Mr.T

Hjälp!! Hjärtklappning!!

Recommended Posts

Hej allesammans,

Jag har sen 2008 ätit LCHF.....(De senare åren tämligen liberal sådan.) Men nu, för en dryg månad tillbaka så ville jag testa strikt LCHF.

(Jag var väldigt nyfiken på hur det skulle kännas för att hamna i ketos.)

Så jag köpte en ketonmätare och skred till verket. 

Tog en vecka och vips så var jag i optimal ketos (2.8 på första mätningen)

Sen har jag legat tämligen stadigt runt 2.4.....Men, hjärtklappningen har bara blivit värre....och värre.....och värre....

(Innan ngn nämner magnesium så vill jag bara säga att jag tar två tabletter dagligen) 

Läser man på bloggar och dylikt så står det att hjärtklappningen ska avta på ett par dagar........Men nu känns det nästan som om jag har det hela tiden......Jag tom vaknar av det på nätterna (Och det är inte det lättaste att somna med det)

Så hur länge ska man stå ut? Jag vet att det är kosten och inget annat.....Har haft det såhär tidigare när jag testat striktare LCHF....Men då har jag bytt kost, och det har gått om......Men nu vill jag ju försöka köra på detta ett tag....Men hjärtklappningen börja verkligen göra mig orolig......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska omställningsbesvär.. det går över på en vecka.. eller tre!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har bara kört Lchf åtta dagar men då jag är Distriktsköterska skulle jag råda dig att bryta genast. Lite hjärtklappning då och då är inte farligt men just nu jobbar din kropp för högtryck och det är väldigt belastande för hjärtat. Själv, med den utbildning jag har skulle jag aldrig sätta min kropp i Ketos, Ketos för mig är en väldigt sjuk människa som oftast behöver sjukvård med b.la Bikarbonatdropp och andra resurser. Måste du vara i Ketos? Är det någon som kan förklara för mig vad det är bra för? Annars tycker jag att liberal Lchf är bra för kroppen.

Hälsningar Kajsa

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider av samma besvär som dig Mr.T. Jag har varit i ketos i 6 år, och hjärtklappningen blir inte bättre, men det finns en mirakelkur, och det är vatten och salt. Häll i dig 3-4 dl vatten och ett kryddmått vanligt bordssalt.

Värt att testa, det är min hjälp, för jag vill inte ur ketosen :)

Edit: När man är i ketos så kissar man ur sig mer vätska, och då även salter, och ett symtom på det kan vara just hjärtklappning, detta verkar vara övergående hos många, men inte hos alla verkar det som.

Så vatten och salt när man känner av hjärtklappningen.

Jag tror även att jag någonstans har läst att kostdoktorn skrivit att det finns en biverkan på ketos hos några, och det är hjärtklappning.

Redigerad av Syster
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du blandar i hop ketos med ketocidos (rätt stavat?) Det är diabetiker som drabbas av detta. Läs kostdoktorns blogg så fattar du.

Hej jag har bara kört Lchf åtta dagar men då jag är Distriktsköterska skulle jag råda dig att bryta genast. Lite hjärtklappning då och då är inte farligt men just nu jobbar din kropp för högtryck och det är väldigt belastande för hjärtat. Själv, med den utbildning jag har skulle jag aldrig sätta min kropp i Ketos, Ketos för mig är en väldigt sjuk människa som oftast behöver sjukvård med b.la Bikarbonatdropp och andra resurser. Måste du vara i Ketos? Är det någon som kan förklara för mig vad det är bra för? Annars tycker jag att liberal Lchf är bra för kroppen.
Hälsningar Kajsa

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom Zepps alldeles jättebra beskrivning om skillnaden på ketos och ketoacidos så vill jag tala om att varför man vill vara i ketos , det beror på att då är kroppen i fettförbränning, istället för kolhydratförbränning, och man mår så mycket bättre av att befinna sig i enbart ketos och inte växla mellan de två olika energiförbränningarna.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom Zepps alldeles jättebra beskrivning om skillnaden på ketos och ketoacidos så vill jag tala om att varför man vill vara i ketos , det beror på att då är kroppen i fettförbränning, istället för kolhydratförbränning, och man mår så mycket bättre av att befinna sig i enbart ketos och inte växla mellan de två olika energiförbränningarna.

För mig låter det lite konstigt. När man äter blandkost så bränner man hela tiden en del fett och en del kolhydrater. Det är helt normalt och naturligt och inte mår man dåligt av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig låter det lite konstigt. När man äter blandkost så bränner man hela tiden en del fett och en del kolhydrater. Det är helt normalt och naturligt och inte mår man dåligt av det.

Jag kan inte säga annat än att vi är väl alla olika, mår olika, och upplever olika ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketogen kost  (typ <50 gr kolhydrater) är också antiinflammatorisk, vilket kan vara en bra anledning att vilja befinna sig i detta tillstånd.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae.. för det första.. skulle gissa att 90% av medlemmarna på detta forum har något vikt eller hälsoproblem som de rätt eller orätt relaterar till kosten.. och då menar jag den de åt förut.. eller så är de anhörig med någon som har de problemen!

Sen så.. i dag lär det finnas cirka 250 000 diagnosticerade diabetiker i Sverige.. bedömningen är att det verkliga talet är minst dubbelt upp, de har inte fått någon diagnos ännu!

En del dyker upp på hjärtintensiven så småningom och där får de sin första diagnos!

Och på det så kommer ungefär lika många med metabolt syndrom.. så i runda slängar minst en miljon medborgare i landet som har problem relaterade till glukosmetabolismen.

Såå.. kanske inte så underligt att några känner att de mår så mycket bättre i ketos!?  :o

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider av samma besvär som dig Mr.T. Jag har varit i ketos i 6 år, och hjärtklappningen blir inte bättre, men det finns en mirakelkur, och det är vatten och salt. Häll i dig 3-4 dl vatten och ett kryddmått vanligt bordssalt.

Värt att testa, det är min hjälp, för jag vill inte ur ketosen :)

Edit: När man är i ketos så kissar man ur sig mer vätska, och då även salter, och ett symtom på det kan vara just hjärtklappning, detta verkar vara övergående hos många, men inte hos alla verkar det som.

Så vatten och salt när man känner av hjärtklappningen.

Jag tror även att jag någonstans har läst att kostdoktorn skrivit att det finns en biverkan på ketos hos några, och det är hjärtklappning.

Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ?

Häls kajsa

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ?

Häls kajsa

Alla som äter mindre än 50 gr kolhydrater per dag är väl i ketos, vilket nog är majoriteten som postar på detta forum. Jag äter en ketogen (och glutenfri) diet för att hjälpa min kropp i kampen mot MS. Jag vet inte om jag känner av så mycket att jag är i ketos, men jag känner definitivt av att jag följer en antiinflammatorisk kost.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häls kajsa

Nej, du är absolut inte tjatig, jag kan förstå att det låter helt vrickat att sätta kroppen i ett tillstånd som ger hjärtklappning.

Jag var nog lite otydlig i det jag skrev.

Jag har en del inflammatoriska sjukdomar som jag håller i chack med ketogen kost, och min mage tål inga kolhydrater.Därför vill jag befinna mig i stadig ketos och inte "gå ur den" allt för mycket och ofta.

Hjärtklappningen som biverkan är som Zepp skrivit ofta övergående, men hos vissa verkar den inte riktigt vara det.

Men dricker jag tillräckligt med vatten och tar lite salt när jag känner att hjärtklappningen är på gång så går det över efter cirka tio minuter.

Därför är vatten och salt ett återkommande råd här på forumet även till en del andra omställningsbesvär som trötthet, lågt blodtryck, muskeltrötthet och så vidare... :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får vi skilja på äpplen & päron lite tycker jag -_-

Hjärtklappning är som flera skrivit en klassisk biverkning av att ketonnivån i kroppen stiger och att vätske/saltbalans "skvalpat till" lite temporärt

Det kan alltså ske även om man ätit lchf ett längre tag (liberalt) och sen väljer att strikta till kosten ytterligare

Balans inträder alltid efter ett kortare tag och symptomen försvinner

Själv bör man se till att få i sig salter och vätska och inse vad det handlar om och inte fixera sig vid fenomenet ;)

Sen!

Är det alldeles utmärkt att Kajsa48 ändå påminner oss att hjärtklappning även kan komma sig av att man faktiskt har nåt problem med pumpen och inte behöver vara kostrelaterat

Misstänker man att det inte har att göra med att man striktat till kosten bör man förstås få det hela undersökt..

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra att du dufva påpekar detta :) Det är lätt att bli lite "hemmablind" ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vill tacka Zepp, Syster, Kajsa och alla andra som har svarat och diskuterat mina funderingar....

Igår väcktes tanken "är det här verkligen nyttigt och naturligt?" 

Men Zepp´s svar om att kroppen inte är van verka resonlig. 

Jag har själv egentligen inget större behov av att vara i ketos. Men det finns de i min närhet som kämpar med sin vikt, så om jag ska kunna vara dem till hjälp, så måste jag ju kunna veta hur det är att köra strikt. Det känns lite trist att hjärtklappningen kan vara så ihärdig, det känns lite som att man blir lurad när man läser att den ska gå över på ett par dagar (Och då som i mitt fall hålla på i ca 3 veckor.) 

Jobbigt med hjärtklappningen (förutom den obehagliga känslan) är att man dessutom blir väldigt lättirriterad och ångestfull. 

Nåväl, idag har jag nog brutit den optimala ketosen (Har ätit lite mandelbröd, haft lite jordnötssmör som pålägg). Jag ska dock beställa fler ketonstickor till mätaren och göra ett nytt försök. Ska då testa Systers salttips......Hoppas verkligen att det hjälper :)

Tack för allt än en gång :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vad duktiga ni alla är och vad mycket ni kan, jag lär mig massor så fort jag går in på kostdoktorn. Jag har bestämt mig för att lchf ska bli mitt sätt att leva och att det får ta tid i början. Så får man massa gratisråd och tips. Tack// Kajsa48

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du är absolut inte tjatig, jag kan förstå att det låter helt vrickat att sätta kroppen i ett tillstånd som ger hjärtklappning.

Jag var nog lite otydlig i det jag skrev.

Jag har en del inflammatoriska sjukdomar som jag håller i chack med ketogen kost, och min mage tål inga kolhydrater.Därför vill jag befinna mig i stadig ketos och inte "gå ur den" allt för mycket och ofta.

Hjärtklappningen som biverkan är som Zepp skrivit ofta övergående, men hos vissa verkar den inte riktigt vara det.

Men dricker jag tillräckligt med vatten och tar lite salt när jag känner att hjärtklappningen är på gång så går det över efter cirka tio minuter.

Därför är vatten och salt ett återkommande råd här på forumet även till en del andra omställningsbesvär som trötthet, lågt blodtryck, muskeltrötthet och så vidare... :)

Verkligen vrickat, du får nog bita i sura äpplet och knalla iväg till farbror doktorn. Sen kan ju jag tycka att det verkar motsägelsefullt att dricka vatten, om man inte är törstig, om man lider av saltbrist. Vad har du testat som inte funkat för att bli kvitt hjärtklappningen? Du är väl inte snål på kalorierna? Grädde är ju en härlig sportdryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen vrickat, du får nog bita i sura äpplet och knalla iväg till farbror doktorn. Sen kan ju jag tycka att det verkar motsägelsefullt att dricka vatten, om man inte är törstig, om man lider av saltbrist. Vad har du testat som inte funkat för att bli kvitt hjärtklappningen? Du är väl inte snål på kalorierna? Grädde är ju en härlig sportdryck.

Säg inte det, att det är motsägelsefullt att dricka vatten om man inte är törstig, det är nog en hel del människor som faktiskt sällan upplever törst. Salt och vatten funkar, för mig i alla fall :) för vissa andra här också, om jag inte helt har missförstått en del inlägg.

Angående farbror doktorn så tror jag att de har relativt bra koll på mig redan :o

Kalorierna, eller energiintaget som jag föredrar att kalla det, är det nog inget större fel på, oftast, tror jag. ska ha det i åtanke, om hjärtklappningen dyker upp när jag ätitit för lite. tack för tipset Vittvrak :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa gång du får hjärtklappning ska du kanske medicinera dig med Vivanis 92% choklad  :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa gång du får hjärtklappning ska du kanske medicinera dig med Vivanis 92% choklad  :D

Nä, jisses Amalia, ju mörkare choklad, desto mer hjärtklappning. Allvarligt talat så får jag blodtrycksfall av mörk choklad, jag tycker att det ska lanseras som blodtrycksmedicin ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hursomhelst så får du inte nöja dig med att få hjärtklappning stup i kvarten, kräver :-) härmed löpande rapporter på vad du provat tills du hittat nåt som gör att det inte uppkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jisses Amalia, ju mörkare choklad, desto mer hjärtklappning. Allvarligt talat så får jag blodtrycksfall av mörk choklad, jag tycker att det ska lanseras som blodtrycksmedicin ;)

Själv triggar det panikångest hos mig. Finns koffein i choklad :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg