Jump to content

Barn & LCHF eller behöver de kolhydrater?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Monique (och Kostdoktorn) säger att LCHF passar även till barn: Kan barn äta LCHF?

Andra säger att barn behöver kolhydrater (mer än vuxna).

1. Kan ni som läser berätta hur barn (egna eller andras) mår av LCHF?

2. Tycker barnen om LCHF-maten eller äter de hellre ha annan mat?

3. Finns det överviktiga barn som gått ned i vikt av LCHF?

• Like 2

Självklart ska inte barn utsättas för massor av kolhydrater!

Jag är bekant med en sjuksköterska, som är farmor till en femtonårig kille med epilepsi. Hon bakar massor med kakor och bullar, till sig själv och sin diabetessjuke make, men också till detta barnbarn. Hon anser att han behöver extra energi pga sin sjukdom.

För en tid sedan berättade jag för henne hur man behandlat epilepsisjuka barn sedan hundra år tillbaka. Alltså mer fett och färre kolhydrater.

Hon bara stirrade på mig, men svarade inte.

Jag har inte träffat henne sedan dess.

• Like 6

Mina ungar som idag börjar vara vuxna är ofta striktare med kosten än vad jag själv är <_<

Dom gillar helt enkelt inte pasta ris eller potatis i någon omfattning även om nån enstaka pizza med kompisarna slinker ner nån gång ibland

Hur kan det nu komma sig?

Jo ungar gör inte som man säger men oftast härmar dom däremot ens beteende ^_^

När dom var små såg vi (av flera anledningar) alltid till att det fanns ris eller potatis tillgängligt men ungarna kollar hur de vuxnas tallrikar ser ut och imiterar upplägget

När dom sen blir lite större och frågvisa så får dom även med sig tänket i ryggsäcken

Efter ett tag insåg vi att det var komplett onödigt med nån stärkelsekälla eftersom ingen i familjen egentligen var intresserad av den :D

• Like 5

Mina barn äter kolhydrater. De börjar också blir vuxna, så de köper ris och bröd själva. Har börjat få dem att koka ris, eller steka gårdagens, på morgonen också, för hur jag än vänder och vrider på det så är det bättre än bröd. Dessutom kommer de bort från den typiska frukosten. Godis och söta drycker blir det däremot inte så mycket av.

En traditionell japansk frukost kanske kunde vara något...

Japanese-Breakfast.jpeg

Monique skriver om en norsk hemsida om barn som berättar positivt om hennes bok Ren, naturlig og hjemmelaget mat.

Aktiviteter för barn – hemsida!

Artikeln på http://aktiviteterforbarn.no avlustas med:

Anbefales!
Jeg kan ikke annet enn å anbefale denne kokeboka. Du finner mange flere oppskrifter, men de kan du prøve selv! God apetitt - med den beste samvittighet!

• 3 weeks later...

Anna Hallén har på Kostrådgivarna skrivit om just detta

Behöver barn äta kolhydrater?

Svaret är både Ja och Nej, och texten avslutas med:

Tänk efter. När du sväljer en tugga är ditt matsmältningssystem och din ämnesomsättning i princip den samma som hos en människa för 100 000 år sedan. De enzymer och receptorer som tar hand om maten är desamma. Om du då äter något som detta system inte är anpassat till, vad händer då? Förr eller senare kan det bli problem.

Ett barn som är helt metabolt friskt, skall INTE äta strikt LCHF (tycker jag) . Men en sund liberal LCHF kost med 50-100 gram "bra" kolhydrater om dagen är nog det rätta.  :)

Vår kropp har ett avancerat system för att kunna tillgodogöra sig ganska avsevärda mängder kolhydrater...att man då skulle må bäst av att inte använda det systemet låter osannolikt...bevisbördan borde då ligga på den som påstår att det är optimalt att liga på strikt LCHF (< 10 -20 gram kolhydrater/dag). (återigen förutsättning är att vi pratar om metabolt friska barn)

• Like 1

Vad jag vet så sitter det nyttiga i det inre skalet. Det som blir kvar på parboiled rice.... Det yttre skalet är hårda osmältbara fibrer ^_^

Mineraler och vitaminer finns i råris men är till stor del bortraffinerade i vitt ris.

Visst är kostdebatten underbar...vi har mycket kvar att lära innan alla fakta finns på bordet.  :)

• Like 1

Vad jag vet så sitter det nyttiga i det inre skalet. Det som blir kvar på parboiled rice.... Det yttre skalet är hårda osmältbara fibrer ^_^

Basmatiris 9 mg magnesium

Råris        44 mg magnesium

Plus att vitt ris är snabba kolhydrater.

"En ny stor amerikansk observationsstudie visar att de som äter mycket vitt ris oftare får diabetes. Knappast förvånande, samma sak har visats tidigare i andra befolkningar.

Ris består mest av stärkelse, som blir rent druvsocker i magen. Det tas snabbt upp och höjer blodsockret. Särskilt snabbt går det med vitt ris, som är nästan enbart ren stärkelse.

Vitt eller brunt?

De som oftare åt brunt ris istället i studien fick mindre ofta diabetes. Men det behöver förstås inte innebära att grövre kolhydrater är bra, bara att de är mindre dåliga än snabbare kolhydrater. Hur länge dröjer det innan dagens näringsexpertis inser det tror ni?"

http://www.kostdoktorn.se/vitt-ris-och-diabetes

• Like 1

Brunt ris innehåller dock nästan lika många kh som vitt ris. Jag skulle (om jag tvingades  :) ) välja vitt ris framför brunt, för som MKJ skriver innehåller det "bara" stärkelse. I brunt ris finns en del antinutrienter som, även om de inte är lika potenta som de i modernt vete, dock känns olämpliga för våra tarmar. Här finns en beskrivning: http://www.marksdailyapple.com/is-rice-unhealthy/#axzz2kYUBVxjT.

• Like 1

3. Finns det överviktiga barn som gått ned i vikt av LCHF?

Robert Lustig har ju arbetat länge med överviktiga barn, och han har botat riktigt många med LCHF. Det var genom det som han kom in på det arbete han nu gör för att upplysa världen framför allt om det olämpliga med socker i stor mängd.

• Like 1

Brunt basmatiris är utan det yttersta skalet! Smakar gott och utan fiber som rispar i halsen!

Ni som fortf äter ris, jämför smaken på brunt basmatiris och det s k råriset! Och pröva parboild!

Hehe, har inte ätit ris på flera år......