Jump to content

Nybörjare till allt, hjälp, snälla!

bläckhornet

Recommended Posts

Hej! Jag gick med i detta forum för att få lite hjälp och råd om hur jag skulle kunna äta, har vänner som mår bra av LCHF och då jag vet att jag har problem med kolhydraterna kändes detta som en sak som kanske kan funka. Varning: detta inlägg kommer bli rätt långt.

Lite om mig.

Jag är en 19-årig student och vegetarian (äter mjölkprodukter och ägg) sen 1-2 år tillbaka, min far är dock vegetarian och har varit det under hela min uppväxt så det var inte ett så stort steg för mig, är ju van vid vegetarisk mat och så. Detta kommer jag inte kunna tumma på, skulle må för dåligt av att äta kött. Med tanke på att jag pluggar så lever jag ju på CSN-bidrag och har därmed inte råd med mat som är dyr, med tanke på att t ex pasta är svinbilligt så är jag lite rädd att jag ska lägga alltför mycket pengar på LCHF-mat.

Problem och grejer.

Jag har tidigare haft en "ätstörning" (citationstecken för att den inte blev diagnosticerad av en läkare, mitt ätbeteende var tydligt stört dock så det borde väl vara en ätstörning?), hetsätning utan att kunna göra mig av med maten, då käkade jag allt kolhydratrikt jag kunde hitta (okokt pasta, en hel påse bröd utan pålägg, halva kakburken, allt på en timme eller mindre). Detta har jag slutat med, men själva tankarna finns fortfarande kvar, samt att jag tröstäter. En annan grej är att jag får skuldkänslor om jag äter för fettrik mat, säkert gamla tankar från ätstörningstiden som spökar. Anledningen att jag skriver detta är att någon annan kanske varit i liknande sits och kan hjälpa.

Varför?
Jag vill gå ned i vikt och må bra, mår själv dåligt av att äta en massa kolhydrater och sånt där. Dock har jag inte så bra koll på vad man bör äta, därför vore det schysst om man kunde få lite hjälp av mer erfarna LCHF:are, helst andra vegetarianer :) Jag har försökt att styrketräna på gym tidigare, men det har inte gått så bra, alla i min omgivning säger "Ät mindre och träna mer så går du ned!" men jag vill inte svälta (har testat, inte så kul som man kan tro), känner inte för att leva på pulverdrycker och sådär. Så därför tror jag att LCHF kanske faktiskt kan fungera.

Jag tar gärna emot recept, tips och annat som kan underlätta för en förvirrad nybörjare. Helst inte recept som kräver en mixer, har tyvärr inte det så kan inte laga sån mat.

Börja med att titta på Kostdoktorn sida för nybörjare! Den är väldigt bra.

Ät sedan tex turkisk youghurt med lite blåbär eller hallon till frukost och lite nötter.

Sedan omelett på 2-3 ägg, stekta i en rejäl klick kokosfett eller smör med grönsaker till lunch.

Och kanske någon liknande rätt till middag med ost, feta, kvarg eller keso och grönsaker till middag med en fet sås typ bea, majonnäs eller creme fraiche.

Lite D-vitaminer så att du håller dej frisk. 

Lycka till!

• Like 3

Jag tar gärna emot recept, tips och annat som kan underlätta för en förvirrad nybörjare. Helst inte recept som kräver en mixer, har tyvärr inte det så kan inte laga sån mat.

För nybörjare: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Recept: http://www.lchfrecept.com/

Sök även på "vegetarisk LCHF", så får du upp många förslag på sajter

Tips hittar du i dessa länkar...

"okokt pasta, en hel påse bröd utan pålägg, halva kakburken". Allt veteprodukter.

Om jag var som du skulle jag göra det till prioritet ett: att ta ut spannmål ur maten. Allt spannmål.

Dessutom, om du låter bli spannmål, undviker socker och äter frukten istället för att dricka den har du kommit långt på väg mot att äta lowcarb.  :) 

Smyg sen in fett lite dar det passar. Jag känner själv att jag får det jag behöver bara genom att inte undvika fettet. Lycka till!

En vän till mig, som har bloggen Raringens LCHF (den har du fått tips om, ser jag), har även varit medförfattare till den här boken: http://butik.lchf.se/bocker/kokbocker/lchf-for-vegetarianer/

Pauline har även ett mycket sunt och okomplicerat sätt att se på matlagningen, som har hjälpt mig i min vardag, fast jag äter kött.

Läs och skaffa dig kunskaper, så kommer du känna dig trygg i matlagningen och ätandet. Det är inte säkert att maten blir dyrare, för mig blev det tvärtom, då mjöl och socker triggade mig att småäta skräpmat, och det kostar. Nu lagar jag mat, som jag blir mätt på, en mättnad som håller i sig. Utan att föra kassabok, så är jag övertygad om att jag spenderar mindre pengar på det ätbara.

Lycka till!

Nu har jag varit och köpt en hel del mat att ätas upp. Det blev (för mig med min studentkassa) ganska dyrt, men det är mest för att visst av det jag handlade var dyrt men borde räcka ganska länge. 

Här är vad jag köpt:

1 paket Quornbitar, 300g
1 paket mandlar, 500g (mandlar har lite mycket kolhydrater, men jag hittade inga andra stora paket nötter)

1 burk kokosolja, 200 ml, SVINDYR!

1 förpackning vispgrädde med lång hållbarhet, 5dl

10 ägg (hade velat köpa ekologiska men hade verkligen inte råd)

1 burk turkisk yoghurt, 5dl

1 flaska vaniljextrakt

2 paket halloumi, en med chili och en utan (älskar halloumi, så gott, dock är det hemskt dyrt)

1 paket frysta wokgrönsaker

Anledningen till att jag skriver upp vad jag har köpt är för att jag inte har så bra koll på vad man ska äta (tack för boktipset, får kolla upp den!), ser det här rimligt ut? Jag hade tänkt att ha wokgrönsakerna till att ta kolhydraternas plats när jag lagar mat, alltså att jag t ex gör en quorngryta som jag hade velat ha typ ris till men byter ut riset mot grönsaker, verkar det vettigt?

Jag har såna här torkade soja-strimlor och -färs hemma, såg att det var ganska hög kolhydrathalt på dem, 16,5 kolhydrater per 100g torrvara, är det okej att äta dem ändå? Är det ens högt för LCHF med denna kolhydratsnivå?

Just det där med kokosoljan känns lite surt då jag vet att jag hade kunnat få en lika stor eller t om större burk för typ halva priset i en affär i min hemstad, suck. 

Käka upp det du har hemma.. men inför allt mer fett.. så småningom tar det slut.

Jag köper 400 gram cocosolja för cirka 50 kronor på ICA!

Bäst vore ju om du köpte något som naturligt innehåller fett.. typ avocado.. men ägg är faktist 66E% fett!

Wokade grönsaker binder en hel del fett.. likaså svamp, grejen är att det blir för tradigt om man blir tvungen att äta fett med sked!

Efter min första LCHF-frukost kan jag konstatera att man blir grymt mätt på det, och det kändes lyxigt och gott. Jag tog typ 1,5-2 dl turkisk yoghurt (måttade inte, hällde bara upp lite i en skål), hällde på en skvätt grädde så den blev mer lik vanlig yoghurt i konsistensen, i med lite vaniljextrakt och 7-8 mandlar. Jag kollade noggrant så vaniljextraktet inte innehöll socker, det är bara aromer. Det blev mycket godare än jag trodde, det kändes som någon slags lyxig yoghurt, jättegott! 

Fett jag har hemma är rapsolja, kokosfettet jag nyss köpte (måste vara sparsam med det, så dyrt), Bregott. Jag har även en fullfettsprästost som jag kan ha i maten. 

Jag är säker på att du kommer att märka stor skillnad bara du slutar med all pasta och bröd. Billiga grönsaker som kanske inte är strikt LCHF men som jag ändå tycker borde vara helt ok att äta för dig är ju lök, morot och kålrot. Själv äter jag liberal LCHF och har absolut inga problem med att äta lite rotfruker.  Krossade tomater är ett tips också. Vitkål är billigt och frysta grönsaker som haricot verts och brokkoli brukar också gå att hitta billigt. Ärtor är lite högt i kolhydrater men det äter jag ändå. Alla de här grönsakerna funkar som substitut för pasta och ris och du kommer att märka att du håller dig mätt längre när du tar bort spannmålet och lägger till grönsaker och fett. Det är bara att ha på en klick smör på grönsakerna och äta det tillbehör du brukar ju. Sen är väl inte färdigprodukter som quorn direkt att rekommendera eftersom det är så processat, men ett steg i taget! 

Kokosolja är ju inte nödvändigt men vissa tycker det tar bort sockersuget bra. Kör på smör annars bara. 

Äsch, jag fortsätter med tips. Soppa är ju superbra nu på hösten. Allt kan i princip kokas, puréas med buljong och grädde och göras till soppa. Ostchips är gott till. Dvs. riven ost i små högar som du gräddar i ugnen en stund. Eller stek halloumi till. 

Lycka till!