Mr.T

Hjälp!! Hjärtklappning!!

Recommended Posts

Men är det då eftersträvansvärt att anstränga sig extra för att hamna där, eftersom ytterligare fördelar med en djupare ketos inte kunnat konstateras? Alltså... att försöka "optimera sitt ätande" för att hamna i så djup ketos som möjligt verkar fullständigt onödigt.

Det känns ju som om det är många fler variabler än "optimal ketos" som är viktiga när det gäller kost vid sjukdom eller kost för optimal hälsa. Näringstäthet, viss typ av mat stärker kroppens egen produktion av antioxidanter, viss typ av mat är inflammatiorisk etc.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Alla" säger att det är jobbigt när man går ur ketos. Jag tillhör dem som inte mäter men är rätt så säker att jag är i ketos och vet inte om jag varit ur eftersom min kropp reagerar så snällt hela tiden. Inga övergångsbesvär, inga obehag vid en bit danskt rågbröd (mycket sällan) eller pasta vid ett tillfälle i somras eller vanlig fika (kaffebröd) vid tre tillfällen. 

Alltså är min fråga, hur känns det när man går ur ketos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det då eftersträvansvärt att anstränga sig extra för att hamna där, eftersom ytterligare fördelar med en djupare ketos inte kunnat konstateras? Alltså... att försöka "optimera sitt ätande" för att hamna i så djup ketos som möjligt verkar fullständigt onödigt.

Precis, om jag förstått det rätt, finns det liksom ingen mening att försöka hamna där eller att försöka "tvängsmässigt" hålla sig på en lägre nivå. Men samtidigt verkar det inte göra något heller eller att man mår sämre, om man ibland halkar in på det höga området. Altså, verkar det kvitta på vilken nivå av ketos man befinner sig i, bara det är fler än 0,5 mmol ketoner som påstås vara den nedre gränsen.

"Alla" säger att det är jobbigt när man går ur ketos. Jag tillhör dem som inte mäter men är rätt så säker att jag är i ketos och vet inte om jag varit ur eftersom min kropp reagerar så snällt hela tiden. Inga övergångsbesvär, inga obehag vid en bit danskt rågbröd (mycket sällan) eller pasta vid ett tillfälle i somras eller vanlig fika (kaffebröd) vid tre tillfällen.

Hur det känns när man går ut ketos på riktigt har i alla fall jag egentligen ingen aning om. När jag mätte själv, hade jag låga ketoner under 0,5 gränsen ibland. Orsaken var t.ex att jag ätit mindre fett och mer proteiner relativt sett. Jag fick sötsugsproblem som ett kännetecken. Sedan har vi hungret som satte igång p.g.a att jag dragit ner fettet. Min gissning är också att man behöver "synda" rejält för att få abstinensbesvären på nytt. Det jag dock märkte att när ketonerna sjönk, tog det sin tid att bygga upp dem på nytt och fettet var nyckeln.Överdrev jag mängden gick det fortare, men det fanns alltid med ett konstigt pendlanden mellan lågt och högt. Ju längre tid man dock befinner sig i ketos, destå stablare verkar den bli. Jag gissar på att kroppen vänjer sig vid tillståndet. Jo-Jo-ar man mellan ketos- och glukosdrivet, kan det bli jobbigt för kroppen med olika felaktiga signaler som följd. Man blandar ju inte diesel och bensin i bilens bränsletank heller !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite svårt att beskriva, men lite som en olustig inre oro skulle jag säga, kanske, om jag minns rätt som vid den gamla tidens sockerchock som höll på att "gå ur kroppen" :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om det inte var så att människan för början gick in och ut ur ketos och at vi var mer vana vid omställning, dvs kroppen bytte system mer effektivt. Nu är de flesta drivna ganska ensidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mår ni? I ketosen ?

Jovars, tackar som frågar! I morse ramlade ena örat av men det klistrade jag fast med en kombination av ister och smör. Det andra vet jag inte vad som hände med så där hänger en skiva bacon.

Skämt åsido, vad ska man egentligen svara på det? Även om många, utgår jag ifrån, trivs som de har det nu under ketoadaption, så var det nog ingen som ändrade kosthållning för att de kände att de inte hade något bättre för sig. Få, har jag förstått, gör den här typen av experimenterande för att de har ett brinnande intresse för kost, träning och hälsa (och även undertecknad hade ju iofs metabola behov att få rätsida på).

Det skall därför inte stickas under stol med att till skillnad från de flesta "normala" dietflugor och liknande så kräver ketoadaption sin man/kvinna inledningsvis. Man mår sisådär under de första 3-4 veckorna och det kan för många vara tillräckligt avskräckande för att de skall avbryta och äta "normalt" igen. Men tar man sig bara över sockerkullen så blir det faktiskt nedförbacke och betydligt lättare promenadväg därefter.

Som grädde (bokstavligen) på blomkålsmoset så passerar man ofta en massa trevliga saker på vandringen. Allt från Village of No Sugar Cravings till New Lean City kan man leta sig fram till. Mitt favoritresemål är annars Town of Iron and Fat. Där mår man som bäst som en prins...korv (5% kroppsfett). :)

Kort och gott så mår jag rätt ok. ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu är jag kanske lite tjatig, jag vet att det inte är farligt att befinna sig i Ketos om man är frisk. Men är det verkligen bra för kroppen att befinna sig i Ketos under flera år och om man får hjärtklappning och måste tillsätta salt plus vatten för att må bra?. Jag har som ett inlägg påpekade inte träffat friska personer i Ketos. Är nyfiken på er som hållit på länge. Hur mår ni? I ketosen ?

Häls kajsa

Länge? Detta är ju en definitions fråga men för egen del rör det sig om ungefär ett halvår. Jag var/är fullt frisk utan övervikt och mådde bra innan kostomläggningen. Som ganska fysiskt aktiv har jag fått helt oanade konsekvenser av ketosen och det allmänna välbefinnandet är något man måste uppleva för det blir svårt att förklara. Jag är 55 och har inga tankar i världen på att lämna denna (underbara) situation. Det enda som grämer mig är att jag inte upptäckte detta för 40 år sedan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående hjärtklappning, varför är det ingen som föreslår magnesium? Utmärkt för hjärthälsan och funkar bra för mig i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen allihopa,

Hjärtklappningen kommer och går fortfarande....Vilken är irriterande då jag trodde den skulle försvinna när jag återvände till mer liberal LCHF....Så har tänkt att kolla upp det med vårdcentralen efter jul. Min egna diagnos är att den är stress/ångestrelaterad.....Men det är svårt att säga vad som är hönan och ägget, för jag anser att jag mår bra förövrigt. Den strikta LCHF-linjen utlöste liksom det hela, för innan dess sov jag gott osv. Sen experimentet sover jag väldigt oroligt, och får ibland hjärtklappningen direkt när jag går och lägger mig....Ibland vaknar jag med den......På ett sätt tror jag att jag har lärt in beteendet....

Men, jag har dock ändå tänkt ge det ett försök till.....Ska använda mig av salt.....Men också mer magnesium......Har köpt Magnesiumcitrat i pulverform och tar nu 600 gram dagligen (Ibland märker jag att hjärtklappningen försvinner då, men ibland måste jag öka dosen till 900 gram, fast häromnatten hjälpte inte det) Hur högt vågar man gå?

Nya försöket börjar efter jul....Rapporterar då.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen allihopa,

Hjärtklappningen kommer och går fortfarande....Vilken är irriterande då jag trodde den skulle försvinna när jag återvände till mer liberal LCHF....Så har tänkt att kolla upp det med vårdcentralen efter jul. Min egna diagnos är att den är stress/ångestrelaterad.....Men det är svårt att säga vad som är hönan och ägget, för jag anser att jag mår bra förövrigt. Den strikta LCHF-linjen utlöste liksom det hela, för innan dess sov jag gott osv. Sen experimentet sover jag väldigt oroligt, och får ibland hjärtklappningen direkt när jag går och lägger mig....Ibland vaknar jag med den......På ett sätt tror jag att jag har lärt in beteendet....

Men, jag har dock ändå tänkt ge det ett försök till.....Ska använda mig av salt.....Men också mer magnesium......Har köpt Magnesiumcitrat i pulverform och tar nu 600 gram dagligen (Ibland märker jag att hjärtklappningen försvinner då, men ibland måste jag öka dosen till 900 gram, fast häromnatten hjälpte inte det) Hur högt vågar man gå?

Nya försöket börjar efter jul....Rapporterar då.....

Vad åt du när du åt strikt och vad äter du nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag åt strikt följde jag Monique Forslunds bok "LCHF-på riktigt" 

Så det var mkt fettkaffe (Minus kaffet, hatar kaffe ;) ) Så, ja, smörvatten (Smakade sådär, men bättre än kaffe likväl)

Sen var det mkt ägg, bacon, ölkorv (när man behövde mellanmål, vilket var sällan) vitkål etc

Jag mätte ju resultaten med en ketonmätare och kom in i optimal ketos väldigt snabbt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu har det blivit väldigt liberalt med bla. sötpotatis, yougurt och banan....Mandelbröd etc.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket grönsaker blev det per dag när du åt strikt? Alltså i gram eller kilo. Det kan ha blivit för lite grönsaker och för mycket proteinrik mat.

Äter du d-vitamin eller andra tillskott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket grönsaker blev det per dag när du åt strikt? Alltså i gram eller kilo. Det kan ha blivit för lite grönsaker och för mycket proteinrik mat.

Äter du d-vitamin eller andra tillskott?

Mkt möjligt....Blev mest vitkål....Kommer inte ihåg mängd.....

D-vitamin och magnesium och ibland fiskolja och zink......Är tillskotten jag använder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg