ZiggyStardust Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej Man, 40 år. Jag har hållit på med LCHF sedan den 25 Maj ungefär. Min resa har varit mycket bra. Många fördelar och klart förbättrat allmäntillstånd efter långvarig smärtproblematik. (Alla med (muskel)smärtproblem borde pröva LCHF.) Nu har dock ett par frågor dykt upp som jag önskar att nån kunde hjälpa mig med. Mina (relevanta?) värden runt 7 juni (LCHF i ca. 2 veckor när jag gjorde en hälsoundersökning S-Kolesterol: 6.4 fS-HDL: 1.3 fS-LDL: 4.8 fS-LDL/HDL-Kvot: 3.8 Triglycerider: 1.1 S-ALAT: 2.64 S-ASAT: 1.12 vS/P-Glukos: 5.5 Mina värden: 25/10 P-Kolesterol: 7.9 P-HDL: 1.5 P-LDL-kol, direkt: 4.4 P-LDL-kol/HDL-Kol: 3.0 fP-Triglycerider: 6.2(!!!) kP-Glukos: 5.3 P-ALAT: 1.67 P-ASAT: 0.94 Nu väntar jag på ytterligare ett svar på hur mina triglycerider ändrats sedan 25 okt. Min fråga gäller hur kan mina Triglycerider gå i TAKET med LCHF?? Jag har ätit mkt sparsamt med kolhydrater (broccoli o andra gröna grönsaker, 1-2 glas mjölk med nått mellanstick med nått litet sött någon lördag då o då). Som jag fattat det går Triglyceriderna upp av bl.a. socker, kolhydrater och alkohol. Dessa tre har det varit mkt sparsamt med. Kan tänka mig att jag legat på runt 50g kolhydrater om dan. Under perioden har jag också slutat med starka smärtmedicinen Tiparol (som jag antar har lett till mina höga levervärden). Nu går jag på vanliga Panodil istället. Vilket jag är mkt glad över. Bara positivt att sluta med Tiparol trots en lite jobbig övergångsperiod på nån vecka (efter att ha trappat ner från 6 tabletter långsamt ner mot noll. Sista två var lite jobbiga annars OK.) Vad kan ha påverkat mina Triglycerider? Behöver jag säga att min doktor vill sätta mig på statiner? (vilket jag inte går med på just nu) Fråga Två (om den hinns med): Kardiolog Stephen Sinatra som nyligen var med på Dr.Oz (och som applåderades av många LCHF'are) angående "Kolesterol-bluffen" och han hade en del intressanta tankar om Kolesterol. Det ÄR SOCKER/Kolhydrater som är problemet med hjärtsjukdomar. DOCK, när man läser hans hemsida så är han mycket skeptisk till mättat fett som han säger är farligt för hjärtat. Hur kan man vara så påläst om kolesterol och ändå skeptisk till mättat fett? Allt är inte svart och vitt. Det finns en gränsdragning? Hur sätter man gränsen för mättat fett? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej Ziggy! Jag har en närstående med "långvarig smärtproblematik". Om du har lust vore det roligt om du berättade om din utgångspunkt och vad som förbättrat ditt liv under "LCHF-erfarenheter". Jag har haft svårt att "sälja in" konceptet LCHF till min närstående. Empiriska exempel vore guld värt. Hoppas Andreas svarar på dina frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej ZiggyStardust, Triglycerider i fastande brukar nästan uteslutande gå ner på LCHF. Däremot kan de vara höga just efter en måltid. Min fundering är om du verkligen var fastande innan prov två? Att dina leverprover gått ner kan också vara pga LCHF. Fettlever är kanske den vanligaste orsaken och brukar minska i takt med viktminskning och undvikande av socker. Angående Sinatra och mättat fett så vet jag inte hur han tänker, har inte läst hans sida. Men jag kan tänka mig att det underlättare att vara en aning "politiskt korrekt" och inte ifrågasätta allt på en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZiggyStardust Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Hej ZiggyStardust,Triglycerider i fastande brukar nästan uteslutande gå ner på LCHF. Däremot kan de vara höga just efter en måltid. Min fundering är om du verkligen var fastande innan prov två? Att dina leverprover gått ner kan också vara pga LCHF. Fettlever är kanske den vanligaste orsaken och brukar minska i takt med viktminskning och undvikande av socker. Angående Sinatra och mättat fett så vet jag inte hur han tänker, har inte läst hans sida. Men jag kan tänka mig att det underlättare att vara en aning "politiskt korrekt" och inte ifrågasätta allt på en gång. Hej o tack för svaret. Nej, jag var inte fastande inför prov 2. Det är därför ett tredje prov nyligen är taget. Så jag avvaktar det svaret också. Mina Kolesterol-värden är inte så farliga enligt mitt o likasinnade att se på det. De har tom. blivit bättre sedan LCHF. Bara Totalkolesterolet har blivit högre men det är ju ändå inget bra mått. Återkommer med svar på prov 3. Det får jag under vecka 2. Angående Sinatra så är han PAMare (Pan-Asian Mediterranean) http://www.drsinatra.com/heart-health-diet-main http://www.drsinatra.com/heart-disease-tests-question-on-blood-tests/ Gustav: Jag skall försöka återkomma. Jag har dock inte lyckats övertyga ytterligare en person i släkten med smärtproblematik. Men jag hoppas låta hälsan tala för sig själv. Jag har iaf. gått från 50% sjukskrivning till att nu prova jobba 100% i två månader. Inte helt oproblematiskt men det går just nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts