Mr.T Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Hej allesammans, Jag har sen 2008 ätit LCHF.....(De senare åren tämligen liberal sådan.) Men nu, för en dryg månad tillbaka så ville jag testa strikt LCHF. (Jag var väldigt nyfiken på hur det skulle kännas för att hamna i ketos.) Så jag köpte en ketonmätare och skred till verket. Tog en vecka och vips så var jag i optimal ketos (2.8 på första mätningen) Sen har jag legat tämligen stadigt runt 2.4.....Men, hjärtklappningen har bara blivit värre....och värre.....och värre.... (Innan ngn nämner magnesium så vill jag bara säga att jag tar två tabletter dagligen) Läser man på bloggar och dylikt så står det att hjärtklappningen ska avta på ett par dagar........Men nu känns det nästan som om jag har det hela tiden......Jag tom vaknar av det på nätterna (Och det är inte det lättaste att somna med det) Så hur länge ska man stå ut? Jag vet att det är kosten och inget annat.....Har haft det såhär tidigare när jag testat striktare LCHF....Men då har jag bytt kost, och det har gått om......Men nu vill jag ju försöka köra på detta ett tag....Men hjärtklappningen börja verkligen göra mig orolig...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Klassiska omställningsbesvär.. det går över på en vecka.. eller tre! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Hej jag har bara kört Lchf åtta dagar men då jag är Distriktsköterska skulle jag råda dig att bryta genast. Lite hjärtklappning då och då är inte farligt men just nu jobbar din kropp för högtryck och det är väldigt belastande för hjärtat. Själv, med den utbildning jag har skulle jag aldrig sätta min kropp i Ketos, Ketos för mig är en väldigt sjuk människa som oftast behöver sjukvård med b.la Bikarbonatdropp och andra resurser. Måste du vara i Ketos? Är det någon som kan förklara för mig vad det är bra för? Annars tycker jag att liberal Lchf är bra för kroppen. Hälsningar Kajsa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 (edited) Jag lider av samma besvär som dig Mr.T. Jag har varit i ketos i 6 år, och hjärtklappningen blir inte bättre, men det finns en mirakelkur, och det är vatten och salt. Häll i dig 3-4 dl vatten och ett kryddmått vanligt bordssalt. Värt att testa, det är min hjälp, för jag vill inte ur ketosen Edit: När man är i ketos så kissar man ur sig mer vätska, och då även salter, och ett symtom på det kan vara just hjärtklappning, detta verkar vara övergående hos många, men inte hos alla verkar det som. Så vatten och salt när man känner av hjärtklappningen. Jag tror även att jag någonstans har läst att kostdoktorn skrivit att det finns en biverkan på ketos hos några, och det är hjärtklappning. Edited October 24, 2013 by Syster 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Du blandar i hop ketos med ketocidos (rätt stavat?) Det är diabetiker som drabbas av detta. Läs kostdoktorns blogg så fattar du. Hej jag har bara kört Lchf åtta dagar men då jag är Distriktsköterska skulle jag råda dig att bryta genast. Lite hjärtklappning då och då är inte farligt men just nu jobbar din kropp för högtryck och det är väldigt belastande för hjärtat. Själv, med den utbildning jag har skulle jag aldrig sätta min kropp i Ketos, Ketos för mig är en väldigt sjuk människa som oftast behöver sjukvård med b.la Bikarbonatdropp och andra resurser. Måste du vara i Ketos? Är det någon som kan förklara för mig vad det är bra för? Annars tycker jag att liberal Lchf är bra för kroppen.Hälsningar Kajsa 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted October 24, 2013 Popular Post Share Posted October 24, 2013 Hej jag har bara kört Lchf åtta dagar men då jag är Distriktsköterska skulle jag råda dig att bryta genast. Lite hjärtklappning då och då är inte farligt men just nu jobbar din kropp för högtryck och det är väldigt belastande för hjärtat. Själv, med den utbildning jag har skulle jag aldrig sätta min kropp i Ketos, Ketos för mig är en väldigt sjuk människa som oftast behöver sjukvård med b.la Bikarbonatdropp och andra resurser. Måste du vara i Ketos? Är det någon som kan förklara för mig vad det är bra för? Annars tycker jag att liberal Lchf är bra för kroppen. Hälsningar Kajsa Det är nog snarare som så att du alldrig träffat på någon med ketos utan att de har varit sjuka.. och så länge man har en fungerande bukspottkörtel som kan utsöndra insulin så får man alldrig ketoacidos! Ketsos regeleras av insulin.. och om ketonhalten stiger så stiger insulinet och drar ner på lipolysen.. varvid mindre mängd FFA finns tillgängligt i blodet.. och som sen kan användas av levern för ketonproduktion. Det är typ 1 diabetiker och förgiftning som kan leda till ketoacidos. Ketos uppträder hos alla mer eller mindre, när det gått lång tid mellan måltiderna, efter en natts sömn, vid hård fysisk ansträngning typ maraton eller vid fasta och bantning. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Förutom Zepps alldeles jättebra beskrivning om skillnaden på ketos och ketoacidos så vill jag tala om att varför man vill vara i ketos , det beror på att då är kroppen i fettförbränning, istället för kolhydratförbränning, och man mår så mycket bättre av att befinna sig i enbart ketos och inte växla mellan de två olika energiförbränningarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Förutom Zepps alldeles jättebra beskrivning om skillnaden på ketos och ketoacidos så vill jag tala om att varför man vill vara i ketos , det beror på att då är kroppen i fettförbränning, istället för kolhydratförbränning, och man mår så mycket bättre av att befinna sig i enbart ketos och inte växla mellan de två olika energiförbränningarna. För mig låter det lite konstigt. När man äter blandkost så bränner man hela tiden en del fett och en del kolhydrater. Det är helt normalt och naturligt och inte mår man dåligt av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 För mig låter det lite konstigt. När man äter blandkost så bränner man hela tiden en del fett och en del kolhydrater. Det är helt normalt och naturligt och inte mår man dåligt av det. Jag kan inte säga annat än att vi är väl alla olika, mår olika, och upplever olika 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ketogen kost (typ <50 gr kolhydrater) är också antiinflammatorisk, vilket kan vara en bra anledning att vilja befinna sig i detta tillstånd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 För mig låter det lite konstigt. När man äter blandkost så bränner man hela tiden en del fett och en del kolhydrater. Det är helt normalt och naturligt och inte mår man dåligt av det. Mnjae.. för det första.. skulle gissa att 90% av medlemmarna på detta forum har något vikt eller hälsoproblem som de rätt eller orätt relaterar till kosten.. och då menar jag den de åt förut.. eller så är de anhörig med någon som har de problemen! Sen så.. i dag lär det finnas cirka 250 000 diagnosticerade diabetiker i Sverige.. bedömningen är att det verkliga talet är minst dubbelt upp, de har inte fått någon diagnos ännu! En del dyker upp på hjärtintensiven så småningom och där får de sin första diagnos! Och på det så kommer ungefär lika många med metabolt syndrom.. så i runda slängar minst en miljon medborgare i landet som har problem relaterade till glukosmetabolismen. Såå.. kanske inte så underligt att några känner att de mår så mycket bättre i ketos!? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Jag lider av samma besvär som dig Mr.T. Jag har varit i ketos i 6 år, och hjärtklappningen blir inte bättre, men det finns en mirakelkur, och det är vatten och salt. Häll i dig 3-4 dl vatten och ett kryddmått vanligt bordssalt. Värt att testa, det är min hjälp, för jag vill inte ur ketosen Edit: När man är i ketos så kissar man ur sig mer vätska, och då även salter, och ett symtom på det kan vara just hjärtklappning, detta verkar vara övergående hos många, men inte hos alla verkar det som. Så vatten och salt när man känner av hjärtklappningen. Jag tror även att jag någonstans har läst att kostdoktorn skrivit att det finns en biverkan på ketos hos några, och det är hjärtklappning. Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ? Häls kajsa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ? Häls kajsa Alla som äter mindre än 50 gr kolhydrater per dag är väl i ketos, vilket nog är majoriteten som postar på detta forum. Jag äter en ketogen (och glutenfri) diet för att hjälpa min kropp i kampen mot MS. Jag vet inte om jag känner av så mycket att jag är i ketos, men jag känner definitivt av att jag följer en antiinflammatorisk kost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted October 24, 2013 Popular Post Share Posted October 24, 2013 Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ? Häls kajsa Mnja.. ketos är ett naturligt tillstånd, fundera lite på hur Inuiter, samer, masajer som levt på en högfettkost.. i stort sett utan kolhydrater har överlevt i forna tider. Frågan är nog snarare om det är så hälsosamt att så sällan utnyttja denna del av vår metabolism så som det görs i dag? Speciellt med tanke på vad det för med sig.. vi har ett väldigt begränsat lagringsutrymme för kolhydrater.. vilket ställer till det för många på en högkolhydratkost, med kroniskt högt blodsocker som följd och som resultat av det hyperinsulinemi och insulinresistens. Det känns inte på något särskildt sätt att vara i ketos.. förutom själva omställningsfasen.. speciellt om fettoxidationsförmågan varit underutvecklad på grund av en högkolhydratkost.. du vet kroppen tillverkar inte mer än vad som behövs av ensymer och bärarprotein för födoämnen som sällan används. Så de sk omställningsbesvären handlar om hur bra fettoxidationsförmåga man har.. var den underutvecklad drabbas man så klart av glukosbrist i början, medans kroppen uppreglerar betaoxidation, lipolys, glukoneogenes, ketolys och karnitinsystemet. Förutom viknedgång, lägre blodtryck så är hjärtklappning en av de vanliga biverkningarna under omställningen.. det har flera orsaker, tex så har hjärtat en preferens för ketolys, likaså stora delar av hjärnan, men den är inte van vid så högoktaningt bränsle och det kan leda till hjärklappning, sen så får man inte i sig så mycket salt från mat man lagat från råvaror såvida man inte saltar ordentligt.. och så kissar man som sjutton i början.. varvid salt sköljs ut passivt.. salt är en viktig elektrolyt. Vatten behöver nog inte tillsättas utan det är nog snarare som så att det dricks kopiöst i början och då behöver man mer salt.. sen så.. befolkningen generellt ligger lågt på magnesium, vilket är en annan elektrolyt för att muskler skall jobba bra. Det man känner mest utav efter en tid på ketos är att man kan gå väldigt länge utan att äta.. och två måltider om dagen brukar vara legio. Men får man besvärande och ihållande hjärtklappning så skall man självklart inte gå omkring och lida samt oroa sig utan testa salt först för att se om det hjälper, vilket är vanligt men annars så får man ta ett steg tillbaka och öka på kolhydraterna en aning tills besvären avklingar och sakta minska på dem så kroppen hänger med. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ? Häls kajsa Nej, du är absolut inte tjatig, jag kan förstå att det låter helt vrickat att sätta kroppen i ett tillstånd som ger hjärtklappning. Jag var nog lite otydlig i det jag skrev. Jag har en del inflammatoriska sjukdomar som jag håller i chack med ketogen kost, och min mage tål inga kolhydrater.Därför vill jag befinna mig i stadig ketos och inte "gå ur den" allt för mycket och ofta. Hjärtklappningen som biverkan är som Zepp skrivit ofta övergående, men hos vissa verkar den inte riktigt vara det. Men dricker jag tillräckligt med vatten och tar lite salt när jag känner att hjärtklappningen är på gång så går det över efter cirka tio minuter. Därför är vatten och salt ett återkommande råd här på forumet även till en del andra omställningsbesvär som trötthet, lågt blodtryck, muskeltrötthet och så vidare... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Nu får vi skilja på äpplen & päron lite tycker jag Hjärtklappning är som flera skrivit en klassisk biverkning av att ketonnivån i kroppen stiger och att vätske/saltbalans "skvalpat till" lite temporärt Det kan alltså ske även om man ätit lchf ett längre tag (liberalt) och sen väljer att strikta till kosten ytterligare Balans inträder alltid efter ett kortare tag och symptomen försvinner Själv bör man se till att få i sig salter och vätska och inse vad det handlar om och inte fixera sig vid fenomenet Sen! Är det alldeles utmärkt att Kajsa48 ändå påminner oss att hjärtklappning även kan komma sig av att man faktiskt har nåt problem med pumpen och inte behöver vara kostrelaterat Misstänker man att det inte har att göra med att man striktat till kosten bör man förstås få det hela undersökt.. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Mycket bra att du dufva påpekar detta Det är lätt att bli lite "hemmablind" ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.T Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Hej, Vill tacka Zepp, Syster, Kajsa och alla andra som har svarat och diskuterat mina funderingar.... Igår väcktes tanken "är det här verkligen nyttigt och naturligt?" Men Zepp´s svar om att kroppen inte är van verka resonlig. Jag har själv egentligen inget större behov av att vara i ketos. Men det finns de i min närhet som kämpar med sin vikt, så om jag ska kunna vara dem till hjälp, så måste jag ju kunna veta hur det är att köra strikt. Det känns lite trist att hjärtklappningen kan vara så ihärdig, det känns lite som att man blir lurad när man läser att den ska gå över på ett par dagar (Och då som i mitt fall hålla på i ca 3 veckor.) Jobbigt med hjärtklappningen (förutom den obehagliga känslan) är att man dessutom blir väldigt lättirriterad och ångestfull. Nåväl, idag har jag nog brutit den optimala ketosen (Har ätit lite mandelbröd, haft lite jordnötssmör som pålägg). Jag ska dock beställa fler ketonstickor till mätaren och göra ett nytt försök. Ska då testa Systers salttips......Hoppas verkligen att det hjälper Tack för allt än en gång 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Tänk vad duktiga ni alla är och vad mycket ni kan, jag lär mig massor så fort jag går in på kostdoktorn. Jag har bestämt mig för att lchf ska bli mitt sätt att leva och att det får ta tid i början. Så får man massa gratisråd och tips. Tack// Kajsa48 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Nej, du är absolut inte tjatig, jag kan förstå att det låter helt vrickat att sätta kroppen i ett tillstånd som ger hjärtklappning. Jag var nog lite otydlig i det jag skrev. Jag har en del inflammatoriska sjukdomar som jag håller i chack med ketogen kost, och min mage tål inga kolhydrater.Därför vill jag befinna mig i stadig ketos och inte "gå ur den" allt för mycket och ofta. Hjärtklappningen som biverkan är som Zepp skrivit ofta övergående, men hos vissa verkar den inte riktigt vara det. Men dricker jag tillräckligt med vatten och tar lite salt när jag känner att hjärtklappningen är på gång så går det över efter cirka tio minuter. Därför är vatten och salt ett återkommande råd här på forumet även till en del andra omställningsbesvär som trötthet, lågt blodtryck, muskeltrötthet och så vidare... Verkligen vrickat, du får nog bita i sura äpplet och knalla iväg till farbror doktorn. Sen kan ju jag tycka att det verkar motsägelsefullt att dricka vatten, om man inte är törstig, om man lider av saltbrist. Vad har du testat som inte funkat för att bli kvitt hjärtklappningen? Du är väl inte snål på kalorierna? Grädde är ju en härlig sportdryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Verkligen vrickat, du får nog bita i sura äpplet och knalla iväg till farbror doktorn. Sen kan ju jag tycka att det verkar motsägelsefullt att dricka vatten, om man inte är törstig, om man lider av saltbrist. Vad har du testat som inte funkat för att bli kvitt hjärtklappningen? Du är väl inte snål på kalorierna? Grädde är ju en härlig sportdryck. Säg inte det, att det är motsägelsefullt att dricka vatten om man inte är törstig, det är nog en hel del människor som faktiskt sällan upplever törst. Salt och vatten funkar, för mig i alla fall för vissa andra här också, om jag inte helt har missförstått en del inlägg. Angående farbror doktorn så tror jag att de har relativt bra koll på mig redan Kalorierna, eller energiintaget som jag föredrar att kalla det, är det nog inget större fel på, oftast, tror jag. ska ha det i åtanke, om hjärtklappningen dyker upp när jag ätitit för lite. tack för tipset Vittvrak 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Nästa gång du får hjärtklappning ska du kanske medicinera dig med Vivanis 92% choklad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Nästa gång du får hjärtklappning ska du kanske medicinera dig med Vivanis 92% choklad Nä, jisses Amalia, ju mörkare choklad, desto mer hjärtklappning. Allvarligt talat så får jag blodtrycksfall av mörk choklad, jag tycker att det ska lanseras som blodtrycksmedicin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Hursomhelst så får du inte nöja dig med att få hjärtklappning stup i kvarten, kräver :-) härmed löpande rapporter på vad du provat tills du hittat nåt som gör att det inte uppkommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Nä, jisses Amalia, ju mörkare choklad, desto mer hjärtklappning. Allvarligt talat så får jag blodtrycksfall av mörk choklad, jag tycker att det ska lanseras som blodtrycksmedicin Själv triggar det panikångest hos mig. Finns koffein i choklad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Hej allesammans, Jag har sen 2008 ätit LCHF.....(De senare åren tämligen liberal sådan.) Men nu, för en dryg månad tillbaka så ville jag testa strikt LCHF. (Jag var väldigt nyfiken på hur det skulle kännas för att hamna i ketos.) Så jag köpte en ketonmätare och skred till verket. Tog en vecka och vips så var jag i optimal ketos (2.8 på första mätningen) Sen har jag legat tämligen stadigt runt 2.4.....Men, hjärtklappningen har bara blivit värre....och värre.....och värre.... (Innan ngn nämner magnesium så vill jag bara säga att jag tar två tabletter dagligen) Läser man på bloggar och dylikt så står det att hjärtklappningen ska avta på ett par dagar........Men nu känns det nästan som om jag har det hela tiden......Jag tom vaknar av det på nätterna (Och det är inte det lättaste att somna med det) Så hur länge ska man stå ut? Jag vet att det är kosten och inget annat.....Har haft det såhär tidigare när jag testat striktare LCHF....Men då har jag bytt kost, och det har gått om......Men nu vill jag ju försöka köra på detta ett tag....Men hjärtklappningen börja verkligen göra mig orolig...... Har också haft hjärtklappningar, yrsel, suddig blick (fast optikern säger min syn inte förändrats). Tänkte det kunde vara panikångesten man lider av sedan två år tillbaka. Men så började jag testa vad som hände om jag drack mer vatten, dvs 2-3 liter vätska om dagen. Det blev inte bättre. Började kissa som tusan däremot. Så jag provade tricket att ta 3 teskedar salt i ett stort glas vatten och dricker det och se vad som hände inom en timme: 1. Huvudvärken försvann inom 1-2 timmar. 2. Hjärtklappningar och stramande i musklerna upphörde runt en timme. 3. Efter att ha saltat mer på maten och gjort vätskeersättning (utan socker osv) och druckit var jag klart skarpare i synen efter 2-3 dagar. Och det var där som jag istället började kissa motsvarande mängd vätska istället för att det verkade som kroppen höll kvar vätskan när det fanns salt med. Är det salt kroppen vill åt så kommer du känna det i smaklökarna också. Då smakar det inte illa om vätskeersättningen eller när du saltat mycket. Däremot gör det så när kroppen har fått det salt den vill ha. Kan inte nog påpeka att det är viktigt att saltet (natriumklorid) innehåller jod också. Symptom på jodbrist är flera, bland annat hjärtklappning. Samt olag med sköldkörteln som påverkar ämnesomsättningen och ger väldigt jobbiga symtom. Har du bakomliggande ångestproblematik lär du ta med det i beräkningen också. För säkerhets skull, gå och kolla upp dig hos familjeläkaren. Be dem ta blodtryck, kolla puls, EKG, blodstatus (elektrolyter, hur tjockt blodet är, fullblodstatus på magnesium, jod, sköldkörteln (TSH, T3, T4 osv), hormoner (även i urinet). Så vitt jag vet så har socialstyrelsen väl fastslagit att man som patient också ska ha noga kontroll och uppföljning om man äter lågkolhydratkost längre än ett halvår (just för att de inte vet eller säger sig ha belägg för tiden utöver den tiden) om jag läste rätt i deras utlåtande när de gav Annika Dahlqvist rätt mot dietisterna för några år sedan. http://annikadahlqvist.com/2013/06/16/dimhjarna-saltbrist/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Nä, jisses Amalia, ju mörkare choklad, desto mer hjärtklappning. Allvarligt talat så får jag blodtrycksfall av mörk choklad, jag tycker att det ska lanseras som blodtrycksmedicin Kakao är blodtryckssänkande för många då det innehåller substanser som fungerar som ACE-hämmare. http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/kakao-en-fungerande-ace-h%C3%A4mmare-8200 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Hursomhelst så får du inte nöja dig med att få hjärtklappning stup i kvarten, kräver :-) härmed löpande rapporter på vad du provat tills du hittat nåt som gör att det inte uppkommer. Lovar att rapportera Men jag har ju hittat något som hjälper, vatten och salt. Men jag tror att det är som så, att jag har ett så lågt blodtryck (90/60) att hjärtat kompenserar med att slå fortare. När jag då dricker vatten och tillför salt, så stiger blodtrycket lite och hjärtat slår mindre fort. En teori 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Lovar att rapportera Men jag har ju hittat något som hjälper, vatten och salt. Men jag tror att det är som så, att jag har ett så lågt blodtryck (90/60) att hjärtat kompenserar med att slå fortare. När jag då dricker vatten och tillför salt, så stiger blodtrycket lite och hjärtat slår mindre fort. En teori Standardsvaret på säkert 80% av oroliga "jag mår inte bra"-frågor på det här forumet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Standardsvaret på säkert 80% av oroliga "jag mår inte bra"-frågor på det här forumet. Jo jag har sett det svaret åtskilliga gånger och jag gillart inte, det kan väl vara ok som en akut lösning vid övergångsbesvär men om någon som inte haft problem med lågt blodtryck och hjärtklappning tidigare ska behöva drabbas av det när denne börjar med LCHF så är det ett misslyckande. Lösningen ska in i kosten på något sätt, ska man behöva slänga i sig salt o vatten för att man får hjärtklappning då har man hamnat fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Eh.. vatten och salt är essentiellt! Dvs det skall ingå i en normal kost! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Eh.. vatten och salt är essentiellt! Dvs det skall ingå i en normal kost! Just det och då ska man inte behöva få hjärtklappning. Om inte problemet är nåt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 En sak jag la märke till i början var att efter att ha tagit bort livsmedel som inte passar sig i strikt LCHF så försvann även saltet. Tydligen även smaken för salt då det myckna fettet bär så mycket smak att jag inte märkte det. Löste det genom att alltid se till att salt ingår åtminstone vid någon av måltiderna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Just det och då ska man inte behöva få hjärtklappning. Om inte problemet är nåt annat. Men äter man mat tillagad från råvaror så måste man salta själv i tillräcklig omfattning! Alternativt bosätta sig vid salta hav och leva av mat från detta.. alternativ 2, dricka mycket färskt blod! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Men äter man mat tillagad från råvaror så måste man salta själv i tillräcklig omfattning! Alternativt bosätta sig vid salta hav och leva av mat från detta.. alternativ 2, dricka mycket färskt blod! Rätt igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 http://www.kostdemokrati.se/opinion/2013/07/19/salt-ar-livet/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jo jag har sett det svaret åtskilliga gånger och jag gillart inte, det kan väl vara ok som en akut lösning vid övergångsbesvär men om någon som inte haft problem med lågt blodtryck och hjärtklappning tidigare ska behöva drabbas av det när denne börjar med LCHF så är det ett misslyckande. Lösningen ska in i kosten på något sätt, ska man behöva slänga i sig salt o vatten för att man får hjärtklappning då har man hamnat fel. Jag tycker inte att jag har hamnat fel med kosten trots hjärtklappning ibland. Lågt blodtryck hade jag även innan kostomläggningen. På grund av ketogen kost har jag kunnat sluta med både kortison och cellgifter för en reumatisk sjukdom. Jag kan befinna mig i samma rum som andra människor utan skämmas ihjäl över min bubblande och oljudsframkallande mage, och jag slipper även ständig värk från den samma. Sen har jag tyvärr ett par andra blodrelaterade besvär som tyvärr inte ketogen kost rår på, men som kanske till viss del kan förklara hjärtklappning emellanåt. Jag dricker hellre lite extra vatten och tar lite salt (då det faktiskt hjälper) än att stoppa i mig betablockerare med en massa biverkningar. Skulle det inte hjälpa, så skulle jag definitivt söka läkare, vilket jag tidigare för några år sedan redan gjort, och inget större fel på hjärtat kunde då upptäckas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Livet är inte bara natt och dag, utan vi har skymning därmellan också. LCHF sträcker sig med mariginal över både morgon och kväll och därmed går det säkert hitta en nivå där hjärtat inte rusar. "Optimal ketos" är nämligen inget man behöver befinna sig i för att erhålla fördelarna av ketogen diet. Fördelarna får man del av i regel direkt när man lämnat sockerlivet bakom sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Livet är inte bara natt och dag, utan vi har skymning därmellan också. LCHF sträcker sig med mariginal över både morgon och kväll och därmed går det säkert hitta en nivå där hjärtat inte rusar. "Optimal ketos" är nämligen inget man behöver befinna sig i för att erhålla fördelarna av ketogen diet. Fördelarna får man del av i regel direkt när man lämnat sockerlivet bakom sig. Att inte behöva befinna sig i optimal ketos stämmer säkerligen in på alla som är friska, de som inte har autoimmuna sjukdomar. Men min personliga erfarenhet är att det är det bästa tillståndet, om man har haft oturen att drabbas av en dylik sjukdom och har en önskan om att må så bra som möjligt med så lite mediciner som möjligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Du menar alltså, att det är skillnad om man ligger på 1,2 eller 2,5 ? Jag är inte så säker på det och hittar faktiskt inga belägg för det heller. Däremot finns det en massa tyckande att läsa om. Jag personligen har aldrig märkt någon skillnad i måendet om jag så haft 0,7 eller 3,5 ! Nu har jag iofs... mig veterligen... inte heller några autoimmuna sjukdomar, men det vore intressant och få läsa om just om bevisen varför 1,5 till 3,0 i ketos skulle vara mer fördelaktigt än någon annan nivå ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Du menar alltså, att det är skillnad om man ligger på 1,2 eller 2,5 ? Jag är inte så säker på det och hittar faktiskt inga belägg för det heller. Däremot finns det en massa tyckande att läsa om. Jag personligen har aldrig märkt någon skillnad i måendet om jag så haft 0,7 eller 3,5 ! Nu har jag iofs inte heller några autoimmuna sjukdomar, men det vore faktisk kul och få läsa om just om bevisen varför 1,5 till 3,0 i ketos skulle vara mer fördelaktigt än någon annan nivå ? Jag har nog mig själv som referens, plus några till i min omgivning, men så här säger Jonas Bergqvist om optimal ketos... "För en insulinresistent person är det däremot eftersträvansvärt med optimal ketos. Det beror på att ketonerna då har en avgörande betydelse för energiförbränningen i de celler som har blivit insulinresistenta och som inte kan förbränna fettsyror - framför allt hjärnans nervceller. Ketos är också eftersträvansvärt vid olika neurologiska sjukdomar som till exempel epilepsi, eftersom ketoner stimulerar reparation av nervceller och balans av hjärnans elektriska signaler. Se det som att ketoner är lugnande för hjärnan. Det kan också vara eftersträvansvärt för dig som vill gå ner i vikt men som inte tränar. Ketos leder till viktminskning genom att fett förbränns effektivt och fettmassan minskar, men ketos är inte en förutsättning för effektiv viktminskning" Nu säger han inget om autoimmuna sjukdomar här, men personligen så tror jag att en reparation av celler i andra delar av kroppen, och inte bara i hjärnan, även stimuleras av en optimal ketos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Ja.. och jag menar att både Limp och Jonas har rätt.. dvs man skall alltid sträva efter optimalt.. och det kan variera från person till person var den optimala zonen ligger! Altså.. vet ju att Limp anser ketos vara något eftersträvansvärt.. eller iallafall inget som skall undvikas.. jag har lite små funderingar huruvida det är bra att alldrig befinna sig i ketos.. och Jonas har rätt att vissa är metabolt och på annat sätt skadade och kan ha fördelar av att ligga inom en viss zon.. även om denna kan variera från person till person och mellan tillstånd och tillstånd! Men som sagt vad.. att det skulle finnas någon zon som är optimal för alla och envar betvivlar jag och dessutom att det finns någon forskning på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Ketos är man väl i även om man typ äter 50 gr kh (detta varierar säkert från person till person, men generellt). Var optimal ketos ligger vet jag inte. Menar man att ketosen är mer optimal ju mindre kolhydrater man äter eller där man har den effektivaste energiomvandligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag tycker inte att jag har hamnat fel med kosten trots hjärtklappning ibland. Lågt blodtryck hade jag även innan kostomläggningen. På grund av ketogen kost har jag kunnat sluta med både kortison och cellgifter för en reumatisk sjukdom. Jag kan befinna mig i samma rum som andra människor utan skämmas ihäl över min bubblande och oljudsframkallande mage, och jag slipper även ständig värk från den samma. Sen har jag tyvärr ett par andra blodrelaterade besvär som tyvärr inte ketogen kost rår på, men som kanske till viss del kan förklara hjärtklappning emellanåt. Jag dricker hellre lite extra vatten och tar lite salt (då det faktiskt hjälper) än att stoppa i mig betablockerare med en massa biverkningar. Skulle det inte hjälpa, så skulle jag definitivt söka läkare, vilket jag tidigare för några år sedan redan gjort, och inget större fel på hjärtat kunde då upptäckas Asså, jag är inget vegantroll som tror att LCHF är början till världens undergång, jag tror inte på något sätt att du är helt fel ute, bara lite. Kanske är det så enkelt att du borde salta mer på maten, sen vägrar jag tro att man ska dricka vatten utan att vara törstig, hellre vin, det är åtminstone kul. Kan också tänka mig att LCHF inte är lösningen på allt, kanske kunde tung styrketräning (ja, jag tror det är bra för ( nästan) alla) sätta snurr på ämnesomsättningen och om du följer upp med ökat kaloriintag göra en del för hälsan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Asså, jag är inget vegantroll som tror att LCHF är början till världens undergång, jag tror inte på något sätt att du är helt fel ute, bara lite. Kanske är det så enkelt att du borde salta mer på maten, sen vägrar jag tro att man ska dricka vatten utan att vara törstig, hellre vin, det är åtminstone kul. Kan också tänka mig att LCHF inte är lösningen på allt, kanske kunde tung styrketräning (ja, jag tror det är bra för ( nästan) alla) sätta snurr på ämnesomsättningen och om du följer upp med ökat kaloriintag göra en del för hälsan. Rättar lite, som akut lösning funkar ju säkert vatten o salt, det har jag inget emot. Jag är bara intresserad av att den akuta situationen ska undvikas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 För en insulinresistent person är det däremot eftersträvansvärt med optimal ketos. Det beror på att ketonerna då har en avgörande betydelse för energiförbränningen i de celler som har blivit insulinresistenta och som inte kan förbränna fettsyror - framför allt hjärnans nervceller. Ketos är också eftersträvansvärt vid olika neurologiska sjukdomar som till exempel epilepsi, eftersom ketoner stimulerar reparation av nervceller och balans av hjärnans elektriska signaler. Se det som att ketoner är lugnande för hjärnan. Det kan också vara eftersträvansvärt för dig som vill gå ner i vikt men som inte tränar. Ketos leder till viktminskning genom att fett förbränns effektivt och fettmassan minskar, men ketos är inte en förutsättning för effektiv viktminskning" Men vad är optimal ketos ?... jag hävdar att det finns inget... optimalt, alltså ! Det är också pudelns kärna i mitt resonemang. Jag hittar ingenstans några bevis på att "optimalt" skulle på något sätt vara bättre än annan ketos. Ja... det finns en graf med obestämt ursprung som florerar i olika sammanghang när det pratas om "optimal" ketos. Men ingen verkar veta var grafen kommer ifrån eller vad som ligger bakom det angivna intervallet och varför ? Det finns också andra utlåtanden om att dieatalt ketos skulle gälla upp till 8,0 mmol... faktiskt lika "dimmiga" utlåtanden som beträffande det "optimala". Ketos som ketos säger jag.. motbevisa mig gärna ! Jag sticker ut hakan kraftigt nu i hopp om fakta Hittar vi inget fakta, tycker jag att vi sågar myten om "optimalt" för gott ! All ketos är bra... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Optimal ketos ligger från 0,5 mmol/dl till 3 mmol/dl, enligt forskarna Jeff Volek och Stephen Phinney. Jag antar att en nivå under 0,5 mmol/dl kan innebära en risk att man inte har nog med "soppa i tanken", så att säga. De har i sin forskning inte kunnat se att en nivå över 3 mmol/dl ger någon förbättring. Nivåer upp emot 15-20 mmol/dl är ketoacidos, och som ni säkert vet, farligt. Om nu detta verkligen ÄR optimala nivåer kan man säkert diskutera, men så menar dessa båda herrarna i alla fall, och deras kunnande i ämnet kan man inte ifrågasätta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Men vad är optimal ketos ?... jag hävdar att det finns inget... optimalt, alltså ! Det är också pudelns kärna i mitt resonemang. Jag hittar ingenstans några bevis på att "optimalt" skulle på något sätt vara bättre än annan ketos. Ja... det finns en graf med obestämt ursprung som florerar i olika sammanghang när det pratas om "optimal" ketos. Men ingen verkar veta var grafen kommer ifrån eller vad som ligger bakom det angivna intervallet och varför ? Det finns också andra utlåtanden om att dieatalt ketos skulle gälla upp till 8,0 mmol... faktiskt lika "dimmiga" utlåtanden som beträffande det "optimala". Ketos som ketos säger jag.. motbevisa mig gärna ! Jag sticker ut hakan kraftigt nu i hopp om fakta Hittar vi inget fakta, tycker jag att vi sågar myten om "optimalt" för gott ! All ketos är bra... Att fastställa en optimal ketos för alla och envar är nog omöjligt som du säger, ungefär som att bestämma en optimal vikt, vi har alla olika kroppsförutsättningar och sammansättning. Den optimala ketosen är individuell som Zepp också säger. För mig är den optimala ketosen där jag inte har symtom från mina leder, vad den ligger på har jag ingen aning om, då jag faktiskt aldrig mätt i blodet. Men för att hålla mig på en nivå utan symtom så bör jag ligga på ett kolhydratintag helst under 20 gram kolhydrater per dag, och med de upplevelserna så inbillar jag mig att jag är i en åtminstone personlig optimal ketos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Optimal ketos ligger från 0,5 mmol/dl till 3 mmol/dl, enligt forskarna Jeff Volek och Stephen Phinney. Jag antar att en nivå under 0,5 mmol/dl kan innebära en risk att man inte har nog med "soppa i tanken", så att säga. De har i sin forskning inte kunnat se att en nivå över 3 mmol/dl ger någon förbättring. Nivåer upp emot 15-20 mmol/dl är ketoacidos, och som ni säkert vet, farligt. Om nu detta verkligen ÄR optimala nivåer kan man säkert diskutera, men så menar dessa båda herrarna i alla fall, och deras kunnande i ämnet kan man inte ifrågasätta. Intressant... m.a.o.. - äter man regelrätt strikt LCHF, brukar man så småningom hamna i en relativt stabil ketos. Minst en bit över 1,0+ är min erfarenhet. "Fuskar" man, åker man ur och det tar sin lilla tid att komma tillbaka. - äter man strikt fakir kan man hamna i över 4,0-5,0 emellanåt. Inte hela tiden, men ibland. - om det stämmer som Phinney och Volek säger att nivåer över 3,5 ger inget mer, kan man i princip strunta i sträva efter att hålla sig under 3.5 Alltså, hamnar man i t.ex runt 5,0 är effekten desamma som vid 2.5 och då är det bara och se till att man håller sig i djupare ketos än 0,5 - ... och det gör man om man äter strikt utan fusk. Det brukar iofs ta litet tid innan ketos stabliseras... behöver vi komma ihåg. - alltså.. att försöka optimera sitt ätande för att hålla sig mellan 0,5 till 3,5 i mmol i ketos ger inget extra jämfört med ett högre tal Alltså, tillsvidare besannas mina farhågor om att 0,5-3,0 spannet missuppfattats av många felaktigt beträffande innebörden i ordet "optimal". Syster... du gör helt rätt. Ät så att du ligger i så djup ketos som möjligt, så får du alla fördelarna oavsett dess nivå. Så gör jag nämligen jag. Jag hakade också på "mäthypen" av blodketoner i fjol, men slutade i höstas med löpande mätningar när jag kom på att jag inte kunde styra mängden samt att det hade inget med min viktnedgång att göra. Bara för att kolla var jag själv ligger just nu, så mätte jag mina blodketoner nyss till 1,8 mmol. Jag äter strikt utan fusk och har mig veterligen legat i hyggligt djup ketos med korta undantag sedan sensommaren 2012. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 - äter man strikt fakir kan man hamna i över 4,0-5,0 emellanåt. Inte hela tiden, men ibland. Men är det då eftersträvansvärt att anstränga sig extra för att hamna där, eftersom ytterligare fördelar med en djupare ketos inte kunnat konstateras? Alltså... att försöka "optimera sitt ätande" för att hamna i så djup ketos som möjligt verkar fullständigt onödigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts