Jump to content

Tveksam till LCHF vid typ 1-diabetes

anton04

Recommended Posts

Jag har haft diabetes typ 1 sedan 3 ås ålder och har testat LCHF i 2 års tid med endast kortare uppehåll (minst 1 år oavbrutet).

I början var jag ju förstås entuastisk (en stor andel av alla som uttalar sig på internet är ju de som nyss börjat). I teorin låter det fantastiskt och självklart.

Det finns dock några frågetecken. Man får ofta höra hur diabetiker "kunnat sänka sina insulindoser". Vill man det ?

Insulin har en till funktion förutom att omsätta kolhydrater till energi. Det hämmar leverns produktion av glukos. 

Det fungerar alltså inte för diabetiker att fasta för att sänka sitt socker. Låter man bli att äta (kolhydrater) och låter bli att ta insulin stiger sockret ändå.

Jag tycker att Kostdoktorn m fl har en onyanserad bild av insulin där han jämför insulin med t ex allergimedicin. Diabetes är en bristsjukdom och insulin är inte ett symptomliknande läkemedel som t ex antihistamin, kortinson, losec eller värktabletter. 

Dessutom verkar det finns ett samband mellan fett och insulinkänslighet.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/fettrika-maaltider-kraever-stoerre-insulindos/

Kostdoktorn pratar om "funktionell insulinresistens", men vad är poängen med att äta fett för att sänka insulindoserna om kosten i fråga sänker insulinkänsligheten ?

Fruktsocker verkar kunna omsättas till stor del utan hjälp från insulin, så jag har svårt att se hur frukt kan bedömas vara "skadliga" kolhydrater.

Så jag åt LCHF och försökte "sänka mina insulindoser. Men jag fick inte bättre socker av det ! Det var samma historia som vanligt med höga värden och extra doser, trots att jag knappt åt en enda kolhydrat.

Jag äter för närvarande en vegankost med mestadels frukt, råris mycket grönsaker och vissa inslag av fleromättade fetter som sojagrädde.

Jag har en kontinuerlig glukosmätare och har inga problem att hålla ett klockrent jämnt blodsocker med denna kost, så uppenbarligen gör inte kolhydraterna speciellt stor skada. 

Kanske är de fleromättade fetterna inte lika benägna att leda till insulinresistans ?

Jag har ännu inte hunnit bedöma om jag får någon viktnedgång med denna kost.

Slutligen så är det som gett bäst resultat på insulinkänsligheten fysisk aktivitet. Träning har en ENORM effekt.

Så frågan är om de "mossiga" kostråden har så fel ? Jag uppnår perfekt blodsocker med råris och frukt och det blir ännu bättre med motion ! Inte så olikt det man får höra hos doktorn ?

Grattis till god blodsockerkontroll! Om du funnit något som funkar för dig är det väl värt att fortsätta så, dock tycker jag du blandar ihop en del saker. Så här ser jag det:

- De allra flesta typ1:or mår bra av att äta färre kolhydrater än rekommenderat. Vilka typer man kan äta får man själv mäta sig till. För mig verkar det vara mjölprodukter som ger sämst utfall. Jag kan hålla med om att strikt LCHF kan visa sig kontraproduktivt, då även små avsteg kan ge mycket svårreglerat blodsocker. Bättre då att hitta de mängder som funkar bra i vardagen.

- Vad gäller fett ser jag ingen anledning till att undvika de mättade fetterna. Jag ser heller ingen anledning till överdriven fettkonsumtion då vikteffekterna är minst sagt tveksamma för typ1:or. Men varför skulle de fleromättade fetterna vara bättre för blodsockerkontrollen eller insulinresisten? Det får jag inte ihop.

- Fruktsocker i mindre mängder funkar förstås fint, det är överdriven konsumtion som är skadlig. Mängder av fruktjuice lär inte många 1:or fixa utan extra insulinpådrag och viktökning som följd.

- Vi är alla olika med olika förutsättningar, som även ändras över tid. Typ1-diabetes kräver ständig uppsikt. Det finns mängder av faktorer som påverkar blodsockret utöver kosten. Räkna aldrig med att du funnit generallösningen för all framtid.

- Den studie du relaterar till pekar egentligen bara mot att det krävs mer insulin om man äter mat som innehåller mer energi. Inte konstigt alls egentligen, att det bara skulle handla om kolhydrater är en grov förenkling.

Kontentan av detta blir för mig; Ät naturliga fetter och proteiner samt måttligt med kolhydrater i den mängd du funnit hanterbar med insulininjektioner. Svårare än så är det inte! (Svårt nog skall tilläggas)

SLUTA GENAST MED SOJAGRÄDDE/SOJAPRODUKTER OM DU INTE VILL FÅ EN MASSA HEMSKA OCH DÖDLIGA SJUKDOMAR!!

För övrigt skadar du både dig själv och miljön genom att äta en vegankost.  :(

Läs; 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Viktig information!!

Ta hand om dig! Du har bara en kropp!

• Like 1

"Jag har en kontinuerlig glukosmätare och har inga problem att hålla ett klockrent jämnt blodsocker med denna kost, så uppenbarligen gör inte kolhydraterna speciellt stor skada. "

Så om man äter hur mycket som helst kolhydrater (socker) och kompenserar det med perfekta doser av insulin så att bs alltid är som det ska så är det ofarligt?

SLUTA GENAST MED SOJAGRÄDDE/SOJAPRODUKTER OM DU INTE VILL FÅ EN MASSA HEMSKA OCH DÖDLIGA SJUKDOMAR!!

För övrigt skadar du både dig själv och miljön genom att äta en vegankost.  :(

Läs; 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Viktig information!!

Ta hand om dig! Du har bara en kropp!

Det här var ju ganska komiskt med tanke på att jag ätit mig frisk med hjälp av bland annat sojabönor och tofu (tillverkat av sojabönor) och sojamjölk. Mycket grönkål var det också men det är ju vegankost så det är väl också farligt...

Bacon däremot slutade jag äta redan på 70-talet och korv är jag mycket försiktig med.

Grillat, rökt och hårdstekt undviker jag också och det skulle aldrig falla mig in att göra sås på det som blir kvar i stekpannan.

Om jag äter salt mat så bottnar jag alltid med grönsaker först för att skona slemhinnorna i mage och tarm.

> För mig verkar det vara mjölprodukter som ger sämst utfall.

Ja precis, och eftersom jag absolut inte kan tänka mig att äta djur så är ju tyvärr mejeri nästan det som återstår om man inte vill leva på kokosfett .. Om man ska äta LCHF alltså.

Men varför skulle de fleromättade fetterna vara bättre för blodsockerkontrollen eller insulinresisten? Det får jag inte ihop.

Det är bara en gissning, jag har läst någonstans att mättade och transfetter skall vara kopplade till insulinresistens i högre grad, men det återstår att undersökas.

- Fruktsocker i mindre mängder funkar förstås fint, det är överdriven konsumtion som är skadlig. Mängder av fruktjuice lär inte många 1:or fixa utan extra insulinpådrag och viktökning som följd.

Jag har experimenterat med fruktbaserad diet och stora mängder frukt kräver faktiskt inte så mycket insulin som jag trodde. Enligt förespråkare för fruktbaserad diet används inte insulin för att omsätta fruktos. Det verkar stämma enligt mina observationer.

> Den studie du relaterar till pekar egentligen bara mot att det krävs mer insulin om man äter mat som innehåller mer energi. Inte konstigt alls egentligen, att det bara skulle handla om kolhydrater är en grov förenkling.

Ja, det är precis det jag vill komma till ! Varför propagerar Kostdoktorn så hårt för något som endast är en grov förenkling ?

Kontentan av detta blir för mig; Ät naturliga fetter och proteiner samt måttligt med kolhydrater i den mängd du funnit hanterbar med insulininjektioner. Svårare än så är det inte! (Svårt nog skall tilläggas) 

Ja precis, precis vad vården säger. Vart är skandalen ? (Kostdoktorn:  "Att diabetiker ännu ofta får dåligt fungerande kostråd i sjukvården – mat som gör dem sjukare – är förstås en skandal.")

> SLUTA GENAST MED SOJAGRÄDDE/SOJAPRODUKTER OM DU INTE VILL FÅ EN MASSA HEMSKA OCH DÖDLIGA SJUKDOMAR!! För övrigt skadar du både dig själv och miljön genom att äta en vegankost.   :(

Jaha ? Så kött- och mjölkindustrin skadar inte kroppen och miljön ? Se exempelvis dokumentären Got the facts on milk. Jag har läst ett antal böcker som hävdar att vår matsmältning inte alls är anpassad för kött och att vi absolut inte mår bra av att dricka mjölk efter spädbarnsålder (vi är den enda varelsen som gör det). Jag inser att både jordbruk och köttindustrin skadar miljön men något måste jag ju äta och jag tycker att det är onaturligt och fel att utnyttja och döda djur. Jag förstår inte varför kostdoktorn så urskiljningslöst propagerar för djurprodukter.

> Så om man äter hur mycket som helst kolhydrater (socker) och kompenserar det med perfekta doser av insulin så att bs alltid är som det ska så är det ofarligt?

Om man äter en vettig mängd kolhydrater och tar rätt mängd insulin ser jag ingen anledning att det skulle vara "farligt".

De flesta är väl överens om att långsamma kolhydrater är att föredra framför snabba som t ex rafinerat socker.

> Räkna aldrig med att du funnit generallösningen för all framtid.

Det är ju precis detta som Kostdoktorn gör anspråk på att ha funnit.

Soja som inte är fermenterad är väl väldigt tveksam föda. Stora mängder frukt skulle jag säga också är tveksamt. Annars verkar du äta en kost som ger lågt blodsocker.

Är du  orolig över kvaliten och miljöpåverkan av kommersiellt kött, ät gräsbetat kött. Eller ät ägg och fisk?

Intressant diskussion du tar upp...Jag tycker också att man ibland ser tendenser där vissa kan vara alltför onyanserade...vi har nog en lång väg kvar vad gäller forskning på kost och hälsa innan man ska dra alltför tvärsäkra slutsatser om vad som är sunt respektive osunt.

Jag väljer att kommentera en av de saker du säger ;-) Jag tror inte att så många här säger att frukt är skadligt, men det är inte samma sak som att det är nyttigt...och om man då tror på tesen att vi nog äter för mycket kolhydrater...kan det vara värt att prioritera bort frukt till förmån för t ex grönsaker. :)

• Like 1

Jag inser att både jordbruk och köttindustrin skadar miljön men något måste jag ju äta och jag tycker att det är onaturligt och fel att utnyttja och döda djur

Vill bara nämna att växter är "köttätare" vilket du lätt kan se om du studerar hur växter hämtar näring från jorden. I jorden finns en massa parasiter och svampar, växter har "favoritparasiter" som äter upp andra parasiter och ger näringen till växterna.  Så bara för att djuren är så små att det inte går att se dem med blotta ögat så kvarstår fortfarande det faktum att djur (parasiter) måste dö för att växter ska få näring. 

• Like 2

Kul att du har hittat ngt som verkar fungera för dig. Äter du ngn "specifik diet" (typ McDougall, Ornish, Barnard) eller improviserar du?

Jag har i åtskilliga trådar försökt poängtera det du har upplevt, att en diet hög i fett (och speciellt mättat fett) försämrar insulinkänsligheten. Detta är ganska tydligt i både kliniska studier och observationer. Kolla bland annat in Dr. Barnards kliniska studier. Mekanismen som driver det verkar vara att så kallade intracellulära lipider ökar, som i sin tur försvårar transport av glukos in i cellerna.

Jag har en vän som har typ 1 som äter vanlig svenssonkost, men när vi började snacka om vegankost (och speciellt raw food) så nämnde han hurpass stabilt blodsocker han får varje gång han äter bönor. Han har också haft det sen barnsben och mäter flera gånger dagligen, så han märker tydligt när det uppstår avvikande resultat.

Just detta med bönorna verkar också vara förankrat i vetenskapen, det kallas ibland "the second meal effect". Kolla in denna korta video för mer info:

http://nutritionfacts.org/video/beans-and-the-second-meal-effect/

Orsaken varför LCHF:are vanligtvis är rädda för alla kolhydrater i samband med diabetes är för att dom har blivit matade en förenklad förklaringsmodell av diabetes. Många tror att dom har "blivit friska" eftersom dom numer har stabilt blodsocker av att skippa kolhydraterna. Dock har dom inte gjort något för att förbättra insulinkänsligheten, utan bara blivit av med symptomen. Äter dom kolhydrater igen så kommer deras insulinpåslag förmodligen bli avsevärt sämre än innan.

Sen är ju frågan vad "frisk" innebär. Visst, det är jättebra att bli av med symptomen och förhindra eventuella risker associerade med diabetes, men i min bok är frisk lika med att man förbättrar sin insulinkänslighet. Och det är synd att LCHF-rörelsen håller på att få överhanden med sin förenklade förklaringsmodell av diabetes (mycket kolhydrater = diabetes), speciellt när det finns så mycket mer effektiva behandlingsmetoder. Riktiga långsiktiga resultat får man med nyttiga, långsamma kolhydrater, bönor, grönsaker, frukt, låg andel fett etc - inte kött och smör. Sen ska man givetvis hålla sig borta från all processad skit, men det fattar ju alla.

Alla som hävdar att frukt är dåligt för diabetiker bör kolla in filmen "Simply Raw - reversing diabetes in 30 days"! ;)

Sen som en asterisk, som några säkert har hört talas om är typ 1 diabetes sammanlänkat med exponering av komjölk vid tidig ålder. Förklaringsmodellen som jag förstått den är att mjölk innehåller "bovine insuline" som penetrerar tarmväggen hos bebisen och immunförsvaret börjar gå på hårdvarv för att attackera dessa främmande ämnen. Immunförsvaret kan dock inte skilja mellan kroppens eget och inkräktarna, så immunförsvaret börjar attackera bukspottskörteln och det resulterar i diabetes typ 1.

Cow's milk feeding is an environmental trigger of immunity to insulin in infancy that may explain the epidemiological link between the risk of type 1 diabetes and early exposure to cow's milk formulas. 
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/48/7/1389.short

RESULTS Ecological and time-series studies consistently showed a relationship between type I diabetes and either cow's milk exposure or diminished breast-feeding.

CONCLUSIONS Early cow's milk exposure may be an important determinant of subsequent type I diabetes and may increase the risk ∼1.5 times.

http://care.diabetesjournals.org/content/17/1/13.short

Soja ska fermenteras innan det äts, dessutom ätas i mindre mängder

Edamame är omogna sojabönor som man äter färska – de är väldigt populära i Japan, men även i Kina (edamame är det japanska namnet). Egentligen behöver de kanske inte någon presentation – för några år sen fick man leta rätt på dem i asiatiska butiker, men nuförtiden är de ganska lätta att få tag på i vanliga butiker, och jag har fått dem på vanliga restauranger ibland.

edamame.jpg?w=490

Om man äter dem som snacks är det bäst att ha kvar dem i skidan, men de brukar även gå att få tag på repade edamame, som passar bättre när man använder dem i matlagning, t.ex. i sallader eller soppor. Förutom i de asiatiska butikerna finns det edamame i skidor på Ica och repade på Willys. De edamame man får tag på i Sverige är alltid frysta.

Det vanligaste sättet att servera dem på i Japan är lätt saltade – de är väldigt vanliga som tilltugg till öl.

http://gastronomibloggen.wordpress.com/2011/05/25/edamame/

Om sojabönor är farliga när dom inte är fermenterade så är det miljontals människor runt om i världen som lever farligt...

• Like 1

Om sojabönor är farliga när dom inte är fermenterade så är det miljontals människor runt om i världen som lever farligt...

Vad jag vet är speciellt sojabönor av alla bönor väldigt problematiska och äts inom de traditionella kosterna ofta fermenterad för att minska gifterna. Sojabönor är inte heller en huvudkälla till protein inom det asiatiska köket, utan ett tillbehör (och då ofta fermenterad som tempeh, miso, natto, tamari). Den innehåller mycket antinutrienter och påverkar hormonbalansen. 

• Like 4

Edamame är omogna sojabönor som man äter färska – de är väldigt populära i Japan, men även i Kina (edamame är det japanska namnet). Egentligen behöver de kanske inte någon presentation – för några år sen fick man leta rätt på dem i asiatiska butiker, men nuförtiden är de ganska lätta att få tag på i vanliga butiker, och jag har fått dem på vanliga restauranger ibland.

edamame.jpg?w=490

Om man äter dem som snacks är det bäst att ha kvar dem i skidan, men de brukar även gå att få tag på repade edamame, som passar bättre när man använder dem i matlagning, t.ex. i sallader eller soppor. Förutom i de asiatiska butikerna finns det edamame i skidor på Ica och repade på Willys. De edamame man får tag på i Sverige är alltid frysta.

Det vanligaste sättet att servera dem på i Japan är lätt saltade – de är väldigt vanliga som tilltugg till öl.

Du har börjat lägga in bilder ;)

• Like 2

@MikaelEdebro

"Jag har i åtskilliga trådar försökt poängtera det du har upplevt, att en diet hög i fett (och speciellt mättat fett) försämrar insulinkänsligheten."

Nej, mättat fett försämrar inte alls insulinkänsligheten

Du blandar ihop det med en alldeles naturlig reaktion där kroppen trappar ner insulinkänsligheten om det som vid Lchf-kost finns mest energi tillgängligt iform av ketoner och fettsyror

Detta sker förstås för att hålla uppe glukosvärdena i blodet

Det är vad en frisk kropp alltid gör

Den strävar efter balans (homeostas)

Äter du av nån anledning åter mer kolhydrater kommer kroppen att åter "skruva" upp insulinkänsligheten

Det som ökar på insulinresistens (den verkliga sjukdomen) är när man envisas med att skyffla i sig kolhydrater fast man redan är på väg att bli metabolt sjuk

Vad du säger är som att om man blivit hörselskadad av hårdrock ska man bota sig med hög volym av klassisk musik istället :D

Nej, i det läget är det nog bäst att bara lyssna på musik på låg volym annars häller man fotogen på elden och blir ännu sjukare

"men i min bok är frisk lika med att man förbättrar sin insulinkänslighet"

Tyvärr verkar varken det ena eller andra vi gör reversera sjukdomen

Vad vi kan göra är att se till att inte ytterligare försämra den vilket inte är kattpiss det heller

Du blir naturligtvis isf heller inte friskare av att din insulinresistens förbättras av motion

Även det är bara färskvara som består i att cellerna behöver mer energi när du springer

Om du inte springer dan efter är du förstås åter lika insulinresistent igen

Det är även samma sak om du skulle fasta (tex 5:2 dieten)

Svält kroppen och insulinkänsligheten ökar men naturligtvis samma visa även här

Ät och du är snabbt åter insulinresistent igen

Min slutsats är då helt klar

Du mår bäst av att minska sockerbelastningen öht sen kan du må ännu bättre både av motion och att skippa en måltid nån gång emellanåt ^_^

• Like 7

@MikaelEdebro

"Jag har i åtskilliga trådar försökt poängtera det du har upplevt, att en diet hög i fett (och speciellt mättat fett) försämrar insulinkänsligheten."

Nej, mättat fett försämrar inte alls insulinkänsligheten

Du blandar ihop det med en alldeles naturlig reaktion där kroppen trappar ner insulinkänsligheten om det som vid Lchf-kost finns mest energi tillgängligt iform av ketoner och fettsyror

Detta sker förstås för att hålla uppe glukosvärdena i blodet

Det är vad en frisk kropp alltid gör

Den strävar efter balans (homeostas)

Äter du av nån anledning åter mer kolhydrater kommer kroppen att åter "skruva" upp insulinkänsligheten

Det som ökar på insulinresistens (den verkliga sjukdomen) är när man envisas med att skyffla i sig kolhydrater fast man redan är på väg att bli metabolt sjuk

Vad du säger är som att om man blivit hörselskadad av hårdrock ska man bota sig med hög volym av klassisk musik istället :D

Nej, i det läget är det nog bäst att bara lyssna på musik på låg volym annars häller man fotogen på elden och blir ännu sjukare

"men i min bok är frisk lika med att man förbättrar sin insulinkänslighet"

Tyvärr verkar varken det ena eller andra vi gör reversera sjukdomen

Vad vi kan göra är att se till att inte ytterligare försämra den vilket inte är kattpiss det heller

Du blir naturligtvis isf heller inte friskare av att din insulinresistens förbättras av motion

Även det är bara färskvara som består i att cellerna behöver mer energi när du springer

Om du inte springer dan efter är du förstås åter lika insulinresistent igen

Det är även samma sak om du skulle fasta (tex 5:2 dieten)

Svält kroppen och insulinkänsligheten ökar men naturligtvis samma visa även här

Ät och du är snabbt åter insulinresistent igen

Min slutsats är då helt klar

Du mår bäst av att minska sockerbelastningen öht sen kan du må ännu bättre både av motion och att skippa en måltid nån gång emellanåt ^_^

Du beskriver typ2-diabetes. Mig veterligen är inte typ1-or insulinresistenta, vi kan inte producera insulin. Det är en viktig skillnad.

Att typ1:or borde vara rädda för kött och mättat fett betraktar jag som nonsens. Min egen erfarenhet vad gäller kolhydratbegränsning är att det funkar bäst med snabba kolhydrater i vettiga mängder (50-100 gr/dag). Det beror troligen på att jag inte använder pump, som kontinuerligt tillför insulin, utan tar måltidsinsulin. Om jag skulle äta mycket långsamma kolhydrater skulle blodsockret dra iväg ett par timmar efter måltiden och sedan vara svårt att få ned igen.  Om jag äter "för lite" kolhydrater i några dagar så verkar det finnas någon nedgraderingsfunktion som ger väldigt blodsockerpåslag om jag vid någon måltid äter lite mer kolhydrater. Min slutsats; typ2 är i någon mening enklare att hantera med LCHF. Principerna gäller i stort för typ1:or också, men man måste själv testa vad som funkar bäst utifrån egna förutsättningar.

@MikaelEdebro

Dålig analogi eftersom hörselorganen är de enda i kroppen som inte har förmåga att reparera sig själv. Är du hörselskadad så är det irreversibelt. Sann historia!

Andra organ i kroppen kan dock reparera sig själv, förutsatt att du slutar med det som utlöste skadan och tillhandahåller goda förutsättningar för läkning.

Bara för att du har fått diagnosen typ 2 diabetes innebär det inte att du är dömd med nedsatt insulinkänslighet för livet. Det finns väldigt många som vänder på förloppet och förbättrar sin insulinkänslighet.

Nu snackar vi inte om de officiella diabetesdieterna (som är ngn slags halvmesyr som ändå är för hög i fett), utan ist mer åt proportionerna 80/10/10 (E% kolhydrater/fett/protein). Dvs väldigt lågt i fett och protein. Detta innebär att man äter växtbaserat, och undviker "overt fats" som matolja etc. Ingen kalorirestriktion utan man äter tills man blir mätt, förutsatt att det man äter är så nära sin naturliga form som möjligt (whole foods).

Det kan ses som ett väldigt stort kliv för medelsvensson som har käkat köttbullar, fläskfilé och makaroner hela sina liv, men om du håller dig till denna diet kommer du få bästa möjliga resultat.

Du beskriver typ2-diabetes. Mig veterligen är inte typ1-or insulinresistenta, vi kan inte producera insulin. Det är en viktig skillnad.

Jag ämnade inte att förvirra i tråden utan min kommentar handlade om typ 2 eftersom detta är det som diskuteras mest här på forumet. Men jag är medveten om skillnaderna mellan typ 1 och 2.

Det finns dock många exempel på typ 1:or som kraftigt minskat sitt behov att injicera insulin (halverad dos eller dylikt) med den dieten jag beskriver. Vissa hävdar t o m att dom lyckats "bota" sin diabetes, men detta är mer omdiskuterat och kontroversiellt. Att man kan "bota" typ 2 är dock inte speciellt kontroversiellt bland forskare som ligger i framkant inom området.

Om jag äter "för lite" kolhydrater i några dagar så verkar det finnas någon nedgraderingsfunktion som ger väldigt blodsockerpåslag om jag vid någon måltid äter lite mer kolhydrater. Min slutsats; typ2 är i någon mening enklare att hantera med LCHF. Principerna gäller i stort för typ!:or också, men man måste själv testa vad som funkar bäst utifrån egna förutsättningar.

Detta är förmodligen den mekanismen jag beskrev innan. Sök runt lite på "intramyocellular lipids" så kommer du att få det förklarat. Här är ett utdrag från Wiki:

Intramyocellular lipids

Elevated circulating free fatty acids or high-fat feeding can elevate intramyocellular lipid storage; this is thought to protect against the toxic properties of high levels of free fatty acids.[1] However, excessive accumulation of intramyocellular lipids result in muscle insulin resistance, contributing to aberrant metabolism in obesitydiabetes mellitus type 2, and metabolic syndrome.[2][3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Intramyocellular_lipids

Förmodligen är det så att dina nivåer av "intramyocellular lipids" ökar när du har haft en period med lågt kh-intag (och därmed högre fettintag för att tillgodose energibehovet). Det kan också förklara de försämrade blodsockernivåerna som uppstår när du sedan äter en måltid med högre kh.

Testa som ett experiment att köra en månad med dieten som Dr. Barnard rekommenderar. Du har egentligen inget att förlora. Om det inte funkar kan du alltid gå tillbaka till gamla banor. Om det inte ger bra resultat kan du alltid använda experimentet för att sätta sådana som mig på plats! ;)

@MikaelEdebro

"Nu snackar vi inte om de officiella diabetesdieterna (som är ngn slags halvmesyr som ändå är för hög i fett), utan ist mer åt proportionerna 80/10/10 (E% kolhydrater/fett/protein). Dvs väldigt lågt i fett och protein. Detta innebär att man äter växtbaserat, och undviker "overt fats" som matolja etc. Ingen kalorirestriktion utan man äter tills man blir mätt, förutsatt att det man äter är så nära sin naturliga form som möjligt"

Om du äter 80/10/10 (E% kolhydrater/fett/protein)  blir det nog svårt att hinna äta så mycket kalorier att du inte får proteinbrist

På kalorirestriktion kommer det nog att "verka" som din insulinresistens dämpats eftersom kroppen kämpar att få i sig energi öht

Du hänvisar till en film men har du någon studie som visar att dieten verkligen reverserar insulinresistens?

Hur ser det ut dan efter att man äter normalt igen undrar jag?

• Like 1

@ Dufva #20 Jag vill verkligen inte hålla med MikaelEdebro i näst intill någonting, eftersom jag anser hans resonerande i det allra mesta vara ytterst vinklat och felaktigt, men jag måste hålla med honom om att insulinresistens är reversibelt. Att drastiskt dra ner på mängden kolhydrater man konsumerar i kombination med träning, och då särskilt tung styrketräning, har visat sig reversera insulinresistensen. Hur lång tid det tar är en annan femma. Den frågan har i alla fall jag inget glasklart svar på.

@MikaelEdebro

"Nu snackar vi inte om de officiella diabetesdieterna (som är ngn slags halvmesyr som ändå är för hög i fett), utan ist mer åt proportionerna 80/10/10 (E% kolhydrater/fett/protein). Dvs väldigt lågt i fett och protein. Detta innebär att man äter växtbaserat, och undviker "overt fats" som matolja etc. Ingen kalorirestriktion utan man äter tills man blir mätt, förutsatt att det man äter är så nära sin naturliga form som möjligt"

Om du äter 80/10/10 (E% kolhydrater/fett/protein)  blir det nog svårt att hinna äta så mycket kalorier att du inte får proteinbrist

På kalorirestriktion kommer det nog att "verka" som din insulinresistens dämpats eftersom kroppen kämpar att få i sig energi öht

Du hänvisar till en film men har du någon studie som visar att dieten verkligen reverserar insulinresistens?

Hur ser det ut dan efter att man äter normalt igen undrar jag?

Hehe, det var en intressant teori. Låter som du är indoktrinerad i den gamla skolan om att vi behöver jättemycket protein.

Känner du ngn som har proteinbrist?

Vilka sjukdomar beror av proteinbrist?

Tror du man bygger muskler av att äta mycket protein?

Här är studien som Dr. Neal Barnard ledde där man jämförde resultaten från American Diatetic Associations diet med en lågfett vegansk diet. Man testade olika blodvärden och båda dieterna gav förbättrade värden (bl a A1C, LDL, vikt), men vegandieten gav överlägset resultat.

http://care.diabetesjournals.org/content/29/8/1777.short

• Like 1

Här är studien som Dr. Neal Barnard ledde där man jämförde resultaten från American Diatetic Associations diet med en lågfett vegansk diet. Man testade olika blodvärden och båda dieterna gav förbättrade värden (bl a A1C, LDL, vikt), men vegandieten gav överlägset resultat.

Båda dessa dieter är potentiellt förödande för en person med diabetes typ 1, så jämförelsen är inte särskilt intressant.

• Like 2

Jag har testat 80/10/10 i 2 månader och mycket riktigt så minskar insulinbehovet markant.

Det är mycket intressant, då LCHF-sidan vill göra gällande att kolhydrater (och speciellt snabba sådana som finns i frukt) skall ge höga sockervärden och ökat insulinbehov.

Däremot klarar jag inte av att äta så, jag känner mig ständigt svulten utan fett.

Jag tycker att både LCHF och 80/10/10 är fel ute som gör anspråk på att kunna "bota" eller "reversera" diabetes (åtminstone när det gäller typ 1) samt menar att det är önskvärt att sänka insulindoserna som självändamål.

Är det ens något att sträva efter ? Insulin är inte ett symptomlindrande läkemedel utan ett naturligt hormon. Insulin tar inte bara hand om blodglukos, det hindrar också levern från att producera glukos. Icke-diabetiker får sitt insulin direkt ut i blodbanan, dessutom i närheten av levern. Detta fungerar inte lika effektivt för oss diabetiker så vi är beroende av att ha insulin i blodomloppet. Därför leder låga insulindoser till högt blodsocker även om man inte äter kolhydrater, och det är den största anledningen till att jag slutade med LCHF.

Ett annat samband som inte alla känner till är att insulinkänsligheten minskar i takt med att blodsockret ökar. Om har högt blodsocker och måste ta mycket höga insulindoser för att sockret skall sjunga, betyder det alltså inte att man "blivit insulinresistent". Därför är det ytterst viktigt att undvika höga sockervärden, generellt sätt upplever jag det som mycket viktigare att se till att ha ett jämnt, lågt socker än att sänka insulindoserna, om det nu är önskvärt överhuvudtaget.

Jag förstår då inte hur insulinbehovet kan minska vid 80E% kh?

Ursäkta, jag läste fel, 80% kolhydrater 10% protein 10% fett.

Nej visst är det märkligt. Men enligt förespråkarna för 80/10/10 så beror det på att fett (oklart här om alla fetter eller endast mättade/transfetter avses) gör att insulinet fungerar sämre.

Ursäkta, jag läste fel, 80% kolhydrater 10% protein 10% fett.

Nej visst är det märkligt. Men enligt förespråkarna för 80/10/10 så beror det på att fett (oklart här om alla fetter eller endast mättade/transfetter avses) gör att insulinet fungerar sämre.

Nä, nu tycker jag att det börjar lukta gravad hund här.

• Like 1

Jag har testat 80/10/10 i 2 månader och mycket riktigt så minskar insulinbehovet markant.

Det är mycket intressant, då LCHF-sidan vill göra gällande att kolhydrater (och speciellt snabba sådana som finns i frukt) skall ge höga sockervärden och ökat insulinbehov.

Däremot klarar jag inte av att äta så, jag känner mig ständigt svulten utan fett.

Jag tycker att både LCHF och 80/10/10 är fel ute som gör anspråk på att kunna "bota" eller "reversera" diabetes (åtminstone när det gäller typ 1) samt menar att det är önskvärt att sänka insulindoserna som självändamål.

Är det ens något att sträva efter ? Insulin är inte ett symptomlindrande läkemedel utan ett naturligt hormon. Insulin tar inte bara hand om blodglukos, det hindrar också levern från att producera glukos. Icke-diabetiker får sitt insulin direkt ut i blodbanan, dessutom i närheten av levern. Detta fungerar inte lika effektivt för oss diabetiker så vi är beroende av att ha insulin i blodomloppet. Därför leder låga insulindoser till högt blodsocker även om man inte äter kolhydrater, och det är den största anledningen till att jag slutade med LCHF.

Ett annat samband som inte alla känner till är att insulinkänsligheten minskar i takt med att blodsockret ökar. Om har högt blodsocker och måste ta mycket höga insulindoser för att sockret skall sjunga, betyder det alltså inte att man "blivit insulinresistent". Därför är det ytterst viktigt att undvika höga sockervärden, generellt sätt upplever jag det som mycket viktigare att se till att ha ett jämnt, lågt socker än att sänka insulindoserna, om det nu är önskvärt överhuvudtaget.

Får jag fråga exakt vad det innebar att du kunde minska insulindoserna på 80/10/10. Innebar det färre stick eller bara mindre dos för varje stick?

Jag förstår det du menar om hunger. Det tar ett tag att komma över den där spärren att äta större volym mat och att magsäcken ska töja ut sig. Folk som hoppar på lågfett vegan-tåget är oftast fortfarande inställda på samma portionsstorlekar som när man äter mer kalorität mat, och får därför inte i sig tillräckligt med energi. Jag vet inte om detta var fallet för dig, men detta är iaf vanligt bland många. Ett bra sätt är att mata in i ngt mätverktyg för att se att man verkligen får i sig tillräckligt med energi.

Jag förstår då inte hur insulinbehovet kan minska vid 80E% kh?

Om man spinner vidare på teorin om "intramyocellular lipids" så borde det fungera så eftersom insulinet fungerar mer effektivt och det behövs inte lika mycket för att få in glukos i cellerna (där det hör hemma).

Jag har haft diabetes typ 1 sedan 3 ås ålder och har testat LCHF i 2 års tid med endast kortare uppehåll (minst 1 år oavbrutet).

I början var jag ju förstås entuastisk (en stor andel av alla som uttalar sig på internet är ju de som nyss börjat). I teorin låter det fantastiskt och självklart.

Det finns dock några frågetecken. Man får ofta höra hur diabetiker "kunnat sänka sina insulindoser". Vill man det ?

Insulin har en till funktion förutom att omsätta kolhydrater till energi. Det hämmar leverns produktion av glukos. 

Det fungerar alltså inte för diabetiker att fasta för att sänka sitt socker. Låter man bli att äta (kolhydrater) och låter bli att ta insulin stiger sockret ändå.

Jag tycker att Kostdoktorn m fl har en onyanserad bild av insulin där han jämför insulin med t ex allergimedicin. Diabetes är en bristsjukdom och insulin är inte ett symptomliknande läkemedel som t ex antihistamin, kortinson, losec eller värktabletter. 

Dessutom verkar det finns ett samband mellan fett och insulinkänslighet.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/fettrika-maaltider-kraever-stoerre-insulindos/

Kostdoktorn pratar om "funktionell insulinresistens", men vad är poängen med att äta fett för att sänka insulindoserna om kosten i fråga sänker insulinkänsligheten ?

Fruktsocker verkar kunna omsättas till stor del utan hjälp från insulin, så jag har svårt att se hur frukt kan bedömas vara "skadliga" kolhydrater.

Så jag åt LCHF och försökte "sänka mina insulindoser. Men jag fick inte bättre socker av det ! Det var samma historia som vanligt med höga värden och extra doser, trots att jag knappt åt en enda kolhydrat.

Jag äter för närvarande en vegankost med mestadels frukt, råris mycket grönsaker och vissa inslag av fleromättade fetter som sojagrädde.

Jag har en kontinuerlig glukosmätare och har inga problem att hålla ett klockrent jämnt blodsocker med denna kost, så uppenbarligen gör inte kolhydraterna speciellt stor skada. 

Kanske är de fleromättade fetterna inte lika benägna att leda till insulinresistans ?

Jag har ännu inte hunnit bedöma om jag får någon viktnedgång med denna kost.

Slutligen så är det som gett bäst resultat på insulinkänsligheten fysisk aktivitet. Träning har en ENORM effekt.

Så frågan är om de "mossiga" kostråden har så fel ? Jag uppnår perfekt blodsocker med råris och frukt och det blir ännu bättre med motion ! Inte så olikt det man får höra hos doktorn ?

Vid diabetes typ 1 har de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln dödats av det egna immunförsvaret. Många typ 1 har också problem med alfacellerna i samma körtel. Dessa har till uppgift att förse kroppen med blodsocker i lämplig nivå för nödvändig funktion om det inte kommer glukos via kosten. Hos typ 1 med dåliga alfaceller kan dessa höja blodsockret när det redan är högt och låta bli att producera när det är lågt.  Ann Fernholm skrev om detta och svensk forskning: http://ettsotareblod.se/forklaring-till-diabetikers-svangiga-blodsocker/

Insulin ser bla till att  glukos blir fett när glykogendepåerna är fyllda. Insulin hindrar förbränning av fett vid höga blodsocker.  Om du vill kunna äta mycket kolhydrater och ta höga långvariga doser insulin, riskerar du då inte ”hyperinsulinemia” eller kan du kontrollera det? Mycket insulin underlättar för inflammationer att skapas och fortgå, tex i artärväggarna, inflammerad tarm, Alzheimer, MS, cancer, reumatism. Överflöd av ett hormon stör ut hormonbalansen och andra hormoner kommer att få problem med sina uppgifter (dom blir för få eller för många), sköldkörtelhormon, könshormon mfl, symptom som PMS, infertilitet, impotens, infektionskänslighet, sömnsvårigheter, humörsvängningar, depression, mfl. Insulin är ett tillväxthormon och man vill kanske inte stimulera tillväxt av vissa saker. Högt blodsocker å sin sida leder bla till glykering, AGE.

edamame.jpg?w=490

Lite om soja.

I Asien har man uppfattat fördelar för kvinnor i klimakteriet av att äta soja, då pratar vi hela bönor eller fermenterat, natto, miso, tempeh. Man säger det beror på att det innehåller östrogen och fytöstrogen, dessa kan vara bra för kvinnor i övergångsåldern men kan vara direkt skadliga för andra inte minst barn. 

I väst använder vi mest soja i formen av isolerat soja protein. Man tar bort fibrerna med kaustik soda, sen utsätter man det för syra i aluminiumtankar , syran gör att det tar upp aluminium (aluminium har hittats i slutprodukten), sen behandling med bla nitrat, slutprodukten ett pulver. Soja är en ”goitrogen” vilket innebär at det förhindrar jod-upptag och försämrar därmed sköldkörtelfunktion. Det innehåller fytinsyra i hög dos som hindrar upptag av mineraler som magnesium, kalcium, järn och zink. 

Hehe, det var en intressant teori. Låter som du är indoktrinerad i den gamla skolan om att vi behöver jättemycket protein.

Känner du ngn som har proteinbrist?

Vilka sjukdomar beror av proteinbrist?

Tror du man bygger muskler av att äta mycket protein?

Du kanske inte är bekant med att det är ett 10:tal aminosyror som faktiskt är essentiella i protein och det är precis bristen på dessa som tar livet av 2.5 miljoner barn om året (eller 300 i timman)

Nej, jag känner ingen som frivilligt skulle hålla ner proteinintaget till 10% samtidigt som dom äter fettsnålt (och vegetariskt antar jag)

Dom flesta koster rekommenderar ett proteinintag mellan 20-25% och det finns förstås goda skäl till det

Och handen på hjärtat

Visst finns det veganer som nästan helt saknar muskelmassa har jättetaskig hållning och ser ut som dom skulle ramla omkull om det börjar blåsa :-)

Det första som händer vid proteinbrist är att du blir smal sedan omusklad blir svag får blodbrist och kanske blodtrycksfall

Därefter blir man korkad tappar immunförsvaret och fertiliteten

I slutändan dör du av organsvikt om du håller fast vid inslagen kurs

Om man bygger muskler beror på en massa saker men en sak är säker

Utan tillräckligt med aminosyror har du ingen muskelsyntes att tala om

• Like 1

> Får jag fråga exakt vad det innebar att du kunde minska insulindoserna på 80/10/10. Innebar det färre stick eller bara mindre dos för varje stick?

Mindre dos. Men även färre stick, med "vanlig" kost samt LCHF har sockret en tendens att åka upp likafullt så man får ta extra insulin, ofta flera gånger den ursprungliga dosen. Detta upplevde jag inte på samma sätt med 801010.

>Jag förstår det du menar om hunger. Det tar ett tag att komma över den där spärren att äta större volym mat och att magsäcken ska töja ut sig. Folk som hoppar på lågfett vegan-tåget är oftast fortfarande inställda på samma >portionsstorlekar som när man äter mer kalorität mat, och får därför inte i sig tillräckligt med energi. Jag vet inte om detta var fallet för dig, men detta är iaf vanligt bland många. Ett bra sätt är att mata in i ngt mätverktyg för att se att man >verkligen får i sig tillräckligt med energi.

Jo det är jag fullt insatt i, och jag använde kaloriräknarverktyg och åt som rekommenderat. Men trots det så kände jag mig utsvulten och olustig i kroppen med så liten andel fett i kosten.

> Om du vill kunna äta mycket kolhydrater och ta höga långvariga doser insulin, riskerar du då inte ”hyperinsulinemia” eller kan du kontrollera det? Mycket insulin underlättar för inflammationer att skapas och fortgå, tex i artärväggarna,

> inflammerad tarm, Alzheimer, MS, cancer, reumatism. Överflöd av ett hormon stör ut hormonbalansen och andra hormoner kommer att få problem med sina uppgifter (dom blir för få eller för många), sköldkörtelhormon, könshormon mfl,

>symptom som PMS, infertilitet, impotens, infektionskänslighet, sömnsvårigheter, humörsvängningar, depression, mfl. Insulin är ett tillväxthormon och man vill kanske inte stimulera tillväxt av vissa saker. Högt blodsocker å sin sida leder bla

> till glykering, AGE.

Men insulin är ju ändå något som finns naturligt i kroppen och så länge jag inte överäter utan äter lagom mängder av långsamma kolhydrater ser jag inget problem med att ta det insulin som krävs för att hålla ett jämnt blodsocker ?

> Insulin ser bla till att  glukos blir fett när glykogendepåerna är fyllda. Insulin hindrar förbränning av fett vid höga blodsocker.  

Det var intressant. Hindrar insulin inte förbränning av fett vid normal blosockernivå ?

Du kanske inte är bekant med att det är ett 10:tal aminosyror som faktiskt är essentiella i protein och det är precis bristen på dessa som tar livet av 2.5 miljoner barn om året (eller 300 i timman)

Nej, jag känner ingen som frivilligt skulle hålla ner proteinintaget till 10% samtidigt som dom äter fettsnålt (och vegetariskt antar jag)

Dom flesta koster rekommenderar ett proteinintag mellan 20-25% och det finns förstås goda skäl till det

Och handen på hjärtat

Visst finns det veganer som nästan helt saknar muskelmassa har jättetaskig hållning och ser ut som dom skulle ramla omkull om det börjar blåsa :-)

Det första som händer vid proteinbrist är att du blir smal sedan omusklad blir svag får blodbrist och kanske blodtrycksfall

Därefter blir man korkad tappar immunförsvaret och fertiliteten

I slutändan dör du av organsvikt om du håller fast vid inslagen kurs

Om man bygger muskler beror på en massa saker men en sak är säker

Utan tillräckligt med aminosyror har du ingen muskelsyntes att tala om

Samtidigt hävdar 80/10/10-förespråkarna att hela hetsen kring protein i vegan-sammanhang är överdriven och att vi inte alls behöver speciellt mycket protein, samt att för mycket protein leder till sjukdom.

Erik 2. Receptet på hur man tillverkar produkter med sojaprotein fick det att vändas i magen på mig! Snarlikt margarinframställning i äckelfaktor.

Men detta blir vissa friska på, ja, det är bara att konstatera att vi är mer olika än jag trodde. Eller så är det något annat denna person blev frisk av, det är ju svårt att vara sin egen kontrollgrupp, nån forskning är det ju aldrig fråga om när man testar på sig själv.

Lite om soja.

I Asien har man uppfattat fördelar för kvinnor i klimakteriet av att äta soja, då pratar vi hela bönor eller fermenterat, natto, miso, tempeh. Man säger det beror på att det innehåller östrogen och fytöstrogen, dessa kan vara bra för kvinnor i övergångsåldern men kan vara direkt skadliga för andra inte minst barn. 

I väst använder vi mest soja i formen av isolerat soja protein. Man tar bort fibrerna med kaustik soda, sen utsätter man det för syra i aluminiumtankar , syran gör att det tar upp aluminium (aluminium har hittats i slutprodukten), sen behandling med bla nitrat, slutprodukten ett pulver. Soja är en ”goitrogen” vilket innebär at det förhindrar jod-upptag och försämrar därmed sköldkörtelfunktion. Det innehåller fytinsyra i hög dos som hindrar upptag av mineraler som magnesium, kalcium, järn och zink. 

Jag är ingen "soja-pusher" men det verkar finnas väldigt mycket forskning som tyder på att det är gynnsamt för en rad olika grejor. Men jag håller med om att man förmodligen inte ska äta de stora mängder som vissa veganer/vegetarianer gör.

Varifrån har du fått den där beskrivningen av hur sojaprodukter tillverkas? Det låter väldigt mycket som du saxat texten från ngn paleo-blogg som är anti legymer?! De sojaprodukter jag har använt (t ex tofu och sojamjölk) tillverkas inte på det där viset iaf. Ge gärna någon tillförlitlig referens på att sojaprodukter tillverkas på det sättet du förklarar.

Snackar du förresten om sojalecitin som vanligtvis finns i processerade grejor, typ godis och dylikt? Detta kan isf nog alla enas om att man bör undvika.

Så här framställs tofu iaf enligt Wikipedia. Låter ganska ofarligt i mina öron:

Att göra tofu är delvis som att ysta vanlig ost (därav namnet "bönost"). De blötlagda sojabönorna mals och kokas i vatten några minuter. Då har det bildats rikligt med skum på ytan. Produkten är sojamjölk som koaguleras på ett liknande sätt som komjölksost i väst.

Ett koaguleringsmedel tillsätts och rörs igenom vätskan. Kineserna använder gips (kalciumsulfat) och japanerna nigari som är ett extrakt från havsvatten sedan bordssalt (natriumklorid) har framställts. När sojamjölken flockar sig, hälls vätskan tillsammans med ostmassan med slev i en träform klädd med silduk och massan pressas under en vikt. Ytterligare pressning görs på en sluttande träskiva om tofun skall vara hårdare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tofu

NutritionFacts.org kom just ut med en ny video som går igenom studier om soja och hur det minskar risken för bröstcancer hos kvinnor.

http://www.youtube.com/watch?v=ZCFxoUKOJYU

Low carbohydrate diet to manage type I diabetes

This is the personal story of Dr Troy Stapleton, who developed type I diabetes at the age of 41. In the beginning of his disease he followed the standard dietary advice for diabetics to consume up to 250g of carbohydrates per day and then balance this with insulin injections. However, after extensive research he decided to go on a very low carbohydrate diet, which has improved his life quite dramatically.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/246612.php

• Like 3

Kan med säkerhet, efter att ha avvaktat ge mig in i diskussionen och se vad som sägs, säga att Anton04 känns som ett forumtroll. Jag känner flera typ-1 diabetiker och skulle de äta 80% kolhydrater 10% protein och 10% fett skulle de må fruktansvärt dåligt och behöva öka insulintillförseln ordentligt. Flera av dem har ätit vegetariskt under tidigare år med kraftigt försämrade blodfetter, fetma, hjärt och kärlproblem. Efter 2-3 år på LCHF har de kraftigt vänt denna trend och kraftigt förbättrat sina blodvärden, gått ner i vikt och kunnat ta bort en hel del blodtrycksmediciner.

Det är ingen som har sagt att LCHF botar Typ-1 diabetiker. Det man konstaterar är att den är fördelaktig för typ-1 diabetiker på så vis att den minskar behövet av insulin och fortfarande är den diet som håller blodsockret mycket jämnare än någon annan kost åt motsatta hållet.

Det är strikt omöjligt att en typ-1 diabetiker äter 80% kolhydrater och får stabilare blodsocker där insulin inte behöver appliceras mer. Samt dessutom skulle äta 10% protein när en människa behöver minst 20% för att täcka behovet kroppen har för processer, organ och muskulatur.

Det är inte en slump att veganer är de som dyker in på akutmottagningar och hos familjeläkare med symptom som visar sig vara näringsbrist där magnesium, B12 och vidare in i kalciumbrist dominerar, med en kraftigt störd elektrolytbalans.

• Like 1

Jag kan tyvärr inte bemöta ditt påstående att jag är ett "forum-troil" på något annat sätt än att säga att jag är allvarlig, trots att du är säker på din sak.

Jag upplever att min insulinkänslighet ökade dramatiskt när jag åt nästan uteslutande frukt och ett enstaka mål om dagen bestående av ris eller potatis.

Att det är så förklaras av att fett sänker insulinkänsligheten (vilket bekräftas av Kostdoktorn m fl).

Med det sagt så förespråkar jag ej 80/10/10-dieten, eftersom jag inte mår bra på den, jag mår dock bättre på en liknande diet med tillägg av vegetabiliska fetter.

Notera att 80/10/10 är kaloriprocent, inte viktprocent.

Mina blodfetter har visat sig vara utmärkta oavsett vilken diet jag äter.

Kan med säkerhet, efter att ha avvaktat ge mig in i diskussionen och se vad som sägs, säga att Anton04 känns som ett forumtroll. Jag känner flera typ-1 diabetiker och skulle de äta 80% kolhydrater 10% protein och 10% fett skulle de må fruktansvärt dåligt och behöva öka insulintillförseln ordentligt. Flera av dem har ätit vegetariskt under tidigare år med kraftigt försämrade blodfetter, fetma, hjärt och kärlproblem. Efter 2-3 år på LCHF har de kraftigt vänt denna trend och kraftigt förbättrat sina blodvärden, gått ner i vikt och kunnat ta bort en hel del blodtrycksmediciner.

Det är ingen som har sagt att LCHF botar Typ-1 diabetiker. Det man konstaterar är att den är fördelaktig för typ-1 diabetiker på så vis att den minskar behövet av insulin och fortfarande är den diet som håller blodsockret mycket jämnare än någon annan kost åt motsatta hållet.

Det är strikt omöjligt att en typ-1 diabetiker äter 80% kolhydrater och får stabilare blodsocker där insulin inte behöver appliceras mer. Samt dessutom skulle äta 10% protein när en människa behöver minst 20% för att täcka behovet kroppen har för processer, organ och muskulatur.

Det är inte en slump att veganer är de som dyker in på akutmottagningar och hos familjeläkare med symptom som visar sig vara näringsbrist där magnesium, B12 och vidare in i kalciumbrist dominerar, med en kraftigt störd elektrolytbalans.

Det är troligt att dina vänner inte är helt metabolt friska medan Anton är det. Diabetes typ 1 innebär ju bara att kroppen förlorat sin förmåga att producera insulin. Typ 1 diabetiker kan ju sedan vara vid väldigt olika metabol hälsa.

Sedan har vi ju det att kolhydrater finns i väldigt olika livsmedel. Att bara ange en procentandel säger ju inte så mycket om kosthållningen egentligen.

Det är troligt att dina vänner inte är helt metabolt friska medan Anton är det. Diabetes typ 1 innebär ju bara att kroppen förlorat sin förmåga att producera insulin. Typ 1 diabetiker kan ju sedan vara vid väldigt olika metabol hälsa.

Sedan har vi ju det att kolhydrater finns i väldigt olika livsmedel. Att bara ange en procentandel säger ju inte så mycket om kosthållningen egentligen.

Har man diabetes typ 1 kan man väl inte anses vara metabolt frisk som en som inte har det? Det är i allra högsta grad något som orsakar metabol störning?

Jag kan tyvärr inte bemöta ditt påstående att jag är ett "forum-troil" på något annat sätt än att säga att jag är allvarlig, trots att du är säker på din sak.

Jag upplever att min insulinkänslighet ökade dramatiskt när jag åt nästan uteslutande frukt och ett enstaka mål om dagen bestående av ris eller potatis.

Att det är så förklaras av att fett sänker insulinkänsligheten (vilket bekräftas av Kostdoktorn m fl).

Med det sagt så förespråkar jag ej 80/10/10-dieten, eftersom jag inte mår bra på den, jag mår dock bättre på en liknande diet med tillägg av vegetabiliska fetter.

Notera att 80/10/10 är kaloriprocent, inte viktprocent.

Mina blodfetter har visat sig vara utmärkta oavsett vilken diet jag äter.

Kör på det du ser fungerar bäst. Fullkornsris, bönor, nyttiga fetter, frukt låter som en utmärkt diet och som även fungerar bra i sociala sammanhang.

Tyvärr finns det många här inne som är indoktrinerade av den förenklade förklaringsmodellen som LCHF:arna dessvärre har fått att bli den dominerande tron bland många (mycket kolhydrater = ökad risk för diabetes). Dess människor kan inte för sitt liv tro att man kan förbättra sin insulinkänslighet av att äta så mycket kolhydrater.

Dock ska man komma ihåg att när man riktar blicken utåt till länder som ännu inte nåtts av den västerländska dieten, så är diabetesförekomsten väldigt låg trots (eller jag skulle hävda tack vare) att majoriteten av kalorierna kommer från kh. Tyvärr börjar även regioner som tidigare haft hälsosamma dieter börja influeras av väst (t ex Kina, Indien, Sydamerika etc).

Har man diabetes typ 1 kan man väl inte anses vara metabolt frisk som en som inte har det? Det är i allra högsta grad något som orsakar metabol störning?

Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom som innebär att dom insulinproducerande cellerna förstörs. Diabetes typ 2, högt blodtryck, höga blodfetter och bukfetma är en helt annan sak. Sedan finns det naturligtvis typ 1 diabetiker med den typen av problem också men det är en annan sak.

Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom som innebär att dom insulinproducerande cellerna förstörs. Diabetes typ 2, högt blodtryck, höga blodfetter och bukfetma är en helt annan sak. Sedan finns det naturligtvis typ 1 diabetiker med den typen av problem också men det är en annan sak.

Jovisst, men det är fortfarande en metabol störning i allra högsta grad! Jag vet mycket väl vad Diabetes typ-1, Typ-2 och Typ-3 är.

Påstår du att funktionen hos bukspotskörteln inte har med metabolismen att göra?