Varför man alldrig skall bry sig om LDL!

Zepp

Recommended Posts

Man kan mäta men det är krångligt och dyrt och saknar veriferade metoder!

APO mäter man genom att räkna vissa APOlipoproteiner.. som bara finns en av i varje  LDL och HDL, på så sätt får man reda på hur många man har simmande runt i blodet!

Egentligen detsamma man vill komma åt med vanligt kolesterolprov oxå.. men där får man använda kolesterolet och triglyceriderna som markörer för LDL och HDL!

Mätmetoden sägs ligga inom 5% felmarginal.. men det gäller bara Tot och HDL!

Men som all vet så är det lika där.. beroende på hälsotillstånd och lite annat så varierar mängden kolesterol i LDL och HDL!

Ja altså blodet kan ju inte bara bestå av kroppar som transporterar fett och kolesterol.. och så skall det helst vara flytande!

Klart att det finns folk med väldigt ovanliga defekter som gör att de har både/eller skithöga LDL och HDL.. finns de som  har hyperkylomicronemi oxå!

Men för vanliga så gäller de som som bästa metod att utvärdera riskmarkörer avseende blodlipider.

Det är betydligt mer komplicerat än Tot/HDL och APOkvot!

Men ligger man inom normala värden på allt och inte uppvisar andra symptom eller krämpor så har man ingen anledning att leta efter något annat.

För man kan ha bra Tot/HDL men värdelös APOkvot och även tvärt om.. då är det något som är konstigt.

Ovanligt men det förekommer det oxå.

Jättebra tråd. Jag visste inte att triglyceriderna räknas med. Är det här verkligen sant? Också i andra länder än Sverige? Tex i Finland? Det är ju helt ologiskt.

Jag måste nog börja samla all information på något vettigt sätt. Kanske starta en liten blogg för eget bruk. Det finns så mycket bra grejer att hålla reda på.

Det finns en bra kalkylator som verkligen visar hur Friedewalds formel visar snett då triglyceriderna över- eller underskrider vissa värden och det blir som att äter man mycket kolhydrater och har

höga triglyceridvärden så blir LDLvärdet lågt och tvärtom.

Jag har sett det på mina egna värden som är noggrant kollade eftersom har har haft diabetes en gång i tiden, så fort triglyceriderna understeg 1,1 så steg LDL, sedan hade jag en gång triglyc. på 3,5, så sjönk LDL, då blir läkaren nöjd...

Tänk på att använda punkt då ni matar in decimalvärden.

http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

Den "Iranska" formeln visar bättre, där tog dom och mätte LDL på riktigt så att det stämde bättre med formeln.

Skrev detta på en annan tråd:

Perlmutter är av uppfattningen att kolesterolnivåerna är ointressanta. Det bästa måttet på hälsa är att mäta hemoblobin A1C, inte kolesterol. Kolesterolet är vad det är och vi ska låta våra kroppar bestämma vilken nivå som är bra för oss individuellt, eftersom korppen kan producera eget ställer den in produktionen efter behovet och tillgången. Han understryker att de viktigast påverkbara riskfaktorerna för hjärtattack inkluderar rökning, överdriven alkoholkonsumption, för lite aerobisk träning, övervikt och en kolhydratrik diet.

Han understryker också hur viktigt det är att få i sig kolesterolrik föda. Ägg, fiskägg, fet fisk, feta gräsbetade biffar, osv.

Lita på kroppen! Ta inga mediciner som stör ut kroppens funktioner!

Apropå hemoglobin. Mina graviditeter före LCHF rasade mitt Hb-värde från 136 i början till lite på hundra mot slutet. Detta trots att jag tog starka järntabletter. När min minsting var i magen sjönk värdet till 120 i mitten för att stiga till ca 150 i slutet av graviditeten. Dessutom var jag på benen en och en halv timme efter att hon fötts. Jag gick själv och klädde på henne till ett annat rum. Det enda som gjorde mig trött var att jag missade en hel natt sömn och sen är det inte direkt läge att sova natten efter en förlossning heller (dessutom är det inte direkt sov-vänligt på sjukhus). Det här var nu en OT kommentar. Men dock så fascinerande att jag var tvungen att nämna det (igen) när hemoglobin kom på tal.

Senaste graviditet var förstås på LCHF.

• Like 3

@Hjopek.

Väldigt intressant info.

Räknar jag om mina gamla LDL-siffror med den iranska formeln så blir resultatet att jag var sjukast när jag låg inlagd och har blivit friskare sen dess.

Om jag istället går på de officiella provresultaten (friedewald) så var jag friskast som inlagd och blir sjukare och sjukare, och behöver statiner nu säger dom .....

• Like 2

I mina prover finns det nåt som heter P-LDL-kolesterol som ska vara <3 mmol/l. Vad är det då? Jag har allti trott att

det är mätvärde på LDL.

Vad det än är har jag legat bra till på det hela tiden även när läkarna skrek som värst över mina värden.

Jättebra tråd. Jag visste inte att triglyceriderna räknas med. Är det här verkligen sant? Också i andra länder än Sverige? Tex i Finland? Det är ju helt ologiskt.

Jag måste nog börja samla all information på något vettigt sätt. Kanske starta en liten blogg för eget bruk. Det finns så mycket bra grejer att hålla reda på.

Det räknas likadant överallt, vad jag vet. I vissa länder, såsom USA, har de andra enheter, men det man mäter är det samma.

• Like 1