Jump to content

Hemoglobin A1C

Johanna07
 Share

Recommended Posts

På engelska finns det ett test som heter Hemoglobin A1C. Vad heter det på svenska? Samma?

Ska vara en markör för blodsockerhalten under en lång tid tillbaka (90-120 dagar?) samt även en markör för minskad hjärnvolym. 

Det jag känner till som mäter blodsockret en tid tillbaka heter HbA1c, så det är nog det samma.

Men minskad hjärnvolym, har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer, men jag förmodar att det handlar om att ett högt blodsocker kan ge demens?

Det jag känner till som mäter blodsockret en tid tillbaka heter HbA1c, så det är nog det samma.

Men minskad hjärnvolym, har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer, men jag förmodar att det handlar om att ett högt blodsocker kan ge demens?

Man använder tydligen HbA1c för att korrelera blodsockernivån till olika sjukdomar som Alzheimer, kognitiv nedsättning och hjärtsjukdomar, eftersom det speglar blodsockerhalten under en längre tid. Vad jag förstår så mäter man egentligen andelen glykerade proteiner när man mäter HbA1c.

Enligt en studie publicerad i Neurology har de funnit ett mycket starkt samband mellan förhöjda nivåer av HbA1c och minskad hjärnvolym. En nivå på 5.9-9.0 ger dubbel så stor minskning av hjärnvolymen än om du har en nivå på 4.4-5.2 (under 6 års tid).

• Like 1

Hba1c är även ett mått på hur glykerad du är

Glykering är benämningen för en process där glukosmolekyler fäster vid proteiner i kroppen och oxiderar dessa varvid mängder av fria radikaler frigörs

Glykering + inflammation är egentligen förklaringen till i princip all välfärdsrelaterad sjukdom hela västvärlden (och halva u-världen) lider av idag

Det behövs nog ingen "raketforskning" för att inse att detta värde kommer att korrelera mycket väl med alzheimers (vars symptom är bla en krympande hjärna) och som det numera talas ganska öppet om som diabetes typ-3 i forskarkretsar

• Like 1

Hba1c är även ett mått på hur glykerad du är

Glykering är benämningen för en process där glukosmolekyler fäster vid proteiner i kroppen och oxiderar dessa varvid mängder av fria radikaler frigörs

Glykering + inflammation är egentligen förklaringen till i princip all välfärdsrelaterad sjukdom hela västvärlden (och halva u-världen) lider av idag

Det behövs nog ingen "raketforskning" för att inse att detta värde kommer att korrelera mycket väl med alzheimers (vars symptom är bla en krympande hjärna) och som det numera talas ganska öppet om som diabetes typ-3 i forskarkretsar

Det korrelerar också med risk för framtida depression.