Jump to content

Barn & LCHF eller behöver de kolhydrater?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Monique (och Kostdoktorn) säger att LCHF passar även till barn: Kan barn äta LCHF?

Andra säger att barn behöver kolhydrater (mer än vuxna).

1. Kan ni som läser berätta hur barn (egna eller andras) mår av LCHF?

2. Tycker barnen om LCHF-maten eller äter de hellre ha annan mat?

3. Finns det överviktiga barn som gått ned i vikt av LCHF?

• Like 2

Självklart ska inte barn utsättas för massor av kolhydrater!

Jag är bekant med en sjuksköterska, som är farmor till en femtonårig kille med epilepsi. Hon bakar massor med kakor och bullar, till sig själv och sin diabetessjuke make, men också till detta barnbarn. Hon anser att han behöver extra energi pga sin sjukdom.

För en tid sedan berättade jag för henne hur man behandlat epilepsisjuka barn sedan hundra år tillbaka. Alltså mer fett och färre kolhydrater.

Hon bara stirrade på mig, men svarade inte.

Jag har inte träffat henne sedan dess.

• Like 6

Mina ungar som idag börjar vara vuxna är ofta striktare med kosten än vad jag själv är <_<

Dom gillar helt enkelt inte pasta ris eller potatis i någon omfattning även om nån enstaka pizza med kompisarna slinker ner nån gång ibland

Hur kan det nu komma sig?

Jo ungar gör inte som man säger men oftast härmar dom däremot ens beteende ^_^

När dom var små såg vi (av flera anledningar) alltid till att det fanns ris eller potatis tillgängligt men ungarna kollar hur de vuxnas tallrikar ser ut och imiterar upplägget

När dom sen blir lite större och frågvisa så får dom även med sig tänket i ryggsäcken

Efter ett tag insåg vi att det var komplett onödigt med nån stärkelsekälla eftersom ingen i familjen egentligen var intresserad av den :D

• Like 5