Chrille

Lagom är bäst?

Recommended Posts

Vad säger ni till alla de som säger att de tror att äta lite av potatis, bröd, sockret o.s.v. är bäst.

Hamnar rätt ofta i sådana diskussioner när man tackar nej på t.ex fest, och sedan är diskussionerna igång.

Som bekant upplever folk sig som hotade om man tackar nej till ovanstående.

Chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl bra att äta lite om man tål det utan problem.

Vi säger inte till en alkoholist att dricka lite sprit eller en jordnötsallergiker att ta bara en näve nötter. Då är lagom noll och inget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ motfrågan vad dom tror att ris/potatis/pasta faktiskt tillför=)) Brukar bli rätt tyst;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bara i Sverige som lagom är bäst. I alla andra länder är det nog bäst som är bäst. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sedan tidigare alltid tyckt och sagt: Ska det vara dåliga kalorier, då ska det vara värt det (dvs. smakar fantastisk)!

Det mindre provocerande alternativet är: "Jag tål det inte så bra längre" eller om man vågar kan man säga att man får gaser av det, då vill nog ingen att du äter det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska äta ballanserat heter det. Men vad är ballanserad kost? En blandning av nyttigt och onyttigt? En hamburgare i varje näve? En pizza i ena näven och en öl i den andre? :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad säger ni till alla de som säger att de tror att äta lite av potatis, bröd, sockret o.s.v. är bäst.

"Nej tack. Jag är allergisk. Jag får sådana utslag... på vågen."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger helt enkelt att jag mår bäst av att äta så här, diskuterar inte vidare om inte personen i fråga verkligen vill. Börjar någon ifrågasätta mitt näringsintag brukar jag fråga vad jag går miste om när jag ersätter potatisen med broccoli och en klick smör. Har ännu inte fått svar. Att ris, bröd, pasta och potatis är näringsfattig bukfylla är svårt att argumentera mot, eftersom det är sant. Jag brukar vrida diskussionen till att handla om att få mycket kvalitet för pengarna, att jag inte tänker i kilopris utan i "näring per krona". Många blir intresserade av det förhållningssättet till mat, sedan glider vi ofta in på ekologisk mat osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ens ge sig in i en diskussion. Det är väl bara att säga att man anser att alla personer ska få äta som dem vill och att äta nyttigt inte nödvändigtvis betyder samma sak för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnar rätt ofta i sådana diskussioner när man tackar nej på t.ex fest, och sedan är diskussionerna igång.

Chrille

De får tro vad de vill ;), de som har oerhört rigida åsikter är ju svårare att påverka än de som har lätt att tänka innovativt. Kan man banala kunskaper om fysiologi och har gjort sin historieläxa och är uppdaterad så bör man veta vad man ska och inte ska äta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chrille

"Det tror inte jag", säger jag då.

Om de sedan fortsätter och säger att det är "nyttigt" att äta lite av allt, så säger jag att jag kan inte äta "lite av allt", då äter jag "mycket" av allt, och det funkar inte för mig.

Jag ska nog börja använda mig av Cavegirl's svar... ha,ha, den var så bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tack, men det går så bra utan det också" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg