Lemonpie Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Nu har jag letat i evigheter efter ett bra svar utan att lyckas, så nu testar jag och ser om alla ni erfarna här vet svaret. Jag har gått på lchf i 6 veckor nu. Gick ner 3,6 kg första veckan vilket jag förstått att det bara var vätska. Det roliga är nu att sen dess har jag bara förlorat ungefär 1 kg totalt i vikt men jag har förlorat 8 cm i midjan och 6 cm runt höfterna. Jag förlorar alltså omfång varje vecka, vilket så klart är trevligt men jag kan inte förstå hur det hänger ihop? Jag tränar inte så jag bygger inga muskler, utan lever som jag alltid har gjort. ( står dock ca 8-10 timmar per dag i jobbet ) Frågan blir då; vad är det som gör att man blir smalare men att man samtidigt står still i vikt? I min värld hänger det ihop och jag tycker att kilona borde hänga med centimeterna, speciellt eftersom jag inte tränar. Någon som vet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Välkommen hit Du bygger muskler. Jag har sedan i våras minskat 2 storlekar på byxor inte gått ned ett kilo i vikt. Om du läser runt hittar du svar på detta flera som skriver det. Håller med att det är svårt att hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Hej! Ja. visst är det häftigt :-) Ja noterade samma sak, och kan som de flesta, gärna tänka mig att se bra ut även utan kläder. Dock har den träning jag gjort tidigare inte gett önskat resultat i förhållande till tiden jag fick lägga. Men efter LCHF blev det annorlunda. Jag bygger lagom muskler på 1-2 30 min pass i veckan, ibland färre tom. Tung träning av stora muskelgrupper fungerar bäst. Detta får även de muskler man inte tränar att växa eftersom muskelbyggande till största delen handlar om att få kroppen att skicka ut anabola (uppyggande) signaler/hormon. Och tro inte att styrketräning kommer att göra dig "för stor". Det ligger enormt mycket arbete bakom en muskelbyggarkropp och det är väldigt enkelt att hålla träningen på en lägre nivå. Vanlig kroppsviktträning fungerar alldeles utmärkt också. Tex 7-minuters workouten http://mattiashandley.se/12-ovningar-pa-7-minuter-ersatter-din-traning/ En hypotes om varför det blir lättare att bygga muskler med LCHF är att kolesterol är en viktig byggsten vid hormontillverkning. När vi slutar undernära kroppen genom att äta för lite naturligt fett så kan den sluta ransonera kolesterolet och använda det för att skapa en bättre hormonbalans som i sin tur ger en hälsosammare kroppssammansättning. Vissa hävdar också att kolhydratrik kost inflammerar kroppen och skapar oxidativ stress. Under sömnen måste då kroppen ägna sig åt att försöka reparera skadorna. När vi äter bättre (LCHF) kan kroppen ägna sig åt att bygga upp tex muskler istället för att reparera. Jag ser det också som ett ytterligare kvitto på att den här kosten är hälsosammare är tex tallriksmodellen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemonpie Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Jag har alltid vetat att du blir vad du äter, men gammal vana har gjort att man fortsatte äta kolhydrater och annat skit. Den största förändringen för mig har varit dels att jag aldrig är hungrig mer och för det andra att mitt humör har blivit MYCKET jämnare vilket är otroligt skönt. Nu så här i efterhand förstår jag hur pass mycket kosten har påverkat mig negativt. Jag har aldrig varit rejält överviktig men haft några kilo som skulle behöva försvinna. Blev massor av quickfixes med nutrilett osv. Visst jag gick ner i vikt men vilken dödsångest. Var ju hungrig jämt och ja....gick upp nästan allt igen.. Efter 7 års bantande hit och dit känns det fantastiskt att äntligen ha hittat rätt. Känns i alla fall skönt att veta att kläderna blir större och jag mår bättre även om vågen står still Tack för att ni svarade 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Jag upplever precis samma sak; blir smalare men vågen står still. Jag trodde att jag inbillade mig att byxorna satt lösare... skönt att se att andra är likadana! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Den här tråden är ett bra exempel på varför ens totala vikt är ganska ointressant. Det som är intressant är kroppssammansättning. Kroppen är mer komplex än att allt skulle vara konstant förutom fett och vatten även om man inte tränar. Förutom muskler så kan också massan på organ och ben variera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carinha40 Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Hahaha, samma här- jag väger 1 1/2 kilo mer nu än förra veckan men byxorna sitter bättre, är mycket mindre tajta nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts