Jump to content

[Tips] Storkok

Tjoran

Recommended Posts

Japp, det är så där igen vettni.

Tips på storkok?

Köttfärsås har på senaste tiden där jag bor blivit ganska dålig, eller så har jag endast haft otur med mina köp. Så det går mer eller mindre bort.

Behöver olika kycklingrecept.

Fläsk/nötbitar - recept.

Och gärna allt annat ni har på lager osv.

Tackar.

Kycklinglåren är saftigast, stek i smör på lagom värme.. pudra på slutet rikligt med Curry.. men dra då ner på värmen så det inte bränns!

Ta upp de färdiga låren, klicka i lite cyrrupasta efter eget tycke, rör runt i det varma smöret, slå på grädde, sjud sakta till en rykande god curryssås.. eventuellt lägger man i låren på slutet för att de skall ta smak.

Severa med valfria grönsaker.

Grytor överlag är lämpliga och ganska lätta att anpassa till LCHF. Jag förslår att du öppnar en vanlig kokbok och justerar för redningar osv, blir lite kompromissande med vissa ingredienser och konsistens men den rätta smaken brukar vara lätt att få till. Varför inte en kalops, dillkött, portergryta, gulasch eller en lyxig coq au vin. 

• Like 1

Grytor överlag är lämpliga och ganska lätta att anpassa till LCHF. Jag förslår att du öppnar en vanlig kokbok och justerar för redningar osv, blir lite kompromissande med vissa ingredienser och konsistens men den rätta smaken brukar vara lätt att få till. Varför inte en kalops, dillkött, portergryta, gulasch eller en lyxig coq au vin. 

Precis vad jag tänkte skriva :) ...detsamma fungerar bra med både kyckling och fisk också..

Nåt som går fort att göra, är en thaigryta.

-Ett kilo kycklingfileer, som du skör i småbitar och bryner.

-En stor påse frysta wokgrönsaker

-En påse red curry spice mix

-Två förpackningar kokosgrädde

Mixa

Klart!!

Allt tar ca 15 min.

Till de andra kokar jag ekologiskt jasminråris ( tar lite längre tid)

Köp hel kyckling koka flera stycken med lök morötter eller vad du gillar sila buljongen frys i istärningspåsar rensa kycklingen från ben. Gör sedan olika såser tex paprika curry grönpeppar svampsås smaksätt med buljongen. Fläskkarre stekt i stekpåse sköter sig själv ta vara på spadet som från kycklingen.

• Like 1

Tips för grytor som kräver lång koktid.

Hacka grönsaker på kvällen, släng kött och grönsaker + vatten i en gryta och in i ugnen på 80-120 grader och låt stå under dagen medans man är på jobbet.

När man kommer hem:

sila bort buljonggrönsakerna, reducera ner buljongen och späd med grädde.

Går att använda till grytor eller soppor. Perfekt när små barn gör det svårt att laga mat som måste gå fort.

Ett snabbt långkok!

Men det var väl inte långkok, som TS efterfrågade, utan storkok.

Gör detta inlägg, eftersom jag själv är intresserad av olika recept på rätter som räcker lääääänge.

Så man kan inte göra storkok bara för att det kokar lääääänge? :huh:  Det är ju en del av vitsen med långkok att göra upp en ordentlig mängd som räcker, gör ju knappast ett långkok för en portion...

Så man kan inte göra storkok bara för att det kokar lääääänge? :huh:  Det är ju en del av vitsen med långkok att göra upp en ordentlig mängd som räcker, gör ju knappast ett långkok för en portion...

Nej, långkok är inte=storkok.

När jag slänger i ett fläsklägg i grytan.......kokar i minst två timmar....så räcker det endast till mig ;)

Brukar köpa stora bitar av nötbog/högrev/ el fransyska när det är prisvärt -
Kokar de oftast bara rent grundsrecept med salt & peppar , massa gul lök , knippe lagerblad..
Portionsfryser med buljongen ..
sen smaksätter allt i vad jag blir sugen på ..
pepparrot / bacon & svamp / ajvar & vitlök / harissa / mera lagerblad & kryddpeppar / ja bara fantasin sätter stopp
**
angående kyckling  - redan fryst tillagad kyckling tycker jag kan bli trist vid uppvärmning .. färska delar att rekommendera ..

• Like 1