bullen344 Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Här är en intressant video om Tarahumara-indianerna som är kända för sin extraordinära förmåga att springa långa distanser. http://www.youtube.com/watch?v=FnwIKZhrdt4&feature=youtu.be Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Intressant. Förutom fjollet med kolhydrater då. Inte springer de med en tank med sockerlösning på ryggen. :-) De gör som vi är tänkta att göra: äter det som finns tillgängligt (i deras fall mycket kolhydratrikt om jag har förstått det rätt, en hel del majs och bönor) och har förmågan att utan besvär skifta mellan glukos- och ketondrift. 48.000 kcal är jäkla massa socker om du ska bära med dig kolhydrater (12 kilo rent socker om jag har räknat rätt. Han hade ingen sån ryggsäck med sig när han kutade. ). Mycket enklare att helt enkelt använda reservbränslet som finns lagrat, just för såna tillfällen, i fettcellerna. Personligen gissar jag på att den förmågan till växling är medfödd men att vi sen förstör den med dåliga kolhydrater och ett evärderligt småätande (äta varannan timme, vilken idioti!). Barfota is the shit. Jag provade att börja jogga, först med vanliga skor och sen med fivefingers. Vilken skillnad! Tyvärr var det precis lika ökentrist oavsett skor så jag lade ner projektet men använder dem istället på gymet och när jag dansar zumba och de tjockare fivefingers använder jag så ofta jag kan och alltid när jag ger mig ut i naturen. På sommaren använder jag skor endast av sociala skäl. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Mycket enklare att helt enkelt använda reservbränslet som finns lagrat, just för såna tillfällen, i fettcellerna. Personligen gissar jag på att den förmågan till växling är medfödd men att vi sen förstör den med dåliga kolhydrater och ett evärderligt småätande (äta varannan timme, vilken idioti!). Barfota is the shit. Tack. Så måste det ju vara. Den naturliga och smidiga växlingen mellan olika bränslen pajar av åratal av olämplig kosthållning. För det är svårt att tänka sig att "ursprungsmänniskan" led av omställningsbesvär. Barfota är värsta grejen. Att man ska behöva bli 50 innan man fattar det 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts