Gå till innehåll

[Tips] Fritera i vad?

Recommended Posts

Efter att ha tagigt del om olika oljors lämplighet/olämplighet i samband med matlagning och kunnat konstatera det förträffliga med kokos olja i sambandet så uppstår ett dilemma när vi kommer till fritering. Att använda kokosolja i detta sammanhang är inte aktuellt med anledning av pris och smak så jag undrar vad man ska ha...Ister, tran eller vad kan det finnas för något?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Unilevers silverpaket som brukar ligga bredvid margarinet!

Det är härdat.. men det är fullhärdat.. och det är delvis härdat fett som visat sig vara farligt.. alldrig fullhärdat

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har precis själv nyss införskaffat en fritös och det är ju fantastiska godsaker man kan skapa med den "makapären" ^_^

Dock är jag själv lite funderande över en massa saker vad gäller denna tillagning???

Vid dom första försöken har jag bara "dammat i den" rapsolja rakt av

Funderade på cocosfett men i bruksanvisningen avråddes från "fasta fetter" ??

Inte av hälsoskäl tror jag utan för att flytande olja ska finnas runt elementet när den startas..

Vilka tänkbara risker kan komma ifråga vid denna typ av tillagning?

Om man som jag gjorde nu senast använder rapsolja så är den ju hyfsat värmetålig

Dock ingår ca 30% fleromättat fett i den

Teoretiskt sett skulle några av dessa dubbelbindningar som finns i pufa kunna spricka och kanske tom bilda transfetter??

Detta borde ju även bli värre med tiden om man nu är snål (som jag är) och helst skulle vilja återanvända oljan några gånger

Å andra sidan så kan man ju vara säker på att frityrolja knappast slängs på restauranger varje dag eller kanske ens vecka och sådana besök överlever man ju också som regel ^_^

Kanske skulle man mixa cocosfett och rapsolja för att få till nåt bra som uppfyller både hälsokrav och ändå håller sig i flytande form och som man ändå törs återanvända ett par gånger??

Länk till inlägg

Priset är ju en faktor att ta med i beaktningen. Då är vare sig deoderiserat eller vanlig kokos olja aktuellt...i alla fall inte för mig.

Argumenten som finns emot fett som blir fast i en fritös anser jag vara ogrundade... kolla på resturanger där många använder fett som - under avstängning över natten - blir fast.  När man vill byta är det ju bara att göra det medasns den fortfarande är varm/ljummen. Man kan i och för sig vara lite försiktig när man startar fritösen med fast fett i så att den inte blir lokalt överhettad, DET är ett argument tillverkaren kan ha för att slippa få garanti anspråk på brända element.

Länk till inlägg

Själv köper jag späck från gris som jag tärnar och smälter ut fettet ur. Det blir då ister som jag har i fritösen. Istret förvaras i fritösen i rumstemperatur och håller i mer än ett år åtminstone (har inte blivit dåligt än på mer än ett år). Resterna från späcket matar jag fåglarna med på vintern så dom får lite bra mat oxå  :)

Kör fritösen på ca 170 gr med ister då rykpunkten är ca 180 gr...

Länk till inlägg

Innan skräcken för mättat fett och fett i allmänhet, runt början av 80-talet, så friterades allt i kokosfett.

Sen så övergick man till andra växtoljor, för att följa trenden.

Enligt mig är kokosolja bästa oljan att fritera i. Nyttig och värmetålig. Oxiderar inte så lätt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Intressant tabell

Varmpressat som är billigast är även bäst vad gäller rykpunkt

Kokosfett (silverpaketen) eller klarnat smör ska jag nog satsa på i fortsättningen

Ghee (klarnat smör) har ju använts med gott resultat i Indien under lång tid

Arla har ju en 2-litershink man kan beställa hem

Det blir nog perfekt :)

Länk till inlägg

Otrolig upptäckt!
Jag måste bara dela med mig av ett nyss genomfört expriment med ett resultat som vida överträffade alla förväntningar.
Som jag nämnde hade jag - till alldeles nyligen - friterat min fisk i olivolja...vilket ju inte var så bra:(

Därför var jag hos charken och frågade efter späck för att göra mitt eget ister. Det var inget problem och tillpriset av 30 Kr/kg var det ju inget att fundera över.

Den i - min nytillverkade ister - senare friterade fisken visade sig vara en otrolig hit. Friteringen fölöpte under perfekta omständigheter och fisken färg/konsisten blev perfekt men det fanns ett psykologisgt hinder kvar att övervinna. När jag gjorde istern luktade det inte speciellt behagligt så det gjorde även sitt till att ha en avig inställning inför provsmaket.

Jag gav provbiten till min hustru som blev mycket förtjust och överaskad för det visade sig nämligen att den (underbara) smaken var identisk med den smaken som fisken vi brukar köpa på "freirdurian" (resturangen som till huvudsak ägnar sig åt friterad fisk/skaldjur). Vi som alltid undrade vad det var som gjorde att fisken som serverades där alltid var så perfekt men en sån härlig smak satt plötsligt med lösningen i handen...ISTER! 

Så gott folk...om någon tycker om att fritera fisk så försök med ister. Det enda problemet är väl var man köper det! Tar tacksamt emot var jag kan finna det så att jag kan fritera min abbore till sommaren.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Talg brukar jag få tag på av ett par kamrater som är älgjägare

Tyvärr är det ju lite pyssel med den hanteringen så jag har inte bemödat mig det på ett par år :rolleyes:

Nu till nästa fråga:

Vad är den perfekta frityrsmeten ?

Här kommer man väl inte undan utan lite kolhydrater men kanske går det iaf att slippa spannmål?

Jag testade potatismjöl rakt av på firren och det blev rätt så ok

Fläsksvålar som man pulvriserar borde också gå att använda

Ägg som bindemedel o bakpulver för frasighet är troligen bra grejer men har inte hunnit testa ut det ännu

Nån som redan "sitter på" den bästa Lchf-frityrsmeten? :)

Länk till inlägg

Talg brukar jag få tag på av ett par kamrater som är älgjägare

Tyvärr är det ju lite pyssel med den hanteringen så jag har inte bemödat mig det på ett par år :rolleyes:

Nu till nästa fråga:

Vad är den perfekta frityrsmeten ?

Här kommer man väl inte undan utan lite kolhydrater men kanske går det iaf att slippa spannmål?

Jag testade potatismjöl rakt av på firren och det blev rätt så ok

Fläsksvålar som man pulvriserar borde också gå att använda

Ägg som bindemedel o bakpulver för frasighet är troligen bra grejer men har inte hunnit testa ut det ännu

Nån som redan "sitter på" den bästa Lchf-frityrsmeten? :)

Frityrsmet i all ära men det blir alldeles utmärkt att bara vända (bra kvalitet) färsk fisk i dinkelmjöl och salt. Det blir inte många kolisar i den lilla mängd mjöl.

Länk till inlägg

Nu när det närmar sig jul finns ister att köpa i lika dana paket som margarin 500 gr lång hållbarhet. Mitt bästa friyr recept är att vända kyckling i uppvispat ägg och sedan vända i smulade fläsksvålar fritera i ister och doppa o någon god dipp sås.

Länk till inlägg