Peter79 Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag har bara kört LCHF i 3-4 dagar än så länge, men har märk något konstigt. Jag är inte hungrig, inte det minsta, jag äter mest för att det känns som om man SKA äta. Vad kan problemet vara, man borde väl ändå vara hungrig ett par gånger per dag? Jag är inte sugen det minsta på att äta något alls. Jag har fått något som liknar träningsvärk i magen, eller kanske magknip? Svårt att säga för det gör inte direkt ont, utan det är mer som träningsvärk, fast jag inte tränar alls. Sitter på vänster sida i magen. Kan det vara så att det räcker att äta en gång om dagen? eller är det onaturligt? Kan tillägga att jag är väldigt överviktig, och är van att äta massor och ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag tror att det är en vanlig respons, speciellt när man är överviktig. Så fort man börjar dra ned på kolhydraterna och öka fettet så verkar vissa personer just reagera med ohunger. Jag tror det är svårt för en normalviktig person att förstå det sug och hunger man har levt med konstant på vanlig kost. Jag gör så nu att jag bara äter lunch och middag och hoppar över frukosten. Tycker frukosten bara är jobbig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Går i perioder för min del. Just nu har jag stor aptit och äter mängder, bara slänger i mig käk. Andra perioder, oftast på sommaren och våren, saknar jag aptit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Personer som är väldigt överviktiga kan få NOLL hunger, särskilt på strikt LCHF. Jag har en nära vän vars pappa som knappt åt någonting på 3 veckor, han fick inte ned nått för att han kände sig "mätt" konstant! Han gick snabbt ned 12kg på den här tiden och därefter började han känna hunger så smått, men det var inga problem att äta 1 gång om dagen & då ett rejält lass! Lyssna på kroppen, om det finns gott om kroppsfett att ta av så är det ingen fara att fasta. Drick mycket vatten & glöm inte salt & magnesium så klarar du dig fint. Hungern kommer när den kommer, no worries 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag äter bara när jag är hungrig. I början kunde det hända att jag gick två dagar utan att bli hungrig och då lät jag bli att äta. Jag blev lite disträ, men till sist blev jag hungrig och då åt jag igen. Nu blir jag faktiskt hungrig ganska regelbundet, i varje fall minst en gång om dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Kanon, började bli lite orolig, men då kör jag på bara, skönt att slippa äta hela tiden också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag är periodare på äta ... ibland nästan ingenting då hungern uteblir utan bara vatten å kaffe med kokosfett el äggmjölkigår var en sådan dag - fastade i 19 timmar - skulle träna så kände mej tvungen äta lite2 kokta ägg 1 matsked hemmagjord majjo -efter träning heller inte hungrig .. men sen igår runt 9:o tiden kom den igen hungern ..2 stekta ägg lite ost å nåra skivor salami + 1 matsked majjo till ..Så känn efter vad din kropp vill -å lyd rådet från Martina J - med få i dej vatten m.moch lycka till med viktnedgång å en bra hälsa!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Låt bara kroppen vänja sig vid det nya i lugn ro. Det tar sin tid innan hjärnan och magen anpassar sig till den nya kosten och under resans gång kan de också spela många spratt. När du sedan om ett halvt år eller så, tittar bakåt, kan du börja fundera ut om det kan finnas vettigare ätmönster än du har just då. Alltså, först kostförändringen och sedan stabilisering av vanorna och därefter nymodigheterna, är mitt råd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Något att säga om "magknipen/träningsvärken" ? Den hade jag inte innan som sagt, utan har kommit nu efter ett par dagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 I början glömde jag ibland att äta för jag blev ju inte hungrig som förut.. till slut satt jag med lite huvudvärk och smått illamående.. då kom jag på att jag borde äta.. och då försvann de symptomen. Numera äter jag två gånger om dagen för det mesta.. det baserar jag inte så mycket på de gamla hunger/sug-känslorna utan mer på hur jag mår efter ett par timmar.. om jag ätit lagom mycket i lagoma intervall. Så småningom infinner sig för många en ny sorts hunger.. som känns lite mer som.. nu är det nog snart dags att laga mat! Och som regel kommer sen aptiten när maten står på bordet. Iomed att du är kraftigt överviktig så har du nästan garanterat problem med ditt blodsocker/metabolt syndrom.. iomed att du nu har ett lagom och stabilt blodsocker så kommer inte längre de signaler som du tidigare gick efter.. dvs antagligen sjunkande blodsockernivåer! Jag tror oxå som de flesta här att det sliter till sig förr eller senare, men.. du kan ta mer eller mindre all energi din kropp behöver från ditt lagrade fett, det är inget problem.. problemet på lite längre sikt är att vi behöver ett minimum av essentiella näringsämnen oxå.. varav protein är det största, vitaminer, mineraler och spårämnen! Såå.. mitt förslag är att du planerar för två måltider om dagen av näringstät mat! Sen om det blir frukost/kvällsmål eller lunch/kvällsmål är mer en sak för personliga preferenser.. personligen anser jag att frukost är lagom att äta inte tidigare än 11-12! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Den "träningsvärk" du upplever skulle jag tolka som att din avföring har blivit fastare och fått en bättre konsistens. Kan själv uppleva det där ibland med "träningsvärk" Något som jag inte hade förut då jag snarare hade problem åt andra hållet när jag åt kolhydrater som främsta energikälla. Kolhydrater binder mycket mer vätska än en fet kost. Pröva att dricka ett glas vatten och se om det hjälper att fylla på med vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kezoo Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Bra då kan jag känna mig lugn. För jag har känner att min hunger har minskat avsevärt den senaste veckan. .. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts