Keighlee Postad 28 Oktober, 2013 Share Postad 28 Oktober, 2013 Hallihallå! Har en fundering angående vad som egentligen är bäst att stoppa i sig, om man faktiskt tillåter sigsjälv att äta något annat än strikt lchf en dag. Har en sådan dag som kommer snart och jag har sagt till migsjälv att jag ska tillåta mig något extra. Och extra för mig innebär inte godis, chips och sådant, utan typ jordnötter, jordnötssmör, lchf-bröd med pålägg (exempelvis kaviar eller leverpastej), alltså sådant som jag inte alls äter nu. Kör ganska strikt. Men tänkte kolla om någon har några bra förslag på andra saker man kan "unna sig"? Som inte är massor av socker eller kolhydrater i, men ändå ger en känsla av lite extra lyx. Ni kanske har några förslag som jag helt enkelt har missat.. /Maria Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
copecca Postad 28 Oktober, 2013 Share Postad 28 Oktober, 2013 Olika goa ostar, ölkorv, gurkstavar..med en go dip ordnar du lätt med majonäs o cremefraiche plus favoritkryddor.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattias Postad 28 Oktober, 2013 Share Postad 28 Oktober, 2013 Chokladmousse på choklad (minst 76%), grädde och ägg är min fuskarfavorit. Har även köpt en glassmaskin som jag använder lite då och då... Fast jag använder nästan aldrig socker och om jag gör det tar jag en femtedel av vad receptet säger. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Limp Postad 29 Oktober, 2013 Share Postad 29 Oktober, 2013 Kör ganska strikt. Men tänkte kolla om någon har några bra förslag på andra saker man kan "unna sig"? Som inte är massor av socker eller kolhydrater i, men ändå ger en känsla av lite extra lyx. Ni kanske har några förslag som jag helt enkelt har missat.. /Maria Jag äter också strikt... mycket strikt, men äter också "lyxmat" varje dag enligt mitt sätt att se på saken. Jag äter nämligen det jag gillar och speciellt det andan faller på. Iofs klassar jag inte socker som något lyx längre, utan snarare som gift. Det medför att jag har helt och hållet annan syn på begreppet lyx numera. Lyx för mig är att få äta maten jag älskar... sju dagar i veckan utan kompromisser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sigurdur Postad 29 Oktober, 2013 Share Postad 29 Oktober, 2013 men äter också "lyxmat" varje dag enligt mitt sätt att se på saken. Lyx för mig är att få äta maten jag älskar... sju dagar i veckan utan kompromisser. Kan du inte skriva vad du äter under 1-2 vanliga veckor, det vore kul att se vad som är strikt lyx för dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sigurdur Postad 29 Oktober, 2013 Share Postad 29 Oktober, 2013 Annars är mitt tips att botanisera i charken, där finns mycket godsaker. Tyvärr finns det socker i många charkprodukter, men när man hittar något med högt fettinnehåll så behöver inte kolhydratinnehållet vara så himla högt, det beror ju på vad man gillar och hur strikt man är - är det viktigare att det är sockerfritt eller lite kolhydrater per 100 g (inte alltid samma sak har jag märkt...) o.s.v. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sigurdur Postad 29 Oktober, 2013 Share Postad 29 Oktober, 2013 Eller knapersteka vitkål, eller skivad äggplanta i mycket fett och salt! Smakar som chips! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Limp Postad 29 Oktober, 2013 Share Postad 29 Oktober, 2013 Kan du inte skriva vad du äter under 1-2 vanliga veckor, det vore kul att se vad som är strikt lyx för dig. Som jag skrev, äter jag bara sådan mat som jag älskar. Ofta stundens inlevelser. Jag äter när jag vill och vad jag vill och kanske intet alltid när man bör äta. Jag har alltid gillat fet mat, men ätit det minimalt p.g.att jag led av fettskräcken... hjärntvättad som jag var. Nu tar jag igen alla de förlorade åren. Jag slängde bort kolhydraterna i soptunnan och äter numera kött i alla sina former och t.ex goda ostar. Som sport har jag bl.a. att äta genom vareviga sort som finns i de stora matvarujättarnas chark- och ostdiskar. Som exempel kan jag nämna vad jag åt i morse och ikväll. I morse blev jag sugen på salladsfrukost. Med tanke på att jag räknar in skinka även som sallad, fick det står för proteinerna och övrigt handlade det om ruccola och isberg, massor med avokado, lök blandning samt majonäs på toppen som smaksättare utöver löken. Till kvällsmat beslöt jag att frossa ölkorv och roquefort. Sagt och gjort och nu ligger jag på sofflocket med pc på magen och jäser mätt och belåten och berättar om mina upplevelser här och nu... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jensen Postad 30 Oktober, 2013 Share Postad 30 Oktober, 2013 Jag o min tjej frossar i varma bär o vispade grädde till efterätt o som tillåtet fusk Tex några jordgubbar (plockade för hand, i frysdisken på konsum ) o ganska mycke grädde. Man kan välja laktosfri grädde, den smakar lite sötare än vanlig. Men då får man inte va superstrikt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johanna07 Postad 30 Oktober, 2013 Share Postad 30 Oktober, 2013 Rostade kokosflingor (stora) med färska hallon till. Vivanis 92% choklad. Kokostoppar. Rödbetschips. Grönkålschips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
stoscha Postad 30 Oktober, 2013 Share Postad 30 Oktober, 2013 Rostade kokosflingor (stora) med färska hallon till. Vivanis 92% choklad. Kokostoppar. Rödbetschips. Grönkålschips. har du fått till grönkålschips? hur gjorde du? Är de nte stickiga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts