Bengt Nilsson Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Jacob Gudiol på Tränastyrka skrivit en utmärkt bloggtext om BMI: Normalt BMI men fet inuti Sammanfattning av BMI-problemet Problemet med BMI är istället att det kommer att missa en väldig massa människor som är överviktiga när man ser till fettmassa men eftersom de har så lite muskler på kroppen så kommer deras BMI fortfarande att vara normalviktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 BMI är ett mått som används på hela befolkningsgrupper! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Jag skulle vilja säga att problemet framförallt är att det är fråga om totalt godtyckliga gränsdragningar som har exakt 0 med vetenskaplig underbyggnad att göra. (http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2009/07/beyond_bmi.html) Som vanligt när det gäller offentliga rekommendationer. Fram till 1998 hade min BMI idag varit normal. Så drog de om gränserna, mest för att 25 är en siffra som är lättare att komma ihåg än 27,3 för kvinnor och 27,8 för män. Så nu är jag överviktig. Tjolahopp. Jag har haft ett "normalt BMI". Det var när jag led av lättare självsvält och mina revben, höftben och nyckelben stack ut på ett för min kroppsbyggnad mycket oattraktivt sätt.. Missförstå mig rätt här: jag säger inget om andras kroppsbyggnad eller BMI, bara att jag ser ämlig ut vid ett "normalt" BMI. Jag är skapt med kraftiga lår och en rejäl röv, breda axlar och smal midja. Under 74-75 kilo ser jag bara hålögd ut även om det ligger på övre gränsen till ett "normalt" BMI för min längd (173 cm). Andra kan väga 20 kilo mindre och se ut som, och vara, hälsan själv vid samma längd. Vi är alla olika, underbart härligt roligt olika. Inte undra på att världen svämmar över av kvinnligt självhat och en oändlig kamp för att "bli av med de sista 5 kilona" och "komma ner i ett normalt BMI". Inte heller så konstigt att de som "har en lättare övervikt" är friskare. De är inte överviktiga, de är normalviktiga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 BMI är ett mått som används på hela befolkningsgrupper! Om BMI bara ska användas för grupper, varför är det så populärt att räkna ut personliga BMI? Jag testade på Räkna ut ditt BMI och fick även reda på hur mycket fett jag har! Jag blev naturligtvis överviktig då mitt BMI överstiger 25 (enligt Tuva hade jag varit normalviktig med de gamla gränserna). Ditt BMI: 25,1 Underviktig Idealvikt Övervikt Fetma < 19 19-25 26-30 > 30 Din fettprocent: 25,9 % Normal Idealvikt Övervikt 12 - 20% 21 - 25% > 25% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 För att jämföra och kolla var man befinner sig inom gruppen.. det normala spannet! Det är altså en statistisk metod! Altså kommer man in till läkaren.. har BMI 35.. läkaren kikar på en.. visar det sig att man har mage, lovehandels, och är allmänt rundfryntlig är man överviktig! Nästa person kommer in.. med samma BMI.. heter Arnold Swartsenegger i sin forms bästa dagar.. då är det inte fettma! Grejen är.. att egentligen räcker det att kika på en person för att utröna huruvida man är fet eller ej.. i värsta fall kliva upp på vågen, men det blir fan så svårt att hantera i offentlig statistik, sjukhusjournaler och sådant.. där kommer BMI in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Alla spelare i SHL är överviktiga eller feta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Det som är "bra" med BMI är att det är lättfattligt. Vilket förstås blir avigt om det också är missvisande.. Men det är därför vanliga dödliga som jag själv använder det. Min egen kroppsuppfattning är helt åt helvete efter ett antal års övervikt, det är enklare att begripa en siffra.. Vad ska man ta till istället för BMI? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Det som är "bra" med BMI är att det är lättfattligt. Vilket förstås blir avigt om det också är missvisande.. Men det är därför vanliga dödliga som jag själv använder det. Min egen kroppsuppfattning är helt åt helvete efter ett antal års övervikt, det är enklare att begripa en siffra.. Vad ska man ta till istället för BMI? Midjemått. Och kolla "hip to waist ratio" (http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio). Det är en bra hälsomarkör. Som med allt annat är det en markör och olika falla ödets lotter. En del är kurviga, andra plattare och ännu andra dras med förbannelsen att allt extra lägger sig som en bilring på det mest ogynnsamma stället av allt: magen. Det har inget med skönhet att göra, bara en markör. Och OM du ändå använder BMI, tänk på det jag skrev om ovan: att riktlinjerna är HELT godtyckligt satta vid 25 och 30. Ett normalt BMI för kvinnor låg innan det under 27,3. Har du ett BMI över det är du möjligen lite knubbig, inte om ditt BMI är 26.. (Alltså beroende på kroppsbyggnad. Jag känner gott om starka, frisk, vackra kvinnor vid ett BMI som får mig att se undernärd och sjuk ut.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts