Jump to content

Recommended Posts

Idag skriver SVD om narkolepsi.  

Kan det finnas en koppling till glutenintolerans? Kan de som drabbats av narkolepsi samtidigt haft en inflammation i kroppen, orsakad av gluten? Eller finns det en annan kopplling? Jag googlade "narkolepsy gluten" och hittade ett antal berättelser bl.a. den jag kopierar in nedan.

Är det någon på forumet som känner till om det gjotrs några studier kring detta? Det borde vara ganska enkelt att testa nu när det kommit ett nytt tillförlitligt test (till skillnad från de gamla som har stor felprocent) testet heter Cyrex Array 3; det finns också en Cyrex Array 4 för att testa korsningsproblem. 

Om man testar dom som redan har narkolepsi blir bevisningen så klart lite haltande eftersom man inte kan säga något om deras tillstånd då dom fick narkolepsin. Om det är så att symptomen förbättras av glutenfrihet som berättelsen nedan säger så är det nog läge att testa i alla fall, och man kan alltid bli glutenfri utan test man har inget att förlora på det man kan bara vinna.   

Länken mellan celiaki och andra psykologiska tillstånd som adhd och depression är numera tydlig. Depression och narkolepsi har vissa likheter. Läste detta på denna länk.

http://www.drperlmutter.com/study/association-of-attention-deficithyperactivity-disorder-and-celiac-disease-a-brief-report/

Conclusions:
Celiac disease is markedly overrepresented among patients presenting with ADHD. A gluten-free diet significantly improved ADHD symptoms in patients with celiac disease in this study. The results further suggest that celiac disease should be included in the ADHD symptom checklist.

Psychiatric symptoms as well as neurologic dysfunctions are common in patients with celiac disease. Depressive symptoms are often present in adults with the disease, regardless of treatment and age at diagnosis. In some cases, depressive symptoms have reportedly improved soon after starting a gluten-free diet. The prevalence of severe mental and behavioral disorders in untreated celiac disease is unknown, but a history of psychiatric treatment before the diagnosis of celiac disease has been reported in 21% (9/42) of adult patients with the disease compared with 5% (2/42) of a medical control group.Psychiatric symptoms as well as neurologic dysfunctions are common in patients with celiac disease. Depressive symptoms are often present in adults with the disease, regardless of treatment and age at diagnosis. In some cases, depressive symptoms have reportedly improved soon after starting a gluten-free diet. The prevalence of severe mental and behavioral disorders in untreated celiac disease is unknown, but a history of psychiatric treatment before the diagnosis of celiac disease has been reported in 21% (9/42) of adult patients with the disease compared with 5% (2/42) of a medical control group.

Vad tror ni?

http://www.huffingtonpost.com/rubin-naiman-phd/narcolepsy_b_1730627.html

I found a website linking narcolepsy to a possible gluten allergy. Apparently, orexin which is the neurotransmitter that regulates sleep has a dual function. In the gut it regulates hunger and insulin production. I went gluten free a month ago and the difference is amazing. I still need provigil but half the 800mg I was taking. I can get up in the morning and I've lost the brain fog. I highly recommend it for anyone suffering from this disease. When I read the article and the guy's proof on his website, I was highly sceptical. But I figured, no harm in going gluten free forms few weeks. I'll miss bread and beer but I'm not taking some strange drug. I didn't realize it was working until I had two sandwiches using my favorite bread about 2 weeks into my experiment and within 20 minutes was asleep and couldn't wake up the next morning! Going gluten free is harder than it sounds. It means no pasta, no bread, no baked good, nothing with a crust. I found out the hard way McDonald's fries have wheat in them. So I nixed fast food and take lunch to work. Gluten free breads are crappy but the trick is to keep them frozen until you use them. All in all, it's been a very worthwhile experiment and I think Im going to remain gluten free. I'm sitting here typing this note after going to bed at midnight and I've been up since 6 am.

• Like 1

Narkolepsi beror i grund och botten på den västerländska kosten med spannmål och socker

Kolla in Weston Price och vad han kom fram till redan under 1900-talets början

Vid näringsfattig men energirik föda (och säkert även pga inflammationsprocesser i kroppen) så växer både skelett och mjukdelar inte som dom ska

Det blir en ryckvis tillväxt som ger oss för små käkar där tänderna inte ryms och ögonglober som blir avlånga istället för runda

Vad gäller narkolepsi beror det (oftast) på att hela främre delen av ansiktet är insjunket så att tungan inte får det spelrum den ska ha i svalget

Dessa egentliga missbildningar som är extremt vanliga i hela den västerländska befolkningen förekommer inte där folk äter naturlig människomat

Vi är idag så vana vid detta att vi inte fattar vad som pågår egentligen

Ungar som är närsynta ger vi glasögon och passar inte tänderna slänger vi in en tandställning några år och reflekterar sen inte mer över detta

Det extremt skrämmande är ändå att allt detta faktiskt är komplett onödiga missbildningar orsakat av "vanlig mat" som vi alla handlar på ICA

Skulle folk verkligen förstå detta faktum skulle nog kostfrågan bli mer central men precis som med miljöfrågan så får detta så globala konsekvenser att de flesta kanske inte orkar ta till sig sådan här vetskap

*edit

sorry

Jag snackar förstås om sömnapne och inte narkolepsi ovan

Är det någon på forumet som känner till om det gjotrs några studier kring detta? Det borde vara ganska enkelt att testa nu när det kommit ett nytt tillförlitligt test (till skillnad från de gamla som har stor felprocent) testet heter Cyrex Array 3; det finns också en Cyrex Array 4 för att testa korsningsproblem. 

Är det någon som vet om det på något sett går att göra dessa tester i Sverige? Skulle vilja testa.

Narkolepsi beror i grund och botten på den västerländska kosten med spannmål och socker

Kolla in Weston Price och vad han kom fram till redan under 1900-talets början

Vid näringsfattig men energirik föda (och säkert även pga inflammationsprocesser i kroppen) så växer både skelett och mjukdelar inte som dom ska

Det blir en ryckvis tillväxt som ger oss för små käkar där tänderna inte ryms och ögonglober som blir avlånga istället för runda

Vad gäller narkolepsi beror det (oftast) på att hela främre delen av ansiktet är insjunket så att tungan inte får det spelrum den ska ha i svalget

Dessa egentliga missbildningar som är extremt vanliga i hela den västerländska befolkningen förekommer inte där folk äter naturlig människomat

Vi är idag så vana vid detta att vi inte fattar vad som pågår egentligen

Ungar som är närsynta ger vi glasögon och passar inte tänderna slänger vi in en tandställning några år och reflekterar sen inte mer över detta

Det extremt skrämmande är ändå att allt detta faktiskt är komplett onödiga missbildningar orsakat av "vanlig mat" som vi alla handlar på ICA

Skulle folk verkligen förstå detta faktum skulle nog kostfrågan bli mer central men precis som med miljöfrågan så får detta så globala konsekvenser att de flesta kanske inte orkar ta till sig sådan här vetskap

*edit

sorry

Jag snackar förstås om sömnapne och inte narkolepsi ovan

Intressant ändå med sömnapné. Sitter själv med glasögon och har haft tandställning för att överkäken var för smal. Dom sa att det berodde på att jag sög så hårt på nappen. Dock inte apné vad jag vet .. Är det du beskriver ett utslag av sk "epigenetic changes", och i så fall kan det vara reverserbart ?

Är det någon som vet om det på något sett går att göra dessa tester i Sverige? Skulle vilja testa.

Jag frågade och de svarade:

Thank you for contacting Cyrex Laboratories. Currently, all tests must be ordered by healthcare professionals in the U.S. that have an account with Cyrex, with the exception of New York, which is the only state that cannot order testing.

However, international expansion is part of our strategic direction.

Om vi skapar en efterfrågan hos våra vårdgivare kanske det går fortare med den internationella expansionen.

• Like 1

Erik 2

Kolla in den här länken

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

Det är hela Westn Price fantastiska bok Nutrition and Physical Degeneration

Kolla speciellt in bilderna på skillnader i bett mellan olika personer i samma familj där den ena personen ätit sin traditionella kost och en annan den "nya" kosten

Om man kan kalla det  epigenetik vet jag inte

Det är ju snarast näringsbrist och övergödning/förgiftning som är orsaken

Eftersom de flesta av oss idag äter ungefär lika fel tänker vi bort de tydliga tecknen på att detta sker :huh:

Om det är reversibelt?

Tja.benstrukturer lär vi ju inte kunna ändra i vuxen ålder men ålderssyntheten som alla ser som nåt som drabbar oss alla har nästan försvunnit för mig och vad jag sett på nätet även för en hel del andra Lchf:are :)

• Like 1

Oj, det var mycket information. Food for thought. Vad gäller synen så händer det saker även för mig, så mycket kan jag säga. 

"While dental arch deformities or crowded teeth are practically unknown among many of the primitive groups of Eskimos, they occur frequently in the first generation of children born after the parents have adopted the white man's foods. Note the narrow nostrils and changed facial form of these children. This is not due to thumb sucking."

Jag frågade och de svarade:

Thank you for contacting Cyrex Laboratories. Currently, all tests must be ordered by healthcare professionals in the U.S. that have an account with Cyrex, with the exception of New York, which is the only state that cannot order testing.

However, international expansion is part of our strategic direction.

Om vi skapar en efterfrågan hos våra vårdgivare kanske det går fortare med den internationella expansionen.

Jag undrar om jag ska maila till min neurolog och fråga :P 

Oj, det var mycket information. Food for thought. Vad gäller synen så händer det saker även för mig, så mycket kan jag säga. 

"While dental arch deformities or crowded teeth are practically unknown among many of the primitive groups of Eskimos, they occur frequently in the first generation of children born after the parents have adopted the white man's foods. Note the narrow nostrils and changed facial form of these children. This is not due to thumb sucking."

Samma sak påvisade Price hos alla de andra primitiva grupperna han besökte. Mycket kopplades till att modern inte hade tillräckligt med näring under tiden hon bar på barnet och att barnet under sin uppväxt fick näringsfattig mat. Han nämner speciellt vitamin-A som en bristvara i vår moderna kost.

Kan verkligen rekommendera boken för alla som bryr sig det minsta om sin egen hälsa och om man planerar att skaffa barn.

• Like 1

Vi kom visst ifrån ämnet. På kostrådgivarna dök ämnet upp som av en händelse, http://www.kostradgivarna.se/2013/10/olle-9-ar-fick-narkolepsi-av-pandemrix/

Där skrev XX 31 oktober, 2013

Har en nära bekant tonåring här i Sverige som fick narkolepsi innan pandemrixvaccinationen, och som inte tog den vaccinationen. Det verkar som att kostomläggning till LCHF ger stor förbättring, denna tonåring provade och valde sen att hålla sig till LCHF, för det hjälper. Narkoleptiker har ofta en mycket låg/obefintlig nivå av Hypokretin. Aktiviteten av Hypokretin – vakenhetshormonet – hämmas av glukos, så det verkar logiskt att lågkolhydratkost hjälper. Det finns flera narkoleptiker utanför Sverige som uppger att de blir väldigt mycket bättre av glutenfri kost och eller LCHF-kost.

- See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/10/olle-9-ar-fick-narkolepsi-av-pandemrix/#sthash.sLyFHjYj.dpuf

• Like 1

• 1 month later...

I artikeln nedan skriver Bejerot bla om autoimmuna sjukdomar.

Susanne Bejerot, psykiater, leg psykoterapeut och docent vid Karolinska Institutet skriver idag i SVD Under Strecket, kulturdelen sid 8 och 9 om att "Allt fler får diagnosen adhd och autism. Nu visar neurobiologisk forskning att flera psykiska sjukdomar kan bero på en koppling mellan ett stört immunsystem och hjärnans utveckling."

"Vår glutenrika kost leder till magtarmproblem hos känsliga individer. Ungefär vart fjärde barn med autismspektrumtillstånd har en tarmvägg med ökad genomsläpplighet och vid både schizofreni och autismspektrumtillstånd är nivåerna av antikroppar mot gluten förhöjda."