Jump to content

Träning på LCHF

joey
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har gått på LCHF ett par månader nu och jag mår jätte bra! Mkt bättre magkänsla och mer energi, har även gått ner några kilo. 

När jag har varit fysiskt aktiv en dag så märker jag en påtaglig trötthet dagen efter, och nu ska jag börja träna regelbundet och vill helt enkelt ha lite tips på bra mat att äta innan och efter gymmet för att undvika tröttheten. 

Det är alltså främst styrketräning och en del löpning jag ska börja med.

Tacksam för tips!

J

Utmattad kanske är ett bättre ord. Och nja jag blev nog inte trött dagen efter träning när jag inte gick på LCHF, träningsverk däremot. 

Många och jag var en av dom som kände mig väldigt utmattad under övergången från min förra kost till LCFH, främst på morgonen. Just denna känsla av utmattning får jag efter en fysiskt aktiv dag. Jag antar att jag behöver mer kolhydrater för att få lite snabb energi. Och jag skulle gissa på att typ apelsiner och bananer kan vara bra? Men kom gärna med tips!

Ja altså om du inte är diabetiker eller har svårt att gå ner i vikt och behöver det av hälsoskäl ser jag inget problem med en banan, före och efter!

Men du kan lika gärna ta en potatis till maten oxå.

Ta och testa för att se om det gör skillnad.. jamenar så det inte är något annat.. som du borde söka för!

Jomen utmattningen under övergången är just glukosbrist för arbete och dåligt uppreglerat karnitinsystem för fettoxidation i musklerna. 

För en del kan det ta 12 månader innan de fått ordning på just fettoxidationen.

• Like 1

När man duschar efter träningen, så hjälper det att massera alla muskler som man kommer åt vid intvålningen. På så sätt transporteras slaggprodukter och eventuell mjölksyra enklare bort, och man får en bättre blodgenomströmning i muskulaturen.

Detta ger tack vare mer avslappnad muskulatur en bättre sömn, och man minskar risken för träningsvärk och trötthet dagen efter ett utfört träningspass.

Jag misstänker att du fortfarande är i omställningsfasen, så ha tålamod. Det ska inte behöva tillföras kolhydrater för att du ska få energi.

Igår körde jag ett hårt simpass, och har ändå mycket energi dag. Visserligen kan jag känna att jag tränat igår, men slipper ändå trötthets- eller utmattningssymptom.

Om du inte är van vid styrketräning och löpning, så börja på låg nivå, tills du du börjar vänja dig vid ansträngningen. Sedan kan du successivt öka intensiteten i löpningen, och lägga på mer vikter i styrketräningen.

Det finns trådar på Kostdoktorns forum om träning som du kan besöka, och förkovra dig inom vid behov.

Lycka till...

Tips är också salt, och magesium. Du får i dig så mycket mindre salt på LCHF kost, så när du svettas mycket behövs det tillföras. När jag tränar tar jag alltid vatten å havssalt å citronsaft å häller i mig efteråt. Om jag känner att mina muskler är extra kraftlösa tar jag även en magnesiumtablett. Brukar hjälpa väldigt bra, och jag märker tydligt i kraftlöshet om jag glömmer det. 

Jag blev också matt när jag började träna för lite mer än en månad sedan. Nu däremot, tycker jag snarare att jag blir piggare av träningen. Om du är otränad kanske det beror på det snarare än vad du äter? Var du vältränad och började äta LCHF är det naturligtvis kosten det handlar om, men då tror jag det handlar om en övergång och att du snart känner dig bättre även efter träningen.

Lycka till! :)