost att knapra på heller. Har kanske du hamnat i samma fälla som jag? Med för lite energi?

 

Jag hoppas du hittar en lösning som passar dig. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner också igen mig. När det blir lite mycket av "livet" kommer längtan efter tröst/belöningsätande suget. Kör ofta tuggummi då, "sockerfritt". Hur bra/dåligt det är vet jag inte riktigt men troligtvis bättre än godis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit där också och kunde inte förstå varför jag föll trots att jag visste bättre. För mig hjälpte stressterapi och att gå till botten med vad det var i mig som skapade detta oemotståndliga mentala sug. Jag fick genom detta hjälp och verktyg att hjälpa mig själv till andra sätt att "mätta" mentala behov som i mitt fall inte kan mättas av att äta. Det var det som gjorde att det aldrig fanns någon botten när jag väl föll till föga och åt godis. Detta beror också på att min stackars hjärna kapas kemiskt av socker och div andra "kryddor" som finns i godis men även för att det var fel sätt att försöka mätta behovet. Suget drabbar mig då och då fortfarande men inte alls lika starkt. Mitt mantra är alltid att det är lättare att aldrig börja än att sluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig också i det du beskriver, suget efter att ha ätit mig riktigt mätt. Men mitt sug skiljer sig lite för jag har ingen speciell sug efter sötsaker, kanske eller troligen för att ha lyckat uppfostra min kropp efter ca.5 år med lchf att jag som diabetiker inte ska äta socker relaterad... men jag får ett sug efter en tid oavsett att jag ätit mig mätt men har märkt att jag på de gångerna det händer vanligtvis har ätit en större portion än vanligt. Har inte likadant om jag lyckas reglera till en lagom portion ... så för mig betyder det kanske att mer mat triggar igång ett sug för mer...

Jag brukar kunna stilla suget men en bit ost eller en nötmacka med mycket smör och ost på och en kopp vaniljte så jag ser inte det för mig som så farligt men dock irriterande ibland ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ostrullar med mycket Bregott inuti. Det tar bort sockersug direkt tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner också igen det där med stressätande - suget som dyker upp när livet strular på något vis. Har inte kommit på något bra sätt att hantera det (spelar ingen roll om jag skulle äta ett paket smör rakt av, vilket jag iofs inte testat, men suget finns där även om jag är rejält mätt).

Tror på att det är strulet som måste hanteras (planering, ordet nej, stresshantering - jag vet inte, för jag har inte lyckats hitta dit ännu) snarare än suget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suget suger!!! Jag försöker parera med nötter, ost eller crème fraiche med hasselnötssmör i. (Det sistnämnda riktigt, riktigt äckligt egentligen.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag håller med er som skriver att inte hjälper att äta det rätta, för jag kan vara proppmätt, suget kommer ändå. En rullad ostbit med Bregott är inte detsamma som godis, det avhjälper inte suget. Det är ju ett beteende som jag måste ändra på, och det sitter så djupt. Men i mitt liv är det så mycket som stör, så jag får ingen kraft över till att fokusera på problemet.

 

Det är som man säger, att det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk. Det är det samma, det vore bättre att vara utan suget än ha det, men nu har jag det och måste hantera det på nåt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på denna video men Bitten Jonsson http://www.youtube.com/watch?v=D5Uzj-7LuGw&list=UUyxv-Kecjm1eH83nmDmVlvA&index=5&feature=plcp? Om någon är kunnig kring och själv, i allra högsta grad, upplevt sockerberoende så är det Bitten.

 

 

Nu har jag tittat på den! Bra! Jag känner igen en hel del, så jag undrar om jag inte har hört eller läst av henne tidigare. Intressant är det hon beskriver om tre typer av människor. Jag vet verkligen inte om jag hör till gruppen "skadligt bruk" eller "missbrukare".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke är att det kanske hjälper med träning. (Nu vet jag inte om du tränar redan och vilken form av träning, eller om du av någon anledning inte har möjlighet att träna...) Hur som helst, jag hittade följande artikel:

 

http://www.kostradgivarna.se/2012/10/sockerberoende-och-traning/

 

 

Värt att veta är att man kan bli endorfin- eller träningsberoende också tydligen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sluppit det ni andra beskriver. Jag är inte längre sugen på det jag åt innan. Jag har inte heller ätit det eller ens smakat det minsta. Gissar på att förklaringen till mitt icke sug ligger i att jag bestämde mig skaffa nya favoriter för att slippa tänka på de gamla och få återfall. Numera blir jag sugen bara på mina nya favoriter.. hälsosam LCHF-mat, som jag inte kan få nog av.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke är att det kanske hjälper med träning. (Nu vet jag inte om du tränar redan och vilken form av träning, eller om du av någon anledning inte har möjlighet att träna...) Hur som helst, jag hittade följande artikel:

 

http://www.kostradgivarna.se/2012/10/sockerberoende-och-traning/

 

 

Värt att veta är att man kan bli endorfin- eller träningsberoende också tydligen. :)

 

Jo, det där är ju nåt jag har funderat på. Tyvärr har jag mycket negativa erfarenheter av träning och motion. Jag får aldrig den där endorfinkicken. Därför har alla mina försök att träna eller motionera misslyckats. Jag får en tvärtomeffekt, blir nedstämd av att ta ut mig fysiskt, mår illa och mår dåligt flera timmar efteråt. Har diskuterat det där på andra fora, och jag är tydligen inte ensam. Det finns andra som fungerar på samma sätt, som aldrig når några positiva effekter av träning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer om endorfiner...

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endorfin

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=329&tem=2

 

Så... när du blir sockersugen, testa göra nåt som får dig att skratta. Eller ha lite sex. ;)

 

(Jag har ingen personlig erfarenhet av sockerberoende utan jag kastar ut lite idéer här bara.)

 

*L* Ja, sex har jag bara goda erfarenheter av, men det är ju tyvärr inte alltid möjligt att mota godissuget med det!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sluppit det ni andra beskriver. Jag är inte längre sugen på det jag åt innan. Jag har inte heller ätit det eller ens smakat det minsta. Gissar på att förklaringen till mitt icke sug ligger i att jag bestämde mig skaffa nya favoriter för att slippa tänka på de gamla och få återfall. Numera blir jag sugen bara på mina nya favoriter.. hälsosam LCHF-mat, som jag inte kan få nog av.

 

Ja, vi är ju alla olika. Du kan skatta dig lycklig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det där är ju nåt jag har funderat på. Tyvärr har jag mycket negativa erfarenheter av träning och motion. Jag får aldrig den där endorfinkicken. Därför har alla mina försök att träna eller motionera misslyckats. Jag får en tvärtomeffekt, blir nedstämd av att ta ut mig fysiskt, mår illa och mår dåligt flera timmar efteråt. Har diskuterat det där på andra fora, och jag är tydligen inte ensam. Det finns andra som fungerar på samma sätt, som aldrig når några positiva effekter av träning.

Jag hade det så förut!

Trodde jag var ensam om det, så jag blir nästan lite chockad.. :o

Kämpa på med att bryta suget! Vi har ju alla olika metoder som funkar eller inte.. Jag vägrade att köpa något utöver veckohandlingen, och i den ingick inte godis! Det funkade för mig, lustigt nog.

Men som du säger, det räcker med minsta lilla obalans i tillvaron så vill sockermonstret ha sitt :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju att det är skillnad på sockersug och stressätande (som jag skulle kalla det som tråden handlar om, om inte någon har något bättre namnförslag), även om resultatet (äta fel) är detsamma, och suget finns där i båda fallen. Sockersug hänger ihop med vad man äter, stressätande hänger ihop med livssituationen. Och råd som hjälper mot sockersug är helt ointressanta för stressätande.

Jag har tyvärr inga bra råd utöver det jag redan skrivit - det är stresshanteringen som måste lösas. Tror jag. Bra sömn, träning är säkert inte fel, vara snäll mot sig själv och prioritera sig själv, avslappning (yoga/qigong/mindfulness kanske), attityd kanske (är det som stressar verkligen viktigt? eller kan man lära sig säga "jaha, det var inte bra, men det får vara så" -?). Jag bara spånar, för jag har inte löst det här själv.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner också igen mig. Jag tänker att det där suget uppstår när man blir mätt - men själva "effekten" uteblir. Effekten jag menar är den som fås vid socker/kolhydratintag, kicken som når hjärnan. Så man är mätt, men hjärnan känner sig lite snopen när den där drog-effekten inte kommer. Kunde känna så hela tiden i början, mätt och nöjd i magen men ändå den här irriterande rastlösheten. Bitten Jonsson har en träffande beskrivning av detta i Sockerbomben - att det är som att sitta i en bil med gasen i botten utan att komma någonstans :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Bitten sätter fingret på flera saker som jag känner igen mig i. Precis den där obehagskänslan som inte går att sätta fingret på, den jag drabbas av när jag är aldrig så lite stressad. Men man får ju inte heller bara se stress som nåt negativt. Det finns massor av tillfällen då stressen är positiv, men den skapar också ett sug.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.