Jump to content

Domningar i fingrarna

Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Hej. Har nu haft domningar i lillfinger och ringfinger, samt yttersta delen av handen i 1.5 veckor. Det sticker mycket och har ca 50% känsel i lillfinger och 75% känsel i ringfinger.

Det började plötsligt. Var strax efter jag lyfte ett mycket lätt skåp förra söndagen. Konstigt om det är det då jag ofta lyfter mycket tyngre saker. Använder ofta min mobil och då kan fingrarna somna några sekunder, men denna gång har det varit konstant i snart två veckor. Böjer jag armbågen så sticker det genast mycket mer. Sover ofta med böjda armar, försöker tänka på räta ut armen men det är svårt när man sover. Ett par dagar i början lindade jag armbågen för att det skulle bli lite seg att böja men det hjälpte inte, lindorna åker av.

Hört det kan vara inklämning av ulnarisnerven vid armbågen.

Hej. Har nu haft domningar i lillfinger och ringfinger, samt yttersta delen av handen i 1.5 veckor. Det sticker mycket och har ca 50% känsel i lillfinger och 75% känsel i ringfinger.

Det började plötsligt. Var strax efter jag lyfte ett mycket lätt skåp förra söndagen. Konstigt om det är det då jag ofta lyfter mycket tyngre saker. Använder ofta min mobil och då kan fingrarna somna några sekunder, men denna gång har det varit konstant i snart två veckor. Böjer jag armbågen så sticker det genast mycket mer. Sover ofta med böjda armar, försöker tänka på räta ut armen men det är svårt när man sover. Ett par dagar i början lindade jag armbågen för att det skulle bli lite seg att böja men det hjälpte inte, lindorna åker av.

Ja, symtomen på domningar av lill och ringfinger liknar onekligen en klämd ulnarisnerv. Tycker du ska gå till en sjukgymnast eller arbetsterapeut som kan prova ut en armbågsskena, som du kan ha nattetid för att räta ut armbågen. Väntar du för länge så kan symtomen bli värre, och det vill du inte.

De två professionerna kan även ställa diagnos på detta, så du behöver nog inte uppsöka någon läkare för det, tror jag :)

Gå till en kiropraktor eller en naprapat så kan de även flytta om lite så att du slipper ha den i kläm. Jag får ofta nerver i kläm och tyvärr finns det inte så mycket en sjukgymnast kan göra för att rätta till det (beroende då på vilken sjukgymnast du träffar självklart). 

Tack alla.

Har svårt att tro det är på grund av för lite B12, då jag äter massor av det som rekommenderas.

Läste du ordentligt? Det stod bla att vissa personer kan ha svårt att omvandla B12 till dess aktiva form, trots att de äter en kost rik på B12. Är man en sådan person så behöver man B12 tillskott.

Gå till en kiropraktor. Hoppa allt vad skenor och läkare heter.

• Like 1

Jag hade exakt de symtomen för 20 år sen. Fick sån där skena mot fäktarställnngen, hjälpte inte. Kom till kirurgen, blev bokad för operation men avbokade i sista stund för att i stället går en qi gong kurs. Qi gong plus akupunktur hjälpte, efter 3 veckor var det borta.

Armställningen när du sover tyder på spänningar. 

Om jag kom i det tillståndet igen skulle jag genast prova akupunktur för det har hjälpt mig förr.

• 1 year later...

Hej! Är nyfiken på hur det har gått för Leopold Roos med de domnade fingrarna!

Jag har sedan två veckor exakt samma symtom! Har tidigare haft tennisarmbåge i båda armarna som gått över tack vare kostförändring och tillskott. 

Men detta är nytt. Misstänker smartphone-användning och böjda armar när jag sover. 

Tips någon?

Jag har vissa dagar domningar i fingrarna och tårna senaste halvåret. Jag har tänkt att det kan ha med min träning att göra och nerver som påverkas av att jag lyft tungt. För min del har det aldrig varit ett problem mer än att det känns konstigt och att jag undrar vad det kommer sig av. 

Hej. Hade dålig känsel i fingrarna i 6 mån, fick vänta i operationskö först i 3mån sen när jag skulle göra operationen blev läkaren sjukskriven, så jag fick börja om i en annan kö. Men sen 1 år efter första symptomen fick jag opereras. De kunde inte känna av (med elstötar) var det var en förtränging så de opererade både i handleden och i armbågen. Vart fula stygn (och svårt att stödja på armbågen) men annars fungerar allt perfekt. Full känsel och rörlighet nu 9 mån senare (eller det var bra redan 1 mån efter op). De breddade utrymmet för nerven på 2 ställen, de behövde dock inte ta bort nåt benmassa utan räckte med brosk och liknande.

Domningarna kom när jag använde mobilen för nära huvudet, och sov med böjd handled, men kommer inte alls längre på nåt sätt.

Testade ett tag att använda sport armbågsstöd innan op men det hjälpte föga. Skulle behövt nåt mer fast men vården ville inte ge ut nåt/sälja nåt fast jag hört det finns.

Hej. Hade dålig känsel i fingrarna i 6 mån, fick vänta i operationskö först i 3mån sen när jag skulle göra operationen blev läkaren sjukskriven, så jag fick börja om i en annan kö. Men sen 1 år efter första symptomen fick jag opereras. De kunde inte känna av (med elstötar) var det var en förtränging så de opererade både i handleden och i armbågen. Vart fula stygn (och svårt att stödja på armbågen) men annars fungerar allt perfekt. Full känsel och rörlighet nu 9 mån senare (eller det var bra redan 1 mån efter op). De breddade utrymmet för nerven på 2 ställen, de behövde dock inte ta bort nåt benmassa utan räckte med brosk och liknande.

Domningarna kom när jag använde mobilen för nära huvudet, och sov med böjd handled, men kommer inte alls längre på nåt sätt.

Testade ett tag att använda sport armbågsstöd innan op men det hjälpte föga. Skulle behövt nåt mer fast men vården ville inte ge ut nåt/sälja nåt fast jag hört det finns.

Leo, du hade bara domningar i en hand eller?

Tack för svar! Hoppas dock att det kan gå utan operation. Men skönt att veta att det finns som alternativ!