Jump to content

Måltidsmåttet

Harlequin

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det är någon som använt eller använder Måltidsmåttet, som bland annat säljs på Apoteket?.

Jag tänkte använda det för att få kontroll på hur mycket jag äter, vad gäller färgkoderna på måtten, så kan man ju göra som man vill, man kan ju ex byta och låta det måttet som är för såsen vara kolhydraterna etc (eller skippa kolhydraterna helt), så visst borde man kunna få en low-carb måltid med dessa mått, eller??.

Vad är er åsikt, synpunkter. 

Saknas ett mått för fett!  :o

Jomen.. måltidsmått, knytnävar och handflator, allt kan väl vara hjälpmedel.

Visst handflator, knytnävar, kan användas men det känns så mycket enklare med mått (jag vet att det egentligen är en ganska onödig produkt, men finns det produkter som underlättar livet så varför inte utnyttja dessa?).

För min del så tror jag att det skulle underlätta, jag har som regel jäkligt svårt att ta "lagom med mat", jag äter tills jag är mätt men jag tror banne mig jag äter för mycket!. Jag äter lågkolhydrat, tränar regelbundet, men inte fan går jag ner för det. Dem enda gångerna jag lyckats ta mig ner (även på LCHF/lågkolhydrat) är när jag har vägt och räknat på maten. 

Visst jag kommer långt på köksvåg, penna och papper, men jag e så less, på att väga och räkna, tar så jäkla tid, om man nu inte i förväg gjort storkok och delat upp maten i portioner/matlådor.  Måtten skulle verkligen underlätta då jag kan göra storkok och enbart använda måtten som guide för hur mycket jag ska äta. (fördelningen kan jag se till att det blir sås om jag vill ha det).

Jodå vilket mått som helst tror jag kan duga iförsej.

Till slut lärde även jag mig att ta lagoma portioner.. men framförallt att alldrig laga till mer än vad jag behöver.. för jag äter bannemig upp allt jag lagat till.

Det var det där med att kalibrera om sina ögonmått.. det är inte det lättaste.

För mig funkar resturantmetoden bäst.. man lagar till och äter det som serveras på en enskild tallrik.. jag har slutat lägga upp mat utan gör den direkt för tallriken.. och då visar det sig ofta att jag får sluta lägga upp mer mat för tallriken är full.. funkar hyfsat bra för mig som måltidsmått.

Det blir lättare att bedömma vad som är en lagom portion på så sätt.

• Like 2

Jag fattar att du ledsnat på att väga, men jag måste säga att jag haft väldigt mycket hjälp av hushållsvågen, först åkte den fram o tillbaka; alltså ut och in i ett skåp men numera är den parkerad intill spisen. Många gånger har jag blivit ordentligt förvånad, attans vad det där vägde eller tvärtom jaså jag kan ta ännu lite mer... Nu behöver jag inte längre väga allt för jag äter ofta samma saker om och om igen så jag vet vad motsvarande volym är, så visst skulle du kunna väga in ett måltidsmått strimlad vitkål och så vidare för att slippa väga, men jag skulle använda decilitermått och matskedsmått m.m. så kan t.ex. du dela med dig av dina recept så att andra förstår mängderna. Lycka till!

• Like 1

Ja jo jag e som less på att väga, men samtidigt så ger det en bra bild av vad mat verkligen väger och eftersom allt näringsinnehåll mäts i gram så är vågen inte så dum ändå. Ändå så verkar måltidsmåttet ännu enklare, bara koka och fylla måtten, sen ät :)