Jump to content

Stronglift


Angelico
 Share

Recommended Posts

Hej! Någon som har erfarenhet av stronglift här? Jag tränar styrketräning och funderar på att börja med stronglift nu. Har kollat lite videos men blir inte helt klok på hur man gör.. Det jag undrar är: Ska man under ett pass köra från lättare till tyngre set tills man kommer till den vikt där man bara orkar 5 reps och därefter köra denna vikt 5x5? Eller ska man värma upp med tom stång och sedan köra 5x5 och öka under dessa 5 set ? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Angelico!

 

Jag har erfarenhet av Stronglifts 5x5. och jag tror jag förstår frågan. Till att börja med vill jag bara säga att många anser att SL 5x5 är ett nybörjarprogram, dock ett väldigt effektivt p.g.a. dess simplicitet. Det jag föreslår är att du kollar upp 30 minuters videon som finns på youtube som Mehdi har lagt upp där han förklarar övningarna och programmet. Du ska följa ett schemat:

 

Vecka 1: A - B - A (ex mån-ons-fre)
Vecka 2: B - A - B
Vecka 3: A - B - A ... o.s.v...

 

Men för att svara på din fråga så ja du ska gå från lättare --> tyngre och tanken är att succesivt öka vikten. Om du t.ex. börjar med knäböj ska du enligt Mehdi alltid värma upp med bara stången och sen gå på din "arbetsvikt". Ditt första arbetsset ska inte alls vara tungt, ditt sista arbetsset ska vara tungt då du ökat vikten under dessa set.

 Om du är helt otränad/nybörjare till tynglyftning så kommer första 1-2 veckorna vara rätt så lätta, dock är vi alla olika så du får anpassa programmet lite efter vad som är "rimligt" också.

Eftersom SL 5x5 är ett program som sträcker sig ut i några veckor så är tanken att du successivt ökar vikten under dessa veckor tills du plateauar, d.v.s. du klarar inte lägga på någon mer vikt på dina övningar. Säg till om jag missförstått frågan!

Link to comment
Share on other sites

Hej Watanabe! Tack för din förklaring! Jag har tränat styrketräning flera år och nu sedan i våras har jag tränat så att jag försöker lyfta så tungt jag kan med 4 set per övning och 4-12 reps. Jag har då bara kört basövningar som knäböj , marklyft och bänkpress, chins, rodd, utfall,hantelpress. Men jag brukar nu göra det jag tror kallas negationer, där jag ökar vikt mellan seten men minskar reps antal.

 

Vid stronglift ska jag alltså öka startvikten i arbetsset  för varje nytt träningspass? Så att om måndag startar med knäböj 40 kg p åförsta  arbetsset så blir fredagens pass 45 kg som första set?

Jag undrar också  om stronglift är ett utvecklande program för mig då du säger att det är ett nybörjarprogram.

Link to comment
Share on other sites

Stronglift är ett nybörjarprogram, men det gäller ju om du tränar för styrkelyft. Jag tränar t.ex. för att bli en starkare skidåkare och för mig räcker det gott och väl att köra stronglift, vilket tar mig till ca 200 kg i dom tunga lyften. 

Om jag vill bli starkare måste jag börja periodisera träningen men det känns som om det kommer ta för mycket av kvaliteten av annan träning jag gör. 

Link to comment
Share on other sites

Styrketräning är så brett, vad är målet med din träning om jag får fråga? Om du har styrketränat i flera år och har erfarenhet av övningar och har bra form när du utför dom finns det (enligt mig) ett flertal bättre utformade program (som beroende på dina mål) kanske är bättre lämpade för dig?

 

Vid stronglift ska jag alltså öka startvikten i arbetsset  för varje nytt träningspass? Så att om måndag startar med knäböj 40 kg p åförsta  arbetsset så blir fredagens pass 45 kg som första set?

Jag undrar också  om stronglift är ett utvecklande program för mig då du säger att det är ett nybörjarprogram.

 

I ett nötskal ja, du kan läsa allt i detalj här:

 

http://stronglifts.com/free-stronglifts-5x5-report/

 

Bara fylla i mailadressen så får du informationen i detalj, han skickar ut ett mail varje dag också med anekdoter eller saker som folk skrivit i hans forum. Ibland är det kul att läsa, motiverande, Iblands känns det som spam. 

Precis som Mats också skriver så måste du veta vad du vill få ut av träningen. Personligen vill jag bara bli starkare, det är kul att lyfta tunga saker i gymmet. Sen att det syns i spegeln om man även sköter kosten rätt är ju en mycket trevlig bonus det med! Måste säga dock Mats att vara skidåkare och kunna marklyfta 200 kg, mycket imponerande!!!

Jag minns själv när jag började träna i April, mitt första marklyft på 40 kg (tungt var det också!). Idag är mitt 1RM 115 kg (som jag visserligen "plateauat" på) men jag är hyfsat nöjd med det för att väga 74kg.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...